Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Inte för att jag är rädd för jobb, men kan jag få ett humm med lite retuschering så är det nog lättare. :)
Tejpen behöver ingen manual eller större upplärning, dessutom kan du se det live.

Ska du retuchera bevhövs det nog bättre underlag än murrig mobilbild (där man knappt ser bilens linjer öht).
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote:Finns det någon som har ett annat "ritt/bildprogram" än paint som jag har :roll: då jag skulle vilja se om jag är rätt på det när jag täcker för pos/blinkershålen på min gjutna front.

Mitt försök i paint blev inte så bra... :lol:
Har du inte glömt att sätta dit siffrorna på dörrarna? :roll:
Attachments
morgonbild_xxx.jpg
morgonbild_xxx.jpg (45.39 KiB) Viewed 2908 times
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Finn fem fel???? :)
Attachments
Bra så här???
Bra så här???
morgonbild_zzz_702.jpg (72.68 KiB) Viewed 2882 times
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

:? pilen, reflexen på bumpern, sidoblinkers, automobildekoren, pojkens cykel = 5.
+ nån form av spadskaft (är ju med på den högupplösta orginalbilden men ej på den helt Crazy bilden!

Alltså 6 fel!
Finn fem fel????
:roll: :wink:

/ JOnas
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

JOnas wrote::? pilen, reflexen på bumpern, sidoblinkers, automobildekoren, pojkens cykel = 5.
+ nån form av spadskaft (är ju med på den högupplösta orginalbilden men ej på den helt Crazy bilden!

Alltså 6 fel!
Finn fem fel????
:roll: :wink:

/ JOnas
Hmmm....... och var JOnas ser du gräset i förgrunden på den helt Crazy bilden.....????

Det var alltså 7 fel !!! :shock:

:lol: :) :D
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

:lol: haha, din nedrans lurifax Ivan! :P :D :wink:

Finns säkert flera (om än dolda) fel... det verkar saknas 0,5bar i höger bakdäck.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Älskar elanlooken!! 8) :D
Då ska du strajpa dit en Elanbumper i silver också :)
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Älskar elanlooken!! 8) :D
Då ska du strajpa dit en Elanbumper i silver också :)
Inte omöjligt, haft funderingar på det men så länge fartränderna är på så får det vänta. Bra med tejp att det är så enkelt att ändra! 8) :)

Elanmiata... 8) http://zoom-eng.com/catalog/popup_image ... 7b7b0a1bbf
DÄR har dom gjort det jag funderat över - att flytta blinkersen istället för att trycka in dimljus i hajmunnen.......!!!!!
Då kan man bygga fina "varseljus" i gamla blinkersen och ha pos.ljusen intakta.

Kanske skulle titta på en lösning på det temat istället .......
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Fredrik Henriksson wrote: Lite synd att VV:s krav tvingar upp blinkers så högt... :(
Men 350 mm - är det såå högt??? :shock:
(Har iofs inte mätt....)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det är inte lätt att köra race med "sportiga" prylar :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Jag blir så trött!!! :(

Åkte iväg för att cornerweighta bilen och ställa camber samt toe. Cornerweighten gick bra men slutade i oförändrad inställning då all lättning mm på något sätt gjort att bilen fått rätt tyngdfördelning! :shock: 8)
Problemet kom när vi skulle börja skruva hjulinställning. När vi satte in "Pollybussningarna" i våras så skrattade Roland "gäddhultarn" åt hur mjuka bussningarna var. Med facit i hand skulle det varit bättre att haft kvar orginalbussningarna. Det visade sig att fem racehelger har gjort bussningarna pressade och glappiga! :( Länkarmarna flyttat sig ur sina lägen och framvagnen är så "rörlig" att framvagnsinställning var omöjlig att göra. Hur fasen jag lyckats köra "vettiga tider" med den geléframvagnen stod vi och funderade över en stund! :? Nu vet i fasen hur jag ska göra med Knutan. Grejerna sitter ju ihop men samtidigt känns det ju inte så kul att köra med grejerna när det inte lirar som det ska... :evil: :? :(
Finns det några alternativ? Klart du ska köra; så länge inte hjulen trillar av är det ju roligare än att sniffa lösningsmedel i garaget. :wink:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Finns det några alternativ? Klart du ska köra; så länge inte hjulen trillar av är det ju roligare än att sniffa lösningsmedel i garaget. :wink:
Ja, kom igen nu, vi kan tejpa och diskutera vinterns plastningar hela fredagkvällen i depån :)

