Har du ett foto på det??Andreas E wrote:Tack, tack. Nu blir det faktiskt OZ Racing fälgar på alla mina uppsättningar däck (race, sommar och vinter) - undrar om man kan få spons då jag är så märkestrogenLejban wrote:Snygga vinterfälgar! Ser ut som riktigt kul kombo det där (snö och miata)
Snö och miata är riktigt kul, du borde prova.
I helgen blev det dock inte mycket nöjeskörning. Var iväg och handlade bara (bland annat julgran vilket är riktigt smidigt med miata - bara att fälla cabben och stoppa in granen i passagerarsätet).
/Andreas E
Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Jag och brorsan körde genom Halmstad centrum med en nästan 2 m hög totempåle stickande upp ur hans första Miata.
Fråga inte varför...
Men det väckte viss uppmärksamhet.
Fråga inte varför...
Men det väckte viss uppmärksamhet.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Lejban wrote:Har du ett foto på det??Andreas E wrote:Tack, tack. Nu blir det faktiskt OZ Racing fälgar på alla mina uppsättningar däck (race, sommar och vinter) - undrar om man kan få spons då jag är så märkestrogenLejban wrote:Snygga vinterfälgar! Ser ut som riktigt kul kombo det där (snö och miata)
Snö och miata är riktigt kul, du borde prova.
I helgen blev det dock inte mycket nöjeskörning. Var iväg och handlade bara (bland annat julgran vilket är riktigt smidigt med miata - bara att fälla cabben och stoppa in granen i passagerarsätet).
/Andreas E
Ash.. inga problem.. du skulle sett minen på dom på däckverkstan när jag kom med miatan lastad med 4st lösa däck och 4st lösa fälgar.. dvs nästan 8 hjul i bilen.. så visst fan gåre lasta i en miata
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Ingen totempåle (kräver förklaring i depån nästa säsong, Pihl x 2 ) men här är iallafall ett suddigt foto på lastad gran (snöblandat regn så jag ville inte stå still med bilen för länge): /Andreas ELejban wrote:...
Har du ett foto på det??
PS. Imponerande med 4 däck + 4 fälgar i miatan Myran Tyckte det blev trångt nog med fyra däck på fälg när jag skulle till däckfirman sist.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Lyckades nästan nå målet - 2 dagar försenad är nu stol, bälte och främre bogseröglan på plats.Andreas E wrote:...
Har lovat mig själv att stol, bälte och främre bogseröglan ska vara på plats innan nyår.
Kvar innan bilen är redo för vagnsboksbesiktning är båge och huvudströmbrytare (de två jobbigaste delarna).
Sedan kanske det är dags att göra något med bilen så den går lite fortare
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Efter att jag fick lite gjort i mellandagarna har det inte hänt mycket senaste veckan. Men lyckades iallafall konstatera att jag verkar ha den lyxiga (=orejsiga) situationen att jag inte behöver lätta bort något mer på bilen för att hamna rätt i i vikt. Verkar som sportmodellen från 2001 var ett bra val om man ska köra i standardklassen och samtidigt vill ha kvar komfortdetaljerna (vet att det inte är race-mässigt). Eller har jag tänkt fel:
/Andreas E
Och sedan har jag, helt utan kostnad, fått den mest effektiva prestandamodden som är möjlig: Nya bilen har fått ta över det vinnande startnumret 76 Om Robert S kunde vinna cupen med det numret 2 år i rad är det väl givet att jag rullar in som segrar varje helg i år /Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Ska man tolka det som att Roberts bil inte kommer gå i Cupen i år?Andreas E wrote:Och sedan har jag, helt utan kostnad, fått den mest effektiva prestandamodden som är möjlig: Nya bilen har fått ta över det vinnande startnumret 76 Om Robert S kunde vinna cupen med det numret 2 år i rad är det väl givet att jag rullar in som segrar varje helg i år
/Andreas E
För startnummer följer väl normalt bilen?
Eller har den köpts av någon som redan har ett startnummer och behåller det?
