Anmäld! Frågan är om man vill köra 27,45 mil x 2 med nya R-däck eller kompromissa med gatdäcken....hmm. Blir många "outnyttjade" mil på vägen...Niklas Falk wrote:EnirokartaJari Olavison wrote:Vad kan det vara att köra från Skövde 25-30 mil. Vi pratar Malmby i Strängnäs antar jag
27.45 mil
Jag har för mig att bommen till banan sitter rakt fram i vänsterkurvan efter "Åby" på grusvägen. Den syns nästan på flygfotot
Gatkörning med Rdäck
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Jag åkte på mina nya till Linköping i helgen Den färden slet obetydligt i jämförelse med banåkningen. Du får väl köra två varv mindre.Jari Olavison wrote:Anmäld! Frågan är om man vill köra 27,45 mil x 2 med nya R-däck eller kompromissa med gatdäcken....hmm. Blir många "outnyttjade" mil på vägen...Niklas Falk wrote:EnirokartaJari Olavison wrote:Vad kan det vara att köra från Skövde 25-30 mil. Vi pratar Malmby i Strängnäs antar jag
27.45 mil
Jag har för mig att bommen till banan sitter rakt fram i vänsterkurvan efter "Åby" på grusvägen. Den syns nästan på flygfotot
Josen sa iofs nåt om påverkan på r-däck vid långkörning, kanske är så, men jag hade iaf bra fäste i däcken efter transportsträckan.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Sticker ut hakan lite här ang körningen på väg med R-däck! Jag kör enbart med R-däck på min bil och dom håller i princip lika bra som ett vanligt däck. Plockar ut runt 1000-1200 mil med mina och då står 4-5 bana/konbanekörningar för minst halva slitaget.. Ser inte ens spår på däcken av min camberiställning (som iofs är ganska snäll..) Åker med 2,4 bar kalltryck på 15-tummarna och närmare 3 bar i 17-tummarna på gatan...
En liten 12v kinakompressor och en tryckmätare löser resten vid banan!
(250 mil på krokiga vägar i Skottland var inte ens mätbart på mina RA-1or, 17"..)
Michelin har noterat att man kan tjäna 0,1-0,2 s per minutvarv om man kör in sina cupdäck innan "användning", dvs upp i 55-70 grader och sedan låta däcket vila ett dygn. Det kalls för "heat cycling" och bör göras första gången! Likaså ska ju ett R-däck skrubbas in före använding på bana! ..
Personligen tror jag det är bättre att däcken får rulla lite mellan eventen för att hållas igång än att dom ligger nån månad i garaget och "stelnar till och kallnar" för att sedan skiftas om en kvart innan bankörningen!
Sen blir ju även vardagskörningen betydligt roligare med R-däck också....
En liten 12v kinakompressor och en tryckmätare löser resten vid banan!
(250 mil på krokiga vägar i Skottland var inte ens mätbart på mina RA-1or, 17"..)
Michelin har noterat att man kan tjäna 0,1-0,2 s per minutvarv om man kör in sina cupdäck innan "användning", dvs upp i 55-70 grader och sedan låta däcket vila ett dygn. Det kalls för "heat cycling" och bör göras första gången! Likaså ska ju ett R-däck skrubbas in före använding på bana! ..
Personligen tror jag det är bättre att däcken får rulla lite mellan eventen för att hållas igång än att dom ligger nån månad i garaget och "stelnar till och kallnar" för att sedan skiftas om en kvart innan bankörningen!
Sen blir ju även vardagskörningen betydligt roligare med R-däck också....
Last edited by Peter Sandström on Sun 13 Apr 2008, 08:43, edited 1 time in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Själv tror jag det en myt att R-däck skall skrubbas in.
Yokosar 048:or har sitt absoluta bästa grepp i första temp-cykel, greppet är helt otroligt
De som har råd inom SLC/SSK kvalar oftast på helt nya set av R-däck.
Ofta har folk ett set nya R-däck för regn-åka.
Mina bästa tider (förutom sista KM race 2007) har jag alltid satt på nya R-däck.
Så jag tror att varje temp-cykel gör däcken sämre och svalt förvarade R-däck håller definitivt längre än gat-åka med dem. Kanske fungerar Toyo annorlunda ?
Yokosar 048:or har sitt absoluta bästa grepp i första temp-cykel, greppet är helt otroligt
De som har råd inom SLC/SSK kvalar oftast på helt nya set av R-däck.
Ofta har folk ett set nya R-däck för regn-åka.
Mina bästa tider (förutom sista KM race 2007) har jag alltid satt på nya R-däck.
Så jag tror att varje temp-cykel gör däcken sämre och svalt förvarade R-däck håller definitivt längre än gat-åka med dem. Kanske fungerar Toyo annorlunda ?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Även Toyo påstås vara snabbast de första tre varven. Men sen verkar det om om greppet inte avtar så mycket med tiden (gummiblandningen i RA-1 och R888 skall vara utvecklad för mindre heatcyklingeffekt). Toyo är nog inte snabbast första passet (direkt ur lådan jämför med ett perfekt inkört heatcyklingsdäck) men efter tredje tävlingshelgen tror jag inte skillnaden är så stor (och kan vara omvänd).Josen wrote:Så jag tror att varje temp-cykel gör däcken sämre och svalt förvarade R-däck håller definitivt längre än gat-åka med dem. Kanske fungerar Toyo annorlunda ?
Jag skulle gissa att många tillverkares Rdäck kan brukas rätt ur lådan utan några större problem, man kan möjligen förlora lite i prestanda men då behöver man tävla i en väldigt tajt serie för att märka det.
När det gäller förvaring reserverar alla tillverkare sig för förvaring av Rdäck under 5 plusgrader. Men jag har haft fint grepp i fjolårsdäcken på sprints. Men nu är det ju inte så kallt några längre stunder på vintern.
Jag är snål och har kört in mig på Toyo, jag ser ingen större anledning att utfroska alternativ (225/45-15 släpps ju iår och då kan man ju tom fundera på det nästa år). Man får ju en bättre förarutveckling om man hejdar sig lite i bollandet med alla parametrar.
Jag körde 500 gatmil och 10 banträffar på RA-1 2004 så visst går det att åka Rdäck på väg utan problem. Toyo Proxes R1R kommer ju nu också (som ett mellanting mellan RA-1 och R888). RA-1 är ju inte godkända att montera på gatbilar (nyare än 1980) längre...
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Amen!Peter Sandström wrote: Sen blir ju även vardagskörningen betydligt roligare med R-däck också....
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Då är det R1-R som skall monteras på mina MAS Italy-fälgar till nästa sommar då? Hoppas Cyberoid inte städat bort fälgarna ännu ......Niklas Falk wrote: Toyo Proxes R1R kommer ju nu också (som ett mellanting mellan RA-1 och R888). RA-1 är ju inte godkända att montera på gatbilar (nyare än 1980) längre...
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Ska man leka mera med TOYO så kan man ju fuska tag på dessa:
http://www.toyo.co.uk/releasedetail.php ... atest_news
Om man vill bruka två uppsättningar per säsong
Nä, jag vet inte sklillnaden i slitage men en faktor två är inte osannolik.
http://www.toyo.co.uk/releasedetail.php ... atest_news
Om man vill bruka två uppsättningar per säsong
Nä, jag vet inte sklillnaden i slitage men en faktor två är inte osannolik.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Älskar när d kommer nyheter...Niklas Falk wrote:Ska man leka mera med TOYO så kan man ju fuska tag på dessa:
http://www.toyo.co.uk/releasedetail.php ... atest_news
Läste texten men undrar ändå hur nära den typen av race däcken är gjorda för är i förhållande till vårt ändamål? Vi kör ju ganska korta race men så värst kupperade e ju inte banorna.
Ser inte ut att komma i 225/45-15. Så det får bli GG ändå nästa gång, men nästa år kanske de finns i 15 tum.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
När för du in begränsingar i Raodsport regelmentet som stoppar/håller ner däcks-kostnader ? Kanske dags för ett enhets-däck likande SSK ?Niklas Falk wrote:Ska man leka mera med TOYO så kan man ju fuska tag på dessa:
http://www.toyo.co.uk/releasedetail.php ... atest_news
Om man vill bruka två uppsättningar per säsong
Nä, jag vet inte sklillnaden i slitage men en faktor två är inte osannolik.
Motor-effekt kontrolleras hårt men i princip fritt i chassi/däck
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Jag kör med frivillig kostnadsbegränsning i år; det blir återgång från Yoko till Toyo (1000 kr monterat och klart).Josen wrote:När för du in begränsingar i Raodsport regelmentet som stoppar/håller ner däcks-kostnader ? Kanske dags för ett enhets-däck likande SSK ?
Motor-effekt kontrolleras hårt men i princip fritt i chassi/däck
OK testar också Toyo närmsta gångerna. men har ett nytt set 048:or att kasta in om det krävsDennis Kullman wrote:Jag kör med frivillig kostnadsbegränsning i år; det blir återgång från Yoko till Toyo (1000 kr monterat och klart).Josen wrote:När för du in begränsingar i Raodsport regelmentet som stoppar/håller ner däcks-kostnader ? Kanske dags för ett enhets-däck likande SSK ?
Motor-effekt kontrolleras hårt men i princip fritt i chassi/däck
- Sven-Olof Börjesson
- Posts: 15
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 22:42
- Location: Götene
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Balanseringen kostar inget extra och skadar inget. Men det ska vara rejält illa balanserat för att det ska bli märkbart under hård körning. Man kommer ju in med mer än 100g gummikorvar i fälgarna utan att märka det och de sitter knappast jämnt.Sven-Olof Börjesson wrote:Ni som enbart kör på bana med R-däcken, balanserar ni dem eller kör obalanserat? Jag har hört att det är många som kör obalaserat. Jag skall montera mina R-däck nu, kan jag utesluta balanseringen tro?
- Sven-Olof Börjesson
- Posts: 15
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 22:42
- Location: Götene
Hur mycket mera låter Toyo R888 på vanlig vs ett gatdäck? Hur mycket grus drar ett r-däck upp?
Jag funderar att köpa Toyo R888 till mina 17" när däcken som jag har nu är slut.
Om man har två uppsättningar däck&fälg så måste man ändå köra till banan på r-däck,så då slits dom ju iaf på vanlig väg.
Jag kör bara max 500 mil/år och det är väldigt sällan i regn.
Jag funderar att köpa Toyo R888 till mina 17" när däcken som jag har nu är slut.
Om man har två uppsättningar däck&fälg så måste man ändå köra till banan på r-däck,så då slits dom ju iaf på vanlig väg.
Jag kör bara max 500 mil/år och det är väldigt sällan i regn.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Ett kallt (gatvarmt) R-däck drar inte upp mycket, men när det är varmt suger det upp allt som är löst (inklusive buntband från depån fick jag erfara igår).Nille wrote:Hur mycket mera låter Toyo R888 på vanlig vs ett gatdäck? Hur mycket grus drar ett r-däck upp?
Jag funderar att köpa Toyo R888 till mina 17" när däcken som jag har nu är slut.
Om man har två uppsättningar däck&fälg så måste man ändå köra till banan på r-däck,så då slits dom ju iaf på vanlig väg.
Jag kör bara max 500 mil/år och det är väldigt sällan i regn.
Ljudnivån är högre, men om det är lite eller mycket kan jag inte längre bedöma eftersom min bil låter så mycket...
Kör du bara 500 mil så känns R-däck som det självklara valet om du kör på bana då och då.