Martin Wahlberg NB 1.8
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Martin Wahlberg NB 1.8
Klarar inte det här vankandet av och an som katten kring het gröt.. Beslutet är taget. Det ska rejsas.
Har dock funderat fram och tillbaka på mitt utgångsläge. Köpa NB i England vs använda den jag har..
Har ju redan köpt mängder med prylar som sitter i min "fina Miracle-edition":
Gula koni, cc-båge, HR-krängare och fjädrar, powerflexbussningar, OBXgrenrör o racingbeat-avgas, skalstolar och R-däck, (o dvd-spelare o kromringar.. ja blingbling alltså)
Saknar H-brytare, riktigt bälte och all personlig utrustning.
Men nu är jag ledig i 2 veckor så det blir nog en tur till Rallyimport i Eskilstuna. Mkt bra priser på OMPs sortiment.
Är de OK att ha med att göra?
När det gäller kläder, vad är erfarenheten här? Är OMPs grejer (italienska väl?) extremt små i storlekar?
Hur ska det sitta? Tight underställ och pösig overall? Tvärtom? Jag är knappt 1.80 och väger in strax under 80. En rätt beskedlig "nordsvensk" men antagligen en "gigantisk" italienare, eller??
Vad är värt att lägga pengar på, vad kan man spara in på? Att det inte finns någon gräns uppåt är väl känt men vilken undre gräns finns det?
Och hjälmen: Hur var det nu med reglerna.. SBF vs FIA
Om den är märkt såhär är den väl godkänd? Ex OMP Grand Prix: "Snell 2005 & FIA 8858-2002-godkänd.
"Fina Miracle-edition" ja.. Nåja.. så "fin" är den inte om man tittar närmare.. omlackad med lite rinn.. okänt antal mil.. småskador på de beiga panelerna.. ganska sliten skinnklädsel.. osv.osv.
Men sånt tar man ju bort ändå..
Så vad tusan, gräv där du står säger man ju.
Dags att sätta bollen i rullning!!
..kanske skulle sälja kompressorkitet för att delfinansiera
Alltså, steg ett: Vagnsbok!!
Är jag bara en brytare och svetsade bågfästen ifrån den eftertraktade "boken"?
Eller är det mer..?? Vart hittar jag infon?
Fråga ett:
Huvudströmbrytare, måste den vara en FIA-brytare eller funkar det med en Biltema?
Fråga två:
Har skalstol med FIA-märkning xxxx-1999
Kan jag använda denna?
Uppskattar alla svar, både konkreta och länkar!
Jag är med detta alltså officiellt "på gång"
Äntligen!!!
(kändes bra att skriva detta.. Tror jag tar en whiskey och drömmer mig bort till toppen på podiet en stund )
Har dock funderat fram och tillbaka på mitt utgångsläge. Köpa NB i England vs använda den jag har..
Har ju redan köpt mängder med prylar som sitter i min "fina Miracle-edition":
Gula koni, cc-båge, HR-krängare och fjädrar, powerflexbussningar, OBXgrenrör o racingbeat-avgas, skalstolar och R-däck, (o dvd-spelare o kromringar.. ja blingbling alltså)
Saknar H-brytare, riktigt bälte och all personlig utrustning.
Men nu är jag ledig i 2 veckor så det blir nog en tur till Rallyimport i Eskilstuna. Mkt bra priser på OMPs sortiment.
Är de OK att ha med att göra?
När det gäller kläder, vad är erfarenheten här? Är OMPs grejer (italienska väl?) extremt små i storlekar?
Hur ska det sitta? Tight underställ och pösig overall? Tvärtom? Jag är knappt 1.80 och väger in strax under 80. En rätt beskedlig "nordsvensk" men antagligen en "gigantisk" italienare, eller??
Vad är värt att lägga pengar på, vad kan man spara in på? Att det inte finns någon gräns uppåt är väl känt men vilken undre gräns finns det?
Och hjälmen: Hur var det nu med reglerna.. SBF vs FIA
Om den är märkt såhär är den väl godkänd? Ex OMP Grand Prix: "Snell 2005 & FIA 8858-2002-godkänd.
"Fina Miracle-edition" ja.. Nåja.. så "fin" är den inte om man tittar närmare.. omlackad med lite rinn.. okänt antal mil.. småskador på de beiga panelerna.. ganska sliten skinnklädsel.. osv.osv.
Men sånt tar man ju bort ändå..
Så vad tusan, gräv där du står säger man ju.
Dags att sätta bollen i rullning!!
..kanske skulle sälja kompressorkitet för att delfinansiera
Alltså, steg ett: Vagnsbok!!
Är jag bara en brytare och svetsade bågfästen ifrån den eftertraktade "boken"?
Eller är det mer..?? Vart hittar jag infon?
Fråga ett:
Huvudströmbrytare, måste den vara en FIA-brytare eller funkar det med en Biltema?
Fråga två:
Har skalstol med FIA-märkning xxxx-1999
Kan jag använda denna?
Uppskattar alla svar, både konkreta och länkar!
