Martin Wahlberg NB 1.8

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Martin Wahlberg NB 1.8

Post by Martin Wahlberg »

Klarar inte det här vankandet av och an som katten kring het gröt.. Beslutet är taget. Det ska rejsas. :burnout:

Har dock funderat fram och tillbaka på mitt utgångsläge. Köpa NB i England vs använda den jag har.. :think2:

Har ju redan köpt mängder med prylar som sitter i min "fina Miracle-edition":
Gula koni, cc-båge, HR-krängare och fjädrar, powerflexbussningar, OBXgrenrör o racingbeat-avgas, skalstolar och R-däck, (o dvd-spelare o kromringar.. ja blingbling alltså)

Saknar H-brytare, riktigt bälte och all personlig utrustning.

Men nu är jag ledig i 2 veckor så det blir nog en tur till Rallyimport i Eskilstuna. Mkt bra priser på OMPs sortiment.
Är de OK att ha med att göra?

När det gäller kläder, vad är erfarenheten här? Är OMPs grejer (italienska väl?) extremt små i storlekar?
Hur ska det sitta? Tight underställ och pösig overall? Tvärtom? Jag är knappt 1.80 och väger in strax under 80. En rätt beskedlig "nordsvensk" men antagligen en "gigantisk" italienare, eller?? :shock:

Vad är värt att lägga pengar på, vad kan man spara in på? Att det inte finns någon gräns uppåt är väl känt men vilken undre gräns finns det?
Och hjälmen: Hur var det nu med reglerna.. SBF vs FIA
Om den är märkt såhär är den väl godkänd? Ex OMP Grand Prix: "Snell 2005 & FIA 8858-2002-godkänd.

"Fina Miracle-edition" ja.. Nåja.. så "fin" är den inte om man tittar närmare.. omlackad med lite rinn.. okänt antal mil.. småskador på de beiga panelerna.. ganska sliten skinnklädsel.. osv.osv.
Men sånt tar man ju bort ändå..
Så vad tusan, gräv där du står säger man ju.
Dags att sätta bollen i rullning!!

..kanske skulle sälja kompressorkitet för att delfinansiera :roll:

Alltså, steg ett: Vagnsbok!!
Är jag bara en brytare och svetsade bågfästen ifrån den eftertraktade "boken"?
Eller är det mer..?? Vart hittar jag infon?

Fråga ett:
Huvudströmbrytare, måste den vara en FIA-brytare eller funkar det med en Biltema?

Fråga två:
Har skalstol med FIA-märkning xxxx-1999
Kan jag använda denna?

Uppskattar alla svar, både konkreta och länkar!
Jag är med detta alltså officiellt "på gång" :banana:
Äntligen!!!
(kändes bra att skriva detta.. Tror jag tar en whiskey och drömmer mig bort till toppen på podiet en stund :rolleyes3: )
Last edited by Martin Wahlberg on Sun 02 May 2010, 16:55, edited 2 times in total.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Post by gokarting.nu »

Du kommer bli bombad med svar på dina frågor, så jag säger det enda vettiga JAG har att delge dig.


Välkommen in.

Det är roligare än det ser ut! :banana:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Post by Fredrik Henriksson »

Ännu en själ som funnit ljuset!! :D 8) :mrgreen:

Välkommen!! :burnout:

Stolen måste vara FIA-märkt men behöver får vara äldre än 5år, den måste vara hel så det är skicket som avgör vid en besiktning. Är din stol hel så funkar den mao... :)

Två polsbrytaren används av en del så den måste vara ok...

/F
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Post by Martin Wahlberg »

Man tackar!
Kommer nog att överösa er med frågor om allt och inget på Kinnekulle den 31a.
Syns då!
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Post by Martin Wahlberg »

Ett litet steg på väg mot startflagg..
FIA-brytare monterad och ansluten.
Fästplattor till bågen svetsade
6-punkts bälte monterat
Last edited by Martin Wahlberg on Tue 30 Mar 2010, 22:49, edited 2 times in total.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Post by Josen »

Smart montering för brytaren :up: :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Post by Peter Sandström »

Josen wrote:Smart montering för brytaren :up: :up:
Tycker nog dessvärre inte bilprovningen, ifall den sticker ut för mycket.. :wink: .
Last edited by Peter Sandström on Sun 21 Jun 2009, 12:07, edited 2 times in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Post by Niklas Falk »

Martin Wahlberg wrote:Image
Extern länkning av Rejsas bilder funkar inte så bra (om man inte cachat den därifrån själv) :)

Sen kan det bli lite jobbigare att koppla/dra kablarna där uppe jämfört med längre ner i konsollen. Det är ju inte direkt smidig 10mm2 man använder.
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Post by Martin Wahlberg »

Länkade från rejsa för det var det enda sättet jag visste hur man kunde göra.. Bilderna är uppladdade på rejsas server.. Tycker ni jag ska göra på nåt annat sätt? Är det t.ex enkelt att lägga dem på den här servern?

