Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Nu har det löst sig med årsmodell. Platschefen tog upp det med besiktningsingenjören, som helt plötsligt hittade uppgifter på årsmodellen.
Nu slutar inte problemen där. Eftersom de skrivit att motorn är på 1797cc i engelska regbeviset, och det står 1840 i de svenska uppgifterna, så har jag en "annan" motor, om jag inte bevisar annat för bilprovningen.
Så hur fan bevisar jag att det endast finns en sorts 1.8 i Mx5:orna?
Nu slutar inte problemen där. Eftersom de skrivit att motorn är på 1797cc i engelska regbeviset, och det står 1840 i de svenska uppgifterna, så har jag en "annan" motor, om jag inte bevisar annat för bilprovningen.
Så hur fan bevisar jag att det endast finns en sorts 1.8 i Mx5:orna?
Christian Olsson
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Finns det inga VIN-codes för Eunos?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Vad är det? Motorn går ju att urskilja på chassinumret, som börjar med NA8C. Dessutom står det klart och tydligt "BP" på blocket. Men citerar besiktningsingenjören "Det vet ju inte jag".Fredrik Henriksson wrote:Finns det inga VIN-codes för Eunos?
Pratat med en besiktningsingenjör på Örebro bilprovining. Han sa att även om det hade varit en annan motor i, så är det inget som de ska bry sig om, så länge bilen rullat och varit registrerad i EU-land, samt klarar av avgaskraven i Sverige.
Imorgon skall jag prata mer med min besiktingsingejör. Tvivlar på att det kommer att ge något.
Christian Olsson
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Finns VIN-decoders på nätet som säger exakt vilka tillval och spec bilen har. Funkar inte på europabilar vad jag minns men jag fick fram en jäkla massa info på min USA-miata. Eunos Roadster är väl japansksålda från början, kanske finns mer info därav. Minns ej hur jag gjorde bara för det var länge sedan.Pingen wrote:Vad är det? Motorn går ju att urskilja på chassinumret, som börjar med NA8C. Dessutom står det klart och tydligt "BP" på blocket. Men citerar besiktningsingenjören "Det vet ju inte jag".Fredrik Henriksson wrote:Finns det inga VIN-codes för Eunos?
Pratat med en besiktningsingenjör på Örebro bilprovining. Han sa att även om det hade varit en annan motor i, så är det inget som de ska bry sig om, så länge bilen rullat och varit registrerad i EU-land, samt klarar av avgaskraven i Sverige.
Imorgon skall jag prata mer med min besiktingsingejör. Tvivlar på att det kommer att ge något.
Kan du visa den infon för bisiktningsgubben kanske det hjälper... Drar i dom halmstråna jag ser...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
men vad dom ska krångla då!!!!
lider med dig
lider med dig
Jimmy Visshed
#97
#97
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
VIN i USA har mycket med att köra med stöldkontroller etc, det är därför det sitter en klisterlapp med chassinumret på alla karosspaneler etc (för att det ska vara krångligare att fejka). Det är därför du kan få jättebra samlad info från CarFax etc.Fredrik Henriksson wrote:Finns VIN-decoders på nätet som säger exakt vilka tillval och spec bilen har. Funkar inte på europabilar vad jag minns men jag fick fram en jäkla massa info på min USA-miata. Eunos Roadster är väl japansksålda från början, kanske finns mer info därav. Minns ej hur jag gjorde bara för det var länge sedan.
Kan du visa den infon för bisiktningsgubben kanske det hjälper... Drar i dom halmstråna jag ser...
För resten av världen finns det bara tillverkaren som har samlad info om varje bil (om de sparat det), sen är det väldigt få varianter som sålts i USA (6 olika per år eller nåt) i jämförelkse med Japan och Europa.
Men i detta fallet måste det ju bara vara nån som vaknat på väldigt fel sida, tyvärr får du väl inte börja om på annan besiktnginsstation...
Bilprovningens tekniska support borde ju kunna hjölpa till att reda ut vad det är som behövs, ta gärna personliga referenser som inte kan viftas bort.
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Det känns så. Tyvärr har supporten semesterstängt, likaså ansvariga på Mazdas huvudkontor i Kungsbacka.Niklas Falk wrote:Men i detta fallet måste det ju bara vara nån som vaknat på väldigt fel sida, tyvärr får du väl inte börja om på annan besiktnginsstation...
Bilprovningens tekniska support borde ju kunna hjölpa till att reda ut vad det är som behövs, ta gärna personliga referenser som inte kan viftas bort.
I grund och botten så hade ett intyg från Mazda löst problemet. Hade jag skaffat ett från början så hade bilen varit igenom nu. Det är detta som den ena besiktningsingenjören sa att det inte behövdes.
