Page 1 of 2
Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 16:23
by Niklas Falk
Då är den hemma efter en resa jag helst inte gör om, 48h utan sängläge fungerar inte så bra när man inte är 20...
Första delresan var Glasgow-Ramsgate vilket var 10 timmar nattkörning på fel sida på mer än ett sätt. Lyckligtvis var första mötade trafik tre bilar på sista kilometern ned mot färjan, det krävdes koncentration vid den trötthetsgraden.
Miatan går att sova i, om man klär på sig ordentligt (för det var några minusgrader), men inte mer än nån timme i taget...
I Oostende i Belgien hade det snöat, men det var soligt så de saltade vägarna var bara våtfläckiga men mestadels torra.
Men från Stora Bält till Halland var det lite modd på vägen och i Sverige var det kallare så den var mer potatismjöl än tapetklister. Pirelli fram och Nakang bak är inte direkt det bästa men de verkade ha mönster så det räckte.
Men det tog 17 timmar från Oostende och hem (via Essen) vilket märktes på svårigheten att hålla sig vaken när vägen blev väldigt bekant.
Det blev lite skitigt på vägen...
- Aldrig saltkörd?
Är det nån som har bra tips på hur man får bort ArmorAll och liknande skit från instrumentpanel, originalmatt är mycket trevligare än bilskojarblankt.
Förmodligen har den blivit reparerad i fronten, och har lite mer skrap och rostblåsor än vi är vana vid, men priset var lägre än vi är vana vid också. Tanklocket är en nödlock, bussningen i botten av växelspaken är utsliten (spel i spaken), och lite till.
RS står för ReServ
Re: Niklas Falk Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 16:34
by Fredrik Henriksson
Härligt jobbat Niklas!! Ska bli kul att se bilen! Kanske tar en tur förbi dig när jag reggat min...
Re: Niklas Falk Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 16:55
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Härligt jobbat Niklas!! Ska bli kul att se bilen! Kanske tar en tur förbi dig när jag reggat min...
Tanken är att jobba undan med motorrivningen så den kan få bo bredvid den blå över vintern (den ska ju ändå låna lite delar från den blå för reggning, tex lampor).
Det behövs intyg på denna så det ska beställas i morgon.
Den enda som kommenterade nåt på vägen var säkerhetskontrollen på färjan, som undrade var Tax-Disken var och sen bara skakade på huvét när jag beskrev resan...
Jag såg inte ens nån Polizei i Tyskland, för för övrigt har lika kassa motorvägar som i Sverige, nickandet (självsvänging i pitchled) är tröttsamt, men det jobbar på det (många byggen längs A2 och A1).
Inte en köbildning på vägen, förutom nåt tillfälle i England där när de drog ihop tre filer till en.
Att passera London på M25 kl 3 på natten är tydligen rätt enkelt, nästan ensam på vägen.
Vem vann
denna auktionen (Blå RS för under £2000)? Får vi se nån annan idiot som kommer hem med den snart
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 17:43
by Per Hammarsjö
Kul! Blir ju sporrad själv.. Hmm...
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 17:48
by TPR
Grattis!
Men finns det verkligen inte ett enda hotell längs vägen i Europa?
Varken du eller Fredrik verkar ju ha hittat något...
Vad skiljer RS mot standard?
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 18:03
by Niklas Falk
TPR wrote:Grattis!
Men finns det verkligen inte ett enda hotell längs vägen i Europa?
Varken du eller Fredrik verkar ju ha hittat något...
Nä, inget som syntes på mittfilen, Men IBIS i Malmö såg lockande ut, men har de inchekning 4 på morgonen?
TPR wrote:Vad skiljer RS mot standard?
En annan mix av delar, inget special egentligen. En
sammanställning (men de missar att den har AC och saknar ABS (nja de säger ju inte att den har det iofs)), inget begränsat antal heller.
Samma 145 japanska kusar som alla andra 1.8 98-00 i Japan (vad jag hittat, Mazdas intyg kanske säger nåt annat). De 160hk som nämns ibland är mest troligen effekten på VVTmotorn i Japan (där de tunat kamstyrning för effekt och inte för emmisioner).
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 18:13
by Cyberoid
Härligt Niklas!
Vad är planen med bilen? Lite för fin för att bara plocka ner i reservdelar, eller? Annars har den ju just en massa trevliga delar. Vet inte hur det är med NB RS men NA har ju en 4.3 Torsen vilket är en udda och trevlig kombination.
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 18:18
by Niklas Falk
ReServ som sagt, den ska ersätta den röda som sommarbil (mellanskillnaden borde ge motorbudget)
Den röda plockade jag ju inte ut på hela 2010 och högerstyrt och ej Helbilsgodkänd är ju lite mer nördigt.
I denna är det 6vxl och 3.9 Torsen om jag huvudräknat rätt.
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 18:31
by Cyberoid
Niklas Falk wrote:ReServ som sagt, den ska ersätta den röda som sommarbil (mellanskillnaden borde ge motorbudget)
Den röda plockade jag ju inte ut på hela 2010 och högerstyrt och ej Helbilsgodkänd är ju lite mer nördigt.
I denna är det 6vxl och 3.909 Torsen om jag huvudräknat rätt.
Aha! Det blir en bruxis till att börja med. Jo, högerstyrt kräver ju ett annat sinne.
Smart tänkt.
Aldrig hört att de specat utväxlingarna med 3 decimaler men det kanske stämmer? Eller om du räknat fel på 9 tusendelar?
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 18:49
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:Aldrig hört att de specat utväxlingarna med 3 decimaler men det kanske stämmer? Eller om du räknat fel på 9 tusendelar?
Ok då, 40/11 för EU 6växlade, 39/10 för US/JP (det var 3.636 som fick mig att sönmgångaraktigt lägga till felaktiga decimaler...).
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 18:53
by Victor
Är det "kantiga" insuget på den så räcker det långt vid sugmotortrimning. Såg någon tråd på miata.net med imponerande siffror med det insuget (tillsammans med portad topp och kam osv). Tror det var Emilio (949) som låg bakom den motorn.
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 18:58
by Niklas Falk
Victor wrote:Är det "kantiga" insuget på den så räcker det långt vid sugmotortrimning. Såg någon tråd på miata.net med imponerande siffror med det insuget (tillsammans med portad topp och kam osv). Tror det var Emilio (949) som låg bakom den motorn.
Hehe, det kantiga insuget (flattop) sitter på 01+ VVTmotorer på alla andra marknader än i USA, där ett annat skapades med VTCS (extra trottler i insuget som ska förbättra emisioner vi kallstart).
Så det insuget sitter på varenda EUsåld 01-05 med 1.8.
Den 01motor jag skaffade för att bygga till den blå har det, så det insuget får kanske sitta på RSen när den får MegaSquirt osv osv osv.
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 28 Nov 2010, 23:06
by Jimmy
så ja Niklas!!!
åhh, awesomeness, snart finns det fler eunosar än vanliga i den här klubben
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Mon 29 Nov 2010, 16:36
by Niklas Falk
Intyg beställt från Mazda och avrapportering till DirectCars i Glasgow.
Tydligen har det varit busväder ända sen jag åkte (jag missade det precis), men snöyra och nu -6 grader.
Sen var det ju busväder i Skåne ca 12h efter att jag passerat också (så lite tur var det nog).
Jag summerade upp mina kostnader för den som vill fundera på hur mycket som kommer till
Code: Select all
Min summering:
Importförsäkring -1188.00
Flygbuss -60.00
Flyg -638.38
Flyg -1049.90
------ i UK ---------
Kontanter -334.24
Kontanter -557.06
Soppa1 -652.10
Soppa2 -599.85
Färja -562.07
----- på kontinenten -----
Snacks -51.89
Soppa3 -462.43
Soppa4 -562.82
Burgare -37.64
Soppa5 -244.76
------i Danmark-----------
Nattfika -105.51
Stora Bält -276.28
Öresund -375.00
------i Sverige-----------
Soppa 6 -516.76 (tanken är inte tom när jag kom hem iofs)
==========================
Summa -8274.69
Så en resa på 10h (821Km), färja och sen 17h (1428Km) kostar på mer än bara sömnbrist (jag avråder från att testa, urbota dumt).
