Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Peter Sandström »

Just det fästet i toppen är inte vidare hållbart! Det är inte helt ovanligt att toppens sida går sönder pga vridbelastningen när man monterar en kompressor som hängs i bla den bulthålet! Lär inte bli mindre påfrestning av att ha ett stumt motorfäste där! Detta fäste för öglan är ju bara gjort för att lyfta motorn så jag hade nog försökt att montera staget nån annanstans!
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

Man tackar för den upplysningen. Nu har jag en ganska mjuk gummibussning just för att inte belasta för mycket. Men det är nog idé ändå att plocka bort det eftersom det ändå inte verkar göra nån nytta.
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Här kommer lite film från NSHC racet på Gelleråsen
2a totalt blev det =)

http://www.youtube.com/watch?v=eFmkjZmAhc0
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

2a totalt i race 1 och 1a i race två!!

Här kommer ett varv runt banan med farsan :)

http://www.youtube.com/watch?v=3ia-SukWW2s

(filmat med ContourHD)
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Niklas Falk »

Oj, va mycket effekt man behöver för att lyckas bra i långlopp :D

Men den dagen kommer väl när allt annat fungerar så förutsägbart och tråkigt att ni ger er på att bygga en motor också (40 hästar till hade väl inte skadat?). Men då drar det mer soppa också osv osv... :)
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Bästa är ju när man även kan använda effekten och få ner den i backen =)

Det finns fortfarande en hel del att hitta från däcken/chassie så jag tror de väntar med trimning, kanske.

1:04,3 tror jag bästa tiden blev i tävlingen satt av farsan på de däcken som egentligen är avsedda för blött underlag. (mkt spår och smala klackar i mönstret)
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Niklas Falk »

Mattias Stahre wrote:1:04,3 tror jag bästa tiden blev i tävlingen satt av farsan på de däcken som egentligen är avsedda för blött underlag. (mkt spår och smala klackar i mönstret)
Korta Mantorp antar jag (når inte Tuben från jobbet)?
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Niklas Falk wrote:
Mattias Stahre wrote:1:04,3 tror jag bästa tiden blev i tävlingen satt av farsan på de däcken som egentligen är avsedda för blött underlag. (mkt spår och smala klackar i mönstret)
Korta Mantorp antar jag (når inte Tuben från jobbet)?
Kinnekulle..
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Niklas Falk »

Mattias Stahre wrote:Kinnekulle..
Aha, då har man ju mer referenser än man behöver :)

Vilka däck är det frågan om (det är ju synd om väl fungerande kompromisser göms i nåt hörn)?
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Niklas Falk wrote:
Mattias Stahre wrote:Kinnekulle..
Aha, då har man ju mer referenser än man behöver :)

Vilka däck är det frågan om (det är ju synd om väl fungerande kompromisser göms i nåt hörn)?
Nu var det på deras regndäck som jag skrev ovan, vet inte vad dom heter men det ska vi nog få svar på.
Kan ju inte säga exakt hur mkt fortare det hade gått med deras torrdäck men 1.03 hade det definitivt blivit.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Tycker det se ut och gå kalas :up: - motorn verkar dra fint hela vägen :) Går fint under bron :up: Trodde det gick fortare än 1.04 tider Så smooth och fint ser det inte ut när jag sätter 1.02 tider :twisted:

Om jag får ge feedback så finns det tid att hämta partiet Molin t.o.m utgång rakan.
- Mera gas över Molin/ alt kortare gas-släpp
- Låt bilen landa längre ut efter Molin ---> rakare linje mot TV
- Håll ut bilen innan TV ( mitten/höger)
- Mera gas över TV
- Senare apex till kurvan efter Molin --> mera gas sen
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Josen wrote: - Mera gas över Molin/ alt kortare gas-släpp
- Låt bilen landa längre ut efter Molin ---> rakare linje mot TV
- Håll ut bilen innan TV ( mitten/höger)
- Mera gas över TV
- Senare apex till kurvan efter Molin --> mera gas sen
Går inte riktigt att köra så med gatdäck...

