Page 1 of 6
Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Posted: Tue 12 Aug 2008, 14:42
by waern
Så har man skaffat sig en Miata och brumma omkring med
British racing green med rejsiga vita stripes.
Motorn är precis nyss renoverad med bytt kamrem och vattenpump, planad topp, ventiler infrästa och slipade, alla lager + kolvringar bytta.
Bromsoken är blästrade och pulverlackade i svart liksom alla bärarmar, insuget och ventilkåpan.
Det finns SBF-godkänd störtbåge i bilen.
dämpare - gula koni
fjädrar - "FM"
bussningar - polybush
grenrör - "ebay"
ljuddämpare - raka rör
luftfilter - simota
Tanken är att kombinera en söndags bil och räser så frugan får lite nöje av bilen med
Så får vi se om man kanske kan vara med och köra i cupen -09 Hade vart grymt kul och testa att tävla på riktigt
Jag har tidigare bara kört framhjulsdrivna bilar på bana så det blir nog till att ändra sin körstil något och försöka lära sig på nytt.
Jag kommer under hösten att försöka komma överens med bilen och prova lite konbana och bankörning om det bjuds in till nån. Senare i vinter kommer det att monteras huvudbrytare och bogseröglor mm. som behövs för framtida vagnbok.
Får hoppas att man platsar in i denna klubben och får lära sig lite om hur en MX5a fungerar.
Posted: Tue 12 Aug 2008, 16:39
by JOnas
Vi vet var den kommer ifrån
Lycka till med nya bilen!
JOnas
ps.
jag hade oxå bara haft FWD-bilar innan min första miata.
Posted: Tue 12 Aug 2008, 17:40
by Fredrik Henriksson
Klart du platsar! Välkommen!
Helt klart en potent bil du skaffat!
Posted: Tue 12 Aug 2008, 20:39
by gokarting.nu
Hej.
Skönt mer nya bilar.
Är detta miataninjas fd?
Posted: Tue 12 Aug 2008, 20:45
by JOnas
Är detta miataninjas fd?
jo
Posted: Tue 12 Aug 2008, 21:42
by waern
Visst e de hans gammla åk jag släpade hem. Jo man har väl sneglat lite på josen och nicklas bilar när man rattat runt i sin peugeot på svkg´s konbane körningar och blivit lite sugen
Posted: Tue 12 Aug 2008, 22:01
by gokarting.nu
Var nära att hugga den själv.
HT och allt.
Hade blivit billigare än det jag nu gett mig in på..
Färdigt är smart!
Skulle tro att kärran sitter ihop ordentlig med tanke på hans släkting...
Grattis.
Posted: Wed 13 Aug 2008, 15:42
by waern
Jag har provat att bygga min förra bil så som jag vill ha den och det blev dyyrt
så detta blir nog det mest ekonomiska kändes det som. Men som allt annat, ju mer man lär sig bilen ju mer får man byta ut till värre grejor och då är väl cirkusen igång igen
Kommer att känna lite på bilen nu på söndag var det tänkt med svkg och hoppas man kan få lite körtips som hjälp på vägen.
Posted: Wed 13 Aug 2008, 15:57
by Niklas Falk
waern wrote:Kommer att känna lite på bilen nu på söndag var det tänkt med svkg och hoppas man kan få lite körtips som hjälp på vägen.
Vi får hoppas att det är torr asfalt och uppehåll, det blir så mycket mer trivsamt då.
Posted: Wed 13 Aug 2008, 20:35
by JOnas
Lite OT här: Niklas, blir det kon-chikan på rakan?
Posted: Wed 13 Aug 2008, 21:14
by Niklas Falk
JOnas wrote:Lite OT här: Niklas, blir det kon-chikan på rakan?
Jupp, efter målportalen. Det gäller att begränsa skadorna vid eventuell avkörning (och därför lägger vi chikanen efter portalen så ingen brakar in i den heller).
Två flygande varv på varandra och chikanen räknas därmed tre gånger (konträffar).
Hyrkartarna kör varvet på ca 50 sekunder men vad två varv med bil kan ta kan jag inte ens gissa.
Posted: Thu 14 Aug 2008, 14:10
by waern
Hur lastar man R-däck, domkraft, släckare, pressening, tält, förarutrustning, soppa och ev. verktyg i miatan när man åker på race? Jag tog med mig 4 hjul igår till mek kvällen och sen var bilen full
Hur gör ni andra som kört MX5or ett tag?
Såg en i staterna som var utrustad med dragkrok och en ställning för 4 R-däck och hänga på. Bagage räcket får man bara lasta 35kg... Att köra på R-däcken till banan fungerar men det är inte säkert att det är 1,6mm kvar på hemvägen.
Jag körde ju halvkombi förut så där gick det att pussla in hur mycket som helst mellan burstöttorna
så detta är nya utmaningar.
Posted: Thu 14 Aug 2008, 14:36
by Niklas Falk
Kör man tävling där passagerarstolen får tas bort så går det att knö in 4 hjul på passagerarplats (många kluriga lösningar hur man sätter dem i bågen). Bagaget rymmer en hel del om man slipper ha hjul där.
Men förr eller senare så kapitulerar man till att antingen köra på Rdäcken till/från (ett reservhjul är inte fel att ha med) med ett öga på väderprognosen (1mm på gamla Yokohama är mindre roligt på E6an i regnet) eller köra på kärra (beror ju lite på hur länge man är borta).
Hur lång tid det tar att kapitulera beror naturligtvis på hur mycket skrot man vill ha med sig, det är många saker man aldrig använder (varför har jag en huggmejsel i min packning tex?).
Posted: Mon 18 Aug 2008, 20:00
by waern
Ja då var min premiär körning med miatan avklarad
Började inte bra då jag monterade in glasfiberstolen och inte fick plats i bilen längre
jag är något större än föregående ninja... Ny lösning på stolsmontering ligger på listan.
Körningen kändes bra för att vara första gången i biltypen men där finns mängder att bättra på (mest på föraren). Det kändes lite understyrt i kurvorna och när jag gick på gasen så smög bakändan ut på lätt sladd. Antingen så behöver jag bredare däck än 185or eller dämparjustering (har ingen ratt till konisarna
) eller så kör jag bilen helt fel...
Var det någon som såg min framfart så får ni gärna kommentera så jag kan bättra mig tills nästa gång.
Posted: Mon 18 Aug 2008, 20:41
by JOnas
Antingen så behöver jag bredare däck än 185or
Jag tycker att 185:or (185-60-14) funkar helt ok till konbana. Bilen blir mer "tossy" & liksom lite smidigare. För bana (modell större) så är 205-50-15 att föredra.
Hitta du nån som ligger på en extra justerskruv till KONI och testa dig fram till en vettig set.
Posted: Tue 19 Aug 2008, 13:13
by miataninja
Kul att du använder den till det den ska användas till
justerratten gick sönder men jag har den (går nog iofs att laga om man ger sig f-n på det) och kan ta med den (+ Ferodo-bromsbeläggen) till Sturup så får nån ta med det upp till Götet till dig.
Posted: Wed 20 Aug 2008, 19:19
by waern
JOnas wrote:Antingen så behöver jag bredare däck än 185or
Jag tycker att 185:or (185-60-14) funkar helt ok till konbana. Bilen blir mer "tossy" & liksom lite smidigare. För bana (modell större) så är 205-50-15 att föredra.
Hitta du nån som ligger på en extra justerskruv till KONI och testa dig fram till en vettig set.
Det blir nog ett par 205or framöver, jag körde med 195or på min förra bil som vägde ca.900kg med mig i så nu har man gått upp i vikt och ner i storlek
Visst kan jag lära mig att hushålla med 185orna men ett par R-däck extra går ju alltid åt
Posted: Wed 20 Aug 2008, 19:22
by waern
miataninja wrote:Kul att du använder den till det den ska användas till
justerratten gick sönder men jag har den (går nog iofs att laga om man ger sig f-n på det) och kan ta med den (+ Ferodo-bromsbeläggen) till Sturup så får nån ta med det upp till Götet till dig.
Visst sjutton skall den köras och mycket
Posted: Wed 20 Aug 2008, 19:27
by waern
Jag funderade lite på bogseröglor. Fungerar det med 6-8mm vire med dubbla virelås?
Posted: Thu 21 Aug 2008, 23:10
by Niklas H
Welcome to ze dark side Waern!
Miatan känns liksom som en naturlig fortsättning på småpeggorna
Posted: Tue 30 Sep 2008, 20:33
by waern
Japp då var första "riktiga"bankörningen avklarad
. Bilen kändes mycket bättre än jag hade förväntat mig. Bilen kränger rejält och jag funderar på om jag skall börja med att leta styvare krängare alt. justerbar dito innan man kikar på styvare fjädrar (synpunkter mottages gärna).
Det känns som om jag har svårt att lita på bilen vid inbromsningar då jag inte fick känslan av när låsningsgränsen kom och bilen upplevdes som vinglig, hur kan detta komma sig? Falkenberg var iofs bergodalbana vid inbromsning till chikanen men ändå..
Jag har fått beställt FIA brytare+ dragvire, hjälm och underställ mm. det är dyrt att komma igång med motorsport
men så har man lite att pilla med i vinter.
Posted: Tue 30 Sep 2008, 20:52
by Fredrik Henriksson
waern wrote: ...och bilen upplevdes som vinglig, ...
Har samma problem, vad har du för däck?
Posted: Tue 30 Sep 2008, 21:16
by gokarting.nu
Bilen kändes mycket bättre än jag hade förväntat mig. Bilen kränger rejält och jag funderar på om jag skall börja med att leta styvare krängare alt. justerbar dito innan man kikar på styvare fjädrar (synpunkter mottages gärna).
När jag bytte krängare på min 1,6 NA, trodde jag inte det var samma bil jag körde!
Det var en enorm skillnad för mig i allafall.
Att det drar iväg i pengar, no shit!
Vårt intresse ÄR INTE ekonomiskt försvarbart, men när det blir för tungt så tänker jag på grannens värdeminskning på hans S70.
Så löser jag min ångest...HA HA!!!!!
(nu är det inte billigt att låna på huset längre...aaarrrgggg!!)
Posted: Tue 30 Sep 2008, 21:17
by waern
Sitter/satt bridgestone 540 eller nåt liknande 185or numera bromsplattade till döds efter en klantig snurrning på Falkenberg så det blir nog en återförening med toyo till nästa år
Posted: Tue 30 Sep 2008, 22:03
by Dennis Kullman
gokarting.nu wrote: när det blir för tungt så tänker jag på grannens värdeminskning på hans V70.
Så löser jag min ångest...HA HA!!!!!
Jag har faktist en V70
Men min är så gammal att värdet inte kan minska så mycket längre.