Page 1 of 5
Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Mon 24 Mar 2008, 16:57
by Josen
Hämtad våren 2007 från Holland, lätt krockskada i fronten och bak.
Ingen ABS, troligen en Torsen diff, spinner inte inte alls så mycket på innerhjulet som 90:an gjorde
Motor
- Orginal 1.8 specad till 133 hk
- Dragit in lite kallluft via torpeden ( känt som DYI randall intake inom miata världen)
- Egenbyggt 2.5" cat-back.
- Ställt upp tändingen till 16 grader
- Lindat OEM grenrör
Chassi
- Tein Flex, byggda av Stötdämparverkstaden för bana ( 12 kg / 7 g )
- JR grövsta Krängare fram, ingen eller orginal bak
- Alla bussningar bytt till FM polyflex bussningar
- 205/50/R15 Yoko M 048 på OZ fälgar
- 10/5 mm spacers runt om ( ET ~ 30 totalt )
Bromsar:
- Standard lite bättre belägg ( EBC green-stuff fram, Freodo std bak )
- Bytes till XP10/XP8 2008
Övrigt
- HT, plockat bort suffleten
- 2-polsbrytare
- CC båge
- Styrservo bortplockat, styr-växel de-power a la FM
Lättat till ~ 960 kg (1060 med mig i). inredning bortplockad, roadsport passagerar-stol,kör alltid bilen till/från banor
Tänka planer för 2008
- Sänkas lite till
- Höja styrväxlen med brickor/distanser (kontrollera bump-steer)
- Måla inredningen
- Byta koppling/svänghjul till race; Köpt FMs lättaste på rea
- Försöka styva upp chassit (FM rails/butterfly ), söm-svetsa
- Lätta ner till 930 kg ( blir svårt ) FM rails tunga...
- Byta till race-belägg (Carbon XP10 fram och XP8 bak )
- Corner-väga bilen/seriös hjulinställning
- Plockar ner front och höger skärm för rikt och om-lack
- Vagns-bok
- Sätta dit front-läpp
- In med oljetemp mätare
Bästa varvtider 2007
Kullen: 1.04.55
Falkenberg: 54.2
Knutan: 1.11.95
Sturup: 1.13.3
Ljungbyhed: 1.10.96
Parkbanan 1.37.47 + 1 sec för kon
Resultat
2:a MGCC 2007 ,
Snabbast C bil på SVKG Bankalas 2007
Planer för 2008
Åka delar MGCC + Miata-cup tävlingar om det går SSM
Åka på Gelleråsen minst en gång !
Åka 'nya' SVKG sprint med miata !!
Posted: Mon 24 Mar 2008, 17:00
by Josen
Man bli bekvämare med åren - köpte mig en bilkärra.
Posted: Mon 24 Mar 2008, 17:07
by Josen
Lite som är gjort under påsken
Ny Tein-fjädrar från SDV (bak)
- Ny balans i år som skall testas
- Rengörning av Tein, grymt lätt att byta fjädrar med den inverterade desigen på dämpare.
Plockat ner alla bärarmar bak och justerat FM-bussningar
- Slipat av plast för att få bort lite bending-tendenser
- Tagit ur alla metall-bussningar och fettat om.
Gjorde bra nu flyter bärarmarna som i smör
- nu måste man göra om seriös hjulinställning
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Mon 24 Mar 2008, 23:35
by Cyberoid
Josen wrote:...kör alltid bilen till/från banor
...och...
Josen wrote:Man bli bekvämare med åren - köpte mig en bilkärra.
...rimmar dåligt ihop.
För visst är det roadsport du ska köra Joachim?
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Tue 25 Mar 2008, 08:05
by Josen
Cyberoid wrote:Josen wrote:...kör alltid bilen till/från banor
...och...
Josen wrote:Man bli bekvämare med åren - köpte mig en bilkärra.
...rimmar dåligt ihop.
För visst är det roadsport du ska köra Joachim?
Skäms på mig
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Tue 25 Mar 2008, 08:26
by Niklas Falk
Josen wrote:Skäms på mig
Kärran är ju bara med för nödfall och eftersom Joachim inte kan köra två bilar samtidigt så får ju den ena åka på kärran.
Det kan ju bli de mest konstiga anledningar till att en kärra är lämplig. Hitta enda stenen i omgivningen tex
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Tue 25 Mar 2008, 09:25
by Josen
Niklas Falk wrote:Josen wrote:Skäms på mig
Kärran är ju bara med för nödfall och eftersom Joachim inte kan köra två bilar samtidigt så får ju den ena åka på kärran.
Det kan ju bli de mest konstiga anledningar till att en kärra är lämplig. Hitta enda stenen i omgivningen tex
Jag upptäckte vid sista Hylling-rejset hur bekvämt det var med kärra.
Rulla ner färdig bil i depån besiktiga och köra. Gott och ha en bas i vanlig bil också och slippa kladda med däcks-byten och lasta ur i verktyg.
Men kommer nog köra bilen till vissa tävlingar ändå. Trots race setup så är det ren njutning att köra den
Sen om övriga vill låna kärran går det bra för mycket billig peng helg/dag
/Joachim
Posted: Tue 25 Mar 2008, 09:48
by Magnus Pettson
Jo man blir bekvämare med åren, har precis lagt handpeng på en 12-meters....
Posted: Tue 25 Mar 2008, 11:16
by Josen
Magnus Pettson wrote:Jo man blir bekvämare med åren, har precis lagt handpeng på en 12-meters....
12 meter ? Skall du ha två bilar på den ?