Men jag är ju så envis att jag tycker att man ska stå för det man säger, och det gäller även Bilprovningens personal.
Hade kunnat lägga ner diskussionen med dom nu, acceptera att bli överkörd och köpa ett intg från Mazda för 3000kr. Det kanske inte är så mycket pengar för vissa, men för oss är det tyvär det.
Står dock fast vid att privatimport är ett bra alternativ, och detta gör att jag kan hjälpa andra som är intresserade av att ta hem bil från UK på ett så smidigt sätt som möjligt.
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Idag ringde besiktningsingenjör #2 upp. Och förklarade osammanhängande hur det låg till:
Han har ingen information om Mx-5:or från 1995 och framåt. Kan förklara varför Jimmys bil gick igen om utan att behöva intyg. Värt att tänka på för de som ska importera bil. Alltså verkar det som om intyg från Mazda krävs för årsmodeller efter 1994.
Varför han började dra upp motorvolymen som ett hinder för godkänd registreringsbesiktning är för fortfarande ett frågetecken, då:
1. "Stoppet" för ett godkännande gick vid att de inte hade uppgifter för Mx-5 från 1995.
2. Motorvolymen är irrelevant då bilen tidigare rullat i EU-land och om avgasreningen fungerar.
3. När det är så små skillnader i motorvolym som 1840cc (SBP) och 1797cc (regebvis, UK). Det är uppenbart att det är fråga om en 1.8l-maskin i båda fallen. Mazda själva för övrigt specificerar 1798cc, undrar om de satt sig på tvären för det med, i och med att siffrorna inte stämmer.
Försökt nå platschefen Mats Petterson för att lösa problemet med varför besiktningsingenjör #1 uttalande om det räcker med årsmodell för att få ut resterande uppgifter om bilen, och huruvida han är bunden vid sitt påstående.
Nog om det.
Har köpt en godkänd stol av jafo här på forumet. Har dock inte börjat tillverka fästen till denna då det är lite jobb med 323:an inför morgondagens körninng.
Har skruvat av grenör och downpipe för att svetsa igen en avgasläcka, skruvat ur passagerarstolen och skall montera ett mindre batteri om det blir tid över idag.
Han har ingen information om Mx-5:or från 1995 och framåt. Kan förklara varför Jimmys bil gick igen om utan att behöva intyg. Värt att tänka på för de som ska importera bil. Alltså verkar det som om intyg från Mazda krävs för årsmodeller efter 1994.
Varför han började dra upp motorvolymen som ett hinder för godkänd registreringsbesiktning är för fortfarande ett frågetecken, då:
1. "Stoppet" för ett godkännande gick vid att de inte hade uppgifter för Mx-5 från 1995.
2. Motorvolymen är irrelevant då bilen tidigare rullat i EU-land och om avgasreningen fungerar.
3. När det är så små skillnader i motorvolym som 1840cc (SBP) och 1797cc (regebvis, UK). Det är uppenbart att det är fråga om en 1.8l-maskin i båda fallen. Mazda själva för övrigt specificerar 1798cc, undrar om de satt sig på tvären för det med, i och med att siffrorna inte stämmer.
Försökt nå platschefen Mats Petterson för att lösa problemet med varför besiktningsingenjör #1 uttalande om det räcker med årsmodell för att få ut resterande uppgifter om bilen, och huruvida han är bunden vid sitt påstående.
Nog om det.
Har köpt en godkänd stol av jafo här på forumet. Har dock inte börjat tillverka fästen till denna då det är lite jobb med 323:an inför morgondagens körninng.
Har skruvat av grenör och downpipe för att svetsa igen en avgasläcka, skruvat ur passagerarstolen och skall montera ett mindre batteri om det blir tid över idag.
Christian Olsson
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Öh, va? 83mm i borr och 85mm i slag är det på alla 1,8 i "B-familjen", dvs 1839,607 cc.Pingen wrote: Mazda själva för övrigt specificerar 1798cc
Jag har aldrig sett nåt annat än 1840 i Mazdapapper.
1797 låter som 1,6an (1597cc) + 200cc...
Att registreringsmyndigheter gör fel är mycket vanligare, det finns miator med 400+kg som lastvikt (1 och 4 är nära på ett numeriskt tangentbord).
Det hela verkar mycket mysko, från Tyskland kan du använda Briefet (kunde iaf 2005 med har inte hört om nån ändring) och inget intyg behövs, förmodligen inte heller om bilen har ett ursprung utanför EU. Varför ska det vara så mycket svårare med Engelska papper?
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Det var en på huvudkontoret som gav mig denna siffra igår. Har också sett 1840cc som den vanligaste angivelsen på motorvolym.
Briefet är tyska motsvarigheten till regbeviset?
