Tack för alla kloka synpunkter .
Jag försöker klura ut en lösning inför ombesiktningen av bilen .
Johan Hedström - MX-5 1.6 -90
Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90
Känns som om det förmodligen är lättare att täcka för hålen är att klä in påfyllningssystemet? En tunn ALU-plåt och lite plåtskruv borde väl fixa biffen.seved wrote:Tack för alla kloka synpunkter .
Jag försöker klura ut en lösning inför ombesiktningen av bilen .
Jag fick förresten täcka för de kvarvarande hålen (stora som en femkrona) där AC-rör gått från motorrum till coupe när jag fick vagnbok. Kändes lite analt då, men när Per hade av slangen till servon med motorbrand som följd på Mantorp insåg nog alla att säkerhetsreglerna inte är så dumma ändå. Att det brinner i motor eller bagage är ju trist, men inte på långa vägar lika trist som när det brinner inne i bilen där du sitter.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90
En anmärkning från besiktningen är åtgärdad nu hoppas jag.
Tänk på brandrisken om du själv ska göra det här!
Material som jag använt är:
Förarstol, mattor, skyddsplåtar, tankrör och metallram vid bensintank bortskruvade:
Uppmätning. Lägg märke till att underkanten på påfyllningsslangen ligger under den bockning som kommer att följa metallramen (se röd markering):
Format stos runt ett gammalt rör:
Bockat ut krage på stosen med hjälp av plattång:
Stos ihopnitat och formad. För att inte bli för stor och samtidigt rymma både påfyllningsslang och avluftningsslang så valde jag att göra en droppformad stos :
Hål sågat och kanten lite uppvikt för att passa stosen. Hålet är lite större än stosen för att slippa skarpa kanter mot slangarna:
Tätat med silikon och nitat. Sett underifrån:
1) Klippt upp underdelen hela vägen från ytterkant och in mot stosen
2) Noggrant/försiktigt format de två uppklippta delarna (under stosen) efter metallramen
3) Klippt till, lagt silikon och nitat underdelen:
Äntligen klart för montering.
Sett från sida åxå. Sen satt extranitar på stosen för att aluminiumröret inte ska halka av (inte gjort här, se 'På plats'-bild).
På plats:
Aluminiumslang (motsvarande utdragen längd 60 cm) monterad på tankröret. Klippt upp aluminiumröret i underkant för stödstaget. Använt smala/smidiga rörklämmor för att nypa åt uppe vid tanklocket :
Tankrör på plats och slangar återanslutna:
Aluminiumrör anslutet till stos:
Klämt ihop aluminiumröret något så att öppningen på grund av uppklippningen i underkant kommer 'omlott'. Sedan tejpat med aluminiumtejp så långt som röret är uppklippt:
Puuuh. Job done Snart klart för ombesiktning
Tänk på brandrisken om du själv ska göra det här!
Material som jag använt är:
- 125 mm aluminiumrör och aluminiumtejp (200:-)
0.65 mm plåt (fikabröd till plåtis)
slangklammer, silikon
Förarstol, mattor, skyddsplåtar, tankrör och metallram vid bensintank bortskruvade:
Uppmätning. Lägg märke till att underkanten på påfyllningsslangen ligger under den bockning som kommer att följa metallramen (se röd markering):
Format stos runt ett gammalt rör:
Bockat ut krage på stosen med hjälp av plattång:
Stos ihopnitat och formad. För att inte bli för stor och samtidigt rymma både påfyllningsslang och avluftningsslang så valde jag att göra en droppformad stos :
Hål sågat och kanten lite uppvikt för att passa stosen. Hålet är lite större än stosen för att slippa skarpa kanter mot slangarna:
Tätat med silikon och nitat. Sett underifrån:
1) Klippt upp underdelen hela vägen från ytterkant och in mot stosen
2) Noggrant/försiktigt format de två uppklippta delarna (under stosen) efter metallramen
3) Klippt till, lagt silikon och nitat underdelen:
Äntligen klart för montering.
Sett från sida åxå. Sen satt extranitar på stosen för att aluminiumröret inte ska halka av (inte gjort här, se 'På plats'-bild).
På plats:
Aluminiumslang (motsvarande utdragen längd 60 cm) monterad på tankröret. Klippt upp aluminiumröret i underkant för stödstaget. Använt smala/smidiga rörklämmor för att nypa åt uppe vid tanklocket :
Tankrör på plats och slangar återanslutna:
Aluminiumrör anslutet till stos:
Klämt ihop aluminiumröret något så att öppningen på grund av uppklippningen i underkant kommer 'omlott'. Sedan tejpat med aluminiumtejp så långt som röret är uppklippt:
Puuuh. Job done Snart klart för ombesiktning
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90
Har bytt ut original skjutbart underrede mot ett fast för att få till en körställning som passar mig bättre. Stolen är en Sparco Sprint V.
För mig funkade det bra att lämna en öppning för de bakre golvbultarna. Då gick det att skruva fast underredet i stolen och sedan sätta stolen i bilen med de bakre golvbultarna nätt och jämnt iskruvade. Till sist avsluta genom att skruva i de främre golvbultarna och dra åt de bakre golvbultarna.
Från sidan: Uppifrån: Underrede på plats:
För mig funkade det bra att lämna en öppning för de bakre golvbultarna. Då gick det att skruva fast underredet i stolen och sedan sätta stolen i bilen med de bakre golvbultarna nätt och jämnt iskruvade. Till sist avsluta genom att skruva i de främre golvbultarna och dra åt de bakre golvbultarna.
Från sidan: Uppifrån: Underrede på plats:
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90
Hittat tips om hjulinställning i flera trådar här. Välbehövlig 'ful'-hjulinställning och höjdinställning är nu gjord med rätlinor och vattenpass:
Camber är maximerad efter tips i annan tråd, men det är möjligt att det blev lite udda med mera camber bak än fram
Börjar längta grymt efter att lära mig mer om att köra och att testa annan bana än Sviestad. Missar årsmötet i Sala, men det är mindre än fyra veckor till bankalas på Kinnekulle
- 0-0.25 toe-in bak
0-0.25 grader toe-out fram
3 grader camber bak
2.1 grader camber fram
Sänkt till 320mm från skärmkant till hjulnav runt om.
Camber är maximerad efter tips i annan tråd, men det är möjligt att det blev lite udda med mera camber bak än fram
Börjar längta grymt efter att lära mig mer om att köra och att testa annan bana än Sviestad. Missar årsmötet i Sala, men det är mindre än fyra veckor till bankalas på Kinnekulle
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90
Det är ganska vanligt med mer camber bak än fram på Miator. Det blir mer överstyrt ju närmare camber fram och bak kommer varandra (mer grepp fram än bak vid lika camber runt om).seved wrote:Camber är maximerad efter tips i annan tråd, men det är möjligt att det blev lite udda med mera camber bak än fram
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90
Grattis:)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
-
- Posts: 36
- Joined: Sun 09 Jan 2011, 12:35
Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90
Har jag missat nåt?gokarting.nu wrote:Grattis:)
livet går INTE i repris
mx-5 #84
mx-5 #84
Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90
Tack.gokarting.nu wrote:Grattis:)
Modifierat nästa säsong...Magnus Ohlsson wrote:Har jag missat nåt?
...i en annan bil än den jag kör nu
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
-
- Posts: 36
- Joined: Sun 09 Jan 2011, 12:35
Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90
Vad kul jag längtar redan till nästa säsong.seved wrote:Tack.gokarting.nu wrote:Grattis:)
Modifierat nästa säsong...Magnus Ohlsson wrote:Har jag missat nåt?
...i en annan bil än den jag kör nu
livet går INTE i repris
mx-5 #84
mx-5 #84