Många frågor...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Trodde oxå att numret följde med bilen (därför skickade jag med nummerskyltarna till min NA när jag sålde den) men enligt Jan på SPVM så behåller inte bilen numret per automatik när bilen byter ägare och eftersom Roberts bil nu blev såld var hans nummer ledigt (skulle bli förvånad om Roberts ex-bil inte kommer gå i cupen nästa år med tanke på att den är optimera för Roadsport C och knappast någon komfortkryssare).TPR wrote:...
Ska man tolka det som att Roberts bil inte kommer gå i Cupen i år?
För startnummer följer väl normalt bilen?
Eller har den köpts av någon som redan har ett startnummer och behåller det?
Många frågor...
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Instämmer.Andreas E wrote:TPR wrote:(skulle bli förvånad om Roberts ex-bil inte kommer gå i cupen nästa år med tanke på att den är optimera för Roadsport C och knappast någon komfortkryssare).
Edit: Jag gissar att det är en göteborgare som har köpt den...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Har börjat fixa med monteringen av huvudströmbrytaren. Har hittills hunnit med att boka till en plåt som ska fungera som fäste för brytaren inne i motorrummet (ingen bild bifogas för det är en pinsamt ful lösning ) och i söndags gav jag mig på att skarva batterikablen mellan batteri och startmotor. Som vanligt visar det sig att det man tror är ett enkelt 45-minuters jobb krånglar så mycket det går och tar 3 ggr längre tid:
Eftersom det inte gick att komma åt kabeln uppifrån var det till att lyfta upp bilen på pallbokar (bara det är krångligt när man har så trångt i garaget att det inte går att komma åt att lyfta med riktiga domkraften utan man måste ta saxdomkraften som följer med bilen och lyfta i omgångar med tegelstenar emellan för att få upp bilen tillräckligt högt). Så snart det gick att komma under bilen kom nästa oförutsedda hinder - nya bilen har en metallram + en metalplåt under motor/växellåda som inte min gamla NA hade varav den stora förstyvningsramen satt så inåt h-e
När jag väl fått loss metallram och plåt (och fått dem i huvudet när de väl lossade ) var det bara det förväntade strulet kvar att kommåt åt att klippa, skala, skarva, klämma och isolera batterikabeln. När allt var klart och batterikablen var fastspänd längs med motorrummet till platsen där huvudströmbrytaren ska sitta var det bara att montera tillbaka metallram och plåt (och få dem i huvudet igen när de inte ville fästa direkt ).
Eftersom det var så kul att krångla under bilen och lossa plåtar passade jag på att beställa en ny främre krängningshämmare (Racingbeats ihåliga variant) idag
/Andreas E
PS: Har inte kört mycket alls med bilen sedan jag köpte den men i lördags morse passade jag på att köra förbi en öde parkering när jag skulle handla mat och testade hur den fungerade på snö:
Torsendiffen fungerar helt klart bättre än diffen på gamla bilen. Det gick riktigt bra att köra på ställ och det var barnsligt roligt att se hur den betedde sig. Dock märks det att bilen är lite tyngre än min gamla NA och det är lite ovant med den stora originalratten.
Eftersom det inte gick att komma åt kabeln uppifrån var det till att lyfta upp bilen på pallbokar (bara det är krångligt när man har så trångt i garaget att det inte går att komma åt att lyfta med riktiga domkraften utan man måste ta saxdomkraften som följer med bilen och lyfta i omgångar med tegelstenar emellan för att få upp bilen tillräckligt högt). Så snart det gick att komma under bilen kom nästa oförutsedda hinder - nya bilen har en metallram + en metalplåt under motor/växellåda som inte min gamla NA hade varav den stora förstyvningsramen satt så inåt h-e
När jag väl fått loss metallram och plåt (och fått dem i huvudet när de väl lossade ) var det bara det förväntade strulet kvar att kommåt åt att klippa, skala, skarva, klämma och isolera batterikabeln. När allt var klart och batterikablen var fastspänd längs med motorrummet till platsen där huvudströmbrytaren ska sitta var det bara att montera tillbaka metallram och plåt (och få dem i huvudet igen när de inte ville fästa direkt ).
Eftersom det var så kul att krångla under bilen och lossa plåtar passade jag på att beställa en ny främre krängningshämmare (Racingbeats ihåliga variant) idag
/Andreas E
PS: Har inte kört mycket alls med bilen sedan jag köpte den men i lördags morse passade jag på att köra förbi en öde parkering när jag skulle handla mat och testade hur den fungerade på snö:
Torsendiffen fungerar helt klart bättre än diffen på gamla bilen. Det gick riktigt bra att köra på ställ och det var barnsligt roligt att se hur den betedde sig. Dock märks det att bilen är lite tyngre än min gamla NA och det är lite ovant med den stora originalratten.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Då var huvudströmbrytaren på plats i motorrummet (testad och den fungerar till och med ):
Har även en krängningshämmare från Racingbeat som nu väntar i garaget men den får vänta på montering tills nya dämparna och fjädrarna dykt upp.
/Andreas E
Återstår att montera dubbla utlösningsvajers. Den som ska vara utvändig vid rutramen ska inte bli några problem men den invändig som ska till instrumentpanelen har jag inte riktigt klurat ut hur jag ska dra ännu Har även en krängningshämmare från Racingbeat som nu väntar i garaget men den får vänta på montering tills nya dämparna och fjädrarna dykt upp.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
De va smart att montera huvudström brytaren i motorutrymmet och dra två utlösningsvajrar.
Jag har stått med min utlösningsvajer och bävat för vart jag skall sätta hål i nedre högra hörn på framrutan.
Men då är möjligheter med en mjuk/snäll utlösningsvajer möjlig
Jag har stått med min utlösningsvajer och bävat för vart jag skall sätta hål i nedre högra hörn på framrutan.
Men då är möjligheter med en mjuk/snäll utlösningsvajer möjlig
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Att ha huvudströmbrytaren i motorrummet underlättar när utlösningsvajern till rutramen ska dras. Men istället får man det lite krångligt med utlösningsvajern som ska in i kupén (blir lite pest eller kolera).chriss wrote:De va smart att montera huvudström brytaren i motorutrymmet och dra två utlösningsvajrar.
Jag har stått med min utlösningsvajer och bävat för vart jag skall sätta hål i nedre högra hörn på framrutan.
Men då är möjligheter med en mjuk/snäll utlösningsvajer möjlig
Alternativet är att ha två huvudströmbrytare men då blir det extra krångel med att dra kablar + att det blir dyrare (batterikablar och brytare kostar mer än cykelvajer).
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Det går inte så snabbt fram i mitt garage men nu är iallafall båda utlösningsvajrarna till huvudströmbrytaren på plats. Så här ser det numera ut i motorrummet:
/Andreas E
PS. I början på nästa vecka skickas bågen jag beställt med bussgods från Competion Cars så helgerna framöver är räddade...
utvändigt:
och invändigt (där vinsten med att ha brytaren i motorrummet blev att jag inte behövde göra någon åverkan på intrumentpanel eller mittkonsol):
Hur är det med klistermärke (triangeln med röda blixten) invändigt. Är det någon risk att någon klagar vid besiktning för att utlösningsöglan jag nu har inte är utmärkt?/Andreas E
PS. I början på nästa vecka skickas bågen jag beställt med bussgods från Competion Cars så helgerna framöver är räddade...
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Har kommit lite framåt med bilen sista veckan. Bågen som satt i bilen när jag köpte den är nu urmonterad (och därmed till salu) och jag har gjort större delen av jobbet för att få CC-bågen på plats - alla hål är borrade, fästplattorna är justerade för att inte klämma sönder ABS-kablarna, plåten vid hatthyllen är klippt och tillbankad för att fästplattorna ska ligga an ordentligt och svetsjobbet är bortlejt. Kvar att göra är att måla bågen och montera ihop allt.