Jag är med detta alltså officiellt "på gång"
Äntligen!!!
(kändes bra att skriva detta.. Tror jag tar en whiskey och drömmer mig bort till toppen på podiet en stund )
Last edited by Martin Wahlberg on Sun 02 May 2010, 16:55, edited 2 times in total.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff
Du kommer bli bombad med svar på dina frågor, så jag säger det enda vettiga JAG har att delge dig.
Välkommen in.
Det är roligare än det ser ut!
Välkommen in.
Det är roligare än det ser ut!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff
Ännu en själ som funnit ljuset!!
Välkommen!!
Stolen måste vara FIA-märkt men behöver får vara äldre än 5år, den måste vara hel så det är skicket som avgör vid en besiktning. Är din stol hel så funkar den mao...
Två polsbrytaren används av en del så den måste vara ok...
/F
Välkommen!!
Stolen måste vara FIA-märkt men behöver får vara äldre än 5år, den måste vara hel så det är skicket som avgör vid en besiktning. Är din stol hel så funkar den mao...
Två polsbrytaren används av en del så den måste vara ok...
/F
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff
Man tackar!
Kommer nog att överösa er med frågor om allt och inget på Kinnekulle den 31a.
Syns då!
Kommer nog att överösa er med frågor om allt och inget på Kinnekulle den 31a.
Syns då!
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff
Ett litet steg på väg mot startflagg..
FIA-brytare monterad och ansluten.
Fästplattor till bågen svetsade
6-punkts bälte monterat
FIA-brytare monterad och ansluten.
Fästplattor till bågen svetsade
6-punkts bälte monterat
Last edited by Martin Wahlberg on Tue 30 Mar 2010, 22:49, edited 2 times in total.
Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff
Smart montering för brytaren
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff
Tycker nog dessvärre inte bilprovningen, ifall den sticker ut för mycket.. .Josen wrote:Smart montering för brytaren
Last edited by Peter Sandström on Sun 21 Jun 2009, 12:07, edited 2 times in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff
Extern länkning av Rejsas bilder funkar inte så bra (om man inte cachat den därifrån själv)Martin Wahlberg wrote:
Sen kan det bli lite jobbigare att koppla/dra kablarna där uppe jämfört med längre ner i konsollen. Det är ju inte direkt smidig 10mm2 man använder.
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff
Länkade från rejsa för det var det enda sättet jag visste hur man kunde göra.. Bilderna är uppladdade på rejsas server.. Tycker ni jag ska göra på nåt annat sätt? Är det t.ex enkelt att lägga dem på den här servern?
Placeringen är väl inte slutgiltig.. Vi får se vad som blir enklast.. Hade inte Per Hammarsjö enbart brutit på tråden som gick upp till tändningslåset?
Placeringen är väl inte slutgiltig.. Vi får se vad som blir enklast.. Hade inte Per Hammarsjö enbart brutit på tråden som gick upp till tändningslåset?
Last edited by Martin Wahlberg on Mon 22 Jun 2009, 12:44, edited 1 time in total.
Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff
Rallyimport kan jag rekommendera. Lite rörigt "affärssystem" ( ) men det fungerar bra och de är bra att ha att göra med. Sen är deras priser riktigt bra! Bara att handla.Martin Wahlberg wrote: Men nu är jag ledig i 2 veckor så det blir nog en tur till Rallyimport i Eskilstuna. Mkt bra priser på OMPs sortiment.
Är de OK att ha med att göra?
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff
Gott att höra. Tack för det!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff
Kan också rekommendera Rallyimport. Dock gäller det att se upp med beställningsvaror - det kan ta lång tid att få hem (de är små och blir inte prioriterade av sina leverantörer). Har köpt stol, bälte och personlig säkerhetsutrustning av dem. Allt funkade bra förutom hjälmen som tog ca 3 månader att få. Om du har bråttom och de ger ett svävande leveransdatum är det bäst att vända dig till någon annan.mickeh wrote:Rallyimport kan jag rekommendera. Lite rörigt "affärssystem" ( ) men det fungerar bra och de är bra att ha att göra med. Sen är deras priser riktigt bra! Bara att handla.Martin Wahlberg wrote: Men nu är jag ledig i 2 veckor så det blir nog en tur till Rallyimport i Eskilstuna. Mkt bra priser på OMPs sortiment.
Är de OK att ha med att göra?
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Martin Wahlberg kör en 6vxl MP62kittad NB 1.8 med torsendiff
Så några 7 till 14 dagars lev.tid är inte att tänka på då..
Spelar egentligen ingen roll. Kommer ju inte vara aktiv förräns nästa säsong, men alltid bra att veta vad man har att förvänta sig!
Spelar egentligen ingen roll. Kommer ju inte vara aktiv förräns nästa säsong, men alltid bra att veta vad man har att förvänta sig!
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Martin Wahlberg 2000 1.8
Här var det längesen man ljög ihop nåt..
