Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
dags för projekttråd för mig oxo:)
Haft min Miata ca3år nu.
dan va i orginalskick vid köptilfälle. tröttnade ganska snabbt på orginal setupen av chassie.
1a året blev det krängare från H&R, bak som fram. gula konidämpare och Lesjöfors hårdare fjädrar, andra fälgar och lite stag (övre fjäderben fram undre fjäderben bak.
2a året: blev de lättare Lenso maglight fälgar med R888, andra stolar+ratt och lite trimning av motorn. -->portning överallt, vassare kammar, extraktor-rör, racekat och miraslipade ventsäte mm. gick riktigt fint med de!
3e året tröttnade jag lite grann och bestämde mig för att bygga om lite igen...
bestämde mig för att en ca18det 1,8t från en nissan 200 skulle ner under huven, torsendiff och miatas big brake bromssystem. sen regga in den via SFRO, så den blir laglig att fräsa runt i.
när motorn va på plats tänkte jag ta mig en titt på lagerna, ingen vacker syn när sumpen togs av... efter timmar med dremmeln, disel och breake clean så var de dags för målning nu sitter de nya racelager i motorn, ny oljepump vattenpump kolvringar packboxar o packnngar i motorn, (ska knäppa en bild nästa gång jag är i garaget). grenröret ska svetsas, avgassystem ska byggas, rören till ic´n och Vems insprut ska kopplas (etanolkonvertering). även lite mätare ska in o bågen ska målas. dra ett par nya bromsrör mm, mm.
Haft min Miata ca3år nu.
dan va i orginalskick vid köptilfälle. tröttnade ganska snabbt på orginal setupen av chassie.
1a året blev det krängare från H&R, bak som fram. gula konidämpare och Lesjöfors hårdare fjädrar, andra fälgar och lite stag (övre fjäderben fram undre fjäderben bak.
2a året: blev de lättare Lenso maglight fälgar med R888, andra stolar+ratt och lite trimning av motorn. -->portning överallt, vassare kammar, extraktor-rör, racekat och miraslipade ventsäte mm. gick riktigt fint med de!
3e året tröttnade jag lite grann och bestämde mig för att bygga om lite igen...
bestämde mig för att en ca18det 1,8t från en nissan 200 skulle ner under huven, torsendiff och miatas big brake bromssystem. sen regga in den via SFRO, så den blir laglig att fräsa runt i.
när motorn va på plats tänkte jag ta mig en titt på lagerna, ingen vacker syn när sumpen togs av... efter timmar med dremmeln, disel och breake clean så var de dags för målning nu sitter de nya racelager i motorn, ny oljepump vattenpump kolvringar packboxar o packnngar i motorn, (ska knäppa en bild nästa gång jag är i garaget). grenröret ska svetsas, avgassystem ska byggas, rören till ic´n och Vems insprut ska kopplas (etanolkonvertering). även lite mätare ska in o bågen ska målas. dra ett par nya bromsrör mm, mm.
Johan Andersson, Klippan
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Det ser riktigt trevligt ut. Vad säger SFRO om effekt höjningen? Och vilka krav har man på chassi, större bromsar m.m?
200sx ligger väl kring 170hk org och det som hamnar på SFRO pappret antar jag för det är äckligt lätttrimmade Vad siktar du på effekt och register?
Du är nog redan påläst men ett rejält och ordentligt olje kyl är ett måste på dessa moterer, de har en tendens att börja knacka
200sx ligger väl kring 170hk org och det som hamnar på SFRO pappret antar jag för det är äckligt lätttrimmade Vad siktar du på effekt och register?
Du är nog redan påläst men ett rejält och ordentligt olje kyl är ett måste på dessa moterer, de har en tendens att börja knacka
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
sattsar på lagliga 169hk men 300hk är nog inget prob.
har för mig att de va ca 200hk på 1000kg (om man kan motivera att sina uppgraderingar av cassie att hålla bra med den effekten) hela bromssystemet måste bytas ut och en annan bakaxel/diff, växellåda som klarar effekten, mm.
japps termostyrd oljekyl, oljan blir snabbt varm:)
har för mig att de va ca 200hk på 1000kg (om man kan motivera att sina uppgraderingar av cassie att hålla bra med den effekten) hela bromssystemet måste bytas ut och en annan bakaxel/diff, växellåda som klarar effekten, mm.
japps termostyrd oljekyl, oljan blir snabbt varm:)
Johan Andersson, Klippan
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
nu är motorn färdig och på plats för sista gången innan besiktning.
nästa blir att koppla in motorn med vatten o tryckrör.
och dona kardanen.
nästa blir att koppla in motorn med vatten o tryckrör.
och dona kardanen.
- Attachments
Johan Andersson, Klippan
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Ser mycket trevligt ut!
Lite annat än mitt lilla turbokit.
Dax att visa upp den nästa sommar då? Skall bli skoj att få se detta bygget in acction.
Conny L
Lite annat än mitt lilla turbokit.
Dax att visa upp den nästa sommar då? Skall bli skoj att få se detta bygget in acction.
Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
tack. ja meningen är att den SKA vara färdig till sommaren. men man vet aldrig vad som händer.. nu är iaf bromssystemet, diffen och motorn/låda äntligen på plats.
din bil hade väl gott om ös?
din bil hade väl gott om ös?
Johan Andersson, Klippan
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Denna tråd blir intressant att följa!
Jag drömmer själv om att köpa en krockad MSM och montera motor, bakaxel och växellåda men även hela bromssystemet inkl. huvudbromscylinder på en NA Miata och SFRO besikta den som ombyggt fordon.
Problemet är att man är ingen Chip Foose direkt
Jag drömmer själv om att köpa en krockad MSM och montera motor, bakaxel och växellåda men även hela bromssystemet inkl. huvudbromscylinder på en NA Miata och SFRO besikta den som ombyggt fordon.
Problemet är att man är ingen Chip Foose direkt
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Garage med 2pelarlyft:Nille wrote:Problemet är att man är ingen Chip Foose direkt
1. Lossa drivlinan (stötdämpare, styrstång och subframes) och koppla loss elen.
2. Lyft kaross från drivlina
3. Rulla undan drivlinan
4. Ta en palltruck och placera den oönskade karossen nånstans.
5. Gör operation 1 -3 med bil nr 2
6. Gift ihop slutgiltig kaross med slutgiltig drivlina
7. Koppla lite el så både du och SFRO blir nöjda.
Det finns ju inte ens behov av att koppla isär drivlinan öht (om allt är rakt och fint). Eventuella möjligheter att "förenkla" elkopplandet ska vi nog inte dra inför publik
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
min första idé var just den att ta allt från en msm. men killen på sfro sa nej. sätter jag i en motor,växellåda, bromssystem och diff som passar rakt på bilen är det för lite "bygge" för att få kallas ombygt fordon. därför valde jag nissans 1,8t med växellåda.
elen till motorn fick jag i en ända stor hög. hälften va avklippt o massa tejp o skit. så jag bestämde mig för att etanolkonvertera bilen, och då får man koppla på nytt insprtutningssystem om de krvävs. och de gör det nog på min!
elen till motorn fick jag i en ända stor hög. hälften va avklippt o massa tejp o skit. så jag bestämde mig för att etanolkonvertera bilen, och då får man koppla på nytt insprtutningssystem om de krvävs. och de gör det nog på min!
Johan Andersson, Klippan
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Konstigt att det var OK när jag frågade.......Jag sa att det är olika karosser men samma bilmodell så det skulle inte vara några problem.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Det som styr är VVFS 2003:22 41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatör-byggda personbilar och lätta lastbilar
Det är den första meningen som spelar störst roll och ändrats "i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats" är kärnan i de varierande bedömningarna.
En del verkar anse att du inte får bulta dit "reservdelar", medan andra verkar anse det ok om prestanda ändras i "större grad".
Så vad du får och inte får göra är lite olika beroende på vem du frågar.
Dessa bedömningar gör det ju möjligt att göra saker som inte var påtänkta när texten skrevs, för då hade det nog stått detaljerad byggbeskrivning av en HotRod (två järnvägsräls som ram, en V8a, stel framaxel etc).
Byte av främre subframe från NA till NB kan påstås fylla kravet om utbytt framaxel (med väsentligt ändrad prestanda, eftersom vinklar är annorlunda), dessutom byter det styrning (som inte ens ändrar antalet rattvarv).
Med ett nära samarbete med lämplig SFROrepresentant och med lite väl valda formuleringar vid besiktning så tror jag det kan gå. Men det måste inte gå, det är lite svårt att kräva sin rätt när reglerna ser ut på detta vis.
