Peter Sandström - MX-5 1,6 -91 "MPV"
Posted: Mon 03 Mar 2008, 20:25
Min bil är väl en kompromiss för att passa det mesta. Platsar således inte in i nån tävlingsklass, men får stå ut med en del konbana där jag åker i motsvarande Roadsport B (ca 5,6 kg/hk) när vi åker tex Smålandscupen med VSVK (Växjö Sportvagnsklubb). Blir ett å annat banevent mellan glassarna också...
EDIT: Motorn numera utan överladdning...
Chassi
Öhlins Road & Track justerbara dämpare, ställbara i höjd.
FlyinMiata fjädrar gen 1, 60/40, Kapade ett hjälpvarv bak (12 mm)
Jackson Racing solida krängningshämmare fram o bak
I.L. Motorsport undre stag fram
I.L. Motorsport förstärkning främre k-hämmarfästen
Cobalt 3-punkts fjäderbensfäste fram
Hemmagjort bakre Cannonbrace på bakaxelvagga
Racing Beat justerbara droplinks
Drivlina
Kompressormatad 1,6-motor med intercooler + kringutrustning mm
OBX 4-2-1 extraktor, JR racetkat, Simons 2,5 tumssystem (Ombyggt)
ACT/Exedy stage 1 koppling
I.L.motorsport, lättat stålsvänghjul, 4,1 kg
Sexväxlad låda med shortshift
Torsen II-diff / 4,10:1
Hjul o Broms
TOYO R888 205/50-15, Fondmetal 5700 7x15 ET 38
alt TOYO RA1 205/40-17, Advanti 7X17 ET38
10 mm spacer runt om, längre bultar
Mazda RX-7 fyrkolvsok fram, DBA 4000 skivor 280 mm, (Specialbeställda hos PEAN SWEDEN, omborrade Nissan 200 Turbo)
Original -94 bromsok bak, EBC Turbogroove skivor (250mm)
EBC Greenstuff belägg runtom
ATE superblue racing bromsolja
Stålomspunna slangar fram
Säkerhet
CC-båge
Sparco 4/6 punktsbälte
Sparco Roadster stolar
Sparco 300 moccaratt med snap-off rattnav
Brandsläckare i bagage och kupé
Högt placerat diodbromsljus på bågen
Annat
Har även Mazdas R-Package spoilerpaket fram o bak, kolfiberhuv, fasta dubbellysen samt massa annat lull-lull....
Bilen är inte på nåt sätt lättad eller optimerad för maximal prestanda, men vansinnigt kul att köra på alla typer av banor eller vägar! Dessutom har bilen bara gått drygt 6000 mil. Är i kanonskick, så man är samtidigt ganska rädd om den, även på bana dessvärre...
(ps: Inte ens kolfiberhuven är lättare...)
EDIT: Motorn numera utan överladdning...
Chassi
Öhlins Road & Track justerbara dämpare, ställbara i höjd.
FlyinMiata fjädrar gen 1, 60/40, Kapade ett hjälpvarv bak (12 mm)
Jackson Racing solida krängningshämmare fram o bak
I.L. Motorsport undre stag fram
I.L. Motorsport förstärkning främre k-hämmarfästen
Cobalt 3-punkts fjäderbensfäste fram
Hemmagjort bakre Cannonbrace på bakaxelvagga
Racing Beat justerbara droplinks
Drivlina
Kompressormatad 1,6-motor med intercooler + kringutrustning mm
OBX 4-2-1 extraktor, JR racetkat, Simons 2,5 tumssystem (Ombyggt)
ACT/Exedy stage 1 koppling
I.L.motorsport, lättat stålsvänghjul, 4,1 kg
Sexväxlad låda med shortshift
Torsen II-diff / 4,10:1
Hjul o Broms
TOYO R888 205/50-15, Fondmetal 5700 7x15 ET 38
alt TOYO RA1 205/40-17, Advanti 7X17 ET38
10 mm spacer runt om, längre bultar
Mazda RX-7 fyrkolvsok fram, DBA 4000 skivor 280 mm, (Specialbeställda hos PEAN SWEDEN, omborrade Nissan 200 Turbo)
Original -94 bromsok bak, EBC Turbogroove skivor (250mm)
EBC Greenstuff belägg runtom
ATE superblue racing bromsolja
Stålomspunna slangar fram
Säkerhet
CC-båge
Sparco 4/6 punktsbälte
Sparco Roadster stolar
Sparco 300 moccaratt med snap-off rattnav
Brandsläckare i bagage och kupé
Högt placerat diodbromsljus på bågen
Annat
Har även Mazdas R-Package spoilerpaket fram o bak, kolfiberhuv, fasta dubbellysen samt massa annat lull-lull....
Bilen är inte på nåt sätt lättad eller optimerad för maximal prestanda, men vansinnigt kul att köra på alla typer av banor eller vägar! Dessutom har bilen bara gått drygt 6000 mil. Är i kanonskick, så man är samtidigt ganska rädd om den, även på bana dessvärre...
(ps: Inte ens kolfiberhuven är lättare...)