Oj då, vad innebär det? Något jag ska tänka på, eftersom jag har en låda från samma leverantör som du?Per Hammarsjö wrote:nypande bussningar.
Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Kolla i Torkels projekttråd, det finns även en youtubevideo där har beskriver problemet med toleransnivåernaKraniel wrote:Oj då, vad innebär det? Något jag ska tänka på, eftersom jag har en låda från samma leverantör som du?Per Hammarsjö wrote:nypande bussningar.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
I kommande auto motor & sport pratar vi miata!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Klubben kan vara tacksam för ditt engagemang i media. Mkt grattisreklam vår racing fått de sanaste åren!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Lysande Per!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Snyggt jobb Per! Kul att det syns lite i media.
Men den där svetsen.....Den känns lite "Per-ifierad"?
Men den där svetsen.....Den känns lite "Per-ifierad"?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Då var man lite i farten igen. Körde på Mantorp i helgen med ganska hyffsat resultat. Saknas fortfarande två sekunder till topptiderna men det vet jag medicinen för.
Att inte ha tak på bilen suger ju ganska hårt på Mantorp. Det blir en rejäl bromskloss ungefär mitt på rakan.
Anyhow, till helgen stundar lackning. Blir tyvärr inget race för mig i helgen då budgeten inte godkänts av teamchefen. Men SSM on the go!
Jag och Aston kommer dock att hålla er sällskap i depån på söndag.
// Per
Att inte ha tak på bilen suger ju ganska hårt på Mantorp. Det blir en rejäl bromskloss ungefär mitt på rakan.
Anyhow, till helgen stundar lackning. Blir tyvärr inget race för mig i helgen då budgeten inte godkänts av teamchefen. Men SSM on the go!
Jag och Aston kommer dock att hålla er sällskap i depån på söndag.
// Per
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Ryktas om att det är SSM om två veckor...
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Jag bjuder på en projektplanering åt dig:
1. Boka en lång SPA-helg för Astrid.
2. Muta dina föräldrar / syskon att ta hand om barnen.
3. Bunkra upp med Redbull, varmkorv, Chocholat chip cookies och bärs
4. Meka som en furie
5. Be om ursäkt (det kommer att behövas… någonstans)
6. Sov (om du hinner)
1. Boka en lång SPA-helg för Astrid.
2. Muta dina föräldrar / syskon att ta hand om barnen.
3. Bunkra upp med Redbull, varmkorv, Chocholat chip cookies och bärs
4. Meka som en furie
5. Be om ursäkt (det kommer att behövas… någonstans)
6. Sov (om du hinner)
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Nja, 10 mekkvällar bara...Per Hammarsjö wrote:Ryktas om att det är SSM om två veckor...
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Är det de fina gråaktiga cirklarna på dörren som du lackade då...?Per Hammarsjö wrote:Anyhow, till helgen stundar lackning. Blir tyvärr inget race för mig i helgen då budgeten inte godkänts av teamchefen. Men SSM on the go!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Nja... Det sket sig lite tidsmässigt... Men med Torkels avancerade plan så har jag en lucka för lackning på torsdag!
Det här är lugnt! Den kommer gå så mycket fortare med nytt stuk. Det är ju bara titta på alla andra som bytt dekor till i år. Vilken fart det blir!
Det här är lugnt! Den kommer gå så mycket fortare med nytt stuk. Det är ju bara titta på alla andra som bytt dekor till i år. Vilken fart det blir!
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Nu är sprutan igång!
Men två nederlag. Fel färg. Fått Marble White istället för Arctic white. Men no return. Marble it is.
Sen la proffssprutan av så får använda mig av en liten billigare sprutta. Anyhow, blir god'n'nuf. Får använda polermaskin lite flitigare sen.
Ska bli spännande att se resultatet av en garagelack sen. Men det är nog tur att den inte ska tävla i concours d'elegance utan i tajt miyagiracing. Lyckades inte mota ut alla dammkorn ur garaget.
Annars är vi on track. Vagnbok clearad, motorn toktrimmad, lustgas kopplad och missiler osäkrade.
/ P
Men två nederlag. Fel färg. Fått Marble White istället för Arctic white. Men no return. Marble it is.
Sen la proffssprutan av så får använda mig av en liten billigare sprutta. Anyhow, blir god'n'nuf. Får använda polermaskin lite flitigare sen.
Ska bli spännande att se resultatet av en garagelack sen. Men det är nog tur att den inte ska tävla i concours d'elegance utan i tajt miyagiracing. Lyckades inte mota ut alla dammkorn ur garaget.
Annars är vi on track. Vagnbok clearad, motorn toktrimmad, lustgas kopplad och missiler osäkrade.
/ P
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Stötfångare lackade.
WTF! Bilen kommer ju se ut som ett sekelskifteskök, pluttinutt jävla skit... Darn.
WTF! Bilen kommer ju se ut som ett sekelskifteskök, pluttinutt jävla skit... Darn.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Det är bara att jobba vidare med "emaljfärger" i grönt, blått och brunt så man kan tro att det är ett gammalt badkar.Per Hammarsjö wrote:Stötfångare lackade.
WTF! Bilen kommer ju se ut som ett sekelskifteskök, pluttinutt jävla skit... Darn.
Du har inte en lejontass att hänga över avgasröret?
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Hängande i backspegeln?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Sekelskifteskök??!!!
Marble white is DA shit.Bilen kommer att se nästan lika vacker ut som en NC, Per. Toppa (haha) sen med en brun top så har du en riktigt snygg gräddbulle
Nä, jag håller med. Du har ju lyckats få tag i den minst rejsiga kulören i mazdas färgpalett.
Marble white is DA shit.Bilen kommer att se nästan lika vacker ut som en NC, Per. Toppa (haha) sen med en brun top så har du en riktigt snygg gräddbulle
Nä, jag håller med. Du har ju lyckats få tag i den minst rejsiga kulören i mazdas färgpalett.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Nåja, det blev rätt bra ändå.
Ute i dagsljus är det inte så illa som jag först trodde. Men det kanske blir en chock när den står parkerad bredvid en annan vit racer?
Färgsprutan trilskades lite grann men jag drog på ett extra lager färg så det finns polermån. Någon som har tips om hur man polerar?
Tänkte först slipa ner med fint papper och sedan gå på med maskinen. Men jag har noll erfarenhet av polering.
Så tips på olika steg och sörjor mottages tacksamt.
/ Per
Ute i dagsljus är det inte så illa som jag först trodde. Men det kanske blir en chock när den står parkerad bredvid en annan vit racer?
Färgsprutan trilskades lite grann men jag drog på ett extra lager färg så det finns polermån. Någon som har tips om hur man polerar?
Tänkte först slipa ner med fint papper och sedan gå på med maskinen. Men jag har noll erfarenhet av polering.
Så tips på olika steg och sörjor mottages tacksamt.
/ Per
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Det ser ju strålande ut Per! Väldigt ”racing”.
Antar att du lagt klarlack? Har endast liiiten erfarenhet av lackering, men då jag polerat klarlack har jag börjat med vatten och ett fiiiiint sandpapper, typ ett 2000. Sedan polerade jag med vanlig polermedel och en kraftig underarm, men det var bara för jag inte hade någon maskin. Armen ramlade nästan av... Men jag tror man bör vänta ett par dagar så lacken härdar ordentligt.
Antar att du lagt klarlack? Har endast liiiten erfarenhet av lackering, men då jag polerat klarlack har jag börjat med vatten och ett fiiiiint sandpapper, typ ett 2000. Sedan polerade jag med vanlig polermedel och en kraftig underarm, men det var bara för jag inte hade någon maskin. Armen ramlade nästan av... Men jag tror man bör vänta ett par dagar så lacken härdar ordentligt.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Grazie!
Lacken får bara granskas efter solens nedgång.
Körde på med sandpapper. 800 och sedan polermaskin men ytan är matt men givetvis jämn.
Ingen klarlack på. Bara solid färg. Ska man gå på med fina slipmedel tro? Eller är det vaxet som ska ge glansen?
/ Per
Lacken får bara granskas efter solens nedgång.
Körde på med sandpapper. 800 och sedan polermaskin men ytan är matt men givetvis jämn.
Ingen klarlack på. Bara solid färg. Ska man gå på med fina slipmedel tro? Eller är det vaxet som ska ge glansen?
/ Per
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Klart för start!
Men utan dekaler brukar det ju inte gå fort...
// Per
Men utan dekaler brukar det ju inte gå fort...
// Per
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Antikbrunt stället för svart hade gett en helt annan look
Lägg till vita däckssidor också (lite photoshoppande hade du väl kunnat kosta på dig för att lura oss)
Lägg till vita däckssidor också (lite photoshoppande hade du väl kunnat kosta på dig för att lura oss)
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Ser kanon ut Per!
Ser ut som det är mer än 75 mm till splittern?
Utrymme för optimering kanske?
Ser ut som det är mer än 75 mm till splittern?
Utrymme för optimering kanske?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Jo ca 10 cm. Men det skulle se skumt ut om jag hängde den 3 cm under stöten. Får bli vinterprojekt att förlänga stötfångaren.
Kan dessutom sänka bilen lite till men då behöver jag kortare fjädrar. Det är på gränsen att framfjäderna tar i övre bärarmen nu.
Kan dessutom sänka bilen lite till men då behöver jag kortare fjädrar. Det är på gränsen att framfjäderna tar i övre bärarmen nu.
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Medveten om problemet.Per Hammarsjö wrote:Kan dessutom sänka bilen lite till men då behöver jag kortare fjädrar. Det är på gränsen att framfjäderna tar i övre bärarmen nu.
Jag köpte 6" fjädrar från Demon Tweeks, kostade ca 1300 kr för 4 st.
Bak är problemet istället att hjälpfjädern är något för kort, skulle vilja sänka mer.
Konstigt nog är det bara på ena sidan...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!