Page 1 of 2

Martin Wahlberg NB 1.8

Posted: Fri 19 Jun 2009, 03:17
by Martin Wahlberg
Klarar inte det här vankandet av och an som katten kring het gröt.. Beslutet är taget. Det ska rejsas. :burnout:

Har dock funderat fram och tillbaka på mitt utgångsläge. Köpa NB i England vs använda den jag har.. :think2:

Har ju redan köpt mängder med prylar som sitter i min "fina Miracle-edition":
Gula koni, cc-båge, HR-krängare och fjädrar, powerflexbussningar, OBXgrenrör o racingbeat-avgas, skalstolar och R-däck, (o dvd-spelare o kromringar.. ja blingbling alltså)

Saknar H-brytare, riktigt bälte och all personlig utrustning.

Men nu är jag ledig i 2 veckor så det blir nog en tur till Rallyimport i Eskilstuna. Mkt bra priser på OMPs sortiment.
Är de OK att ha med att göra?

När det gäller kläder, vad är erfarenheten här? Är OMPs grejer (italienska väl?) extremt små i storlekar?
Hur ska det sitta? Tight underställ och pösig overall? Tvärtom? Jag är knappt 1.80 och väger in strax under 80. En rätt beskedlig "nordsvensk" men antagligen en "gigantisk" italienare, eller?? :shock:

Vad är värt att lägga pengar på, vad kan man spara in på? Att det inte finns någon gräns uppåt är väl känt men vilken undre gräns finns det?
Och hjälmen: Hur var det nu med reglerna.. SBF vs FIA
Om den är märkt såhär är den väl godkänd? Ex OMP Grand Prix: "Snell 2005 & FIA 8858-2002-godkänd.

"Fina Miracle-edition" ja.. Nåja.. så "fin" är den inte om man tittar närmare.. omlackad med lite rinn.. okänt antal mil.. småskador på de beiga panelerna.. ganska sliten skinnklädsel.. osv.osv.
Men sånt tar man ju bort ändå..
Så vad tusan, gräv där du står säger man ju.
Dags att sätta bollen i rullning!!

..kanske skulle sälja kompressorkitet för att delfinansiera :roll:

Alltså, steg ett: Vagnsbok!!
Är jag bara en brytare och svetsade bågfästen ifrån den eftertraktade "boken"?
Eller är det mer..?? Vart hittar jag infon?

Fråga ett:
Huvudströmbrytare, måste den vara en FIA-brytare eller funkar det med en Biltema?

Fråga två:
Har skalstol med FIA-märkning xxxx-1999
Kan jag använda denna?

Uppskattar alla svar, både konkreta och länkar!
Jag är med detta alltså officiellt "på gång" :banana:
Äntligen!!!
(kändes bra att skriva detta.. Tror jag tar en whiskey och drömmer mig bort till toppen på podiet en stund :rolleyes3: )

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Posted: Fri 19 Jun 2009, 07:44
by gokarting.nu
Du kommer bli bombad med svar på dina frågor, så jag säger det enda vettiga JAG har att delge dig.


Välkommen in.

Det är roligare än det ser ut! :banana:

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Posted: Sat 20 Jun 2009, 16:59
by Fredrik Henriksson
Ännu en själ som funnit ljuset!! :D 8) :mrgreen:

Välkommen!! :burnout:

Stolen måste vara FIA-märkt men behöver får vara äldre än 5år, den måste vara hel så det är skicket som avgör vid en besiktning. Är din stol hel så funkar den mao... :)

Två polsbrytaren används av en del så den måste vara ok...

/F

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Posted: Sat 20 Jun 2009, 17:27
by Martin Wahlberg
Man tackar!
Kommer nog att överösa er med frågor om allt och inget på Kinnekulle den 31a.
Syns då!

