Är det The Stig??Andreas K wrote:Då har all personlig säkerhetsutrustning kommit. Misstänker att jag inte kommer vara ensam att ha en helvit hjälm och Sparcos billigaste FIA-godkända overall på MX-5 cup tävlingarna 2009...
/Andreas K
Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Tills man smäller ja.. Äggskal är inte så säkert..Magnus Pettson wrote:OMP med HANS var hittar man dessa och vad kostar det? Känns den bra, lätt bekväm osv? Fick låna en Peltorhjälm i somras och blev bortskämd tror jag: mycket bra hjälm
Trendab säljer OMP. HANS är universelt då Stand21 är uppfinnaren.. Alla som bygger på deras licens har samma kopplingar.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Nja:Per Hammarsjö wrote:...HANS är universelt då Stand21 är uppfinnaren...
http://en.wikipedia.org/wiki/HANS_device
hansdevice.com
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Pax för att vara M Schumi...Per Hammarsjö wrote:Fredrik Henrikssons tvillingbrorsa...Andreas K wrote:Då har all personlig säkerhetsutrustning kommit. Misstänker att jag inte kommer vara ensam att ha en helvit hjälm och Sparcos billigaste FIA-godkända overall på MX-5 cup tävlingarna 2009...
/Andreas K
Fast Ralf å michael kanske inte är twins? Skitsamma, ja ska va M S iaf! Ni andra kan vara Stig eller J Clarkson...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Det enda området där det finns en likhet mellan mig och the stig skulle väl vara att jag lyssnar på skråp på radion i bilen ibland...Nille wrote: Är det The Stig??
Köpte min OMP Formula 4 med HANS på www.rallyimport.se. FIA-godkänd med en vikt på 1450 g. Rallyimport är billiga och hjälpsamma men räkna med att leveranstiden blir duktigt lång om du har otur.Magnus Pettson wrote:OMP med HANS var hittar man dessa och vad kostar det? Känns den bra, lätt bekväm osv? Fick låna en Peltorhjälm i somras och blev bortskämd tror jag: mycket bra hjälm
Denna hjälm är inte den lättaste eller snyggaste men förhållandevis lågt pris (4100 kr utan HANS och 5300 kr med HANS). Den sitter helt OK på mig, på gränsen tight men tror att den kommer att forma sig efterhand. Sedan blir det en liten vaneperiod misstänker jag innan det känns naturligt med en integralhjälm (känns instängt jämfört med den jet-hjälm jag kört med tidigare).
Planen är att köra med den 2009 och sedan köpa HANS-skydd inför säsongen 2010.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Ehh.... r u serious..??? Michael är den äldsta (fyller 40 nu snart) och den bättre av dom. medans lill Ralf är 6år yngre och sämre. (Precis som jag och min lillebror, det skiljer oxå 6år och han e kass å jag är bra )Fast Ralf å michael kanske inte är twins?
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Låter oroväckande att du inte bara är snabb utan att du även ska börja köra som Schumi den äldre = oschysst....Fredrik Henriksson wrote: ...
Pax för att vara M Schumi...
Fast Ralf å michael kanske inte är twins? Skitsamma, ja ska va M S iaf! Ni andra kan vara Stig eller J Clarkson...
Tur att jag kommer hålla mig på behörigt avstånd nästa säsong.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Va du är petig... Stand21 är väl dom som låter andra bygga på licens (I Europa?) vad jag hört iaf. Skitsamma. Orkar inte läsa på för att bli korrekt här. Hissar vit flagg här...!Niklas Falk wrote:Nja:Per Hammarsjö wrote:...HANS är universelt då Stand21 är uppfinnaren...
http://en.wikipedia.org/wiki/HANS_device
hansdevice.com
Vad jag ville komma till är att oavsett om man köper en OMP eller en Stand21 så ska det vara samma fästen.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Enda raceföraren jag kan komma ihåg ålder mm på är Danica Patrick av nån anledning...JOnas wrote:Ehh.... r u serious..??? Michael är den äldsta (fyller 40 nu snart) och den bättre av dom. medans lill Ralf är 6år yngre och sämre. (Precis som jag och min lillebror, det skiljer oxå 6år och han e kass å jag är bra )Fast Ralf å michael kanske inte är twins?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Lovar att du lär märka att det inte är mina horn som växer mest när det väl hettar till...Andreas K wrote: Låter oroväckande att du inte bara är snabb utan att du även ska börja köra som Schumi den äldre = oschysst....
Var inte så säker på att vinna, jag kanske kommer ikapp dig!Andreas K wrote: Tur att jag kommer hålla mig på behörigt avstånd nästa säsong.
/Andreas K
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Lagom till att snön försvann i Västerås fick mina minst 10 år gamla dubbdäck tacka för sig och nya dubbfria vinterdäck (Nokian Hakkapelitta R) på originalfälgarna fick ta vid. Gud vad skönt att få ner ljudnivån i bilen, de gamla dubbdäcken lät inte lite.
När jag ändå fixade nya vinterdcäk fick däcksgubben även sätta på mina nya R-däck (Toyo R888) på de begagnade fälgarna jag köpt av Crazy-Ivan. Ska bli intressant att se hur R888 med lite bredare stans beter sig på bana nästa säsong.
/Andreas K
När jag ändå fixade nya vinterdcäk fick däcksgubben även sätta på mina nya R-däck (Toyo R888) på de begagnade fälgarna jag köpt av Crazy-Ivan. Ska bli intressant att se hur R888 med lite bredare stans beter sig på bana nästa säsong.
/Andreas K
- Attachments
-
- Nytt vinterdäck.JPG
- (855.26 KiB) Downloaded 19 times
-
- Nytt R-däck på begagnad fälg.JPG
- (816.4 KiB) Downloaded 28 times
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re:
Sådär nu var följande avklarat:Andreas K wrote:Nu när körsäsongen börjar närma sig sitt slut får man försöka se fram emot nästa år då jag planerar att begå race-debut.
Under hösten och vintern är planen just nu att följande ska göras:
- Montera den främre bogseröglan
- CC-bågen ska plockas ur och målas
- Vinkla bältesrullarna så att de löper lite lättare
- Finjustera placeringen av racestolen (lägre och närmare mittkonsolen)
- Få den beställda SBF-godkända hjälmen, overallen, skorna osv från Rallyimport
- Montera huvudströmbrytare
- Köpa 15x7" fälgar och byta upp mig från 185 till 205 dimension på r-däcken.
Sedan borde jag, om jag ska ha någon chans att konkurera i cupen, köpa grövre krängningshämmare fram, hårdare fjädrar och renovera min koni-dämpare (eller köpa nya). Men det får vänta tills jag har lärt mig köra bil på bana och bilen inte längre även ska fungera för dagliga transporter...
/Andreas K
- Montera den främre bogseröglan
- CC-bågen ska plockas ur och målas
- Vinkla bältesrullarna så att de löper lite lättare
- Få den beställda SBF-godkända hjälmen, overallen, skorna osv från Rallyimport
- Köpa 15x7" fälgar och byta upp mig från 185 till 205 dimension på r-däcken.
Målningen av bågen blev sådär men eftersom det är en söndagsracer ska allt inte vara tipp-topp. Kvar att göra innan säsongen 2009 börjar:
- Montera huvudströmbrytare
- Finjustera placeringen av racestolen (lägre och närmare mittkonsolen)
- Byta ut dämpare och fjädrar mot Ksport som kommer någon gång i januari (hoppas jag)
- Vagnsboksbesiktning
/Andreas
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer
Sådär nu var nytt stolsunderede klart så att jag sitter lite mer i mitten av bilen. Tog mig till och med i kragen och målade dem (inte så snyggt men ska väl hindra rost i allafall...).
Just nu jobbar jag med att få den mycket stora FIA-godkända huvudströmbrytaren att passa in i mittkonsolen under stereon (kommer det att lyckas är frågan).
/Andreas KAndreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Re:
Ja - vi här i Västerås "byter" fälgar o däck med varandra så det står härliga till.........Andreas K wrote:Lagom till att snön försvann i Västerås fick mina minst 10 år gamla dubbdäck tacka för sig och nya dubbfria vinterdäck (Nokian Hakkapelitta R) på originalfälgarna fick ta vid. Gud vad skönt att få ner ljudnivån i bilen, de gamla dubbdäcken lät inte lite.
När jag ändå fixade nya vinterdcäk fick däcksgubben även sätta på mina nya R-däck (Toyo R888) på de begagnade fälgarna jag köpt av Crazy-Ivan. Ska bli intressant att se hur R888 med lite bredare stans beter sig på bana nästa säsong.
