04 NBFL Sport
04 NBFL Sport
hej! jag köpte denna i våras, helt standard. sedan dess har jag monterat en sparco sprint stol, federal RSR däck och yellow stuff belägg runt om. har stålomspunna bromsslangar att montera, och kommer köpa båge.
har kört bana 2 ggr med den, och tanken är att köra en hel del trackdays. en fråga - finns det ett bra "paket" någon kan rekommendera med coilovers och krängningshämmare? vill att grejerna ska lira ihop och inte ändra bilens balans. gärna med camberplates. fjärdringen lagom för trackdays - är lite inne på Gaz gold från mx5parts med mellan fjädrarna - 400/300.
har kört bana 2 ggr med den, och tanken är att köra en hel del trackdays. en fråga - finns det ett bra "paket" någon kan rekommendera med coilovers och krängningshämmare? vill att grejerna ska lira ihop och inte ändra bilens balans. gärna med camberplates. fjärdringen lagom för trackdays - är lite inne på Gaz gold från mx5parts med mellan fjädrarna - 400/300.
Daniel King
Re: 04 NBFL Sport
Välkommen!
"Camberplates" finns inte, det är dubbla A-armar på MX-5:an så fjäderbenen påverkar inte hjulvinklarna alls. Om man vill ha mer camber än man kan få med original inställningsbultar (man flyttar ut nedre länkarmen för att öka camber) så är förlängd spindelled eller offsetbussningar till övre a-armen (så att den hamnar längre in) populärt.
Angående kombo krängningshämmare och fjädrar så finns det väl inte direkt några "köpekit" men det finns färdiga beräkningsblad att kolla balansen med: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB ... _1_8NB.htm
Och du vill nog ändra balansen lite grann från original till lite mer överstyrd (vilket du gör med 400/300 lb/in fjädrar).
Jag körde 350/250 lb/in ihop med H&R 26/16 mm krängningshämmare med den främre i "mjuka" läget och den bakre i hårdaste vilket gav samma balans som 350/250 lb/in ihop med original krängningshämmare och jag gillade den setupen.
"Camberplates" finns inte, det är dubbla A-armar på MX-5:an så fjäderbenen påverkar inte hjulvinklarna alls. Om man vill ha mer camber än man kan få med original inställningsbultar (man flyttar ut nedre länkarmen för att öka camber) så är förlängd spindelled eller offsetbussningar till övre a-armen (så att den hamnar längre in) populärt.
Angående kombo krängningshämmare och fjädrar så finns det väl inte direkt några "köpekit" men det finns färdiga beräkningsblad att kolla balansen med: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB ... _1_8NB.htm
Och du vill nog ändra balansen lite grann från original till lite mer överstyrd (vilket du gör med 400/300 lb/in fjädrar).
Jag körde 350/250 lb/in ihop med H&R 26/16 mm krängningshämmare med den främre i "mjuka" läget och den bakre i hårdaste vilket gav samma balans som 350/250 lb/in ihop med original krängningshämmare och jag gillade den setupen.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: 04 NBFL Sport
tack! ska kolla lite på krängare. och säkert lite andra saker med. hur är det med luft filter/avgassystem, finns det lätta förbättringar att göra där? verkar som att original är ganska bra.
Daniel King
Re: 04 NBFL Sport
Hej
Vad gäller bromsbelägg är nog ingen av green-yellow-redstuff nåt att ha i längden. Mina första greenstuff tog slut efter 2 pass på Gelleråsen. inte heller yellowstuff är nåt att enl mig, blev överhettade på Gröndal. Satsa på Carbotech tex XP8:a, bromsar mkt bättre o håller mkt längre.
hasse
Vad gäller bromsbelägg är nog ingen av green-yellow-redstuff nåt att ha i längden. Mina första greenstuff tog slut efter 2 pass på Gelleråsen. inte heller yellowstuff är nåt att enl mig, blev överhettade på Gröndal. Satsa på Carbotech tex XP8:a, bromsar mkt bättre o håller mkt längre.
hasse
Hans Rytter
Re: 04 NBFL Sport
första gången jag har använt yellowstuff, har inte kört jätte hårt med bilen än men håller med, de är inte de bästa jag har kört med. inte mycket bett. kör ni med samma belägg fram och bak, eller med något lite mjukare bak? har sport bromsar, med de stora skivorna bak.
Daniel King
Re: 04 NBFL Sport
och var köper ni grejer förresten? finns det någonstans som har det mesta på ett o samma ställe?
Daniel King
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: 04 NBFL Sport
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- robertkb89
- Posts: 85
- Joined: Thu 08 Jan 2015, 23:40
- Location: Rimbo
Re: 04 NBFL Sport
Peansweden.com säljer bromsar för bankörning.
Vill du ha lite värre grejer än tex yellowstuff så kan jag rekommendera dem.
Bra service! Snabb leverans.
Mvh
Vill du ha lite värre grejer än tex yellowstuff så kan jag rekommendera dem.
Bra service! Snabb leverans.
Mvh
Mvh Robert Kloiber Bedö
Miata -94
Miata -94
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: 04 NBFL Sport
Ja hela internet är fullt av hur "bra" gula stuff är.
Välkommen hit, släng gärna öga här ååx
Välkommen hit, släng gärna öga här ååx
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: 04 NBFL Sport
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Re: 04 NBFL Sport
Kan gott rekomendera Hawk belägg också. Mycket bra initial bett utan att behöva trampa särskilt hårt på bromspedalen.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: 04 NBFL Sport
Instämmer...
HAWK är riktigt grymma!!
Man får förbise att de dammar mycket och "hårt".
Har kört både DTC-60 och DTC-30.
HAWK är riktigt grymma!!
Man får förbise att de dammar mycket och "hårt".
Har kört både DTC-60 och DTC-30.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Re: 04 NBFL Sport
Hej, sålde min nbfl 2016, med är miata sugen igen....kikar på en nc sport, och har några frågor. Är de större i kabinen en nb? Märker att det det inte är många som har nc som banbil, finns det någon anledning till det? Förstår att dem är tyngre, men kan leva med det. Tacksam för er kommentarer.
Daniel King
- Carl.Josefsson
- Posts: 62
- Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
- Location: Göteborg
Re: 04 NBFL Sport
Nja, när jag har kollat vikt på olika generationer så är det faktiskt just NBFL sport som är tyngst......kingo wrote:Hej, sålde min nbfl 2016, med är miata sugen igen....kikar på en nc sport, och har några frågor. Är de större i kabinen en nb? Märker att det det inte är många som har nc som banbil, finns det någon anledning till det? Förstår att dem är tyngre, men kan leva med det. Tacksam för er kommentarer.
Här är en som bygger på en NC
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109674
/C
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 04 NBFL Sport
Rensat mot rensat går det inte att komma ifrån att NC väger, den är större (7cm längre hjulbas tex) och har RX8-överdimensionerade delar. Det som kan plockas bort är ganska lätt i jämförelse.
NBFL är tyngre i plåten än tidigare, speciellt bak.
NC har större hjulhus som passar fint för enormt mycket större utbud av skojiga bredare däck.
NBFL är tyngre i plåten än tidigare, speciellt bak.
NC har större hjulhus som passar fint för enormt mycket större utbud av skojiga bredare däck.
- Carl.Josefsson
- Posts: 62
- Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
- Location: Göteborg
Re: 04 NBFL Sport
good to know, vilket även kanske förklarar varför "Vilma" klarade mig sig bra från att ha backat in i räcket efter NGK-krönetNiklas Falk wrote:Rensat mot rensat går det inte att komma ifrån att NC väger, den är större (7cm längre hjulbas tex) och har RX8-överdimensionerade delar. Det som kan plockas bort är ganska lätt i jämförelse.
NBFL är tyngre i plåten än tidigare, speciellt bak.
NC har större hjulhus som passar fint för enormt mycket större utbud av skojiga bredare däck.
/C
Re: 04 NBFL Sport
Jag tycker att NC är klart rymligare invändigt än NB (baserat på kort provkörning av en NC och nästan sju års ägande av en NB). Även ND tyckte jag var en aning trängre än NC (också det vid en kort provkörning).kingo wrote:Hej, sålde min nbfl 2016, med är miata sugen igen....kikar på en nc sport, och har några frågor. Är de större i kabinen en nb? Märker att det det inte är många som har nc som banbil, finns det någon anledning till det? Förstår att dem är tyngre, men kan leva med det. Tacksam för er kommentarer.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: 04 NBFL Sport
tack för era kommentarer. hade sett en fin NC men den såldes direkt. håller utkik nu....
Daniel King
Re: 04 NBFL Sport
Hej! Nu har jag köpt en fin NC. vilka stolar passar i en NC, är det i princip bara sparco sprint som i NB?
Tack!
Tack!
Daniel King