Till min besvikelse visade det sig att CC-bågen jag fick inte är i närheten att gå fritt för sufletten i nerfällt lägen Detta trots en lös bakåtsträva och diskussion med Competitions Cars. Bågen går visserligen inte i glasrutan med precis som T Pihl varnade för så tar bakåtsträvorna i sufletttyget vilket förhindrar sufletten från att gå ner helt. Inte mycket att göra något åt för mig nu. Men om det är någon i södra delen av Sverige som planerar att sätta i en CC-båge vore det mycket bra om den lämnades in till Competitions Cars så att en bättre mall tas fram som de kan använda för framtida bågar.
Lite roligare än att sufletten inte går att fälla ordenligt var att däcken och fälgarna dök upp idag: Hade som mål att få bilen klar så jag kunde köra på Sala imorgon (17/3) men utan båge och med en bakbroms som riskerar att läcka fick jag ge upp då status vid lunch idag såg ut så här: Får nöja mig med att åka till Sala imorgon och reka inför vår banträff där den 6 maj.
Nästa vecka kommer förmodligen fjädrarna och dämparna med posten så med lite tur är bilen "helt klar" inom 2-3 veckor
/Andreas E
Till min besvikelse visade det sig att CC-bågen jag fick inte är i närheten att gå fritt för sufletten i nerfällt lägen Detta trots en lös bakåtsträva och diskussion med Competitions Cars. Bågen går visserligen inte i glasrutan med precis som T Pihl varnade för så tar bakåtsträvorna i sufletttyget vilket förhindrar sufletten från att gå ner helt. Inte mycket att göra något åt för mig nu. Men om det är någon i södra delen av Sverige som planerar att sätta i en CC-båge vore det mycket bra om den lämnades in till Competitions Cars så att en bättre mall tas fram som de kan använda för framtida bågar.
Lite roligare än att sufletten inte går att fälla ordenligt var att däcken och fälgarna dök upp idag: Hade som mål att få bilen klar så jag kunde köra på Sala imorgon (17/3) men utan båge och med en bakbroms som riskerar att läcka fick jag ge upp då status vid lunch idag såg ut så här: Får nöja mig med att åka till Sala imorgon och reka inför vår banträff där den 6 maj.
Nästa vecka kommer förmodligen fjädrarna och dämparna med posten så med lite tur är bilen "helt klar" inom 2-3 veckor
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Säg den lycka som varar. Idag kom dämparna och fjädrarna: Glädjen ersattes dock snabbt av frustration då det visade sig att fjädrarna hade helt fel hårdhet (18 kg/mm fram och 14 kg/mm bak när jag specat att jag skulle ha 12 kg/mm fram och 8 kg/mm bak)Andreas E wrote:...
Nästa vecka kommer förmodligen fjädrarna och dämparna med posten så med lite tur är bilen "helt klar" inom 2-3 veckor...
Positivt är dock att jag fick snabbt svar från Raidopower där de förklarade vad som gått snett och att de kommer fixa fram korrekta fjädrar utan kostnad inom ca 2 veckor (med andra ord: all heder åt servicenivån på Raidopower).
För att kompensera att det nu står lite still på bilbyggarfronten har jag iallafall shoppat lite mer: Carbotech bromsbelägg och transponder är nu beställda och idag kom även magnetmatta som ska användas till nummercirklarna.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Är du säker på hårdheten? Jag har för mig att märkningen på dessa fjädrar inte är helt uppenbar vad den betyder.
BC Racing anger t.ex. 62-160-6 där första är diametern, därefter fri längd och sedan hårdheten i kg/mm men jag har för mig att KSport, D2 och XYZ inte hade detta system utan något där bara fri längd och tråddiameter var angivet.
BC Racing anger t.ex. 62-160-6 där första är diametern, därefter fri längd och sedan hårdheten i kg/mm men jag har för mig att KSport, D2 och XYZ inte hade detta system utan något där bara fri längd och tråddiameter var angivet.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Ksport har fri längd och tråddiameter angivet på fjädrarna men som tur var hade de skickat med protokoll med hårdheten angiven där det framgick att det var 18/14. Detta bekräftades också via mejl från Raidopower (tydligen är 18/14 standardhårdheten för de senare årsmodellerna av NB om man väljer deras Circuit Racing dämpare vilket jag tycker låter väldigt hårt).Victor wrote:Är du säker på hårdheten? Jag har för mig att märkningen på dessa fjädrar inte är helt uppenbar vad den betyder.