Efter molin överstyr ju bilen redan efter krönet så åker man fortare där så blir det bara sladd.
Innan tv krönet så ligger dom flesta långt ut till höger och sedan understyr hela vägen upp mot krönet. Om man svänger ut så långt till höger så gör man ju bara molin till en längre kurva istället för att köra det som en kort raksträcka, plus att även STCC förare väljer att ligga till vänster men som sagt det finns många delade meningar om hur man ska köra där.
Över TV så överstyr bilen så åter igen blir det svårt med att gasa mer där, syns även på loggdatan.

Kolla på videon i fullscreen och HD, det ger en mkt bättre känsla av hur bilen rör sig.

Är inget försvars-svar det här men ville påpeka :)
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Går inte riktigt att köra så med gatdäck...
Så körde vi med Golfar som var FWD med gatdäck utan diffar :shock:, så vore konstigt om det inte går med en miata med det chassit :whip:
Efter molin överstyr ju bilen redan efter krönet så åker man fortare där så blir det bara sladd.
Ni på jobba på chassi inställningar lite tror jag....
Om man svänger ut så långt till höger så gör man ju bara molin till en längre kurva istället för att köra det som en kort raksträcka, plus att även STCC förare väljer att ligga till vänster men som sagt det finns många delade meningar om hur man ska köra där.
Inte om man svänger in i tid :)
Över TV så överstyr bilen så åter igen blir det svårt med att gasa mer där, syns även på loggdatan.
Det gör den p.g.a att ni inte rundar av svängen (tar ut) innan :) - Smooth...
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Som sagt, delade meningar...

Klart man kan åka dom spåren men bara om man inte håller farten uppe in i kurvorna vilket de flesta inte gör på bana. De flesta tänker bara på utgång och att gasa tidigt för att det känns snabbare men kollar man på hur de snabbaste förarna i WTCC eller whatever gör så är så inte fallet.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Som sagt, delade meningar...
Jag stödjer min mening på 1.02.51 ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Josen wrote:
Som sagt, delade meningar...
Jag stödjer min mening på 1.02.51 ;)
å r-däck lool hehe
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

å r-däck lool hehe
Japp men utan helbur och 144 hk motor :)

Sen när det gäller spårvval så har bilar med slicks och vingar helt annat spår än typ r-däcks bilar. Jag åkte STCC spåren på Knutan och det gick rätt bra också :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Fredrik Henriksson »

Tror det finns fler sätt att böja en spik. Jag ligger annorlunda i stora delar av banan än vad far din gör för jag vet att min bil går snabbare då. Tjusningen med Kullen är ju att det inte finns några tydliga rätt eller fel, var bil och setup har sitt snabbaste spår. :) Bara nöta och testa! :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Niklas Falk »

Nu kör jag ju lite långsammare men mitt spår skiljer sig i princip bara med lite senare apex ut på rakan och rundare spår i Kvarn (även när det inte är nån på innern).

Det blir ju nåt liknande nästa år också (både spår och kanske även tid). :roll:

Edit: vid tredje kollen så noterar jag äntligen skillnaden i fart in och gaspådrag (rundare spår och tidigare gaspådrag kräver ju högre sidgrepp...)
Att köra tokfort in i sväng är nåt jag så sååå många gånger på Anderstorp, Fredrik H struntade ju nästan i att bromsa och använde bankningen istället...
Skolboken kan gå rimligt fort men sen finns det alltid de som använder förutsättningarna på bästa sätt (Flyg som Humlan, skit i fysiken :D)
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

Vilka däck är det frågan om (det är ju synd om väl fungerande kompromisser göms i nåt hörn)?
Regndäcken vi körde på var Uniroyal RainSport2 195/50x15 !!!
Funkar finfint vid regn men överhettade nu när det var mestadels torrt. Nästan alla utlovade regnskurar passerade strax bredvid banan :cry:
Så det är inte speciellt förvånande att det saknades en hel del grepp...
Om jag får ge feedback så finns det tid att hämta partiet Molin t.o.m utgång rakan.
- Mera gas över Molin/ alt kortare gas-släpp
- Låt bilen landa längre ut efter Molin ---> rakare linje mot TV
- Håll ut bilen innan TV ( mitten/höger)
- Mera gas över TV
- Senare apex till kurvan efter Molin --> mera gas sen
Tack för tipsen. Alltid kul med positiva kommentarer och förslag.