Det finns ingen annan definition om vad som skall tolkas som "Ombyggt Fordon", men det går ju att tolka detta lite olika (både från SFRO och Bilprovingen).Definitioner
1 § Följande begrepp används med angiven betydelse
Ombyggt fordon
Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.
Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
- fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
- större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
Fordon med chassi byggt på ram eller bärande bottenplatta och vars ursprungliga karosseri bytts ut mot annat karosseri anses också som ombyggt fordon under förutsättning att chassit med avseende på bl.a. axelavstånd, hjulupphängning och motoreffekt i allt väsentligt är oförändrat.
- styrinrättning med rattaxel utbytts,
- motor med kraftöverföring utbytts eller
- bromssystem utbytts.
Ombyggnader i mindre omfattning än vad som definieras här regleras i kapitlen 4 – 37.
.....
Organisation för amatörbyggen
Organisation som av Vägverket utsetts att utöva tillsyn och utfärda intyg rörande amatörbyggda och ombyggda fordon enligt föreskrifterna i detta kapitel.
Det är den första meningen som spelar störst roll och ändrats "i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats" är kärnan i de varierande bedömningarna.
En del verkar anse att du inte får bulta dit "reservdelar", medan andra verkar anse det ok om prestanda ändras i "större grad".
Så vad du får och inte får göra är lite olika beroende på vem du frågar.
Dessa bedömningar gör det ju möjligt att göra saker som inte var påtänkta när texten skrevs, för då hade det nog stått detaljerad byggbeskrivning av en HotRod (två järnvägsräls som ram, en V8a, stel framaxel etc).
Byte av främre subframe från NA till NB kan påstås fylla kravet om utbytt framaxel (med väsentligt ändrad prestanda, eftersom vinklar är annorlunda), dessutom byter det styrning (som inte ens ändrar antalet rattvarv).
Med ett nära samarbete med lämplig SFROrepresentant och med lite väl valda formuleringar vid besiktning så tror jag det kan gå. Men det måste inte gå, det är lite svårt att kräva sin rätt när reglerna ser ut på detta vis.
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
riktigt tråkigt att reglerna är så luddiga och att allt verkar handla om individuell bedömning. kul o lägga massa jobb o en hel massa pengar på något som inte går att köra lagligt med..
Johan Andersson, Klippan
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
korvgrillning ger bra meckmat, kusin-vitamin är och hälper till!
flyttade fram kylaren en aning för att få plats med icröret framför. (trångt vid servopumpen på nya motorn). la på en aluplåt för attt behålla kylluften genom kyllarna. små ingrepp på plasten i fronten/under motorn, sen passa de fint
flyttade fram kylaren en aning för att få plats med icröret framför. (trångt vid servopumpen på nya motorn). la på en aluplåt för attt behålla kylluften genom kyllarna. små ingrepp på plasten i fronten/under motorn, sen passa de fint
Johan Andersson, Klippan
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
pj wrote:korvgrillning ger bra meckmat, kusin-vitamin är och hälper till!
flyttade fram kylaren en aning för att få plats med icröret framför. (trångt vid servopumpen på nya motorn). la på en aluplåt för attt behålla kylluften genom kyllarna. små ingrepp på plasten i fronten/under motorn, sen passa de fint
Förutom en grym Miata så måste jag säga att jag gillar grillen starkt
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Nu börjar det likna något. Ligger väl några timmars arbete bakom detta?
Hoppas att du får den besiktigad också, det hade varit roligt.
Conny L
Hoppas att du får den besiktigad också, det hade varit roligt.
Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
för mkt tid o pengar för att inte få den godkänd på allmän väg. blir den inte godkännd av någon anledning så får jag bygga om
Johan Andersson, Klippan
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
har testat bromsarna. tycker dom är lite för bra (hela miatas big brake system med Greenstuff belägg).
bromsar ju nästan innan man känner pedalen under foten!
på dom gamla orginal bromsarna fick man trycka till ganska bra innan dom låste r888 205orna.
såg att mitt gamla servo hade en annan betäckning än det nya, vilket är starkast tro?
det är väl inte så att utväxlingen på bromspedalen skiljer sig från min Na och nyare miator med big brake?
bromsar ju nästan innan man känner pedalen under foten!
på dom gamla orginal bromsarna fick man trycka till ganska bra innan dom låste r888 205orna.
såg att mitt gamla servo hade en annan betäckning än det nya, vilket är starkast tro?
det är väl inte så att utväxlingen på bromspedalen skiljer sig från min Na och nyare miator med big brake?