BC Racing anger t.ex. 62-160-6 där första är diametern, därefter fri längd och sedan hårdheten i kg/mm men jag har för mig att KSport, D2 och XYZ inte hade detta system utan något där bara fri längd och tråddiameter var angivet.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Troligen anpassat för slicks isf.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Med mindre än 4 veckor till Sala och SBF-besiktningen börjar det kännas lite småstressigt med tanke på att jobbet inte kommer ge mig oändligt mycket tid att vara i garaget.
På "måste-listan" finns nu följande:
- Måla och montera CC-båge (kommer inte vidare då delarna som är lämnade på svetsning inte är klara)
- Montera nya bromsbelägg (kommer inte vidare eftersom de beställda bromsbeläggen inte dykt upp)
- Byta bromsok - höger bak (kommer inte vidare eftersom jag ska byta oket samtidigt som jag byter bromsbeläggen)
- Montera nya fjädrar och dämpare (kommer inte vidare eftersom de korrekta fjädrarna inte dykt upp)
- Montera ny främre krängningshämmare (kommer inte vidare eftersom jag ska byta krängaren samtidigt som jag byter av fjädrarna och dämparna)
- Göra en ny hjulinställning med rejsigare set-up (kommer inte vidare eftersom de nya fjädrarna + dämparna måste monteras först)
- Fixa magnet-nummerskyltar (väntar på besked hur klass-bokstaven ska sitta i förhållande till numret)
Sedan är det några att-göra punkter som måste till för att undvika skilsmässa:
- Få ner ljudnivån på avgassystemet så körning med taket uppe i motorvägsfart blir drägligt
- Fixa ett vindskydd så körning i motorvägsfart med taket nere blir drägligt
- Fixa en lösning så det går att förvara packning på hatthyllan även då sufletten är nerfälld så bilen går att använda vid långresor
Mest frusterande just nu är att behöva vänta på prylar innan jag kan komma vidare. Och eftersom bilen används för transporter går det inte att förbereda genom att montera bort allting redan nu utan det kan göras först när det är dax att montera de nya delarna)
Men allt är inte dystert, jag har iallafall monterat nya transpondern.
/Andreas E
På "måste-listan" finns nu följande:
- Måla och montera CC-båge (kommer inte vidare då delarna som är lämnade på svetsning inte är klara)
- Montera nya bromsbelägg (kommer inte vidare eftersom de beställda bromsbeläggen inte dykt upp)
- Byta bromsok - höger bak (kommer inte vidare eftersom jag ska byta oket samtidigt som jag byter bromsbeläggen)
- Montera nya fjädrar och dämpare (kommer inte vidare eftersom de korrekta fjädrarna inte dykt upp)
- Montera ny främre krängningshämmare (kommer inte vidare eftersom jag ska byta krängaren samtidigt som jag byter av fjädrarna och dämparna)
- Göra en ny hjulinställning med rejsigare set-up (kommer inte vidare eftersom de nya fjädrarna + dämparna måste monteras först)
- Fixa magnet-nummerskyltar (väntar på besked hur klass-bokstaven ska sitta i förhållande till numret)
Sedan är det några att-göra punkter som måste till för att undvika skilsmässa:
- Få ner ljudnivån på avgassystemet så körning med taket uppe i motorvägsfart blir drägligt
- Fixa ett vindskydd så körning i motorvägsfart med taket nere blir drägligt
- Fixa en lösning så det går att förvara packning på hatthyllan även då sufletten är nerfälld så bilen går att använda vid långresor
Mest frusterande just nu är att behöva vänta på prylar innan jag kan komma vidare. Och eftersom bilen används för transporter går det inte att förbereda genom att montera bort allting redan nu utan det kan göras först när det är dax att montera de nya delarna)
Men allt är inte dystert, jag har iallafall monterat nya transpondern.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
och du har massor med vänner som följer dina förehavanden och lider med digAndreas E wrote:
Men allt är inte dystert, jag har iallafall monterat nya transpondern.
