Per Fosselius NB-99 1,8L
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
En månad går fort men med lite i taget blir det små steg fram. Största bekymret var att lösa svetsningen av nya bakskärmen. Plötsligt händer det och en vänlig kompis kompis kunde lägga några kvällar och med medhavd svets och gedigen kunskap få plåten på plats. Tack mrX vars namn måste hållas hemlig då han är märkestrogen ett svenskt föredetta bilmärke och inte vill att hans
anseende fläckas med att det kommer ut att han varit otrogen och meckat med en japan
Nu är plåten på plats och spackling slipning i flera omgångar gjorda. Grundlacken kom på plats ikväll.
De senaste två veckorna i väntan mellan karosseriarbetets olika skeden fick bärarmarna nya inställningsbultar och nya fjädrar kom också på plats.
Efter att bilen kommer ner på backen igen behövs en grundlig inställning.
-Hight
-Corner weight
-Camber
-Caster
-Toe
Övriga aktiviteter.
-Diverse vård och omsorg.
-Montera nya bälten.
-Återmontera orginalstoll.
-Besikta.
-Vagnboksbesiktning.
anseende fläckas med att det kommer ut att han varit otrogen och meckat med en japan
Nu är plåten på plats och spackling slipning i flera omgångar gjorda. Grundlacken kom på plats ikväll.
De senaste två veckorna i väntan mellan karosseriarbetets olika skeden fick bärarmarna nya inställningsbultar och nya fjädrar kom också på plats.
Efter att bilen kommer ner på backen igen behövs en grundlig inställning.
-Hight
-Corner weight
-Camber
-Caster
-Toe
Övriga aktiviteter.
-Diverse vård och omsorg.
-Montera nya bälten.
-Återmontera orginalstoll.
-Besikta.
-Vagnboksbesiktning.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
I går kväll avslutades lackeringen med två lager klarlack.
Återmontering av passagerarstol och dammsugning av cupén. Däcken åkte på och bilen kom äntligen ner på backen igen. Kvällens sista aktivitet var att ställa på den.
Nu på morgonen 0700, skulle besiktning ske. Drop in.
Backade ut ur garaget och blir påmind om att avgasröret läcker. Lätt att förtränga tråkjobb
Nåja, problemet var inte gigantiskt då det var flänsförbandet till bakre dämparen som var otät. Tappat en bult och den andra var lös. Tacksam att biltema ligger nära och öppnar kl 07. Givetvis strular det rejält att linjera och hålla packningsringen på plats men 08.05 stod jag på besiktningen.
Blanka papper.
Återmontering av passagerarstol och dammsugning av cupén. Däcken åkte på och bilen kom äntligen ner på backen igen. Kvällens sista aktivitet var att ställa på den.
Nu på morgonen 0700, skulle besiktning ske. Drop in.
Backade ut ur garaget och blir påmind om att avgasröret läcker. Lätt att förtränga tråkjobb
Nåja, problemet var inte gigantiskt då det var flänsförbandet till bakre dämparen som var otät. Tappat en bult och den andra var lös. Tacksam att biltema ligger nära och öppnar kl 07. Givetvis strular det rejält att linjera och hålla packningsringen på plats men 08.05 stod jag på besiktningen.
Blanka papper.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Snyggt jobb med bilen
Kör hårt kommande race säsong
hälsningar !
Michael
Kör hårt kommande race säsong
hälsningar !
Michael
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
I onsdags blev det en tur på 18 mil till skåne och den årliga vagnboksbesiktningen för kontrollmärke blev äntligen av. Idag, fredah, kom inbetalningen 700:-.
När någon ska ha pengar går det fort att få ut en faktura .
Betalt är det i alla fall och nu återstår endast väntan på det lilla kontrollmärket. Tick tack tick tack. Håller tummarna att det blir Mantorp på fredag.
Ber en stilla bön till SBF och PostNord gudarna att dom är min försändelse nådig.
När någon ska ha pengar går det fort att få ut en faktura .
Betalt är det i alla fall och nu återstår endast väntan på det lilla kontrollmärket. Tick tack tick tack. Håller tummarna att det blir Mantorp på fredag.
Ber en stilla bön till SBF och PostNord gudarna att dom är min försändelse nådig.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Första tävling avklarad och det gick bra utan det lilla SBF märket. Det låg trygt i brevlådan hemma då posten kom någon timme efter jag åkt mot Mantorp.
Första gången jag tog Miatan på släp. Har letat efter släp som fungerar med min dragbil och körkortsklass. Snäva gränser då körkortet begränsar till 1365kg.
Dagarna innan får jag för mig att kolla upp grannens släp i släpvagnskalkylator och bingo. Plötsligt händer det. Med min dragbil får jag lasta 1040kg. Så fick det bli.
Nu är körkortsklassen justerad till BE efter dagens godkännda uppkörning.
Är gudarna med mig så blir det eget släp till Kinnekulle.
Fick byta bakbromsar efter kvalet på Mantorp. Race 1 o 2 gick bra men efter en vecka i garaget var det en pöl vid vänster bakdäck. Erroderad kolv är nu bytt till ny. Var ett jädrans klurande hur man skulle få ur mekanismen för handbromsen. Gjorde det i vintras men minnet är av teflon. Efter flera misslyckade försök och några svordomnar kom jag på hur. Larvigt lätt.
Idag har jag luftat systemet och provkört.
Visst ja. Denna burk kom på plats också. Och generatorns nedre havererade bult fick en lösning. Inte egen uppfinning utan snodd genom depåspioneri.
Första gången jag tog Miatan på släp. Har letat efter släp som fungerar med min dragbil och körkortsklass. Snäva gränser då körkortet begränsar till 1365kg.
Dagarna innan får jag för mig att kolla upp grannens släp i släpvagnskalkylator och bingo. Plötsligt händer det. Med min dragbil får jag lasta 1040kg. Så fick det bli.
Nu är körkortsklassen justerad till BE efter dagens godkännda uppkörning.
Är gudarna med mig så blir det eget släp till Kinnekulle.
Fick byta bakbromsar efter kvalet på Mantorp. Race 1 o 2 gick bra men efter en vecka i garaget var det en pöl vid vänster bakdäck. Erroderad kolv är nu bytt till ny. Var ett jädrans klurande hur man skulle få ur mekanismen för handbromsen. Gjorde det i vintras men minnet är av teflon. Efter flera misslyckade försök och några svordomnar kom jag på hur. Larvigt lätt.
Idag har jag luftat systemet och provkört.
Visst ja. Denna burk kom på plats också. Och generatorns nedre havererade bult fick en lösning. Inte egen uppfinning utan snodd genom depåspioneri.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Då har man klarat av Kinnekulle och haft en rolig tävling.
Fick igång klrningen bra. I race två kunde jag haka på Thomas Phil och ligga riktigt nära.
Supernöjd med bil och körinsats.
Härnäst ska hjulinställningar finjustera och vikten optimeras.
Fick igång klrningen bra. I race två kunde jag haka på Thomas Phil och ligga riktigt nära.
Supernöjd med bil och körinsats.
Härnäst ska hjulinställningar finjustera och vikten optimeras.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Dags för Knutstorp. En bana jag inte kört sen jag tog licensen. Nya släpet har jag också hunnit få. Det var stora förväntningar och racefilmer och banguider lästes på.
....
Två dagar innan avresa provlastade jag nya släpet för att undvika överaskningar resdagen.
Kvällen innan avresa packades hela ekipaget och det är nu eländet börjar.
Bromsvätska från höger bak. Jaja bara att riva och undersöka. ...
Allt var klappat o klart för avresa tidigt på morgonen.
Diverse småärenden till Biltema, Jula för att komplettera campingutrustning då hotellet sent på kvällen meddelat att de inte kan ta emot mig kommande natt.
Tiden tickade på, typiskt att klockan också gick sönder . Äntligen iväg och det blir snålt med tid att hinna till träning 1 men med 20 minuters marginal kan det gå.
....
Efter 20mil togs en pissepaus och då passade jag på att kontrollera lastsäkringen. Satt som berg. Blev därför förvånad då jag efter endast 5km upptäckte att Miatan slitit sig från surrningen.
Turen i oturen var att det hände i utgången från en rondell. Inbromsning-sidokraft-acceleration? Blev att styra in på närmsta p-ficka och justera och säkra lasten.
Med alla motgångar innan avresa frågade frun om jag verkligen skulle åka. Bröjade fundera på om hon hade en poäng där.
...
Äntligen framme precis när träning 1 är slut. Det är en träning kvar så dagen är inte förstörd.
Det skulle senare visa sig att denna bild endast var en illusion av en perfekt racehelg.
....
Två dagar innan avresa provlastade jag nya släpet för att undvika överaskningar resdagen.
Kvällen innan avresa packades hela ekipaget och det är nu eländet börjar.
Bromsvätska från höger bak. Jaja bara att riva och undersöka. ...
