Nu snurrar det i huvudet.
En enkel fråga: Dämparsats med hårdhet 350lb fram och 250lb bak, hur är de för bana? Och vad bli det i det metriska systemet?
GAZ har ju nu sina Gold i denna hårdhet på MX-5 parts för ca £600. Jag vet att GAZ kan fixa med hårdare fjädrar, men duger dessa hårdheter eller blir det lika soft som original NC?
edit: Hmm, ser nu att det är ca 6kg resp 5kg, vilket antagligen är ca hälften av vad som kan rekommenderas för seriös banåka vad?
GAZ Gold Lb/inch
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
GAZ Gold Lb/inch
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: GAZ Gold Lb/inch
350/250 = 6.25/4.46
http://www.virkki.com/jyri/miata/conversions.html
Jag skulle tro att det är alldeles för mjukt om du är mest inriktad på bankörning.
FlyinMiata har ju fjädersatser som är 300/196.
http://www.virkki.com/jyri/miata/conversions.html
Jag skulle tro att det är alldeles för mjukt om du är mest inriktad på bankörning.
FlyinMiata har ju fjädersatser som är 300/196.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: GAZ Gold Lb/inch
Ja, jag är rädd för det.
Tack för konverteingen förresten.
Jag har mailat GAZ och frågat om 700-800 fram och 350-450 bak.
Tack för konverteingen förresten.
Jag har mailat GAZ och frågat om 700-800 fram och 350-450 bak.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: GAZ Gold Lb/inch
Jag vill tro att du minst vill ha 700 fram om du ska banåka.Måns Wilke wrote:Ja, jag är rädd för det.
Tack för konverteingen förresten.
Jag har mailat GAZ och frågat om 700-800 fram och 350-450 bak.
Om jag inte har helt fel för mig (var lade jag lappen) så har jag 700 fram och jag ska gå upp i hårdhet.
Glöm inte att mitt ekipage dessutom är ca 200kg lättare än ditt.
Ska du ge dig på NCn ändå?
Du skulle ju vara med i Cupen med en NA?!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: GAZ Gold Lb/inch
Nä, det blir nog billigast att avvakta M3an och NAn o fortsätta med NC. Nu har Jag beställt båge o den var ju inte så dyr så att iordningställa bilen enligt reglementet blir hyfsat billigt.
Jag behöver ju inte byta dämpare mm för att FÅ LOV att köra. Därför så är det här med nya GAZ inget prioriterat, men önskvärt
Jag hänger ju med hyfsat på Knutstorp iaf, utan att ha gjort jättemycket, så jag finner ingen anledning att stressa fram nytt chassie även om bilen nog blir roligare att köra då.
Jag behöver ju inte byta dämpare mm för att FÅ LOV att köra. Därför så är det här med nya GAZ inget prioriterat, men önskvärt
Jag hänger ju med hyfsat på Knutstorp iaf, utan att ha gjort jättemycket, så jag finner ingen anledning att stressa fram nytt chassie även om bilen nog blir roligare att köra då.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: GAZ Gold Lb/inch
Fick besked från GAZ nu. De fixar den hårdhet jag önskar och justerar dämparna efter det.
De tar £20 per extra fjäder + moms.
700/500 kanske blir bra eller större skillnad fram/bak?
De tar £20 per extra fjäder + moms.
700/500 kanske blir bra eller större skillnad fram/bak?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: GAZ Gold Lb/inch
Öhlins full race DFV till NC:n är balanserat till 13/7kg (eller 726/391 lb/in) och Good-wins JIC är på 12/7 kg, som exempel!
(Tittar själv på Bilstein B16 PSS10 som jag har hittat i Tyskland för under 1500 Euro... Dessa är dock till för gata i standardutförande med 7/4 kg)
(Tittar själv på Bilstein B16 PSS10 som jag har hittat i Tyskland för under 1500 Euro... Dessa är dock till för gata i standardutförande med 7/4 kg)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14