Torkel Kristensson - MX5 -99a
Posted: Sat 18 Apr 2009, 12:21
Tänkte lägga upp min bil för lek på bana samt sporadisk glassätning:
Bilen är en Miata -99, Hard S, 1.8L USA model.
Köpt i NC, USA våren 2005 då jag flyttade dit och flitigt använd på diverse banor där.
Importerad till Sverige hösten 2007.
Fick spendera 2008 i styvfars garage, eftersom husse hade ett uppdrag i Tyskland.
Nedflyttad till Mölndal i Jan 2009 då husse flyttade hem till Sverige igen.
Och så igår, fredag den 17 april, blev hon godkänd av SBP och svensk, välkommen, laglig, accepterad och redo.
Mods:
- Hard dog Sports bar med harness bar och door bars + sexpunktsbälten från G-force.
- Flyin Miatas stage 2 suspension: fjädrar, ställbara KYB AGX dämpare och krängare. (ställbara mellan ”löjligt obekväm” och ”kissar blod” med andra ord)
- Bromsskivor från EBC, stålspunna slangar, super blue vätska, Hawk Blue belägg på bana och EBC green stuff på vägen.
- Racingbeat grenrör + komplett avgassystem från Flyin Miata
- Original 140HK motor med tung racingkoppling av okänd sort (installerad av tidigare ägaren), 5 vxl låda och Torsion diff, samt ett oljekylningssystem.
- Kosek K1 15” hjul med Toyo RA1 (lagom torra vid detta laget) på banan och 5Zeigen 17” på gatan med snedslitna Kuhmos (camber rockar fett!!)
- En kratta bakom kringlan
- Ingen AC ingen Servo, ingen komfort, inga bekymmer.
- På väg i posten: Ställbara end links för krängarna
- På önskelistan: riktiga stolar för banåkning
Vikt? Vet inte faktiskt. Bilen vägde 1030kg på SBP våg vid första besöket, men det var med allt skräp kvar i kärran, så som ACn, reservhjulet, domkraften och allt. Har en hög ute i garaget som ska vägas. Återkommer med domen.
Och så 2 frågor: Jag har en bromsvågsventil från Willwood som jag skulle vilja installera. Men SBP säger nej till sådana hyss. Är det någon som provat och fått reaktion? Och så bromsarnas dammsköldar: Kan jag plocka bort dem utan trubbel?
Debut i Sverige blir det i Eksjö och sedan ska vi köra Knutstorp den 2e Maj!
Bilen är en Miata -99, Hard S, 1.8L USA model.
Köpt i NC, USA våren 2005 då jag flyttade dit och flitigt använd på diverse banor där.
Importerad till Sverige hösten 2007.
Fick spendera 2008 i styvfars garage, eftersom husse hade ett uppdrag i Tyskland.
Nedflyttad till Mölndal i Jan 2009 då husse flyttade hem till Sverige igen.
Och så igår, fredag den 17 april, blev hon godkänd av SBP och svensk, välkommen, laglig, accepterad och redo.
Mods:
- Hard dog Sports bar med harness bar och door bars + sexpunktsbälten från G-force.
- Flyin Miatas stage 2 suspension: fjädrar, ställbara KYB AGX dämpare och krängare. (ställbara mellan ”löjligt obekväm” och ”kissar blod” med andra ord)
- Bromsskivor från EBC, stålspunna slangar, super blue vätska, Hawk Blue belägg på bana och EBC green stuff på vägen.
- Racingbeat grenrör + komplett avgassystem från Flyin Miata
- Original 140HK motor med tung racingkoppling av okänd sort (installerad av tidigare ägaren), 5 vxl låda och Torsion diff, samt ett oljekylningssystem.
- Kosek K1 15” hjul med Toyo RA1 (lagom torra vid detta laget) på banan och 5Zeigen 17” på gatan med snedslitna Kuhmos (camber rockar fett!!)
- En kratta bakom kringlan
- Ingen AC ingen Servo, ingen komfort, inga bekymmer.
- På väg i posten: Ställbara end links för krängarna
- På önskelistan: riktiga stolar för banåkning
Vikt? Vet inte faktiskt. Bilen vägde 1030kg på SBP våg vid första besöket, men det var med allt skräp kvar i kärran, så som ACn, reservhjulet, domkraften och allt. Har en hög ute i garaget som ska vägas. Återkommer med domen.
Och så 2 frågor: Jag har en bromsvågsventil från Willwood som jag skulle vilja installera. Men SBP säger nej till sådana hyss. Är det någon som provat och fått reaktion? Och så bromsarnas dammsköldar: Kan jag plocka bort dem utan trubbel?
Debut i Sverige blir det i Eksjö och sedan ska vi köra Knutstorp den 2e Maj!