Tål du snarkningar så finns det nog plats i tältet (ett lite större nu, det inte ska duggregna i, men det blir ju bra väder, Högtrycksrygg byggs upp under lördag morgon enligt DMI).
Nederbörd:
ImageImage
Temp 10-15 grader, gottigt för motorerna och banan kommer att vara torr och ren, tiderna från SSM bör mao putsas.
Last edited by Niklas Falk on Fri 19 Sep 2008, 11:23, edited 1 time in total.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Bilen vägde 1007kg på dessa vågar strax innan mitt första race på kullen så 55kg på en sommar e väl ok, vilken kvällstidningsdiet fixar det? :wink:
5.5% viktminskning borde väl bli 4kg för din del, det borde inte vara omöjligt :D
Du kan ju plocka 20kg till. Satt passagerarstolen i?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Klockan är 05:10 och d är avfärd till Knutan och KM. Bara hålla tummarna att inget strullar, varit mkt av d d sista... :roll:
Det strulade väl inte så mycket :)
Skoj att du fått bryderier med däcken, hur fort skulle Toyo gått för dig vid samma betingelser (ännu snabbare eller kanske lite långsammare)?
Det är ju jätteskoj när det inte är svart/vitt :D
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Jo, nu funderar man! Om tillfälle ges och du har lust så skulle vi kunna byta däck något pass? Då får du känna på Kuhmo och jag ett svar på vilka som funkar bäst för mig... :idea:
Tja, det brukar ta mig en halv säsong att komma underfund med en ändring så det är inte så lätt som att korsbyta. Bara att hitta rätt lufttryck kan ta ett par körpass.

Nu är det ju ingen körning för min del förrän träning med SSK i april. Vad det blir för ändringar tills dess får vi se (förmodligen en av 10 planer som vanligt).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dålig konsult som fick fram svaret inom en rimlig tid, hade det tagit tre dagar så hade det varit mera verklighetstroget, dessutom skulle kostnaden trissats upp varje dag.
Dessutom saknades momentet när kunden placerat hela sin verksamhet i konsultens knä, så det inte går att backa ur.

Hade det inte gått att outsourca fåraherden till Bangalore? :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Funderar på att använda Biltemas sportluftfilter. Filtret skall sitta "som en prilla i hajgapet" dvs strax framför kylet någonstans ovanför mitten.
Mit frågetecken är om man måste skydda filtret eller pallar det regnskurar. Lite fukt är ju inte hela världen(motorn kan ju tom gå bättre, kylning) men är dessa filter väldigt lättgenomträngliga för vatten kan det ju bli problem. Vet att ingen av er har filter nosen så pass oskyddat, men jag tar tacksamt emot åsikter även om de inte bygger på empirisk erfarenhet , vill bolla detta så jag inte gör något dumt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Funderar på att använda Biltemas sportluftfilter. Filtret skall sitta "som en prilla i hajgapet" dvs strax framför kylet någonstans ovanför mitten.
Mit frågetecken är om man måste skydda filtret eller pallar det regnskurar. Lite fukt är ju inte hela världen(motorn kan ju tom gå bättre, kylning) men är dessa filter väldigt lättgenomträngliga för vatten kan det ju bli problem. Vet att ingen av er har filter nosen så pass oskyddat, men jag tar tacksamt emot åsikter även om de inte bygger på empirisk erfarenhet , vill bolla detta så jag inte gör något dumt...
Jag tror inte att det är så listigt att ha det oskyddat. Jag vet inte hur hydrofoba filtrena är (förmodligen inte alls förrän de impregnerats), men oavsett vilket så kan det nog samlas droppar som stör flödet.
Bäst är nog att ha en "cyklon" eller åtminstone något som lurar bort eventuella partiklar från den luftström som träffar filtret?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Ett år äldre då jag fyllt år idag. Gör som barnen, radar upp vad jag fick... :roll:
Kan det bli en bättre 22års dag!! 8)
Grattis på xx-årsdagen! :wink:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Grattis Fredrik!
Jag som trodde du fyllde 25? Är det inte elfte gången nu eller!? :lol:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

GRATTIS GRATTIS!!
Magnus Uggla var 1989... Släppte det året en platta med denna mkt sympatiska ålder som albumtitel
Öuhm, 39? I så fall ser du bra mycket yngre ut å det är ju ett plus! :lol: :wink:

Paket kommer på posten... :P
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Mår du bättre nu efter maten 26 åringen?
Attachments
efter tårtan tar jag ADHD medicinen.så blir jag lugn igen...jpg
efter tårtan tar jag ADHD medicinen.så blir jag lugn igen...jpg (9.05 KiB) Viewed 2823 times
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by JOnas »

Har av olika randiga skäl kommit i kontakt med en proffsförare som tävlat formelbil och bla skall köra STCC i sommar.
:lol: Haha, jag vet vem det äääär! :cowboy: :nyah: (tror jag)
Om jag säger Göranssons gamla bumse, snackar vi samma språk då? :wistle:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by JOnas »

upprepade påminnare delades ut kring att det bara är två veckor kvar till start...
:think2: i med nästa växel då..!?? :burnout:

:wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Per Hammarsjö »

Fredrik! Om 14 dagar är det dagen efter racet.. Dvs 13 dagar kvar till start. Det kan ju vara bra att ha bilen klar om 12 dagar. Vagnbok ska ju dessutom fixas 14 dagar innan första tävling... ;)
Post Reply