Page 1 of 15
Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Posted: Sun 29 Jun 2008, 19:07
by Per Hammarsjö
Mazda MX-5 1998
Hemort: Stockholm
Klubb: MX-5 Racing Club
Årsmodell: 1998
Motor/Volym: 1.8L
Effekt: 140
Växellåda: 5 växlad orginal
Bromsar: Performance Friction 97 f/b
Stötdämpare: Gaz Gold
Däckdimensioner F/B:
Strulig tyskimport
Sökte ett bra och billigt objekt. Hittade ett billigt men det visade sig inte vara speciellt bra. En kostsam motorrenovering följde. Läs om bilens öde från början av projektet på
http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=10782
Båge och säkerhetsdetaljer
FIA homologerad bur (OMP)
OMP stol och OMP 6-punktsbälte.
Posted: Sun 29 Jun 2008, 19:49
by Per Hammarsjö
Just nu pågår det årliga projektet "återställa till orginal och besök hos bilprovningen" Borde i vanlig ordning gjorts innan första race i april men av någon märklig anledning gör jag det och allt annat i sista sekunden.. Får hoppas att det inte blir några nedslag. På Onsdag måste ekipage rulla till Knutan.
Dumt nog så har jag byggt bågen så den täcker orginalbältesrullen.. I och med detta måste jag varje år plocka ur båge och stol när det är dags för besiktning.
Nya PFC belägg fram monteras också.. Skivorna har tagit en hel del stryk på de 3 race och banträffar bilen fått utstå sedan slutet av förra sommaren.. Jag uppskattar att de då Nya skivorna har slitits 1,5-2 mm på varje sida.. Dom borde hålla en uppsättning belägg till..
Fick också lite inspiration av Fredrik som gjuter hardtop och börja skissa på luftintag i fronten för kylning av bromsarna.. Lite svart tejp ger en rätt bra bild över hur det kan komma och se ut..
Det här ingreppet väntar jag nog med ett tag dock...
Det dubbelpipiga Simonssystemet har åkt av och ska ersättas med Simons minsta dämpare på 320 mm. Hoppas det dämpar tillräckligt.. Ska låna hem en DB mätare i morgon då prylarna kommit.
Mitt 1 år gamla dubbelsystem är iom detta till salu till låga 1750 riksdaler.
I ett hörn i mitt garage låg även en låda med Eibachsänkfjädrar och orginaldämpare.. Vet inte hur länge dom satt på bilen innan jag köpte men om någon är sugen så ge mig ett bud.
Posted: Sun 29 Jun 2008, 20:08
by Fredrik Henriksson
Luftintagen ser skitfräcka ut!
Passar NB orginaldämpare på NA?
Posted: Sun 29 Jun 2008, 20:26
by Per Hammarsjö
Vet faktiskt inte.. Borde ju funka.. Tror bara det är en fästpunkt för endlinken som är olika på bärarmarna..
Posted: Sun 29 Jun 2008, 20:43
by Fredrik Henriksson
Ok, funderar på om det är värt jobbet för att sälja konisarna brevid, kanske höjer försäljningsvärdet motsvarande...
Posted: Sun 29 Jun 2008, 20:53
by Niklas Falk
Övre dämparfärstet är lite olika i höjder etc. Komplett med övre dämparfäste är det Bolt-on.
Posted: Sun 29 Jun 2008, 21:09
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Övre dämparfärstet är lite olika i höjder etc. Komplett med övre dämparfäste är det Bolt-on.
Aha, å dom har Per till sina konisar...
Posted: Sun 29 Jun 2008, 21:15
by Per Hammarsjö
Jupp.
Posted: Mon 30 Jun 2008, 09:30
by Per Hammarsjö
Kom på att SBP vill att tutan fungerar? Någon som kopplat in en extraknapp för detta? Vilka kablar hänger ihop med hornet?
Posted: Mon 30 Jun 2008, 11:18
by Niklas Falk
Per Hammarsjö wrote:Kom på att SBP vill att tutan fungerar? Någon som kopplat in en extraknapp för detta? Vilka kablar hänger ihop med hornet?
Jag byter till en originalratt utan Airbag vid bes.
Det är en liten vit fyrpolig kontakt med endast en grön(?) kabel i en av kantpolerna. Har du släpringen kvar så ser du på den hur den bör se ut.
Jag har den normalt kopplad till en tryckknapp framför ratten (så man kommer åt den lika lätt som trippmätaren ungefär).
Men jag skulle aldrig besikta med mockaratt etc, det tar inte så lång tid att byta ratt (jämför med allt annat besiktningsmek).
Posted: Mon 30 Jun 2008, 16:24
by Per Hammarsjö
Den har jag ju inte här heller.. Hoppas dom godkänner den här..