/Andreas K
Men att dom där "bra" vinterdäcken skulle låta illa .......det sa du inget om.....
Lycka till med TOYO:na !!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer
Nu är monteringen av den gigantiska huvudbrytaren löst. Eftersom huvudbrytare byggde mycket både utåt och inåt och jag ville ha kvar stereon blev lösningen att modifiera prylfacket under stereon. Målet var att få plats med stora rund huvudbrytaren i det något mindre fyrkantiga facket
1) Första steget var att montera bort mittkonsolen så att jag kunde få bort prylfacket. Det som behövde göras är att lossa armstöds-plastkåpan och därefter själva mittkonsolen. Det visade sig ganska enkelt med hjälp av denna instruktion (tack Peter S för länken): http://www.miata.net/garage/DashRmv_89_93.pdf
2) När mittkonsolen var loss var det enkelt att få bort prylfacket som sitter med några skruvar ”bakifrån”.
3) Med hjälp av såg och kniv togs så mycket plast bort så att huvudbrytaren stack ut lagom mycket ur öppningen på prylfacket 4) En Barbapapa-liknande pappbit klipptes ut som mall och sedan klipptes en identisk ut i 1 mm plåt 5) Plåtbiten bockades till, några fästhål borrades och det borrades även ut hål för själva huvudbrytaren (vinkeln på huvudbrytaren är viktigt att tänka på så att vajern som ska kopplas i vredet fungerar bra). 6) Plåt provmonterades och när det passade ihop plockades den isär och målades svart
7) Sedan var det bara att montera ihop prylfack, plåt och huvudbrytare Nu återstår "bara" att få till kablarna till huvudbrytare och sedan kan prylfacket monteras tillbaka i mittkonsolen.
/Andreas K
Om det är någon annan med en NA som har samma problem är här en kort steg för steg instruktion för hur jag gjort:1) Första steget var att montera bort mittkonsolen så att jag kunde få bort prylfacket. Det som behövde göras är att lossa armstöds-plastkåpan och därefter själva mittkonsolen. Det visade sig ganska enkelt med hjälp av denna instruktion (tack Peter S för länken): http://www.miata.net/garage/DashRmv_89_93.pdf
2) När mittkonsolen var loss var det enkelt att få bort prylfacket som sitter med några skruvar ”bakifrån”.
3) Med hjälp av såg och kniv togs så mycket plast bort så att huvudbrytaren stack ut lagom mycket ur öppningen på prylfacket 4) En Barbapapa-liknande pappbit klipptes ut som mall och sedan klipptes en identisk ut i 1 mm plåt 5) Plåtbiten bockades till, några fästhål borrades och det borrades även ut hål för själva huvudbrytaren (vinkeln på huvudbrytaren är viktigt att tänka på så att vajern som ska kopplas i vredet fungerar bra). 6) Plåt provmonterades och när det passade ihop plockades den isär och målades svart
7) Sedan var det bara att montera ihop prylfack, plåt och huvudbrytare Nu återstår "bara" att få till kablarna till huvudbrytare och sedan kan prylfacket monteras tillbaka i mittkonsolen.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer
Häromdagen kom paket med de magnetiska nummercirklarna jag beställt:
I onsdags gick bilen igenom bilprovningen (18 år gammal nu och aldrig en anmärkning = en vanlig japansk bil ) och snart är bilen redo att besiktigast för vagnsbok. Tänk om jag alltid hade samma framförhållning på jobbet...
/Andreas K
Undrar om det verkligen kommer att sitta kvar när man kör för fullt (om ni ser en nummercirkel ligga på banan under MX-5 Cup tävlingarna kan ni väl vara schysta och och stanna och plocka upp den )I onsdags gick bilen igenom bilprovningen (18 år gammal nu och aldrig en anmärkning = en vanlig japansk bil ) och snart är bilen redo att besiktigast för vagnsbok. Tänk om jag alltid hade samma framförhållning på jobbet...
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer
Nu har jag lyckats få huvudströmbrytare på plats i bilen med kablage inkopplat som bryter all ström i hela bilen. Den FIA-brytare jag köpte har 1 huvudkontakt och 2 hjälpkontakter. Huvudkontakt ska bryta kontakten mellan batteri och motor, en av hjälpkontakterna ska bryta kontakten mellan tändlås och tändspole och den sista hjälpkontakten (som stänger då de andra öppnar) är till för att bränna upp kvarvarande energi i motorn via ett motstånd.
Jag började med att löda fast kablar på motståndet: Sedan monterade jag fast motståndet med buntband på en plåt innanför stereon i mittkonslen. Motståndets ena kabel fästes i en bult i chassiet (jordanslutning) och den andra fästes på hjälpkontaktorn som är ”normally open”
Nästa steg blev att klippa kabeln mellan tändlåset och tändspole. Med hjälp av Haynes manualen identifierade jag att det var den blå kabeln ut från kontakten på tändlåset (gäller för en europeisk 91:a iallafall). För att komma åt att klippa och skarva kabel vid tändlåset är det lämpligt att plocka ur stolen på förarsidan, skruva loss plastkåpan under ratten och sedan lägga sig på rygg med huvudet på pedalerna. När det blå kabeln var klipp skarvades den och respektive ände anslöts till den andra hjälpkontaktorn (som är ”normally closed”).
Efter detta var det dags att kapa batterikabeln. Då denna kabel är ganska grov (20-21 mm2) är det lämpligt att innan man börjar ser till att man har tillgång till kabelskor, kabel, en vass tång och pressverktyg i rätt dimension. Jag har tur och kunde låna verktyg från jobbet (som även hade lite kabelskor och 25 mm2 kabel): Min lösning blev att klippa batterikabeln i bagageutrymmet ca 40 cm från pluspolen på batteriet.
Efter att ha pressat på kabelskor skarvades den med en kabel som drogs till ena huvudkontakten på huvudbrytaren i mittkonsolen Andra ändan på den kapade kabeln drogs fram så att skarven kunde göras inifrån kupén (efter att mattor och hatthylleplåten tagits bort) När kabeln som går till motorrummet (via underredet) skarvats ihop och anslutits till den andra huvudkontakten på huvudbrytaren så fästes kablarna med buntband. För att inte få synliga kablar drogs de genom armstödet till mittkonsolen (där finns en kabelkanal på varje sida i armstödet som är som gjort för 25 mm2 kabel).
Sedan av allt byglade jag en kabel från den stora huvudkontaktorn (där kabeln som går till motorrummet anslutits) till hjälpkontaktorn (som är ”normally open”) som gick vidare till motståndet.
Sist av allt monterades huvudströmbrytare och stereo med lite svordomar (25 mm2 kablar är riktigt styva och ville inte riktigt göra som jag tänkte alla gånger) på plats i mittkonsolen igen: Nu återstår bara ett problem innan allt är klart:
Den huvudströmbrytare jag köpte är, förutom att den är otympligt stor, riktigt trög att vrida om. Det innebär att den utvändiga vajern behöver en ordentlig kraft för att kunna vrida om brytaren. Jag hade inte en tanke på det när jag monterade vajerhandtaget mellan vindruta och motorhuv: Jag fokuserade bara på att få en diskret lösning där handtaget inte tog i vindrutetorkarmekaniken. Resultatet blev en ordentlig böj på vajern vilket nu ställer till det nu när det behövs mycket kraft för att kunna vrida om huvudbrytaren. Så det får bli ännu en sväng till garaget för att få bilen helt redo för vagnsbok.
Sedan hoppas jag på att Ksport-kitet med dämpare och fjädrar jag beställt ska komma nästa vecka så att jag får göra något med bilen som förbättrar varvtiderna och inte enbart säkerheten.
/Andreas K
Jag började med att löda fast kablar på motståndet: Sedan monterade jag fast motståndet med buntband på en plåt innanför stereon i mittkonslen. Motståndets ena kabel fästes i en bult i chassiet (jordanslutning) och den andra fästes på hjälpkontaktorn som är ”normally open”
Nästa steg blev att klippa kabeln mellan tändlåset och tändspole. Med hjälp av Haynes manualen identifierade jag att det var den blå kabeln ut från kontakten på tändlåset (gäller för en europeisk 91:a iallafall). För att komma åt att klippa och skarva kabel vid tändlåset är det lämpligt att plocka ur stolen på förarsidan, skruva loss plastkåpan under ratten och sedan lägga sig på rygg med huvudet på pedalerna. När det blå kabeln var klipp skarvades den och respektive ände anslöts till den andra hjälpkontaktorn (som är ”normally closed”).
Efter detta var det dags att kapa batterikabeln. Då denna kabel är ganska grov (20-21 mm2) är det lämpligt att innan man börjar ser till att man har tillgång till kabelskor, kabel, en vass tång och pressverktyg i rätt dimension. Jag har tur och kunde låna verktyg från jobbet (som även hade lite kabelskor och 25 mm2 kabel): Min lösning blev att klippa batterikabeln i bagageutrymmet ca 40 cm från pluspolen på batteriet.
Efter att ha pressat på kabelskor skarvades den med en kabel som drogs till ena huvudkontakten på huvudbrytaren i mittkonsolen Andra ändan på den kapade kabeln drogs fram så att skarven kunde göras inifrån kupén (efter att mattor och hatthylleplåten tagits bort) När kabeln som går till motorrummet (via underredet) skarvats ihop och anslutits till den andra huvudkontakten på huvudbrytaren så fästes kablarna med buntband. För att inte få synliga kablar drogs de genom armstödet till mittkonsolen (där finns en kabelkanal på varje sida i armstödet som är som gjort för 25 mm2 kabel).
Sedan av allt byglade jag en kabel från den stora huvudkontaktorn (där kabeln som går till motorrummet anslutits) till hjälpkontaktorn (som är ”normally open”) som gick vidare till motståndet.
Sist av allt monterades huvudströmbrytare och stereo med lite svordomar (25 mm2 kablar är riktigt styva och ville inte riktigt göra som jag tänkte alla gånger) på plats i mittkonsolen igen: Nu återstår bara ett problem innan allt är klart:
Den huvudströmbrytare jag köpte är, förutom att den är otympligt stor, riktigt trög att vrida om. Det innebär att den utvändiga vajern behöver en ordentlig kraft för att kunna vrida om brytaren. Jag hade inte en tanke på det när jag monterade vajerhandtaget mellan vindruta och motorhuv: Jag fokuserade bara på att få en diskret lösning där handtaget inte tog i vindrutetorkarmekaniken. Resultatet blev en ordentlig böj på vajern vilket nu ställer till det nu när det behövs mycket kraft för att kunna vrida om huvudbrytaren. Så det får bli ännu en sväng till garaget för att få bilen helt redo för vagnsbok.
Sedan hoppas jag på att Ksport-kitet med dämpare och fjädrar jag beställt ska komma nästa vecka så att jag får göra något med bilen som förbättrar varvtiderna och inte enbart säkerheten.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer
Hej Andreas,
Pga en tråd på Miata.net så snubblade jag in på magnetiska nummercirklar.
Låter detta som rimligt pris (undrar vad 3Kg kostar att skicka från UK)
http://www.magnetic-paper.com/shop.asp?ID=12 £18 för 620x1000mm (går man ner till 310mm får man sex cirklar)
http://www.dickblick.com/products/flexi ... tic-sheet/ $3 för 12x12"
Men 12"/310mm är kanske lite små cirklar, dessutom är huven inte magnetisk
Pga en tråd på Miata.net så snubblade jag in på magnetiska nummercirklar.
Låter detta som rimligt pris (undrar vad 3Kg kostar att skicka från UK)
http://www.magnetic-paper.com/shop.asp?ID=12 £18 för 620x1000mm (går man ner till 310mm får man sex cirklar)
http://www.dickblick.com/products/flexi ... tic-sheet/ $3 för 12x12"
Men 12"/310mm är kanske lite små cirklar, dessutom är huven inte magnetisk
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer
Låter intressant. Kanske blir att handla där när de jag köpt på demon-tweaks har blåst bortNiklas Falk wrote:Hej Andreas,
Pga en tråd på Miata.net så snubblade jag in på magnetiska nummercirklar.
Låter detta som rimligt pris (undrar vad 3Kg kostar att skicka från UK)
http://www.magnetic-paper.com/shop.asp?ID=12 £18 för 620x1000mm (går man ner till 310mm får man sex cirklar)
http://www.dickblick.com/products/flexi ... tic-sheet/ $3 för 12x12"
Men 12"/310mm är kanske lite små cirklar, dessutom är huven inte magnetisk
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.