Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Just det fästet i toppen är inte vidare hållbart! Det är inte helt ovanligt att toppens sida går sönder pga vridbelastningen när man monterar en kompressor som hängs i bla den bulthålet! Lär inte bli mindre påfrestning av att ha ett stumt motorfäste där! Detta fäste för öglan är ju bara gjort för att lyfta motorn så jag hade nog försökt att montera staget nån annanstans!
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Man tackar för den upplysningen. Nu har jag en ganska mjuk gummibussning just för att inte belasta för mycket. Men det är nog idé ändå att plocka bort det eftersom det ändå inte verkar göra nån nytta.
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Här kommer lite film från NSHC racet på Gelleråsen
2a totalt blev det =)
http://www.youtube.com/watch?v=eFmkjZmAhc0
2a totalt blev det =)
http://www.youtube.com/watch?v=eFmkjZmAhc0
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
2a totalt i race 1 och 1a i race två!!
Här kommer ett varv runt banan med farsan
http://www.youtube.com/watch?v=3ia-SukWW2s
(filmat med ContourHD)
Här kommer ett varv runt banan med farsan
http://www.youtube.com/watch?v=3ia-SukWW2s
(filmat med ContourHD)
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Oj, va mycket effekt man behöver för att lyckas bra i långlopp
Men den dagen kommer väl när allt annat fungerar så förutsägbart och tråkigt att ni ger er på att bygga en motor också (40 hästar till hade väl inte skadat?). Men då drar det mer soppa också osv osv...
Men den dagen kommer väl när allt annat fungerar så förutsägbart och tråkigt att ni ger er på att bygga en motor också (40 hästar till hade väl inte skadat?). Men då drar det mer soppa också osv osv...
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Bästa är ju när man även kan använda effekten och få ner den i backen =)
Det finns fortfarande en hel del att hitta från däcken/chassie så jag tror de väntar med trimning, kanske.
1:04,3 tror jag bästa tiden blev i tävlingen satt av farsan på de däcken som egentligen är avsedda för blött underlag. (mkt spår och smala klackar i mönstret)
Det finns fortfarande en hel del att hitta från däcken/chassie så jag tror de väntar med trimning, kanske.
1:04,3 tror jag bästa tiden blev i tävlingen satt av farsan på de däcken som egentligen är avsedda för blött underlag. (mkt spår och smala klackar i mönstret)
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Korta Mantorp antar jag (når inte Tuben från jobbet)?Mattias Stahre wrote:1:04,3 tror jag bästa tiden blev i tävlingen satt av farsan på de däcken som egentligen är avsedda för blött underlag. (mkt spår och smala klackar i mönstret)
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Kinnekulle..Niklas Falk wrote:Korta Mantorp antar jag (når inte Tuben från jobbet)?Mattias Stahre wrote:1:04,3 tror jag bästa tiden blev i tävlingen satt av farsan på de däcken som egentligen är avsedda för blött underlag. (mkt spår och smala klackar i mönstret)
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Aha, då har man ju mer referenser än man behöverMattias Stahre wrote:Kinnekulle..
Vilka däck är det frågan om (det är ju synd om väl fungerande kompromisser göms i nåt hörn)?
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Nu var det på deras regndäck som jag skrev ovan, vet inte vad dom heter men det ska vi nog få svar på.Niklas Falk wrote:Aha, då har man ju mer referenser än man behöverMattias Stahre wrote:Kinnekulle..
Vilka däck är det frågan om (det är ju synd om väl fungerande kompromisser göms i nåt hörn)?
Kan ju inte säga exakt hur mkt fortare det hade gått med deras torrdäck men 1.03 hade det definitivt blivit.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Tycker det se ut och gå kalas - motorn verkar dra fint hela vägen Går fint under bron Trodde det gick fortare än 1.04 tider Så smooth och fint ser det inte ut när jag sätter 1.02 tider
Om jag får ge feedback så finns det tid att hämta partiet Molin t.o.m utgång rakan.
- Mera gas över Molin/ alt kortare gas-släpp
- Låt bilen landa längre ut efter Molin ---> rakare linje mot TV
- Håll ut bilen innan TV ( mitten/höger)
- Mera gas över TV
- Senare apex till kurvan efter Molin --> mera gas sen
Om jag får ge feedback så finns det tid att hämta partiet Molin t.o.m utgång rakan.