Köpte en monteringsats för beläggen idag.. Tänkte jag skulle slippa klockandet från lösa belägg.. Men jag kan fan inte komma på hur jag ska få dit dom...
Posted: Mon 30 Jun 2008, 17:14
by Per Hammarsjö
Sådär..
Nu har ett nytt lite kompaktare slutavgassystem funnit sin plats... Istället för den gigantiska burken sitter där nu en 320 mm lång, eller kort, Simons burk..
Har inte skruvat ihop det helt ännu.. Men slutpipen är kanske inte det snyggaste...
Beläggen och dess monteringssats.. Så här borde de ju sitta (se bild). Fast jag lyckas inte få dit beläggen.. Kanske PFC har lite annorlunda form än orginal? Utan monteringssatsen passar de ju givetvis..
Posted: Mon 30 Jun 2008, 17:42
by Stefan Hemström
Om det är trångt att få dit bromsbeläggen brukar jag fila bort lite av stålet på belägget (det som ligger mot monteringssatsen). Kanske kan funka om det är där skon (belägget) klämmer.
Posted: Mon 30 Jun 2008, 17:49
by Per Hammarsjö
Verkar inte som om jag fick med allt..
Den fjädrande ståltråden tex.. Den har jag inte.. Den där mojjen som ligger ensam i mitten på bilden (Se ILMotorsport) Var ska den sitta?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 176cf583ee
Posted: Mon 30 Jun 2008, 18:07
by Andreas E
Fjädern ska stickas i de små hålen på bromsbeläggens sidor så att de glider isär lättare när man inte bromsar.
/Andreas K
Posted: Mon 30 Jun 2008, 18:10
by Crazy Ivan
Mojjen i mitten är till för att varna för nedslitna belägg. (Den börjar låta när den skrapar mot skivan) Går nog lika bra utan.... Hade en bild på det förut men hittar den inte.
Men du vet väl när dina belägg är nedslitna Per? Du har ju viss erfarenhet.......
Posted: Mon 30 Jun 2008, 18:11
by Per Hammarsjö
Så ja.. Den har jag iallafall inte..
Får köra utan till att börja med.. Börjar dra ut på tiden det där.. Det får väl klonka ett tag till då...
Posted: Mon 30 Jun 2008, 18:55
by Per Hammarsjö
Kan detta vara kabeln till tutan tro?
Posted: Mon 30 Jun 2008, 19:10
by Per Hammarsjö
Hann inte vänta på era svar.. Det var tutan det.. Nu undrar grannarna vad jag håller på med...
Posted: Mon 30 Jun 2008, 19:26
by Niklas Falk
Per Hammarsjö wrote:Hann inte vänta på era svar.. Det var tutan det.. Nu undrar grannarna vad jag håller på med...
Vit fyrpolig med grönartad kabel, minnet var inte så fel
Posted: Mon 30 Jun 2008, 19:55
by Per Hammarsjö
You´re the king!
Har satt knappen på plasthöljet som omsluter rattmojängerna...
Måste det stå TUTA också? har sett att folk har det när man gör sådana lösningar..
Nää nu måste jag ut och köra in bromsbeläggen samt göra LJUDTEST av de nya avgaserna... Återkommer med rapport..
Posted: Mon 30 Jun 2008, 20:14
by Fredrik Henriksson
Per Hammarsjö wrote:
Har satt knappen på plasthöljet som omsluter rattmojängerna...
Måste det stå TUTA också?
Nope, på min står det "Horn"...
Vad är det som är bättre med Simonsdämparen? Släpper den igenom lättare eller e d bara ljudtrim?
Posted: Mon 30 Jun 2008, 20:32
by Per Hammarsjö
Någon effektökning det tror jag inte det ger. I mitt fall var det snarare lättning då den gamla vägde en hel del men så givetvis ljudet...
Posted: Mon 30 Jun 2008, 21:52
by Per Hammarsjö
Ett litet smakprov på ljudet från avgaserna..
Inte så bra ljudupptagning och jag var tvungen att använda en trial konverterare.. Men man hör lite av morret...
FILM PÅ YOUTUBE: http://www.youtube.com/watch?v=jiNT_f8mpoA
Posted: Mon 30 Jun 2008, 22:14
by Fredrik Henriksson
Per Hammarsjö wrote:Ett litet smakprov på ljudet från avgaserna..
Inte så bra ljudupptagning och jag var tvungen att använda en trial konverterare.. Men man hör lite av morret...
FILM PÅ YOUTUBE: http://www.youtube.com/watch?v=jiNT_f8mpoA
Coolt! Låter ju nästan lika häftigt som min...