Allt var klappat o klart för avresa tidigt på morgonen.
Diverse småärenden till Biltema, Jula för att komplettera campingutrustning då hotellet sent på kvällen meddelat att de inte kan ta emot mig kommande natt.
Tiden tickade på, typiskt att klockan också gick sönder . Äntligen iväg och det blir snålt med tid att hinna till träning 1 men med 20 minuters marginal kan det gå.
....
Efter 20mil togs en pissepaus och då passade jag på att kontrollera lastsäkringen. Satt som berg. Blev därför förvånad då jag efter endast 5km upptäckte att Miatan slitit sig från surrningen.
Turen i oturen var att det hände i utgången från en rondell. Inbromsning-sidokraft-acceleration? Blev att styra in på närmsta p-ficka och justera och säkra lasten.
Med alla motgångar innan avresa frågade frun om jag verkligen skulle åka. Bröjade fundera på om hon hade en poäng där.
...
Äntligen framme precis när träning 1 är slut. Det är en träning kvar så dagen är inte förstörd.
Det skulle senare visa sig att denna bild endast var en illusion av en perfekt racehelg.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Ja, man kanske kanske borde förstå en hint om man får ett helt gäng...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Hur skulle helgen avslutas om inte i en stor smäll.
Efter NGK blev färden rakt fram över gräset istället för kurva till höger. Kan spelulera i varför men håller mig till fakta istället. Ivägen för bilens framfart fanns något hårt. Detta något träffade dragögglan som vek sig dubbelt. Den gjorde dock troligen så att bilen lättade. Detta något fortsatte in under bilen och träffade klockrent 2cm innanför hjulinställningsbulten. Plåten vek sig dubbelt. Hela bärarmen flyttade sig några cm bakåt. Även tråget skrapade i och började läcka.
Efter NGK blev färden rakt fram över gräset istället för kurva till höger. Kan spelulera i varför men håller mig till fakta istället. Ivägen för bilens framfart fanns något hårt. Detta något träffade dragögglan som vek sig dubbelt. Den gjorde dock troligen så att bilen lättade. Detta något fortsatte in under bilen och träffade klockrent 2cm innanför hjulinställningsbulten. Plåten vek sig dubbelt. Hela bärarmen flyttade sig några cm bakåt. Även tråget skrapade i och började läcka.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Sekundärt blev det en del övriga följder.
Krockkuddar löste ut vilket fick till följd att vindrutan sprack. Innre backspegel krossades troligen av min högerhand som for upp av krockkuddens kraft. Den i sin tur krossade vindrutan bakom backspegeln.
Bakluckan åkte upp och gick inte att stänga efter smällen.
Efter otaliga försök att justera, även luckan i sig lossades och justerades, blev det hammaren och några kraftiga slag med precision för att vinkla in övre delen av låsmekanismen. Den har troligen träffats av luckans då den smällde igen efter hoppet.
Upptäckte igår att bilen har bältessträckare.De sitter där de sitter, fullt indragna med spänn.
Nåja. De behövs inte förrän i mars -19 då nästa besiktning är.
Borde finnas ett besiktningskit i klubben där helt meningslösa prylar men besiktningsnödvändiga kan lånas/hyras.
Sökes:
- Vindruta.
- Ratt med krockkudde.
- Krockkudde till passagerarsidan.
- Bälten till förare och passagerare.
Krockkuddar löste ut vilket fick till följd att vindrutan sprack. Innre backspegel krossades troligen av min högerhand som for upp av krockkuddens kraft. Den i sin tur krossade vindrutan bakom backspegeln.
Bakluckan åkte upp och gick inte att stänga efter smällen.
Efter otaliga försök att justera, även luckan i sig lossades och justerades, blev det hammaren och några kraftiga slag med precision för att vinkla in övre delen av låsmekanismen. Den har troligen träffats av luckans då den smällde igen efter hoppet.
Upptäckte igår att bilen har bältessträckare.De sitter där de sitter, fullt indragna med spänn.
Nåja. De behövs inte förrän i mars -19 då nästa besiktning är.
Borde finnas ett besiktningskit i klubben där helt meningslösa prylar men besiktningsnödvändiga kan lånas/hyras.
Sökes:
- Vindruta.
- Ratt med krockkudde.
- Krockkudde till passagerarsidan.
- Bälten till förare och passagerare.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Jag har ratt + kudde som du kan få låna vid besiktningen.
Fast det kanske inte är så nära förstås...
Fast det kanske inte är så nära förstås...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!