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Tue 25 Mar 2008, 12:35
by Cyberoid
Josen wrote:Niklas Falk wrote:Josen wrote:Skäms på mig
Kärran är ju bara med för nödfall och eftersom Joachim inte kan köra två bilar samtidigt så får ju den ena åka på kärran.
Det kan ju bli de mest konstiga anledningar till att en kärra är lämplig. Hitta enda stenen i omgivningen tex
Jag upptäckte vid sista Hylling-rejset hur bekvämt det var med kärra.
Rulla ner färdig bil i depån besiktiga och köra. Gott och ha en bas i vanlig bil också och slippa kladda med däcks-byten och lasta ur i verktyg.
Men kommer nog köra bilen till vissa tävlingar ändå. Trots race setup så är det ren njutning att köra den
Sen om övriga vill låna kärran går det bra för mycket billig peng helg/dag
/Joachim
Visst är det kanon med kärra! Allt blir så mycket enklare och bekvämare. Våra bilar är ju också så pass lätt att det inte ska skapa några problem om man hittar en kärra som passar.
Men sen bryter det ju mot "roadsport reglerna" som säger att man ska köra till (och från i bästa fall) banan.
Kanske borde man få ett tidsavdrag per landsvägkilometer som man lagt med bilen för att komma till banan.
Snygga kromfälgar förresten!
Posted: Tue 25 Mar 2008, 13:02
by Josen
Håller med om att bilen helst skall köras till banan för Roadsport ambitionen. Men som sagt bekvämligheten har tagit överhand
Ibland funderar jag på om det är roligare nu än det var med en gat-bil och faktiskt så är det roligare
Blir lätt ett gift detta
Kanske skulle man köpa sig en billig 1.6 från tyskland och har som ren gat/släng-bil ?
Posted: Tue 25 Mar 2008, 20:59
by Magnus Pettson
Buss med garage
så blir det med roadsport för min del
men vi kan väl ta ett landsvägsrejs nångång, för att kompensera..
Posted: Wed 26 Mar 2008, 21:09
by Josen
Tur att kärran fungerade så bra, var lite på changs jag köpte den
Som gjord för en miata, lite stök att förvara bara. Går ju ställa bilen på den med lite pallbockar under kärran. Mycket lägre kan inte bilen bli för att klara att komma ur den
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Fri 15 Aug 2008, 22:04
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:
- Orginal 1.8 specad till 133 hk
Är det inte 131hk? Sett siffran 133 på flera ställen, vad beror det på? *huvudkli*
Posted: Fri 15 Aug 2008, 22:14
by JOnas
Josen skrev:
- Orginal 1.8 specad till 133 hk
Är det inte 131hk? Sett siffran 133 på flera ställen, vad beror det på? *huvudkli*
-Kan ju vara så att Josen adderat 2hk på K&N filter!?
(uppmätt 4-5hk på en turboSAAB.):P
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Fri 15 Aug 2008, 22:21
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Josen wrote:- Orginal 1.8 specad till 133 hk
Är det inte 131hk? Sett siffran 133 på flera ställen, vad beror det på? *huvudkli*
OBD-II 1,8 NA (95.5-97) har ju annan ECU som specats som lite mer hästar, ingen hårdvara i motorn skiljer.
Posted: Tue 30 Sep 2008, 22:00
by gokarting.nu
- 205/50/R15 Toyo M 048 på OZ fälgar
Hörde att du är mer än spänd över den nya designen på dina Toyo R-Däck!
Bra val Joachim!
Du är alltid så nytänkande!!!
Posted: Tue 30 Sep 2008, 22:25
by JOnas
vadå 08:a?
Josen gillar nervösa bilar och det är ju precis vad den lär bli om man kör med denna bredd.
ps. handsken ser ut att vara kastad
Posted: Tue 30 Sep 2008, 23:01
by Fredrik Henriksson
JOnas wrote:
ps. handsken ser ut att vara kastad
Host! "tärningen" *Semesterschmitter*
Posted: Wed 15 Oct 2008, 19:27
by Josen
Handlade på mig lite R-däck för vettig peng. Trygga 048:or att leka med.
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Mon 15 Dec 2008, 11:20
by Cyberoid
Vad händer i det här garaget då? Blir det några modifieringar till nästa säsong?
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Fri 09 Jan 2009, 09:03
by Josen
Cyberoid wrote:Vad händer i det här garaget då? Blir det några modifieringar till nästa säsong?
Hej Henrilk
Jo lite har hänt i garaget över julen, även om nytt jobb drar hårt
- 25 kg
Hittat 15 kg till som skall bort under våren
Kanske kommer den ner på 900 kg med OEM HT, kan den bli den lättaste 1.8 i gänget utan alltför mycket glasfiber
?
/Joachim
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Fri 09 Jan 2009, 10:42
by Fredrik Henriksson
du blir svår att ta i år också mao!
Jag tynger ner min bil med massa rör just nu så du lär väga mindre än min 1.8 iaf...
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Fri 09 Jan 2009, 11:15
by Cyberoid
-40kg?!
Fick du en vinkelslip i julklapp eller? Vart har du hittat all den vikten? Eller är det Josen "himself" som som har gått på diet?
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Posted: Fri 09 Jan 2009, 17:05
by JOnas
Nu har ju jag ingen Miata så jag ska väl inte säga så mycket, men detta var det första jag skulle göra om jag haft kvar sista NA:n. Har föreslagit detta för Josen för längesedan
(se, där tog jag åt mig äran.. )
Det är lagom praktiskt vid McDonalds