/Andreas E
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Äsch, det ska ju vara lite stress på vårkanten, det hör till. Själv har jag haft hela vintern på mig, men ändå inte bytt rutan eller fixat bussningarna. Man jobbar ju bäst under lite press, eller hur?
Kämpa på nu. Det finns massa extra timmar på dygnet om det tryter. Att sova är ju för veklingar.
Kämpa på nu. Det finns massa extra timmar på dygnet om det tryter. Att sova är ju för veklingar.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Tack för uppmuntringarna. Ser ut som jag kommer ha förutsättningar att börja jobba ordentligt på bilen nästa vecka eftersom:
- Imorgon skicka bromsbelägg + bromsvätska från PEAN
- I helgen blir svetsjobbet för bågen klart
- Senast på onsdag nästa vecka kommer de nya fjädrarna till Sverige så med lite tur har jag dem på fredag.
/Andreas E
- Imorgon skicka bromsbelägg + bromsvätska från PEAN
- I helgen blir svetsjobbet för bågen klart
- Senast på onsdag nästa vecka kommer de nya fjädrarna till Sverige så med lite tur har jag dem på fredag.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Det har gått lite framåt i helgen och några punkter på "måste-listan" är avklarade:
- Monterat nya bromsbelägg
- Bytt bromsok - höger bak
- Monterat ny främre krängningshämmare
Dessutom har jag fixat lite med magnet-nummerskyltar och målat alla fästplattorna för CC-båge med rostskyddsfärg.
Förhoppningsvis ska jag få det som behöver svetsas till CC-bågen imorgon och sedan hinna måla och montera den innan veckan är slut. Sedan är det "bara" fjädrar, dämpare, hjulinställning och nummerskyltar innan bilen är ready for race
Måste passa på att göra lite reklam för PEAN Sweden som jag köpte bromsbelägg + bromsvätska från: Kanonservice - hjälpsam när man ringer och då det blev fel i beställningen (fick XP8 både fram och bak när jag beställt XP8 fram och AX6 bak) fick jag beläggen till de lägre pris och om jag inte var nöjd med setupen kunde jag höra av mig och så skulle han kostnadsfritt skicka AX6 belägg
/Andreas E
- Monterat nya bromsbelägg
- Bytt bromsok - höger bak
- Monterat ny främre krängningshämmare
Dessutom har jag fixat lite med magnet-nummerskyltar och målat alla fästplattorna för CC-båge med rostskyddsfärg.
Förhoppningsvis ska jag få det som behöver svetsas till CC-bågen imorgon och sedan hinna måla och montera den innan veckan är slut. Sedan är det "bara" fjädrar, dämpare, hjulinställning och nummerskyltar innan bilen är ready for race
Måste passa på att göra lite reklam för PEAN Sweden som jag köpte bromsbelägg + bromsvätska från: Kanonservice - hjälpsam när man ringer och då det blev fel i beställningen (fick XP8 både fram och bak när jag beställt XP8 fram och AX6 bak) fick jag beläggen till de lägre pris och om jag inte var nöjd med setupen kunde jag höra av mig och så skulle han kostnadsfritt skicka AX6 belägg
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Jag tror det kommer fungera. 949 Racing rekommenderar samma beläggmaterial fram och bak om man har ABS. Jag kör XP8 runt om och har inte känt några tendenser till för hög bromsverkan bak.Andreas E wrote:Måste passa på att göra lite reklam för PEAN Sweden som jag köpte bromsbelägg + bromsvätska från: Kanonservice - hjälpsam när man ringer och då det blev fel i beställningen (fick XP8 både fram och bak när jag beställt XP8 fram och AX6 bak) fick jag beläggen till de lägre pris och om jag inte var nöjd med setupen kunde jag höra av mig och så skulle han kostnadsfritt skicka AX6 belägg
/Andreas E
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition