Michelin finns i 205/50-15, åtminstone enligt listan.
Däremot är de otäckt dyra.
Gummiblanding - Medium eller Soft
Re: Gummiblanding - Medium eller Soft
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Gummiblanding - Medium eller Soft
Det stämmer, Automobilkillen "Önos" körde med ovanstående på SSM 2011.TPR wrote:Michelin finns i 205/50-15, åtminstone enligt listan.
Däremot är de otäckt dyra.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Gummiblanding - Medium eller Soft
Är ingen expert men har klarat säsongen bra på Toyo - visst de mattas men tar man det smoooth funkar de med Har mest kört Yokosar under mina år har gott förtroende för dem men tycker Toyos är snällare när det släpper vs Yokosar som har mer grepp överlag. Lyckades sätta en Roadsport B rekord tid på Knutan med slita Toyosar + tog alla regn-race i B med Toyosar - men det var nog mest tur ifosig
Andreas tjatar nu "du måste åka Kumho..."
Andreas tjatar nu "du måste åka Kumho..."
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Gummiblanding - Medium eller Soft
Nåväl, till det väsentliga "seved"...seved wrote:Är grön och i valet och kvalet vilka däck jag ska lägga mina slantar på? Kommer att köra NA 1.6 (klass standard om det blir tävla av).
Om du är ny i racerträsket och vill ha ett allround-däck som funkar väl på gatan, regn och bana så är R888 ditt givna val. När du märker att du börjar överhetta dessa så kan du börja fundera på annat.
Sänk inte bilen allt för mycket och ge den så mycket camber du kan med orginaljusteringar (du ska ju köra standard) så har du börjat i rätt ände i alla fall
ps. Josen, det var på "den tiden" när en bra tid på Knutan var 1:12... jag vet, det var bättre för, hahaha
Om du syftar på din säsong i år så tja, C-Miatorna kör juh nästan ifrån B-bilarna ibland
LLLLLLLOTUS
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Gummiblanding - Medium eller Soft
Det varierar lite på hur mycket vikt och kraft man lägger på vilket lastidex (stommen) också. Elisen har jämförbar vikt bak på 225or med de axelvikterna på de tyngre miatorna som envisas med 205.
Fram har du väl jämförbar axelvikt mot Ginettorna och de kör på 195or med gott resultat.
Så att R888 205/225 fungerar vettigt på en Elise är inte förvånande.
225/45-15 R888 på en miata skulle nog fungera rätt vettigt det med. Men då är R888 dyrare (i Sverige) än alternativen (som inte finns i den profilen iofs).
Det är synd att inte däck finns i kontinuerliga dimensioner, gummi och lastindex.Det blir ju ett fåtal diskreta val att justera in sig på. Men vips så kommer det nåt nytt kort i leken (eller så försvinner nåt).
Fram har du väl jämförbar axelvikt mot Ginettorna och de kör på 195or med gott resultat.
Så att R888 205/225 fungerar vettigt på en Elise är inte förvånande.
225/45-15 R888 på en miata skulle nog fungera rätt vettigt det med. Men då är R888 dyrare (i Sverige) än alternativen (som inte finns i den profilen iofs).
Det är synd att inte däck finns i kontinuerliga dimensioner, gummi och lastindex.Det blir ju ett fåtal diskreta val att justera in sig på. Men vips så kommer det nåt nytt kort i leken (eller så försvinner nåt).
Re: Gummiblanding - Medium eller Soft
Tack för tipsen . Har dock redan bestämt mig för (och beställt) fälgar med A048M på från Ralfs däck. Antagligen 'overkill', behövs säkert flera års träning för mig för att komma upp i den nivå som krävs för att överhetta R888 (eller några andra däck heller för den delen).ephas wrote: Om du är ny i racerträsket och vill ha ett allround-däck som funkar väl på gatan, regn och bana så är R888 ditt givna val. När du märker att du börjar överhetta dessa så kan du börja fundera på annat.
Sänk inte bilen allt för mycket och ge den så mycket camber du kan med orginaljusteringar (du ska ju köra standard) så har du börjat i rätt ände i alla fall
För övrigt, om någon annan överväger att köpa däck+fälgar kan jag säga att priset jag fått från Ralfs däck är 10% högre än det Andreas E. skriver om i 6UL-tråden.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Re: Gummiblanding - Medium eller Soft
Nja det vet jag inte, den är tyngre över baken än vad miatorna är tror det är runt 300 kg på bakdäckenSå att R888 205/225 fungerar vettigt på en Elise är inte förvånande.
Den är känslig för minsta drift/sladd - då tappar den greppet direkt. Jag klarade inte Atrop fulla varv, karusellen dödade "baken" sista varven....
Korrigering det var 1.21.xx och det är jag massivt nöjd medps. Josen, det var på "den tiden" när en bra tid på Knutan var 1:12..
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Gummiblanding - Medium eller Soft
300kg på ett 225 mot 250-275kg på ett 205 (nu räknar jag egenkärt på de som är tyngre än tonnet). Så det kan nog bero på vilket som mattas först. Vad är det för lastindex på din bakdimension (205/50-15 har 86)?
Men egen erfarenhet slår alltid teorier (de får aldrig med all parametrar , som förare etc)
Men egen erfarenhet slår alltid teorier (de får aldrig med all parametrar , som förare etc)