Briefet är tyska motsvarigheten till regbeviset?
Christian Olsson
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Jepp, och ägarhandligen (den som håller i pappret äger bilen ) med alla smådata (som vid import helst inte skall innehålla inskrivna TÜVmoddar).Pingen wrote:Briefet är tyska motsvarigheten till regbeviset?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Snubblade över denna när jag grävde lite om japsimporter till UK.
http://www.japan-partner.com/check-manufacture-year.php (behöver registrera sig på siten för att kunna söka)
Men att vänta ut semestern hos Mazda i Kungsbacka är nog vad som behövs oavsett.
http://www.japan-partner.com/check-manufacture-year.php (behöver registrera sig på siten för att kunna söka)
Men att vänta ut semestern hos Mazda i Kungsbacka är nog vad som behövs oavsett.
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Det fungerade. Tillverkad 6 december 1994 var den.Niklas Falk wrote:Snubblade över denna när jag grävde lite om japsimporter till UK.
http://www.japan-partner.com/check-manufacture-year.php (behöver registrera sig på siten för att kunna söka)
Men att vänta ut semestern hos Mazda i Kungsbacka är nog vad som behövs oavsett.
Dock så gäller denna sida förmodligen inte som källa för bilprovningen.
Har beställt intyg nu, kommer om drygt en månad.
Nu ligger målet att kunna vara med på Västerås-träffen. Måste få pressa den lille en gång iår iallafall.
Christian Olsson
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Fick du fram nån mer info om options etc? Även om det inte gäller som källa så kan det vara trevligt att kolla upp objekts historik och options.Pingen wrote:Det fungerade. Tillverkad 6 december 1994 var den.
Dock så gäller denna sida förmodligen inte som källa för bilprovningen.
Väldigt bra att du delar med dig av bedrövelserna , så man vet vad som väntar om det saknas lite uppgifter på pappret.
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Nej tyvärr, endast tillverkningsdatum kom upp.Niklas Falk wrote:Fick du fram nån mer info om options etc? Även om det inte gäller som källa så kan det vara trevligt att kolla upp objekts historik och options.Pingen wrote:Det fungerade. Tillverkad 6 december 1994 var den.
Dock så gäller denna sida förmodligen inte som källa för bilprovningen.
Väldigt bra att du delar med dig av bedrövelserna , så man vet vad som väntar om det saknas lite uppgifter på pappret.
Tanken är att vi skall över och hämta hem ytterliggare en bil någon gång framöver. Fast isf är det frågan om en åretrunt/dragbil, då vi saknar bil med dragkrok i hemmet nu. För tillfället fungerar den lilla vita 323:an som arbetsbil. Lastar iaf 450kg murbruk, och man får plats med en hel del när allt bakom framsätena är urplockat.
Modellen vi kikat på i UK är främst Subaru Forester. De ligger runt £2000 för en 2000, vilket jag tycker känns överkomligt. Men detta är långt fram. Har en känsla av att Roadstern kommer att kosta lite flis så snart man börjar skruva och byta saker
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
För den som vill slippa regga sig på den och liknande siter så funkar www.bugmenot.com utmärkt, det är en databas med användarnamn/lösenord.. fanns flera som funkade.
Det verkade dock inte finnas info om någon av mina bilar, eller är det något special med chassinumret i transportstyrelsens register?
Forester kan f.ö. innerligt rekommenderas. Har kört ca 10 000 mil med vår turbo-99:a och den tuffar och går, får dra löjligt mycket (1560 kg på b-kort!) och är rätt pigg, är nu uppe i nästan 27000 mil. Om det är första generationens du kollar på så hojta när du ska köpa så ska du få några råd..
Det verkade dock inte finnas info om någon av mina bilar, eller är det något special med chassinumret i transportstyrelsens register?
Forester kan f.ö. innerligt rekommenderas. Har kört ca 10 000 mil med vår turbo-99:a och den tuffar och går, får dra löjligt mycket (1560 kg på b-kort!) och är rätt pigg, är nu uppe i nästan 27000 mil. Om det är första generationens du kollar på så hojta när du ska köpa så ska du få några råd..
Mazda Miata 1990
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Det lär jag göra isfjliljeha wrote:Om det är första generationens du kollar på så hojta när du ska köpa så ska du få några råd..
Fick idag ett samtal från Sven Nilsson. Intyget hade kommit fram till dom, men eftersom ekonomiavdelningen har semester, så kan jag inte betala dem så att de kan skicka det till mig. Men..... Sven verkade på gott humör, och förstod att jag ville få bilen reggad, så han gjorde ett undantag och skickade intyget direkt, så vi förmodligen får det imorgon
Bokade regbesiktning på annan station, på måndag.