Ursprungskontroll 700.00
Intyg från Mazda 2000.00
Regbesiktning 970.00
Vägning 300.00
Kontrollbesiktnig 300.00
==========================
TotalSumma 12544.69
Så det kanske inte är vettigt att släpa hem ett vrak som har ett lågt pris av en anledning (drivlinan måste ju vara i ok skick iaf).
Lampor för högertrafik tillkommer, och sen ska all rost under skrapas och målas...
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Tue 30 Nov 2010, 22:52
by JOnas
Tanken är att jobba undan med motorrivningen så den kan få bo bredvid den blå över vintern (den ska ju ändå låna lite delar från den blå för reggning, tex lampor).
Fick röjt rätt bra idag.
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Tue 30 Nov 2010, 22:58
by Niklas Falk
JOnas wrote:Tanken är att jobba undan med motorrivningen så den kan få bo bredvid den blå över vintern (den ska ju ändå låna lite delar från den blå för reggning, tex lampor).
Fick röjt rätt bra idag.
Ingen jättebrådska (men det som är gjort är gjort
), kommer nog inte att flytta den från jobbets Phus förrän jag får intyget från Mazda (2-4 veckor och 1600+moms). Det är lite för kallt att skruva i kallgarage just nu (jo, lite klen/bekväm är jag).
Dessutom, att skruva plastsaker (flytta lyktor från den blå behövs för reggningen) i -10 slutar bara i trasiga saker.
Den rackarns remskivan på VVTmotorn ska ju bort och jag har inte gjort plåten till det än...
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Wed 01 Dec 2010, 06:50
by CG Leijonhufvud
snyggt jobbat Niklas! bra att du kom hem "någotsånär" hel i alla fall...
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Fri 17 Dec 2010, 09:12
by Niklas Falk
Intyg och ursprungskontroll kom igår och på tisdag är besikting bokad, men ut och köra i -14 på somriga däck känns lite osäkert. Ska "bara" byta lampor i helgen (hoppas plasten tål att ta i vid -5 grader).
Mysko att Roadstern bara har 1140kg som totalvikt i Japan, hela 140kg mindre än i Europa.
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Fri 17 Dec 2010, 14:30
by Victor
Niklas Falk wrote:Mysko att Roadstern bara har 1140kg som totalvikt i Japan, hela 140kg mindre än i Europa.
Men vad väger den då? Min har ju tjänstevikt 1120 kg (antagligen invägd vid importen från Tyskland) och då blir det inte mycket last (eller förarvikt över 75 kg) kvar.
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Fri 17 Dec 2010, 14:38
by Niklas Falk
Victor wrote:Niklas Falk wrote:Mysko att Roadstern bara har 1140kg som totalvikt i Japan, hela 140kg mindre än i Europa.
Men vad väger den då? Min har ju tjänstevikt 1120 kg (antagligen invägd vid importen från Tyskland) och då blir det inte mycket last (eller förarvikt över 75 kg) kvar.
Jag skulle gissa att den väger in runt tonnet utan förare. 70kg som lastvikt är ju lämpligt (passagerare).
Den blå vägde 990kg på vågen vid reggning och denna bör väga kanske lite mer pga mer fullständig inredning (men ingen ABS, men 6vxl och AC istället). Jag får hoppas att den inte väger 1080 utan förare för då lär det bli problem
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sat 18 Dec 2010, 18:41
by Niklas Falk
Lite latmansfix inför regbes på tisdag (det ska bara vara -14...), bytte strålkastare till de som satt på den blå och plockade bort hastighetskonvertern (så nu visar den km/h igen). Sen skrapade jag bort den tillagda MPH-märkningen och täckte med svart tuschpenna..
Lyktan VF var japansk original utan elektronisk höjdjustering, HF var engelsk med elektronisk justering. Huven har en lapp med EUchassinummer från 2004... Fläckvis omlackad (förmodligen hellack men dammtunnt på sina ställen)...
Nåja vi får väl se om det går att få hjulvinklarna dit man vill så småningom
Men sen upptäckte jag skicket på bakbromsarna
, nån mm belägg och rostiga som bara den (10mm blankt spår)... De motionerades inte så mycket på resan hem.
Jag hittade restbelägg med Gula Pagid i gömmorna, de hade iaf 2mm. Hoppas att jag bara får "bra att veta" eller iaf få köra därifrån och ombes i januari (eller när den ska plockas fram). Vi får väl se vad väktarna på jobbet säger om beläggbyte i Phuset
Mysko att åka in för regbes när allt är som det ska (allt är original om än slitet, om jag inte drar av nån bult på bakoken...)
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sat 18 Dec 2010, 21:40
by Torkel k
Lycka till Niklas!
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sun 19 Dec 2010, 15:16
by Niklas Falk
Handbroms injusterad efter ett par rundor i Phuset. Skivorna ser bara fördj_vliga ut, men nu går det iaf att göra handbromsvänding på kall betong och rulla hjulen för hand.
Bakbeläggen och skivorna är garanterat från 1998, det är ingen som varit där och pillat någonsin med tanke på årsringarna i skiten (12 st
). Kan man önska sig ett 80m2 varmgarage i julklapp, med tvättplats,oljeavskiljare, och ...?
Vikten är nog det mest intressanta på tisdag (förutom att kunna ta sig tvärs gbg till Tagene vid -14 och snömodd, med TW340 Nakang bak...). Jag har sett nån Clio V6 med endast 40kg lastvikt, så det kan ju bli nåt liknande (det behöver mao inte bli tvärstopp). Men jag har plockat ur reservhjul och domkraft för säkerhets skull (de kan ju aldrig behövas på vägen till bilprovningen...).
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Tue 21 Dec 2010, 15:36
by Niklas Falk
Reggad med 9a som slutsiffra (höstbes mao).
75kg som lastvikt... (den vägde tonnet exakt utan förare och med halv tank så 1065 som tjänste. Nån måste varit snäll där eftersom besgubben räknade fram 55kg som lastvikt, det blir ju bara barn, speciellt bredvid en fullvuxen förare).
På vägen dit fungerade inte hastighetsmätaren (kan ju bara skylla på min egen koppling), inte heller efter eljoxande i kön, men när besgubben satte sig i så hoppade den igång och visade km/h som den ska...
Bromsbeläggen bak var han inte nöjd med, och att jag påpekade att jag bytte bort ännu sämre hjälpte inte...
Avgasvärdena var uppåt väggarna (HC 999
), och helt plötsligt gick den inte rent under 3500rpm. Det är väl tändkablarna eller nån spole som är på väg (-9 vid beshallen och -12 i Phuset).
Om det är en kat eller gnistsläckade som sitter under vet jag inte, en tvärrandig burk har jag aldrig sett som kat, iaf inte från Mazda. Kanske går den igenom med det gamla knöggliga systemet som den blå hade från början...
Men det underlättar ju om den går jämnt, nu luktar det bensin om avgaserna.
Nåja, om det ska ombesiktas i januari eller i vår bestämmer vädret, byta avgassystem i minusgrader går ju att undvika.
Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS
Posted: Sat 25 Dec 2010, 16:51
by kroegarn
Niklas Falk wrote:
Avgasvärdena var uppåt väggarna (HC 999
), och helt plötsligt gick den inte rent under 3500rpm. Det är väl tändkablarna eller nån spole som är på väg (-9 vid beshallen och -12 i Phuset).
Om det är en kat eller gnistsläckade som sitter under vet jag inte, en tvärrandig burk har jag aldrig sett som kat, iaf inte från Mazda. Kanske går den igenom med det gamla knöggliga systemet som den blå hade från början...
Men det underlättar ju om den går jämnt, nu luktar det bensin om avgaserna.
Iofs med rak turbofemma men med vad som senare visade sig vara en totalt urblåst racekat hade jag en HC på 206 + för hög CO på tomgång och förhöjd tomgång. Så det låter som något annat än katalysatorn tycker jag?
Efter jag bytt katalysatorn (+ fixat lite luftläck vid främre röret) så kom det ren alpluft ut ur slutrören