Placeringen är väl inte slutgiltig.. Vi får se vad som blir enklast.. Hade inte Per Hammarsjö enbart brutit på tråden som gick upp till tändningslåset?
Last edited by Martin Wahlberg on Mon 22 Jun 2009, 12:44, edited 1 time in total.
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Post by mickeh »

Martin Wahlberg wrote: Men nu är jag ledig i 2 veckor så det blir nog en tur till Rallyimport i Eskilstuna. Mkt bra priser på OMPs sortiment.
Är de OK att ha med att göra?
Rallyimport kan jag rekommendera. Lite rörigt "affärssystem" ( :lol: ) men det fungerar bra och de är bra att ha att göra med. Sen är deras priser riktigt bra! Bara att handla. :banana:
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Post by Martin Wahlberg »

Gott att höra. Tack för det!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Post by Andreas E »

mickeh wrote:
Martin Wahlberg wrote: Men nu är jag ledig i 2 veckor så det blir nog en tur till Rallyimport i Eskilstuna. Mkt bra priser på OMPs sortiment.
Är de OK att ha med att göra?
Rallyimport kan jag rekommendera. Lite rörigt "affärssystem" ( :lol: ) men det fungerar bra och de är bra att ha att göra med. Sen är deras priser riktigt bra! Bara att handla. :banana:
Kan också rekommendera Rallyimport. Dock gäller det att se upp med beställningsvaror - det kan ta lång tid att få hem (de är små och blir inte prioriterade av sina leverantörer). Har köpt stol, bälte och personlig säkerhetsutrustning av dem. Allt funkade bra förutom hjälmen som tog ca 3 månader att få. Om du har bråttom och de ger ett svävande leveransdatum är det bäst att vända dig till någon annan.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff

Post by Martin Wahlberg »

Så några 7 till 14 dagars lev.tid är inte att tänka på då.. :roll:
Spelar egentligen ingen roll. Kommer ju inte vara aktiv förräns nästa säsong, men alltid bra att veta vad man har att förvänta sig! :up:
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Post by Martin Wahlberg »

Här var det längesen man ljög ihop nåt..
Men det har iaf blivit nånting :bang: sen sist:

Tagit ur mattor och dörrsidor och fått på nummerbakgrunder
Köpt mig ett set beggade 205or som ska krängas över till de nya Rota RB-fälgarna
Monterat K-sport trackracecoilovers och häktat av krängaren bak

Fixat vagnbok :up:

Anmäld till Kinnekulle och vagndeklaration är mailad och utskriven. :up:

Och som uppvärming för detta blir det först Bankalas o 60min med SVKG :burnout:
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Post by Pingen »

Rota RB passar väldigt fin på Mx5:an, även om de ser lite äldre ut. Personliga favoriten är Slipstream :)

Hur kommer det sig att du bytte ifrån Koni-dämparna? Höjdjusterbarheten?
Christian Olsson
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Post by gokarting.nu »

Martin Wahlberg wrote:Här var det längesen man ljög ihop nåt..
Men det har iaf blivit nånting :bang: sen sist:

Tagit ur mattor och dörrsidor och fått på nummerbakgrunder
Köpt mig ett set beggade 205or som ska krängas över till de nya Rota RB-fälgarna
Monterat K-sport trackracecoilovers och häktat av krängaren bak

Fixat vagnbok :up:

Anmäld till Kinnekulle och vagndeklaration är mailad och utskriven. :up:

Och som uppvärming för detta blir det först Bankalas o 60min med SVKG :burnout:
Har du vägt kärran än?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Post by Martin Wahlberg »

Nope.
Åkte förbi vågen nere i Skandiahamnen som du tipsade om men där satt vajrar och plåtar
både högt och lågt och ingen möjlighet att väga.
Last edited by Martin Wahlberg on Sun 02 May 2010, 11:01, edited 1 time in total.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Post by gokarting.nu »

Martin Wahlberg wrote:Nope.
Åkte förbi vågen nere i Skandiahamnen men där satt vajrar och plåtar
både högt och lågt och ingen möjlighet att väga.

Gasklockan min käre Watson, vågen vid statoil gasklockan.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Post by Martin Wahlberg »

Pingen wrote:Hur kommer det sig att du bytte ifrån Koni-dämparna? Höjdjusterbarheten?
Var faktiskt klar att beställa GroundControls CoiloverConversion kit från GoodwinRacing just för att få höjd-justerbarhet och med det möjlighet till både cornerweightjustering och ett friare val av fjäderhårdhet.

Men precis då kom Raidopower med sitt försäsongserbjudande på K-sports kompletta coilovers
så då tog jag det istället.

Och du vet hur det är, har man väl börjat uppgradera
är man snart fast i det träsket..

Konikitet är mycket bandugligt även med HR-fjädrarna och
fortfarande finns ju möjlighet att uppgradera det med GroundControlkitet.
(se där, ännu ett försäljningsargument :D )
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Post by Martin Wahlberg »

gokarting.nu wrote:Gasklockan min käre Watson, vågen vid statoil gasklockan.
OK, får kika på det, tack för tipset!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Martin Wahlberg 2000 1.8

Post by TPR »

Martin Wahlberg wrote:de nya Rota RB-fälgarna
Se där ja! :up:
Tur jag inte beställde sådana då... :D
Vilken färg blev det, jag funderade väldigt starkt på guld.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Martin Wahlberg NB 1.8

Post by Martin Wahlberg »

De är tämligen färglösa.. Dvs silvergråa.
Tror jag ska behålla dem så, möjligen att de blir "gunmetal" så småningom.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Martin Wahlberg NB 1.8

Post by TPR »

Om du har möjlighet så hade det varit väldigt intressant om du kunde slänga upp en fälg på badrumsvågen för att se vad de väger...?
Är det 8"?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Martin Wahlberg NB 1.8

Post by Martin Wahlberg »

7" fram, 8" bak. Borde bli rätt bra till 205or :think2:
Enl. spec ska en 8" väga 6.2kg. :up:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Martin Wahlberg NB 1.8

Post by TPR »

Jag har sett en del olika vikter så det hade som sagt varit intressant om du kunde väga dem, framför allt 8".
Jag ska väga mina ProRace 1.2 när jag får dem, kanske blir ett set Rota RD också... :D
De är ju grymt snygga! :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply