Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Besiktningsgubben tyckte bältesinfästningen bak i "hatthyllan" var ok?
Har kikat på min bil och ser att det inte skiljer någonting mellan NB och NA här så jag funderar att göra lika dant...
Har kikat på min bil och ser att det inte skiljer någonting mellan NB och NA här så jag funderar att göra lika dant...
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Ja då, han hade nog helst velat haft plattorna på baksidan av plåten men då det är dubbla plåtar där så var det tyvärr inte möjligt så detta var helt OK. Däremot så sa han att jag hade fått sätta bältet i staget mellan bältes tornen om jag velat vilket jag själv inte troddePer Hammarsjö wrote:Besiktningsgubben tyckte bältesinfästningen bak i "hatthyllan" var ok?
Har kikat på min bil och ser att det inte skiljer någonting mellan NB och NA här så jag funderar att göra lika dant...
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Men du har väl förstärkningsplatta bakifrån? Borde ju inte spelat någon roll då var du satte kroken?
Nåja, jag får hoppas att dom godkänner min för jag tror inte jag har någon möjlighet att sätta i buren.. Såvida jag inte får tillåtelse att svetsa till ett rör på huvudbågen..
Nåja, jag får hoppas att dom godkänner min för jag tror inte jag har någon möjlighet att sätta i buren.. Såvida jag inte får tillåtelse att svetsa till ett rör på huvudbågen..
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Bara standard platta med svetsad mutter bakifrån helsvetsad i plåten, håller nog för mer än bakifrån i den tunna plåten nedanförPer Hammarsjö wrote:Men du har väl förstärkningsplatta bakifrån? Borde ju inte spelat någon roll då var du satte kroken?
Nåja, jag får hoppas att dom godkänner min för jag tror inte jag har någon möjlighet att sätta i buren.. Såvida jag inte får tillåtelse att svetsa till ett rör på huvudbågen..
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Fick haft lite hobbykväll i Onsdags Blev ny olja och filter samt bromsvätska och carbotech belägg XP10 fram samt XP8 bak. Även en fyrhjuls inställning hanns med.
I Torsdags så blev det premiärturen på Falkenbergs banan då SVKG anordnade vårkörning. Jag fick låna en laptimer av Niklas så jag kunde se hur långt ifrån resterande miataister jag var, av kanske 50 varv körda så blev väl kanske 10 stycken varv klockade jag är nog nybörjare på det mesta tror jag... Varven låg mellan 55-57 sek. men bästa för dagen och även bäst hittills blev 54,84sek.
Nästa körning blir Mx5 cup #1 på Kinnekulle
I Torsdags så blev det premiärturen på Falkenbergs banan då SVKG anordnade vårkörning. Jag fick låna en laptimer av Niklas så jag kunde se hur långt ifrån resterande miataister jag var, av kanske 50 varv körda så blev väl kanske 10 stycken varv klockade jag är nog nybörjare på det mesta tror jag... Varven låg mellan 55-57 sek. men bästa för dagen och även bäst hittills blev 54,84sek.
Nästa körning blir Mx5 cup #1 på Kinnekulle
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Mr Waern.
Jag är inte gammal i racing världen.
Nybörjare kör inte 54:or så vitt jag vet.
Själv har jag kört rätt många varv på Falkenberg, med 3 olika Miator.
Det har aldrig stått 54 på min laptimer förrens nu.
Du är grym!
(byt inte dina stötdämpare bara....för oss andras skull...alla Tain dämpare är slut..för alltid..Hi Hi.)
Jag är inte gammal i racing världen.
Nybörjare kör inte 54:or så vitt jag vet.
Själv har jag kört rätt många varv på Falkenberg, med 3 olika Miator.
Det har aldrig stått 54 på min laptimer förrens nu.
Du är grym!
(byt inte dina stötdämpare bara....för oss andras skull...alla Tain dämpare är slut..för alltid..Hi Hi.)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Waern har alltid kör för fort, går det att spela på mx5cup göra ett hamiltonbet
Niklas Holmlöv
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Yepp, Tein e slut! Enligt rykten så passar inte heller andra high performence rejsprylar på just gröna Miator. Hörde att Mekonomen har allt man behöver! du behöver inte tacka för tipset!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Tack tack, det är alltid roligt att få känna sig duktig ibland ser man sedan till snitt tid så ligger jag nog mera 2-3sek per varv efter dom mer optimerade ekipagen men det ska ju räcka för att inte bli varvad i ett heat till en början
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Nu är vagnboken färdig, påskriven, stämplad och klistermärkt
Jag fattar dock fortfarande inte hur jag ska få plats med alla prylar i bilen som ska med till rejset takbox kanske det får bli packning av bil redan på Torsdagen tror jag.
Jag fattar dock fortfarande inte hur jag ska få plats med alla prylar i bilen som ska med till rejset takbox kanske det får bli packning av bil redan på Torsdagen tror jag.
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
"Takbox" fungerar finfint
Det går att packa riktigt mycket i Miatan om man inte har nån passagerare, det gäller bara att hitta vettiga pryttlar att packa i.
Ishockeytrunk är rätt lagom för placering i passagerarsätet (mjuka väskor fyller utrymmena bättre). 15L smartbox med lock får plats två i bagaget (med massor av utrymme runt om) och håller pryttlarna torra när det regnar.
Men jag brukar komma sit ifrån depån, det tar ju ett tag att pilla in alla sakerna igen.
Jag har inte vägt med full last, jag tror inte jag vill veta (fjädrarna bottnar inte iofs )
Det går att packa riktigt mycket i Miatan om man inte har nån passagerare, det gäller bara att hitta vettiga pryttlar att packa i.
Ishockeytrunk är rätt lagom för placering i passagerarsätet (mjuka väskor fyller utrymmena bättre). 15L smartbox med lock får plats två i bagaget (med massor av utrymme runt om) och håller pryttlarna torra när det regnar.
Men jag brukar komma sit ifrån depån, det tar ju ett tag att pilla in alla sakerna igen.
Jag har inte vägt med full last, jag tror inte jag vill veta (fjädrarna bottnar inte iofs )
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Då har man trimmat bilen inför Miatans premiärtur till Kinnekulle. lite nya torkarblad ifall det skulle regna kändes rätt , radion blev inkopplad så man inte blir knäpp på resan upp även motorn fick en ny ventilkåpspackning, cas tätning och ännu en omgång ny motorolja.
Fick hem startbekräftelsen för Kinnekulle idag och såg att jag är den enda som kör för Peugeot-sport-club
Fick hem startbekräftelsen för Kinnekulle idag och såg att jag är den enda som kör för Peugeot-sport-club
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Christoffer!
Du har ingen bild på hur du monterat axelbältena bak? Jag fick nedslag på min och måste i panik göra en modifering...
Du har ingen bild på hur du monterat axelbältena bak? Jag fick nedslag på min och måste i panik göra en modifering...
-
- Posts: 28
- Joined: Wed 19 Mar 2008, 13:56
- Location: lund
- Contact:
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Kan inte tänka mig att det behövdes (CAS-tätning och ventilkåpspackning) - de bytte jag ju för ca 2 år sen...waern wrote: motorn fick en ny ventilkåpspackning, cas tätning och ännu en omgång ny motorolja.
Kul att se att bilen körs som den är tänkt att göra!
BRG 1.8 -94
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Läckte olja som ett såll och det kom ifrån hörnet vid cas, läckte fortfarande efter mitt extra byte så jag tror det är en mikro spricka i överfallet till cas. Tätade utanpå överfallet med packning på tub uppe i kinnekulle och sedan dess har det vart tättmiataninja wrote:Kan inte tänka mig att det behövdes (CAS-tätning och ventilkåpspackning) - de bytte jag ju för ca 2 år sen...waern wrote: motorn fick en ny ventilkåpspackning, cas tätning och ännu en omgång ny motorolja.
Kul att se att bilen körs som den är tänkt att göra!
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Lutar just nu åt att konisarna kommer bli ersatta av Ksport coilovers med stöddigare fjädrar inför Knutstorp. Hoppas man inte skruvar bort sig förmycket , gula koni med FM fjädrar är ju ett beprövat koncept. Jag trivs bättre med en hårdare satt bil sedan tidigare erfarenheter dock ej miata men hoppas givetvis att det visar sig på klockan med
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
-
- Posts: 28
- Joined: Wed 19 Mar 2008, 13:56
- Location: lund
- Contact:
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Åfn... aja... Vi syns på knutan - jag kommer dit och tittar iallafall )waern wrote: Läckte olja som ett såll och det kom ifrån hörnet vid cas, läckte fortfarande efter mitt extra byte så jag tror det är en mikro spricka i överfallet till cas. Tätade utanpå överfallet med packning på tub uppe i kinnekulle och sedan dess har det vart tätt
BRG 1.8 -94
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Ja då fick man lagt ner ett par timmar på bilen ikväll med En uppsättning Ksport dämpare med 13kg fjädrar fram samt 9kg bak monterades på, en AMB transponder installerades och kopplades in på tändnings ström. Fick även vänt däcken på fälgarna då jag innerst inne tror att jag tjänar däckmönster på det i och med toyo vecket
Kopplade in en laptimer med så jag kan hålla koll på om jag skruvar bort mig eller inte vilket jag är övertygad om att jag behöver
Så nu är vagnen redo för att ta sig an Knutstorp till helgen kommer att låna karosseri firmans VW transporter dubbelhytts biltransport så vi kan åka hela familjen så dom får känna på tältning och depåliv, dock i ett större tält
Kopplade in en laptimer med så jag kan hålla koll på om jag skruvar bort mig eller inte vilket jag är övertygad om att jag behöver
Så nu är vagnen redo för att ta sig an Knutstorp till helgen kommer att låna karosseri firmans VW transporter dubbelhytts biltransport så vi kan åka hela familjen så dom får känna på tältning och depåliv, dock i ett större tält
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Skoj, det behövs fler familjer i depån.waern wrote:Så nu är vagnen redo för att ta sig an Knutstorp till helgen kommer att låna karosseri firmans VW transporter dubbelhytts biltransport så vi kan åka hela familjen så dom får känna på tältning och depåliv, dock i ett större tält
Störst tält får binda fast det hårdast i vinden.
Jag tänkte barlasta mitt tält med Per, då borde det väl inte röra på sig.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Efter helgens bravader så har jag kommit till insikt att jag behöver göra om kylsystemet på bilen tydligen ett så kallat Re-route för att leda kylvattnet på ett effektivare sätt genom motorn.
Är det någon som har tips på var man kan hitta dom delar som behövs snabbt och billigt alternativt hur man tillverkar dom på ett smidigt sätt
Är det någon som har tips på var man kan hitta dom delar som behövs snabbt och billigt alternativt hur man tillverkar dom på ett smidigt sätt
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Huvuddelen är distansen som används till Jackson Racing CAI kittet, den är nog svår att göra själv. Sen behöver du ett termostathuslock från en 1.8:a (vilket du rimligen har) samt lite slangar och anslutningar. Svarv, fräs och gängsnitt är nog också att föredra. Pilligt värre är det och jobbigt att få tätt. Man kan ju även köpa ett klart kit ifrån USA men det kostar nog därefter skulle jag tro?waern wrote:Efter helgens bravader så har jag kommit till insikt att jag behöver göra om kylsystemet på bilen tydligen ett så kallat Re-route för att leda kylvattnet på ett effektivare sätt genom motorn.
Är det någon som har tips på var man kan hitta dom delar som behövs snabbt och billigt alternativt hur man tillverkar dom på ett smidigt sätt
FYI - Fredrik kör utan reroute men med en aluminiumkylare vilket funkar kanon. Jag och Joakim kör med både aluminiumkyl och reroute och har ibland svårt att få UPP tempen konstigt nog. Lite för mycket av det goda?
Snyggt kört i helgen f.ö. och imponerande förbättrningar! Och tack för snurren på lilla rakan, den var underhållande!
- Attachments
-
- 988-new_2008-06-16-cimg9318.jpg (66.04 KiB) Viewed 3075 times
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Josen och Cyberoid har gjort sina egna på lite olika sätt. I ett garage som närmar sig dig finns det ett M-Tuned kit från 949 som jag tänkt montera nån gång, det är samma delar 94-05. Men det är ju bara om det är bråttom med leveransen (jag har tänkt att montera ett, nån gång).waern wrote:Är det någon som har tips på var man kan hitta dom delar som behövs snabbt och billigt alternativt hur man tillverkar dom på ett smidigt sätt
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Skulle köpt ett alu-kyl från Henrik om jag var du. Jag hade ständiga överhettningsproblem förra sommaren men nu kan jag pressa järnet i 30graders stekande sol med en nummerplåt i hajgapet och temperaturmätaren är inte i närheten av att röra sig en milimeter från normalläget... Sen vet jag en motor som tog slut väldigt snabbt då den gått något för kall en långloppshelg, så välj en av moddarna är mitt tips...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94
Eller termostat som ger rätt temp för lösningen. Större kyl ska ju inte påverka tempen när termostaten är stängd (dvs att inte få upp tempen ska inte vara kylarstorlekens fel).Fredrik Henriksson wrote: Sen vet jag en motor som tog slut väldigt snabbt då den gått något för kall en långloppshelg, så välj en av moddarna är mitt tips...
Att ha jämn kylning genom motorn (och inte en kall och varm ände) är ingen nackdel (vad är vinsten med det omvända?). Hur stor roll det spelar och i vilket läge kan man dividera om.