Men det har iaf blivit nånting sen sist:
Tagit ur mattor och dörrsidor och fått på nummerbakgrunder
Köpt mig ett set beggade 205or som ska krängas över till de nya Rota RB-fälgarna
Monterat K-sport trackracecoilovers och häktat av krängaren bak
Fixat vagnbok
Anmäld till Kinnekulle och vagndeklaration är mailad och utskriven.
Och som uppvärming för detta blir det först Bankalas o 60min med SVKG
Men det har iaf blivit nånting sen sist:
Tagit ur mattor och dörrsidor och fått på nummerbakgrunder
Köpt mig ett set beggade 205or som ska krängas över till de nya Rota RB-fälgarna
Monterat K-sport trackracecoilovers och häktat av krängaren bak
Fixat vagnbok
Anmäld till Kinnekulle och vagndeklaration är mailad och utskriven.
Och som uppvärming för detta blir det först Bankalas o 60min med SVKG
Re: Martin Wahlberg 2000 1.8
Rota RB passar väldigt fin på Mx5:an, även om de ser lite äldre ut. Personliga favoriten är Slipstream
Hur kommer det sig att du bytte ifrån Koni-dämparna? Höjdjusterbarheten?
Hur kommer det sig att du bytte ifrån Koni-dämparna? Höjdjusterbarheten?
Christian Olsson
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Martin Wahlberg 2000 1.8
Har du vägt kärran än?Martin Wahlberg wrote:Här var det längesen man ljög ihop nåt..
Men det har iaf blivit nånting sen sist:
Tagit ur mattor och dörrsidor och fått på nummerbakgrunder
Köpt mig ett set beggade 205or som ska krängas över till de nya Rota RB-fälgarna
Monterat K-sport trackracecoilovers och häktat av krängaren bak
Fixat vagnbok
Anmäld till Kinnekulle och vagndeklaration är mailad och utskriven.
Och som uppvärming för detta blir det först Bankalas o 60min med SVKG
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Martin Wahlberg 2000 1.8
Nope.
Åkte förbi vågen nere i Skandiahamnen som du tipsade om men där satt vajrar och plåtar
både högt och lågt och ingen möjlighet att väga.
Åkte förbi vågen nere i Skandiahamnen som du tipsade om men där satt vajrar och plåtar
både högt och lågt och ingen möjlighet att väga.
Last edited by Martin Wahlberg on Sun 02 May 2010, 11:01, edited 1 time in total.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Martin Wahlberg 2000 1.8
Martin Wahlberg wrote:Nope.
Åkte förbi vågen nere i Skandiahamnen men där satt vajrar och plåtar
både högt och lågt och ingen möjlighet att väga.
Gasklockan min käre Watson, vågen vid statoil gasklockan.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Martin Wahlberg 2000 1.8
Var faktiskt klar att beställa GroundControls CoiloverConversion kit från GoodwinRacing just för att få höjd-justerbarhet och med det möjlighet till både cornerweightjustering och ett friare val av fjäderhårdhet.Pingen wrote:Hur kommer det sig att du bytte ifrån Koni-dämparna? Höjdjusterbarheten?
Men precis då kom Raidopower med sitt försäsongserbjudande på K-sports kompletta coilovers
så då tog jag det istället.
Och du vet hur det är, har man väl börjat uppgradera
är man snart fast i det träsket..
Konikitet är mycket bandugligt även med HR-fjädrarna och
fortfarande finns ju möjlighet att uppgradera det med GroundControlkitet.
(se där, ännu ett försäljningsargument )
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Martin Wahlberg 2000 1.8
OK, får kika på det, tack för tipset!gokarting.nu wrote:Gasklockan min käre Watson, vågen vid statoil gasklockan.
Re: Martin Wahlberg 2000 1.8
Se där ja!Martin Wahlberg wrote:de nya Rota RB-fälgarna
Tur jag inte beställde sådana då...
Vilken färg blev det, jag funderade väldigt starkt på guld.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Martin Wahlberg NB 1.8
De är tämligen färglösa.. Dvs silvergråa.
Tror jag ska behålla dem så, möjligen att de blir "gunmetal" så småningom.
Tror jag ska behålla dem så, möjligen att de blir "gunmetal" så småningom.
Re: Martin Wahlberg NB 1.8
Om du har möjlighet så hade det varit väldigt intressant om du kunde slänga upp en fälg på badrumsvågen för att se vad de väger...?
Är det 8"?
Är det 8"?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Martin Wahlberg NB 1.8
7" fram, 8" bak. Borde bli rätt bra till 205or
Enl. spec ska en 8" väga 6.2kg.
Enl. spec ska en 8" väga 6.2kg.
Re: Martin Wahlberg NB 1.8
Jag har sett en del olika vikter så det hade som sagt varit intressant om du kunde väga dem, framför allt 8".
Jag ska väga mina ProRace 1.2 när jag får dem, kanske blir ett set Rota RD också...
De är ju grymt snygga!
Jag ska väga mina ProRace 1.2 när jag får dem, kanske blir ett set Rota RD också...
De är ju grymt snygga!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!