Går den igenom nu så öppnar vi skumpan på måndag kväll
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Efter mycket tjafs hit och dit, så gick bilen till slute igenom registrerings- o kontrollbesiktning. Det var fan på tiden
Väntar på bara på skyltarna nu, vågar inte ut o köra. Enligt transportstyrelsen fick jag liten skylt både fram och bak.
Håller för övrigt på att förbereda för golvgjut i carporten, så man har någonstans att skruva i vinter. Kommer gå åt drygt åtta kubik betong till golv och ramp. Gjuter 15cm tjockt istället för 12cm som räcker för bilar, det kanske kommer in en lyft i framtiden, vem vet. Har dock ingen aning om hur jag ska få hem armeringsnät från jobbet, de är 5x2.3m
Vi skall även sälja ytterligare en bil, den kärringkörda 323F:en.
Ska ta och anmäla mig till de två resterande träffarna nu
Väntar på bara på skyltarna nu, vågar inte ut o köra. Enligt transportstyrelsen fick jag liten skylt både fram och bak.
Håller för övrigt på att förbereda för golvgjut i carporten, så man har någonstans att skruva i vinter. Kommer gå åt drygt åtta kubik betong till golv och ramp. Gjuter 15cm tjockt istället för 12cm som räcker för bilar, det kanske kommer in en lyft i framtiden, vem vet. Har dock ingen aning om hur jag ska få hem armeringsnät från jobbet, de är 5x2.3m
Vi skall även sälja ytterligare en bil, den kärringkörda 323F:en.
Ska ta och anmäla mig till de två resterande träffarna nu
Christian Olsson
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Grattis ,Pingen wrote:Efter mycket tjafs hit och dit, så gick bilen till slute igenom registrerings- o kontrollbesiktning. Det var fan på tiden
Var det bara chassinumret Mazda behöver för att fixa intyget?
Dvs kan man göra det direkt när man handlat bilen (eller om man är godtrogen, redan innan man åker över)?
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Pingen wrote: Vi skall även sälja ytterligare en bil, den kärringkörda 323F:en.
Ska ta och anmäla mig till de två resterande träffarna nu
Najs
Bara att gratulera.
Jag hoppas givetvis att man ser dig på Falkenberg?!
Måste ju vara perfekta warmupen för att känna på klimatet i Cupen för att till 2011 komma superladdad och vara med och fightas?!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Liten uppdatering.
En del småfel satte käppar i hjulen förra året. Surt, och tappade motivationen helt. Detta höll i sig ett bra tag, men nu är bilen påställd, och används dagligen.
Helgen har till viss del spenderats på isen, tyvärr inte med isdäck, men brett har det gått ändå
Till helgen är det tänkt att åka årets första tävling om allt går som det ska. Kommer inte att köpa så mycket häftiga saker till bilen, förutom servicedelar, för i år ska det köras, mycket.
Huruvida det blir Cup i år eller inte beror på ekonomin.
Ny bil har inhandlats, en Peugeot 406 V6 Sport (Waern hjälpte till att övertyga). Drar 1500kg på b-kortet. Hade aldrig köpt annat än japanskt, om det inte vore för priset på bilen.
De gamla 323:orna kommer att säljas.
En del småfel satte käppar i hjulen förra året. Surt, och tappade motivationen helt. Detta höll i sig ett bra tag, men nu är bilen påställd, och används dagligen.
Helgen har till viss del spenderats på isen, tyvärr inte med isdäck, men brett har det gått ändå
Till helgen är det tänkt att åka årets första tävling om allt går som det ska. Kommer inte att köpa så mycket häftiga saker till bilen, förutom servicedelar, för i år ska det köras, mycket.
Huruvida det blir Cup i år eller inte beror på ekonomin.
Ny bil har inhandlats, en Peugeot 406 V6 Sport (Waern hjälpte till att övertyga). Drar 1500kg på b-kortet. Hade aldrig köpt annat än japanskt, om det inte vore för priset på bilen.
De gamla 323:orna kommer att säljas.
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Bilar är till för att användas.
Tävling igår på plogade vägar i grusgrop. Tyvärr fick jag startnummer långt bak i fältet, så banan blev såpass uppkörd att det inte gick att köra fullt med den lille, utan fick avbryta efter första försöket då jag inte ville ha sönder något.
Får hålla mig till isen och vänta på att snön ska försvinna.
Tävling igår på plogade vägar i grusgrop. Tyvärr fick jag startnummer långt bak i fältet, så banan blev såpass uppkörd att det inte gick att köra fullt med den lille, utan fick avbryta efter första försöket då jag inte ville ha sönder något.
Får hålla mig till isen och vänta på att snön ska försvinna.
Christian Olsson