Johan Andersson, Klippan
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Ser ut som det borde gjort från fabrik med en fin turbo motor
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Tjena,
kan det vara så att r888 har VÄLDIGT dåligt grepp i kylan som är nu, och därför låser fort(are)?
Notis: Även på bana på sommaren brukar bromsarna värmas fortare än däcken, och då har jag en period när bromsar är varm och inte däcken, vilket gör det lätt att låsa upp.
kan det vara så att r888 har VÄLDIGT dåligt grepp i kylan som är nu, och därför låser fort(are)?
Notis: Även på bana på sommaren brukar bromsarna värmas fortare än däcken, och då har jag en period när bromsar är varm och inte däcken, vilket gör det lätt att låsa upp.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
tack chriss:)
ne jag testade bromssystemet i höstas innan miatamotorn åkte ur.
det är stoor skillnad.
ne jag testade bromssystemet i höstas innan miatamotorn åkte ur.
det är stoor skillnad.
Johan Andersson, Klippan
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
problemas.. bygget av kardan avstannade ganska snabbt när vi upptäckte att bultmönster på min orginalkardan inte var den samma som nya diffen. jag troddede bara de va längden som skillde diffarna åt
kan man ta plattan från den gamla diffen och skruva på den på nya diffen så jag kan använda mig av orginalkardanen? kan de möjligtvis vara så att pnjongens inspänning också släpps när man skruvar av plattan?
om de inte skulle funka måste jag ha fatt i en ny kardan, någon som har en sälja mig???
kan man ta plattan från den gamla diffen och skruva på den på nya diffen så jag kan använda mig av orginalkardanen? kan de möjligtvis vara så att pnjongens inspänning också släpps när man skruvar av plattan?
om de inte skulle funka måste jag ha fatt i en ny kardan, någon som har en sälja mig???
Johan Andersson, Klippan
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Kul med folk som går all in!
Jobba på!
Tänkte bara förvarna om mina problem med bakdiffen, körde lite olika motorer med turbo och kompressor men diffan rasade på löpande band, stoppade i en RX-7 TII-diff som höll betydligt bättre men när jag stoppade i V8:an så orkade inte dom heller.
Att tillägga är väl att min körstil är ganska aggresiv
Se nu till att få ut den på vägen snart
Jobba på!
Tänkte bara förvarna om mina problem med bakdiffen, körde lite olika motorer med turbo och kompressor men diffan rasade på löpande band, stoppade i en RX-7 TII-diff som höll betydligt bättre men när jag stoppade i V8:an så orkade inte dom heller.
Att tillägga är väl att min körstil är ganska aggresiv
Se nu till att få ut den på vägen snart
//Peter Antonsson
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Har man såna problem så finns det ju ford 8.8" att tillgå.petercab wrote:Tänkte bara förvarna om mina problem med bakdiffen, körde lite olika motorer med turbo och kompressor men diffan rasade på löpande band, stoppade i en RX-7 TII-diff som höll betydligt bättre men när jag stoppade i V8:an så orkade inte dom heller.
Men en 6vxl med 3.636 TorsenII håller tydligen förvånansvärt länge (om man inte har för bråttom från stillastående alltför ofta). Det blir ju en 5växlat med dogleg "etta" om momentet är tillräckligt
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
Game on !
Lite motivationshöjande så vi blir klara till våren
Lite motivationshöjande så vi blir klara till våren
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991
hmmm, får kanske bli en annan diff om denna skulle rasa då.. vad kan man få för en torsen koplett med drivaxlar?
kardanen skarvad o sitter på plats nu, även downpipe/frontpipe med katten monterat. 4,5bar oljetryck bara med startmotorn:) sprutet ska på i helgen, Jimmy fd Möller från team bonnmeck hjälper till o ska lära mig programera:))
kardanen skarvad o sitter på plats nu, även downpipe/frontpipe med katten monterat. 4,5bar oljetryck bara med startmotorn:) sprutet ska på i helgen, Jimmy fd Möller från team bonnmeck hjälper till o ska lära mig programera:))
Johan Andersson, Klippan