Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Hejsan
Jag tänkte vara med och köra MX-5 Cup om det finns plats på griden. Jag fick starta en bilverkstad för att få plats med bilen här i stan men nu håller vi till på Motornavet Bilverkstad i Majorna, Göteborg.
Bilen är tänkt att fungera både på och av bana, att vara snabb men främst driftssäker. Vägen till pokalen hade redan påbörjats av tidigare ägare och det var en hel del jobb med att få den körbar men nu har bilen följande specifikation:
MX-5 NB 1998 140hk ABS
Svart
Halvbur: TR Lane TD och TR Lane door bars
Ratt: OMP
Stol: -
Luft: IL cold air induction kit med Pipercross panel filter
Kyl: I.L Motorsport aluminium race radiator 42mm och Flyin Miata coolant re-route kit
Kylfäkt: Dubbla lågprofil högeffektsfläktar MX-5 High Performance Fan Kit I.L.Motorsport
Grenrör: Raceland 4-2-1
Avgassystem: 2,5“ Racekat och lång fördämpare i rostfritt. Från diff sitter rör, dämpare och slutrör i svartlackad vanlig plåt.
Motorfäste: I.L Motorsport
Diff. fäste: I.L Motorsport
Bussningar: slitna orginal
Fjädring: 500 fram och 300 bak, Gaz Gold coilovers, GAZ top mounts
Krängningshämmare: Racing beat fram med justerbara drop links, ingen bak
Däck och fälgar: Team Dynamics Pro Race 1.2 7 x 15, Toyo R888 (regn), Kuhmo V70 (torrt)
Broms: Stålspunna slangar samt EBC Red stuff belägg, Wilwood bromsvåg
FIA Strömbrytare
Bogseröglor: Jass Performance
Inredning: Alla Mattor och lite annat onödigt är borta.
Målet är att ha bilen färdig för vagnsbesiktning till Gelleråsen 5 maj. Kul att vara här föresten! Jag hoppas kunna lägga ut lite om vad som händer med bilen.
Jag tänkte vara med och köra MX-5 Cup om det finns plats på griden. Jag fick starta en bilverkstad för att få plats med bilen här i stan men nu håller vi till på Motornavet Bilverkstad i Majorna, Göteborg.
Bilen är tänkt att fungera både på och av bana, att vara snabb men främst driftssäker. Vägen till pokalen hade redan påbörjats av tidigare ägare och det var en hel del jobb med att få den körbar men nu har bilen följande specifikation:
MX-5 NB 1998 140hk ABS
Svart
Halvbur: TR Lane TD och TR Lane door bars
Ratt: OMP
Stol: -
Luft: IL cold air induction kit med Pipercross panel filter
Kyl: I.L Motorsport aluminium race radiator 42mm och Flyin Miata coolant re-route kit
Kylfäkt: Dubbla lågprofil högeffektsfläktar MX-5 High Performance Fan Kit I.L.Motorsport
Grenrör: Raceland 4-2-1
Avgassystem: 2,5“ Racekat och lång fördämpare i rostfritt. Från diff sitter rör, dämpare och slutrör i svartlackad vanlig plåt.
Motorfäste: I.L Motorsport
Diff. fäste: I.L Motorsport
Bussningar: slitna orginal
Fjädring: 500 fram och 300 bak, Gaz Gold coilovers, GAZ top mounts
Krängningshämmare: Racing beat fram med justerbara drop links, ingen bak
Däck och fälgar: Team Dynamics Pro Race 1.2 7 x 15, Toyo R888 (regn), Kuhmo V70 (torrt)
Broms: Stålspunna slangar samt EBC Red stuff belägg, Wilwood bromsvåg
FIA Strömbrytare
Bogseröglor: Jass Performance
Inredning: Alla Mattor och lite annat onödigt är borta.
Målet är att ha bilen färdig för vagnsbesiktning till Gelleråsen 5 maj. Kul att vara här föresten! Jag hoppas kunna lägga ut lite om vad som händer med bilen.
Linus Rydberg
Motornavet Racing Göteborg
Motornavet Racing Göteborg
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Hej
Kul att få med en till i gänget, dessutom från Majorna !!
Hör av dig om du funderar över något !!
Välkommen
Kul att få med en till i gänget, dessutom från Majorna !!
Hör av dig om du funderar över något !!
Välkommen
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Ganska exakt samma spec som jag har på min bil!
Du får komma på garagebesök hos mig och Sörquist ovan om du undrar över något eller bara vill tjata Miata, vi har garage ute vid Volvo PV typ.
Dock har jag knappt satt en fot där sedan finalen på Falkenberg...
Men snart så!
Du får komma på garagebesök hos mig och Sörquist ovan om du undrar över något eller bara vill tjata Miata, vi har garage ute vid Volvo PV typ.
Dock har jag knappt satt en fot där sedan finalen på Falkenberg...
Men snart så!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Ja tack för uppvisningen förra året och det hjälpsamma mottagandet!
Nu är det hög tid att damma av Mazdaratin och få ihop de sista grejerna. Stol är kvar att montera, det blir två Sparco Spint V jag vet inte om det kan vara praktiskt med galonvarianten, Vad tror ni? Stolarna skall fästas så lågt som möjligt och jag har beställt en ny ratt som är mer platt för att få lite mer utrymme för långa armar och en chans att få se instrumenten skymta förbi.
http://www.aliexpress.com/item/free-shi ... 9.7.wqHnge
Nu är det hög tid att damma av Mazdaratin och få ihop de sista grejerna. Stol är kvar att montera, det blir två Sparco Spint V jag vet inte om det kan vara praktiskt med galonvarianten, Vad tror ni? Stolarna skall fästas så lågt som möjligt och jag har beställt en ny ratt som är mer platt för att få lite mer utrymme för långa armar och en chans att få se instrumenten skymta förbi.
http://www.aliexpress.com/item/free-shi ... 9.7.wqHnge
Linus Rydberg
Motornavet Racing Göteborg
Motornavet Racing Göteborg
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Jag ville bara visa några bilder hur jag fick racingkylaren och kalluft intaget i från samma firma, där det uttrykligen stod att dom ej passar varandra, att ändå passa ihop ganska bra. Ta en titt: Det visar sig att Kylarfläkten är för stor och tar i antingen i luftfiltret eller krängarmen, om jag flyttade den till andra sidan av kylaren. Lösningen var att köpa en tredje grej, dubbla högeffekts, lågprofilfläktar som gör att det susar till ordentligt i motorrummet när det blir varmt och det hade jag tänkt att det skall bli. Lite dremel-arbete blev det ändå för att luftfilterdosan skulle passa över fläkten...
Linus Rydberg
Motornavet Racing Göteborg
Motornavet Racing Göteborg
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Avgassystemet utgår från ett Raceland-grenrör och är byggt från delar. Raka Rör svetsade ihop dom rostfria grejerna bak till bakaxeln:
Linus Rydberg
Motornavet Racing Göteborg
Motornavet Racing Göteborg
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Från bakaxeln byggde jag med vanliga stålrör:
Linus Rydberg
Motornavet Racing Göteborg
Motornavet Racing Göteborg
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
"Mellanljuddämpare XL" är den till för att komma ned till 95 dB?
Hasse
Hasse
Hans Rytter
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Jag såg ingen anledning att bröta i onödan så jag tog den största mellanljuddämpare jag kunde få tag på, och få plats med förstås. På det viset är jag mer fri med vad jag kan göra i efterdämpningen. Det räcker kanske med en väldigt liten dämpare bak? Allt bakom mellanljuddämparen är ju lätt att svetsa i själv. Just nu har jag en stor ljuddämpare bak för att få den ganska tyst. Den låter ju ändå rätt maffigt, jämfört med original. Man kommer inte ifrån det där låga tonerna så lätt när förutsättningen är utan turbo, 2,5"och fritt flöde. Jag hamnar långt under 95dB i alla fall.
Linus Rydberg
Motornavet Racing Göteborg
Motornavet Racing Göteborg
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Och så är den vacker
Linus Rydberg
Motornavet Racing Göteborg
Motornavet Racing Göteborg
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Men jag skall nog lacka ventilkåpan svart vid tillfälle, vid nästa kamremsbyte senast, eller vad tror ni?
Linus Rydberg
Motornavet Racing Göteborg
Motornavet Racing Göteborg
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Så nu är bilen färdig för Falkenberg i alla fall
På Gälleråsen i maj fick bilen en vagnsbok men problem med bromsarna upptäcktes senare på banan. Dels gick ABS:en på och av om vartannat men det var inte det värsta... Bromsarna började ligga på, överhettade och slutade nästan att ta alls... Nu är bromsoken renoverade och en ny ABS-sensor är installerad.
På Gälleråsen i maj fick bilen en vagnsbok men problem med bromsarna upptäcktes senare på banan. Dels gick ABS:en på och av om vartannat men det var inte det värsta... Bromsarna började ligga på, överhettade och slutade nästan att ta alls... Nu är bromsoken renoverade och en ny ABS-sensor är installerad.
Linus Rydberg
Motornavet Racing Göteborg
Motornavet Racing Göteborg
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Tack för provkörning på SVKG´s Sprint i söndags!
Maken till lättrattad bil har jag inte varit med om tidigare. Är du säker på att styrservot är bortkopplat?
Här lite bildbevis på att Du verkligen var med på plats...
Maken till lättrattad bil har jag inte varit med om tidigare. Är du säker på att styrservot är bortkopplat?
Här lite bildbevis på att Du verkligen var med på plats...
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Carl.Josefsson
- Posts: 62
- Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
- Location: Göteborg
Re: Motornavet Racing 1,8L -98 MX-5 Cup (Linus Rydberg)
Hittade ju detta först nu.....
kul att vi är ett gäng miator i gbg
/C
kul att vi är ett gäng miator i gbg
/C