NBFL sport - 2002 - snysop
Posted: Mon 29 Aug 2016, 12:40
Hej hej! Jag är ny användare här och har just blivit med en ban/jobb-åkar bil! Det började med en middag hos min lillebror som visade mig en raceklar Miata och tyckte att "en sån borde du ha"... Många diskussioner senare och flera "nä vi köper ingen bil!" så blev det till slut en totalt-över-budget-bil (det blir nudlar resten av månaden). Hur gick det till då?
Vi började åka de ca 30 milen mot Malmö och på väg ner fick jag ett meddelande på FB med en länk till en Blocket-annons. Tyvärr var priset på tok för högt för vår budget så jag tackade nej. Väl framme i Malmö så tittade vi på bilen som tyvärr krävde för mycket arbete för att få den pålitligt körbar, vattentät(!) samt raceklar så vi skippade den och satte GPSen mot Jönköping för nästa bil-titt. Vi började räkna på vad det skulle kosta att få Malmö-bilen i ett någorlunda färdigt skick och insåg att vi snabbt närmade oss Blocket-annons-bilens pris. Dock så skulle kostnaderna spridas under en längre tid - men slutnotan skulle bli nästan den samma. Med detta i huvudet så bestämde vi oss för att kika på Blocket-bilen ändå, den låg ändå på vägen till nästa bil-titt.
Så fort jag fick se den kände jag "FAN, här är min bil"!! En kanontrevlig noggrann säljare som vi snabbt fick förtroende för och ett par timmar senare så körde jag därifrån med en pärla! Lite ovant att gå från en automat BMW 520d med "auto-allting" till en superlåg bil med koppling och manuellt allting, hade inte kört manuell bil på flera flera år! Men det är som att lära sig att cykla - man kan det efter en liten stunds "velande" och lära-kännande av dragläget.
Så här är pärlan! Iaf så här såg hon ut i söndags morse... under söndagen förvandlades hon nämligen... Men mer om det senare.
NBFL sport 2002
* TR Lane-båge
* Coilovers (dock endast höjdjusterbara)
* Japan Racing 15" med spacers
* Rostfritt avgassystem
* K&N Öppet luftfilter
* Hardtop
* Blåtandsradio och nya högtalare
Kvar att göra - som vi vet nu:
* Foliera
* Byta till bättre coilovers (om det finns några som matchar mina krav - vill ha lite mer komfort än vad jag har nu men ändå funka bra till bana ibland.
* Stolsbyte samt bälten
(Drömmer om att kompressormata den.... )
Vi började åka de ca 30 milen mot Malmö och på väg ner fick jag ett meddelande på FB med en länk till en Blocket-annons. Tyvärr var priset på tok för högt för vår budget så jag tackade nej. Väl framme i Malmö så tittade vi på bilen som tyvärr krävde för mycket arbete för att få den pålitligt körbar, vattentät(!) samt raceklar så vi skippade den och satte GPSen mot Jönköping för nästa bil-titt. Vi började räkna på vad det skulle kosta att få Malmö-bilen i ett någorlunda färdigt skick och insåg att vi snabbt närmade oss Blocket-annons-bilens pris. Dock så skulle kostnaderna spridas under en längre tid - men slutnotan skulle bli nästan den samma. Med detta i huvudet så bestämde vi oss för att kika på Blocket-bilen ändå, den låg ändå på vägen till nästa bil-titt.
Så fort jag fick se den kände jag "FAN, här är min bil"!! En kanontrevlig noggrann säljare som vi snabbt fick förtroende för och ett par timmar senare så körde jag därifrån med en pärla! Lite ovant att gå från en automat BMW 520d med "auto-allting" till en superlåg bil med koppling och manuellt allting, hade inte kört manuell bil på flera flera år! Men det är som att lära sig att cykla - man kan det efter en liten stunds "velande" och lära-kännande av dragläget.
Så här är pärlan! Iaf så här såg hon ut i söndags morse... under söndagen förvandlades hon nämligen... Men mer om det senare.
NBFL sport 2002
* TR Lane-båge
* Coilovers (dock endast höjdjusterbara)
* Japan Racing 15" med spacers
* Rostfritt avgassystem
* K&N Öppet luftfilter
* Hardtop
* Blåtandsradio och nya högtalare
Kvar att göra - som vi vet nu:
* Foliera
* Byta till bättre coilovers (om det finns några som matchar mina krav - vill ha lite mer komfort än vad jag har nu men ändå funka bra till bana ibland.
* Stolsbyte samt bälten
(Drömmer om att kompressormata den.... )