Det verkar som alla har sin egen uppfattning om hur det här partiet skall tacklas. Men jag är nog beredd att hålla med Mattias i detta fall. Jag tycker inte det fanns grepp i dom här däcken för att köra på det viset du föreslår. Jag provade med lite vidare spår men det gav inte bättre tider utan frestade bara på däcken mer (däcksskrik=mer värme). Och jag provade med lite högre fart över krönet men då var det svårt att få in bilen ordentligt utan att bromsa mer längre ner i backen vilket gav mer oro i bilen med åtföljande överstyrning och att det istället gick långsammare upp mot TV-kurvan.

Jag körde ikapp åtskilliga bilar som tog ut svängarna i det här partiet och upp mot TV-kurvan. Dom enda som höll ungefär samma tempo som vi var team33 med en Toyota MR2 med Honda V-tecmotor som kom 2:a efter oss på söndagen och dom körde i stort sett samma spår som jag.

Klart det går att satsa liiiite mer här och där, så är det alltid, men för oss handlar det ju också om ett långlopp där man skall köra på säkerhet varv efter varv i sex timmar. Och denna gång gällde det även att inte överköra däcken när det var torrväder. Vänsterdäcken var ändå totalt söndertrasade efter två dagars tävlingar utan ordentligt regn :cry:

Visst finns det mer att göra med chassiet. Bilen blev klar för bara 4 månader sen och vi har inte haft stora möjligheter att prova olika inställningar. Vi har bara korta träningspass inför tävlingarna, och tre förare att dela den tiden på, och under racen finns ju ingen tid för att skruva.
Men bilen är väldigt behaglig med ganska neutralt beteende och går att köra fort med väldigt liten input i ratten.

Känns sen kanske inte helt relevant att försöka jämföra min tid på Svensson regndäck med nån som kör på R-däck. Liksom inte samma division inbillar jag mig. Finns det förresten nån som har en uppfattning om hur mycket tiderna skiljer sig mellan standarddäck och R-däck?

Tydligen finns det många idéer om hur Kullen skall köras.
Oavsett hur man väljer att göra så är det i alla fall en himla skoj bana att ligga och köra fort på. Jag gillar dom långa svepande kurvorna och dom härliga krönen.
Och när det sen flyter på som det ska utan incidenter så att man får ett bra slutresultat är det ju extra kul. :D

Helgens resultat:
Jag satte bästa varvtid båda dagarna. 1.4.3 på lördagen resp 1.4.7 på söndagen.
Teamet kom totalt 1:a på Söndagen och totalt 2:a på Lördagen efter en sönderbränd ljuddämpare som fodrade ett extra depåstopp på flera minuter, och trots att de andra två teammedlemmarna bara kört 10 minuter var på banan (på torrdäcken i regn ! ) före start.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Regndäcken vi körde på var Uniroyal RainSport2 195/50x15 !!!
Att ta sig runt på 1.04.3 tider på dessa däck är respekt :up: :up: Många gör inte det ens med R-däck :D

Min erfarenhet är Molins och TV skall tas med att ta ut spåren och utnyttja banan till max istället för kortaste vägen - men jag kan ha fel även om det svider ;)

Sen skillnad R-däck tror jag ligger 1 - 1.5 sec ca på varvtider - så ni är nästan nere på 1.02.5xx ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

i A-sprinten skiljer det 2 sekunder mellan gatdäck och r-däck men då svänger det ju hela tiden också. Fast samtidigt så var det här på gatdäck som inte alls klarade av torra förhållanden utan bara brann upp.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Nys uppdateringar på hemsidan med rapporter och filmer från de senaste racen.

http://www.lse.se/ji/
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Tack för filmer/hemsidan :) Imponerade framsteg ni gör :up: Inspirerande :)
Grattis till segrar

Spontan feedback/frågor

Vingen
- Den blev ganska hög, jag förmodar att ni inte hittade 'ren' luft annars ?
- Något labbande med trådar eller satte ni den så hög det gick ?
- Ändrade ni något annat i bilen när denna åkte på ( fjädrar ) ?
- Blev det bara mera grepp-bak --> understyrde lite mera ?
- Varvtider för och efter vinge finns det ?

Annat
- Coolt med hjullastaren som hjälp att fixa avgas :)
- I del 2 av Kullen racet kör någon mera 'rätt' över Molin/TV in min vy ;)
- Vänster fram som tog stryk är det p.g.a för lite camber ?
- Är Nordic Six Hours Cup samma som MSLS ?


/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

Josen wrote:Tack för filmer/hemsidan :) Imponerade framsteg ni gör :up: Inspirerande :)
Grattis till segrar
Man bugar och tackar. :bow:
Josen wrote: Vingen
- Den blev ganska hög, jag förmodar att ni inte hittade 'ren' luft annars ?
- Något labbande med trådar eller satte ni den så hög det gick ?
- Ändrade ni något annat i bilen när denna åkte på ( fjädrar ) ?
- Blev det bara mera grepp-bak --> understyrde lite mera ?
- Varvtider för och efter vinge finns det ?
Det är min storebror Rolf som varit framme igen och utvecklat vingen åt oss. Han började med prov i form av videofilmning av trådar i olika höjd och i olika farter. Det visade att luften är mycket turbulent även högt upp. Sen fortsatte han med simulering av olika profiler. Reglementet tillåter att vingen får vara lika hög som bilen (i MSLS t.o.m. 10cm högre än bilen) så därför satte vi den så högt upp vi fick.
Nej, till Mantorp var det bara vingen som ändrades. Den gav en påtaglig skillnad i stabiliteten. Tidigare har vi haft stora svårigheter att få bort en envis överstyrning. Men med vingen försvann den till stor del och bilen går nu att pressa på ett helt annat sätt i de långa kurvorna.
Tyvärr har vi inga relevanta jämförande tider för bilen har förändrats så mycket till varje tävling. Men helt klart var vingen ett mycket välkommen förbättring. :D
Josen wrote:Annat
- Coolt med hjullastaren som hjälp att fixa avgas :)
- I del 2 av Kullen racet kör någon mera 'rätt' över Molin/TV in min vy ;)
- Vänster fram som tog stryk är det p.g.a för lite camber ?
- Är Nordic Six Hours Cup samma som MSLS ?
Röd overall=jag som kör. Blå=Janne eller Lars-Göran. Jo, på 1,5 timmes körning så hinner man ju prova lite olika spårval. Så från onboardkameran finns en hel del alternativ dokumenterade. Som nybörjare i racing och första gången med racepreppad bil på Kinnekulle så provade jag mig fram en hel del för att se vad som funkade bäst.

Möjligen för lite camber för dessa däck men i första hand överhettning. Däcken har ganska mycket mönster så gummiklackarna rör sig mycket och bildar därför mycket värme. När de inte kyls av regn så går dom sönder.
För körning i torrt väder skulle dom behöva vara bredare eller också skulle man svarva ner däcken. Men vi har andra som funkar bättre i torrt väder.
Vänster fram är ju också det däck som slits allra mest på kullen.

NSHC http://www.nshc.nu/ arrangeras av Karlskoga MF. 6-timmars tävlingar på Gälleråsen och Kinnekulle.
MSLS http://www.msls.info arrangeras av Östgöta Racing. 8-timmars tävlingar på Sviestad och Mantorp.
Snarlika reglementen, men med en del skillnader både vad gäller tävlingarna och kraven på bilarna.

/Lasse
Post Reply