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Posted: Sat 20 Jun 2009, 23:51
by Martin Wahlberg
Ett litet steg på väg mot startflagg..
FIA-brytare monterad och ansluten.
Fästplattor till bågen svetsade
6-punkts bälte monterat

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Posted: Sun 21 Jun 2009, 10:12
by Josen
Smart montering för brytaren :up: :up:

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Posted: Sun 21 Jun 2009, 11:58
by Peter Sandström
Josen wrote:Smart montering för brytaren :up: :up:
Tycker nog dessvärre inte bilprovningen, ifall den sticker ut för mycket.. :wink: .

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Posted: Sun 21 Jun 2009, 12:05
by Niklas Falk
Martin Wahlberg wrote:Image
Extern länkning av Rejsas bilder funkar inte så bra (om man inte cachat den därifrån själv) :)

Sen kan det bli lite jobbigare att koppla/dra kablarna där uppe jämfört med längre ner i konsollen. Det är ju inte direkt smidig 10mm2 man använder.

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Posted: Sun 21 Jun 2009, 13:03
by Martin Wahlberg
Länkade från rejsa för det var det enda sättet jag visste hur man kunde göra.. Bilderna är uppladdade på rejsas server.. Tycker ni jag ska göra på nåt annat sätt? Är det t.ex enkelt att lägga dem på den här servern?

Placeringen är väl inte slutgiltig.. Vi får se vad som blir enklast.. Hade inte Per Hammarsjö enbart brutit på tråden som gick upp till tändningslåset?

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Posted: Mon 22 Jun 2009, 11:33
by mickeh
Martin Wahlberg wrote: Men nu är jag ledig i 2 veckor så det blir nog en tur till Rallyimport i Eskilstuna. Mkt bra priser på OMPs sortiment.
Är de OK att ha med att göra?
Rallyimport kan jag rekommendera. Lite rörigt "affärssystem" ( :lol: ) men det fungerar bra och de är bra att ha att göra med. Sen är deras priser riktigt bra! Bara att handla. :banana:

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Posted: Mon 22 Jun 2009, 12:57
by Martin Wahlberg
Gott att höra. Tack för det!

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Posted: Mon 22 Jun 2009, 13:00
by Andreas E
mickeh wrote:
Martin Wahlberg wrote: Men nu är jag ledig i 2 veckor så det blir nog en tur till Rallyimport i Eskilstuna. Mkt bra priser på OMPs sortiment.
Är de OK att ha med att göra?
Rallyimport kan jag rekommendera. Lite rörigt "affärssystem" ( :lol: ) men det fungerar bra och de är bra att ha att göra med. Sen är deras priser riktigt bra! Bara att handla. :banana:
Kan också rekommendera Rallyimport. Dock gäller det att se upp med beställningsvaror - det kan ta lång tid att få hem (de är små och blir inte prioriterade av sina leverantörer). Har köpt stol, bälte och personlig säkerhetsutrustning av dem. Allt funkade bra förutom hjälmen som tog ca 3 månader att få. Om du har bråttom och de ger ett svävande leveransdatum är det bäst att vända dig till någon annan.

/Andreas K

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Posted: Mon 22 Jun 2009, 14:03
by Martin Wahlberg
Så några 7 till 14 dagars lev.tid är inte att tänka på då.. :roll:
Spelar egentligen ingen roll. Kommer ju inte vara aktiv förräns nästa säsong, men alltid bra att veta vad man har att förvänta sig! :up:

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Posted: Sun 02 May 2010, 02:54
by Martin Wahlberg
Här var det längesen man ljög ihop nåt..
Men det har iaf blivit nånting :bang: sen sist:

Tagit ur mattor och dörrsidor och fått på nummerbakgrunder
Köpt mig ett set beggade 205or som ska krängas över till de nya Rota RB-fälgarna
Monterat K-sport trackracecoilovers och häktat av krängaren bak

Fixat vagnbok :up:

Anmäld till Kinnekulle och vagndeklaration är mailad och utskriven. :up:

Och som uppvärming för detta blir det först Bankalas o 60min med SVKG :burnout:

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Posted: Sun 02 May 2010, 07:29
by Pingen
Rota RB passar väldigt fin på Mx5:an, även om de ser lite äldre ut. Personliga favoriten är Slipstream :)

Hur kommer det sig att du bytte ifrån Koni-dämparna? Höjdjusterbarheten?

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Posted: Sun 02 May 2010, 08:58
by gokarting.nu
Martin Wahlberg wrote:Här var det längesen man ljög ihop nåt..
Men det har iaf blivit nånting :bang: sen sist:

Tagit ur mattor och dörrsidor och fått på nummerbakgrunder
Köpt mig ett set beggade 205or som ska krängas över till de nya Rota RB-fälgarna
Monterat K-sport trackracecoilovers och häktat av krängaren bak

Fixat vagnbok :up:

Anmäld till Kinnekulle och vagndeklaration är mailad och utskriven. :up:

Och som uppvärming för detta blir det först Bankalas o 60min med SVKG :burnout:
Har du vägt kärran än?

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Posted: Sun 02 May 2010, 10:17
by Martin Wahlberg
Nope.
Åkte förbi vågen nere i Skandiahamnen som du tipsade om men där satt vajrar och plåtar
både högt och lågt och ingen möjlighet att väga.

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Posted: Sun 02 May 2010, 10:23
by gokarting.nu
Martin Wahlberg wrote:Nope.
Åkte förbi vågen nere i Skandiahamnen men där satt vajrar och plåtar
både högt och lågt och ingen möjlighet att väga.

Gasklockan min käre Watson, vågen vid statoil gasklockan.

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Posted: Sun 02 May 2010, 10:58
by Martin Wahlberg
Pingen wrote:Hur kommer det sig att du bytte ifrån Koni-dämparna? Höjdjusterbarheten?
Var faktiskt klar att beställa GroundControls CoiloverConversion kit från GoodwinRacing just för att få höjd-justerbarhet och med det möjlighet till både cornerweightjustering och ett friare val av fjäderhårdhet.

Men precis då kom Raidopower med sitt försäsongserbjudande på K-sports kompletta coilovers
så då tog jag det istället.

Och du vet hur det är, har man väl börjat uppgradera
är man snart fast i det träsket..

Konikitet är mycket bandugligt även med HR-fjädrarna och
fortfarande finns ju möjlighet att uppgradera det med GroundControlkitet.
(se där, ännu ett försäljningsargument :D )

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Posted: Sun 02 May 2010, 11:00
by Martin Wahlberg
gokarting.nu wrote:Gasklockan min käre Watson, vågen vid statoil gasklockan.
OK, får kika på det, tack för tipset!

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Posted: Sun 02 May 2010, 21:23
by TPR
Martin Wahlberg wrote:de nya Rota RB-fälgarna
Se där ja! :up:
Tur jag inte beställde sådana då... :D
Vilken färg blev det, jag funderade väldigt starkt på guld.

Re: Martin Wahlberg NB 1.8

Posted: Mon 03 May 2010, 04:56
by Martin Wahlberg
De är tämligen färglösa.. Dvs silvergråa.
Tror jag ska behålla dem så, möjligen att de blir "gunmetal" så småningom.

Re: Martin Wahlberg NB 1.8

Posted: Mon 03 May 2010, 10:02
by TPR
Om du har möjlighet så hade det varit väldigt intressant om du kunde slänga upp en fälg på badrumsvågen för att se vad de väger...?
Är det 8"?

Re: Martin Wahlberg NB 1.8

Posted: Mon 03 May 2010, 18:43
by Martin Wahlberg
7" fram, 8" bak. Borde bli rätt bra till 205or :think2:
Enl. spec ska en 8" väga 6.2kg. :up:

Re: Martin Wahlberg NB 1.8

Posted: Mon 03 May 2010, 20:01
by TPR
Jag har sett en del olika vikter så det hade som sagt varit intressant om du kunde väga dem, framför allt 8".
Jag ska väga mina ProRace 1.2 när jag får dem, kanske blir ett set Rota RD också... :D
De är ju grymt snygga! :up: