Torkel Kristensson - MX5 -99a
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Jag behåller plåten så får vi se. När man ändå ska byta stol går det ju lätt att sätta dit den med 2 bult.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
När du slagit i händer/armar i det övre plåtfästet tillräckligt många gånger så finns det viss risk att det "lossnar"Sleipner wrote:Jag behåller plåten så får vi se. När man ändå ska byta stol går det ju lätt att sätta dit den med 2 bult.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Jadu, just det där fästet och även en av mina favoriter. Tänk om det skulle lossna, så synd...
Idag rök airbagen på passagerarsidan. Har klurat på detta länge, eftersom airbags ju kan vara klart nyttiga... men det är inte ofta någon sitter på passagerarsidan och NÄR någon sitter där är hon oftast liten, vit, blandras och fastspänd med sele, så då gör inte ballongen mycket nytta ändå. Airbagen var tung!
Idag rök airbagen på passagerarsidan. Har klurat på detta länge, eftersom airbags ju kan vara klart nyttiga... men det är inte ofta någon sitter på passagerarsidan och NÄR någon sitter där är hon oftast liten, vit, blandras och fastspänd med sele, så då gör inte ballongen mycket nytta ändå. Airbagen var tung!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
TESTKÖRD! Allt satt fast – ingen föll av!
Årens jungfrutur är fullbordad och kärran flyttad till styvfars garage. Senare ska bilen vidare till Jönköping där hem kommer att vara från sista februari.
Dagen började med att jag upptäckte att min lillebror skrivit "Ollad!" i dammet på huven... Jag hoppas det var riktigt kallt för honom i mitt ouppvärmda garage. Sedan bar det av mot Uddevalla. Spridda tanker från resan:
"Jaha, det är därför Mazda lägger till all den där ljudisoleringen”
”Bantningen har gjort skillnad!”
”Jaha, det är därför Mazda lägger till all den där ljudisoleringen.”
”Min BMW320 är slö.”
”Jaha, det är därför Mazda lägger till all den där ljudisolering.”
”Jag älskar min lilla bil!”
Tyvärr kom hon inte riktigt ända fram för egen maskin. När det var dags att svänga av motorvägen hade jag ingen koppling längre och fick inte växeln ur 5am. Stannade på motorvägsavfarten, till passerande medelsvenssons förundran. Som tur var stannade 2 glada och snälla grabbar i en Renault och erbjöd mig bogsering in till Uddevalla. Där kunde jag dra igång kärran på 1an och varva hem de sista 2km.
Vad var fel då? Jo, det visade sig att det var den stålspunna slang mellan de två hårdledningarna som kopplar ihop slav och huvudcylindern som sprungit läck. Den satt visst så att den skavde på ett litet metalbläck och nu, efter 3 års tjänst hade motorvibrationerna tillslut skavt hål på den => inget kopplingstryck. Men det kunde ju hänt vid ett mycket värre tillfälle, eller hur? Vad är det för en klantig jeppe som installerat den så klumpigt då? Jo, det var ju jag det ja…
PS. Jag tog massa fina bilder också, men lämnade kabeln till kameran i nya lägenheten, såklart.
Årens jungfrutur är fullbordad och kärran flyttad till styvfars garage. Senare ska bilen vidare till Jönköping där hem kommer att vara från sista februari.
Dagen började med att jag upptäckte att min lillebror skrivit "Ollad!" i dammet på huven... Jag hoppas det var riktigt kallt för honom i mitt ouppvärmda garage. Sedan bar det av mot Uddevalla. Spridda tanker från resan:
"Jaha, det är därför Mazda lägger till all den där ljudisoleringen”
”Bantningen har gjort skillnad!”
”Jaha, det är därför Mazda lägger till all den där ljudisoleringen.”
”Min BMW320 är slö.”
”Jaha, det är därför Mazda lägger till all den där ljudisolering.”
”Jag älskar min lilla bil!”
Tyvärr kom hon inte riktigt ända fram för egen maskin. När det var dags att svänga av motorvägen hade jag ingen koppling längre och fick inte växeln ur 5am. Stannade på motorvägsavfarten, till passerande medelsvenssons förundran. Som tur var stannade 2 glada och snälla grabbar i en Renault och erbjöd mig bogsering in till Uddevalla. Där kunde jag dra igång kärran på 1an och varva hem de sista 2km.
Vad var fel då? Jo, det visade sig att det var den stålspunna slang mellan de två hårdledningarna som kopplar ihop slav och huvudcylindern som sprungit läck. Den satt visst så att den skavde på ett litet metalbläck och nu, efter 3 års tjänst hade motorvibrationerna tillslut skavt hål på den => inget kopplingstryck. Men det kunde ju hänt vid ett mycket värre tillfälle, eller hur? Vad är det för en klantig jeppe som installerat den så klumpigt då? Jo, det var ju jag det ja…
PS. Jag tog massa fina bilder också, men lämnade kabeln till kameran i nya lägenheten, såklart.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Sleipner wrote: Dagen började med att jag upptäckte att min lillebror skrivit "Ollad!" i dammet på huven... Jag hoppas det var riktigt kallt för honom i mitt ouppvärmda garage.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
För att överskyla det faktum att jag varit helt verkningslös på bilfronten och bara mekat lägenhet lägger jag äntligen upp bilderna från årets första resa.
Sista gången hon rullar ut ur det hopplöst trånga, dåligt upplysta och på alla sätt absolut usla garaget i Mölndal. Det kommer jag inte sakna inte. Ett nytt, större och på alla sätt bättre väntar i Tenhult. Men nu står hon hos styvfar i Uddevalla där hon är i gott sällskap. Två stora Jänkarjärn på hemmaplan... Om bilar kan gruppvåldta varandra ligger min lilla Miata illa till just nu.
Sista gången hon rullar ut ur det hopplöst trånga, dåligt upplysta och på alla sätt absolut usla garaget i Mölndal. Det kommer jag inte sakna inte. Ett nytt, större och på alla sätt bättre väntar i Tenhult. Men nu står hon hos styvfar i Uddevalla där hon är i gott sällskap. Två stora Jänkarjärn på hemmaplan... Om bilar kan gruppvåldta varandra ligger min lilla Miata illa till just nu.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Torkel...ang bil våldtäkten, du behöver ju inte utsätta Miatan för mer risk än nödvändigt...
K-sprit till Miatan har du säkert redan ställt fram på huven,,,din buse!
K-sprit till Miatan har du säkert redan ställt fram på huven,,,din buse!
- Attachments
-
- Miata.undercover....jpg (36.69 KiB) Viewed 3840 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Tenhult, det är ju ett stenkast i från mig!Sleipner wrote: Sista gången hon rullar ut ur det hopplöst trånga, dåligt upplysta och på alla sätt absolut usla garaget i Mölndal. Det kommer jag inte sakna inte. Ett nytt, större och på alla sätt bättre väntar i Tenhult.
//Martin Ek
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Närmare exakt: Öggestorp (okdå, nästa by från Tenhult). Bra, då har jag en polare i området!MZM wrote:Tenhult, det är ju ett stenkast i från mig!Sleipner wrote: Sista gången hon rullar ut ur det hopplöst trånga, dåligt upplysta och på alla sätt absolut usla garaget i Mölndal. Det kommer jag inte sakna inte. Ett nytt, större och på alla sätt bättre väntar i Tenhult.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Då kom du ännu närmare mig (Forserum). Du får komma över och dricka en kopp kaffe och snacka lite skit!Sleipner wrote:Närmare exakt: Öggestorp (okdå, nästa by från Tenhult). Bra, då har jag en polare i området!MZM wrote:Tenhult, det är ju ett stenkast i från mig!Sleipner wrote: Sista gången hon rullar ut ur det hopplöst trånga, dåligt upplysta och på alla sätt absolut usla garaget i Mölndal. Det kommer jag inte sakna inte. Ett nytt, större och på alla sätt bättre väntar i Tenhult.
Ursäkta att det blev OT!
//Martin Ek
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Fick just ett meddelande från min plastfarsa i Uddevalla (bilen har stått i hans garage de senaste veckorna). Den heliga cardinalen af SBP havfer mottagit och enligt rådande riter, traditioner och dogmer testat det vilsna får jag skruvat på under vintern. Resultatet blev en välsignelse (får jag ett Amen!) och en acceptanse (får jag ett Halleluja!) till den heliga samfundet a la blanka papper.
Imorgon kör jag hem bilen till det nya garaget i Öggestorp.
Jag har jobbat i Italien den senaste veckan, med en ganska ”Katolsk” grupp kollegor, om någon undrar… Måste nog rensa systemet lite i helgen.
Imorgon kör jag hem bilen till det nya garaget i Öggestorp.
Jag har jobbat i Italien den senaste veckan, med en ganska ”Katolsk” grupp kollegor, om någon undrar… Måste nog rensa systemet lite i helgen.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Vi tackar den heliga treenigheten för denna välsignelse och beder om forsatt lycksamhet när våra bröder framledes prövas.
I Svenska Bilsportsförbundet, Sportvangsmästerskapet och den heliga bilprovningens namn...
I Svenska Bilsportsförbundet, Sportvangsmästerskapet och den heliga bilprovningens namn...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
I helgen skrevs en vagnsbok! Det var Björn Andersson i Skillingaryd som hjälpsamt mötte upp och inspekterade maskineriet.
Som ni ser så hoggar stallchefen åt sig hela äran, men det var vi (jag) meckar (meck) som egentligen gjorde jobbet. Kvar att göra är att byta fjädrar, hjulinställning, nya däck, lite detaljer inne i bilen, samt att de nummer och nummerfält Magnus gjort åt mig måste klistras på (tack Magnus!). Det blir nog mek in på sista timman ändå, trots en 6månaders tidsplan…
Som ni ser så hoggar stallchefen åt sig hela äran, men det var vi (jag) meckar (meck) som egentligen gjorde jobbet. Kvar att göra är att byta fjädrar, hjulinställning, nya däck, lite detaljer inne i bilen, samt att de nummer och nummerfält Magnus gjort åt mig måste klistras på (tack Magnus!). Det blir nog mek in på sista timman ändå, trots en 6månaders tidsplan…
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Gott att se Torkel. Du verka ligga bra till i tidsplanen.
Klar blir man aldrig....
Klar blir man aldrig....
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Det gick bra då ser jag! Han ringde mej och bollade lite frågor ang Harddog-bågen...Sleipner wrote:I helgen skrevs en vagnsbok! Det var Björn Andersson i Skillingaryd som hjälpsamt mötte upp och inspekterade maskineriet.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Just det ja! Undrar om det är mutbrott att bjuda på en korv på Kinnekulle nu?Peter Sandström wrote:Det gick bra då ser jag! Han ringde mej och bollade lite frågor ang Harddog-bågen...Sleipner wrote:I helgen skrevs en vagnsbok! Det var Björn Andersson i Skillingaryd som hjälpsamt mötte upp och inspekterade maskineriet.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Vad hade han för funderingar kring den?Peter Sandström wrote:Det gick bra då ser jag! Han ringde mej och bollade lite frågor ang Harddog-bågen...Sleipner wrote:I helgen skrevs en vagnsbok! Det var Björn Andersson i Skillingaryd som hjälpsamt mötte upp och inspekterade maskineriet.
Gott att se att en bil är klar iallafall! Har långt kvar tills min tidfrist går ut. Brukar sätta deadline för vagnbok dagen innan kullen..
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
"Klar" är väl att överdriva...
Jag förstod det som att Björn helt enkelt inte sett bågen förut och bara ville kolla med någon som var mera hemma på Miator.
Jag förstod det som att Björn helt enkelt inte sett bågen förut och bara ville kolla med någon som var mera hemma på Miator.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Vad gör man om man vaknar 06:15 på lördags morgon och inte kan somna om? Jo, man smyger ut i garaget och byter fjädrar, såklart! 13Fram 8.5Bak är nu installerade. Ett steg närmare start. (Men nästa gång ska jag skriva en lapp, så flickvännen vet vart jag tog vägen...)
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Idag var det dags att klistra dekaler! Tack till Mats på Laptimer för att han hjälpt till att hålla budgeten i styr!
Och så installerades en liten knapp för tutan (knappen nära tändningslåset) eftersom Sparcoratten saknar tut-knapp.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Idag bidde det en hjulinställning. 1.7grader runt om och 4mm (2mm per sida) toe out i fram.
Men framförallt fick jag en chans att testköra den nu chassi-mässigt färdiga bilen på de små kurviga vägarna runt Lekeryd. Shit vad kul att köra Miata! Skillnaden mot förra året är enorm och då har jag inte ens testat den på bana ännu. Alla timmar i garaget är så värt det.
Till er i området: Vägen Öggestorp - Lekeryd - Huskvarna är en höjdare, om ni inte visste det redan.
Lidheds sa att en Miataägare till i området beställt R888or av dem. Vem är du?
Men framförallt fick jag en chans att testköra den nu chassi-mässigt färdiga bilen på de små kurviga vägarna runt Lekeryd. Shit vad kul att köra Miata! Skillnaden mot förra året är enorm och då har jag inte ens testat den på bana ännu. Alla timmar i garaget är så värt det.
Till er i området: Vägen Öggestorp - Lekeryd - Huskvarna är en höjdare, om ni inte visste det redan.
Lidheds sa att en Miataägare till i området beställt R888or av dem. Vem är du?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Blev massa småplock i helgen. Laptimern installerades, luftade bromsarna och liknande.
Har inte fixat nya däck ännu, så bilen kommer (dessutom ett par timmar sent) med Greenstuff belägg och nu 4 år gamla Toyo RA-1or till Eksjö, men det ska bli buskul att testa det renoverade chassit ändå!/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Nice! Börjar bli en räcer nu!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Idag lades nya R888or på Koseik fälgarna. Det är första gången jag köper nytt gummi till bilen sedan... 2005.
Fattas bara att montera transpondern nu, sedan är bilen klar för Kinnekulle.
Fattas bara att montera transpondern nu, sedan är bilen klar för Kinnekulle.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
En annan har lite mer panik!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5