- Mera gas över Molin/ alt kortare gas-släpp
- Låt bilen landa längre ut efter Molin ---> rakare linje mot TV
- Håll ut bilen innan TV ( mitten/höger)
- Mera gas över TV
- Senare apex till kurvan efter Molin --> mera gas sen
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Går inte riktigt att köra så med gatdäck...Josen wrote: - Mera gas över Molin/ alt kortare gas-släpp
- Låt bilen landa längre ut efter Molin ---> rakare linje mot TV
- Håll ut bilen innan TV ( mitten/höger)
- Mera gas över TV
- Senare apex till kurvan efter Molin --> mera gas sen
Efter molin överstyr ju bilen redan efter krönet så åker man fortare där så blir det bara sladd.
Innan tv krönet så ligger dom flesta långt ut till höger och sedan understyr hela vägen upp mot krönet. Om man svänger ut så långt till höger så gör man ju bara molin till en längre kurva istället för att köra det som en kort raksträcka, plus att även STCC förare väljer att ligga till vänster men som sagt det finns många delade meningar om hur man ska köra där.
Över TV så överstyr bilen så åter igen blir det svårt med att gasa mer där, syns även på loggdatan.
Kolla på videon i fullscreen och HD, det ger en mkt bättre känsla av hur bilen rör sig.
Är inget försvars-svar det här men ville påpeka
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Så körde vi med Golfar som var FWD med gatdäck utan diffar , så vore konstigt om det inte går med en miata med det chassitGår inte riktigt att köra så med gatdäck...
Ni på jobba på chassi inställningar lite tror jag....Efter molin överstyr ju bilen redan efter krönet så åker man fortare där så blir det bara sladd.
Inte om man svänger in i tidOm man svänger ut så långt till höger så gör man ju bara molin till en längre kurva istället för att köra det som en kort raksträcka, plus att även STCC förare väljer att ligga till vänster men som sagt det finns många delade meningar om hur man ska köra där.
Det gör den p.g.a att ni inte rundar av svängen (tar ut) innan - Smooth...Över TV så överstyr bilen så åter igen blir det svårt med att gasa mer där, syns även på loggdatan.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Som sagt, delade meningar...
Klart man kan åka dom spåren men bara om man inte håller farten uppe in i kurvorna vilket de flesta inte gör på bana. De flesta tänker bara på utgång och att gasa tidigt för att det känns snabbare men kollar man på hur de snabbaste förarna i WTCC eller whatever gör så är så inte fallet.
Klart man kan åka dom spåren men bara om man inte håller farten uppe in i kurvorna vilket de flesta inte gör på bana. De flesta tänker bara på utgång och att gasa tidigt för att det känns snabbare men kollar man på hur de snabbaste förarna i WTCC eller whatever gör så är så inte fallet.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Jag stödjer min mening på 1.02.51Som sagt, delade meningar...
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
å r-däck lool heheJosen wrote:Jag stödjer min mening på 1.02.51Som sagt, delade meningar...
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Japp men utan helbur och 144 hk motorå r-däck lool hehe
Sen när det gäller spårvval så har bilar med slicks och vingar helt annat spår än typ r-däcks bilar. Jag åkte STCC spåren på Knutan och det gick rätt bra också
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Tror det finns fler sätt att böja en spik. Jag ligger annorlunda i stora delar av banan än vad far din gör för jag vet att min bil går snabbare då. Tjusningen med Kullen är ju att det inte finns några tydliga rätt eller fel, var bil och setup har sitt snabbaste spår. Bara nöta och testa!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Nu kör jag ju lite långsammare men mitt spår skiljer sig i princip bara med lite senare apex ut på rakan och rundare spår i Kvarn (även när det inte är nån på innern).
Det blir ju nåt liknande nästa år också (både spår och kanske även tid).
Edit: vid tredje kollen så noterar jag äntligen skillnaden i fart in och gaspådrag (rundare spår och tidigare gaspådrag kräver ju högre sidgrepp...)
Att köra tokfort in i sväng är nåt jag så sååå många gånger på Anderstorp, Fredrik H struntade ju nästan i att bromsa och använde bankningen istället...
Skolboken kan gå rimligt fort men sen finns det alltid de som använder förutsättningarna på bästa sätt (Flyg som Humlan, skit i fysiken )
Det blir ju nåt liknande nästa år också (både spår och kanske även tid).
Edit: vid tredje kollen så noterar jag äntligen skillnaden i fart in och gaspådrag (rundare spår och tidigare gaspådrag kräver ju högre sidgrepp...)
Att köra tokfort in i sväng är nåt jag så sååå många gånger på Anderstorp, Fredrik H struntade ju nästan i att bromsa och använde bankningen istället...
Skolboken kan gå rimligt fort men sen finns det alltid de som använder förutsättningarna på bästa sätt (Flyg som Humlan, skit i fysiken )
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Regndäcken vi körde på var Uniroyal RainSport2 195/50x15 !!!Vilka däck är det frågan om (det är ju synd om väl fungerande kompromisser göms i nåt hörn)?
Funkar finfint vid regn men överhettade nu när det var mestadels torrt. Nästan alla utlovade regnskurar passerade strax bredvid banan
Så det är inte speciellt förvånande att det saknades en hel del grepp...
Tack för tipsen. Alltid kul med positiva kommentarer och förslag.Om jag får ge feedback så finns det tid att hämta partiet Molin t.o.m utgång rakan.
- Mera gas över Molin/ alt kortare gas-släpp
- Låt bilen landa längre ut efter Molin ---> rakare linje mot TV
- Håll ut bilen innan TV ( mitten/höger)
- Mera gas över TV
- Senare apex till kurvan efter Molin --> mera gas sen
Det verkar som alla har sin egen uppfattning om hur det här partiet skall tacklas. Men jag är nog beredd att hålla med Mattias i detta fall. Jag tycker inte det fanns grepp i dom här däcken för att köra på det viset du föreslår. Jag provade med lite vidare spår men det gav inte bättre tider utan frestade bara på däcken mer (däcksskrik=mer värme). Och jag provade med lite högre fart över krönet men då var det svårt att få in bilen ordentligt utan att bromsa mer längre ner i backen vilket gav mer oro i bilen med åtföljande överstyrning och att det istället gick långsammare upp mot TV-kurvan.
Jag körde ikapp åtskilliga bilar som tog ut svängarna i det här partiet och upp mot TV-kurvan. Dom enda som höll ungefär samma tempo som vi var team33 med en Toyota MR2 med Honda V-tecmotor som kom 2:a efter oss på söndagen och dom körde i stort sett samma spår som jag.
Klart det går att satsa liiiite mer här och där, så är det alltid, men för oss handlar det ju också om ett långlopp där man skall köra på säkerhet varv efter varv i sex timmar. Och denna gång gällde det även att inte överköra däcken när det var torrväder. Vänsterdäcken var ändå totalt söndertrasade efter två dagars tävlingar utan ordentligt regn
Visst finns det mer att göra med chassiet. Bilen blev klar för bara 4 månader sen och vi har inte haft stora möjligheter att prova olika inställningar. Vi har bara korta träningspass inför tävlingarna, och tre förare att dela den tiden på, och under racen finns ju ingen tid för att skruva.
Men bilen är väldigt behaglig med ganska neutralt beteende och går att köra fort med väldigt liten input i ratten.
Känns sen kanske inte helt relevant att försöka jämföra min tid på Svensson regndäck med nån som kör på R-däck. Liksom inte samma division inbillar jag mig. Finns det förresten nån som har en uppfattning om hur mycket tiderna skiljer sig mellan standarddäck och R-däck?
Tydligen finns det många idéer om hur Kullen skall köras.
Oavsett hur man väljer att göra så är det i alla fall en himla skoj bana att ligga och köra fort på. Jag gillar dom långa svepande kurvorna och dom härliga krönen.
Och när det sen flyter på som det ska utan incidenter så att man får ett bra slutresultat är det ju extra kul.
Helgens resultat:
Jag satte bästa varvtid båda dagarna. 1.4.3 på lördagen resp 1.4.7 på söndagen.
Teamet kom totalt 1:a på Söndagen och totalt 2:a på Lördagen efter en sönderbränd ljuddämpare som fodrade ett extra depåstopp på flera minuter, och trots att de andra två teammedlemmarna bara kört 10 minuter var på banan (på torrdäcken i regn ! ) före start.
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Att ta sig runt på 1.04.3 tider på dessa däck är respekt Många gör inte det ens med R-däckRegndäcken vi körde på var Uniroyal RainSport2 195/50x15 !!!
Min erfarenhet är Molins och TV skall tas med att ta ut spåren och utnyttja banan till max istället för kortaste vägen - men jag kan ha fel även om det svider
Sen skillnad R-däck tror jag ligger 1 - 1.5 sec ca på varvtider - så ni är nästan nere på 1.02.5xx
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
i A-sprinten skiljer det 2 sekunder mellan gatdäck och r-däck men då svänger det ju hela tiden också. Fast samtidigt så var det här på gatdäck som inte alls klarade av torra förhållanden utan bara brann upp.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Tack för filmer/hemsidan Imponerade framsteg ni gör Inspirerande
Grattis till segrar
Spontan feedback/frågor
Vingen
- Den blev ganska hög, jag förmodar att ni inte hittade 'ren' luft annars ?
- Något labbande med trådar eller satte ni den så hög det gick ?
- Ändrade ni något annat i bilen när denna åkte på ( fjädrar ) ?
- Blev det bara mera grepp-bak --> understyrde lite mera ?
- Varvtider för och efter vinge finns det ?
Annat
- Coolt med hjullastaren som hjälp att fixa avgas
- I del 2 av Kullen racet kör någon mera 'rätt' över Molin/TV in min vy
- Vänster fram som tog stryk är det p.g.a för lite camber ?
- Är Nordic Six Hours Cup samma som MSLS ?
/Joachim
Grattis till segrar
Spontan feedback/frågor
Vingen
- Den blev ganska hög, jag förmodar att ni inte hittade 'ren' luft annars ?
- Något labbande med trådar eller satte ni den så hög det gick ?
- Ändrade ni något annat i bilen när denna åkte på ( fjädrar ) ?
- Blev det bara mera grepp-bak --> understyrde lite mera ?
- Varvtider för och efter vinge finns det ?
Annat
- Coolt med hjullastaren som hjälp att fixa avgas
- I del 2 av Kullen racet kör någon mera 'rätt' över Molin/TV in min vy
- Vänster fram som tog stryk är det p.g.a för lite camber ?
- Är Nordic Six Hours Cup samma som MSLS ?
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Man bugar och tackar.Josen wrote:Tack för filmer/hemsidan Imponerade framsteg ni gör Inspirerande
Grattis till segrar
Det är min storebror Rolf som varit framme igen och utvecklat vingen åt oss. Han började med prov i form av videofilmning av trådar i olika höjd och i olika farter. Det visade att luften är mycket turbulent även högt upp. Sen fortsatte han med simulering av olika profiler. Reglementet tillåter att vingen får vara lika hög som bilen (i MSLS t.o.m. 10cm högre än bilen) så därför satte vi den så högt upp vi fick.Josen wrote: Vingen
- Den blev ganska hög, jag förmodar att ni inte hittade 'ren' luft annars ?
- Något labbande med trådar eller satte ni den så hög det gick ?
- Ändrade ni något annat i bilen när denna åkte på ( fjädrar ) ?
- Blev det bara mera grepp-bak --> understyrde lite mera ?
- Varvtider för och efter vinge finns det ?
Nej, till Mantorp var det bara vingen som ändrades. Den gav en påtaglig skillnad i stabiliteten. Tidigare har vi haft stora svårigheter att få bort en envis överstyrning. Men med vingen försvann den till stor del och bilen går nu att pressa på ett helt annat sätt i de långa kurvorna.
Tyvärr har vi inga relevanta jämförande tider för bilen har förändrats så mycket till varje tävling. Men helt klart var vingen ett mycket välkommen förbättring.
Röd overall=jag som kör. Blå=Janne eller Lars-Göran. Jo, på 1,5 timmes körning så hinner man ju prova lite olika spårval. Så från onboardkameran finns en hel del alternativ dokumenterade. Som nybörjare i racing och första gången med racepreppad bil på Kinnekulle så provade jag mig fram en hel del för att se vad som funkade bäst.Josen wrote:Annat
- Coolt med hjullastaren som hjälp att fixa avgas
- I del 2 av Kullen racet kör någon mera 'rätt' över Molin/TV in min vy
- Vänster fram som tog stryk är det p.g.a för lite camber ?
- Är Nordic Six Hours Cup samma som MSLS ?
Möjligen för lite camber för dessa däck men i första hand överhettning. Däcken har ganska mycket mönster så gummiklackarna rör sig mycket och bildar därför mycket värme. När de inte kyls av regn så går dom sönder.
För körning i torrt väder skulle dom behöva vara bredare eller också skulle man svarva ner däcken. Men vi har andra som funkar bättre i torrt väder.
Vänster fram är ju också det däck som slits allra mest på kullen.
NSHC http://www.nshc.nu/ arrangeras av Karlskoga MF. 6-timmars tävlingar på Gälleråsen och Kinnekulle.
MSLS http://www.msls.info arrangeras av Östgöta Racing. 8-timmars tävlingar på Sviestad och Mantorp.
Snarlika reglementen, men med en del skillnader både vad gäller tävlingarna och kraven på bilarna.
/Lasse