Page 1 of 1

Bilen är svårstartad, kan det vara tändspolen?

Posted: Thu 02 Jul 2009, 13:08
by Tenchi
Jag har haft problem med att fån min NB att starta. Det är slumpmässigt när den inte startar, men det händer nångång i veckan.
Låter jag den står ett par timmar så startar den däremot.

Jag har trott att den får för mycket bensin, men nu när jag lämnade in den på verkstaden så säger dom att det är tändspolen som måste bytas.
Kan det vara rimligt? För jag inbillar mig att den får för mycket soppa och blir sur och därför inte startar förrän lite har dunstat bort. Dessutom luktar det bensin i kupen.

Jag tänkte jag hör efter med er innan dom byter tändspolen som dom vill ha 5600 + arbete för :(

Re: Bilen är svårstartad, kan det vara tändspolen?

Posted: Thu 02 Jul 2009, 13:51
by Magnus Claesson
Det är lätt att tro att det är tändspolen men byt alla tändstift innan du gör något annnat för då har du uteslutit en grej vilken är ganska billig att åtgärda...

Re: Bilen är svårstartad, kan det vara tändspolen?

Posted: Thu 02 Jul 2009, 14:17
by Tenchi
Tack för svaret. Bytt tändstift har jag redan gjort, och tyvärr hjälpte det inte.
Jag hade hoppats på att det är nått enkelt och billigt :)
Så... tror ni att verkstan har rätt och att det är tändspolen? Det kan inte vara nått mer bränsleinsprutningen?

Re: Bilen är svårstartad, kan det vara tändspolen?

Posted: Thu 02 Jul 2009, 14:41
by Torkel k
Våra bilar har ett så kallat Coil Pack, dvs 2 stycken coils som driver 2 cylindrar var. Om en av dessa coils (som var en vek punkt på de tidiga NBs) har gått sönder skulle bilen gå på 2 cylindrar. Om jag minns rätt så finns det en metod att testa coil-packet i verkstadsmanualen. Jag kan kolla i min senare idag om jag hittar den.

Berätta gärna mera om hur bilen blir svårstartad. Går den bara på ett par cylindrar? Tänder den inte alls? Går motorn runt?

Re: Bilen är svårstartad, kan det vara tändspolen?

Posted: Thu 02 Jul 2009, 14:58
by Tenchi
Jag vet inte om jag kan avgöra om den bara går på ett par cylindrar, men jag tror att den går på alla.
Den startar oftast, det är bara ibland den får för sig att inte starta. Men när det händer så uppför den sig om om den skulle vara sur/överflödad, iaf så uppfattar jag det så.
Startmotorn går runt, den tänder bara inte. Jag har får putta igång den dom gånger den inte startat, men även då är den svårstartad.
Det konstiga är att om den får stå en dag så startar den utan problem sen, det var därför jag trodde att den får för mycket bensin och blir sur.

Jag visste inte att det var 2 coilpack, för på verkstadskilen lät det som ett pack och att dom måste byta allt. Men borde det inte gå att byta ut en av dom bara? Eller måste man byta båda på engång?
Och är priset skäligt?
Jag kollade runt lite på nätet och från mx5parts kostar coil pack ca 2500 + frakt (men vet inte om det bara är ett av dom).

Re: Bilen är svårstartad, kan det vara tändspolen?

Posted: Thu 02 Jul 2009, 15:49
by Torkel k
Jag förklarar dåligt. Vi försöker igen: Vårt tändsystem är 2 coils som sitter monterade tillsammans som en enhet och bilder ett ”coil pack”. Detta är en reservdel och Mazda byter hela delen. Jag påpekade bara detta för att om bilen då och då gått på 2 cylindrar hade man kunna misstänka fel på just ditt coil pack, eftersom det inte är så troligt att båda spolarna går sönder precis samtidigt.

Jag är inget vidare på elektronik, men jag tycker det låter konstigt att anta att ditt coil pack är trasigt. Spolarna märker ju ingen skillnad om du startar motorn med hjälp av starmotorn eller hjulen. Om en spole har bränts av funkar den ju inte heller magiskt ett par timmar senare. Men vad vet jag? :think2:

Detta är en reservdel som är lätt att byta. När (om) du säkerställt att det verkligen är den felande delen kan du beställa den och byta den själv.

Re: Bilen är svårstartad, kan det vara tändspolen?

Posted: Fri 03 Jul 2009, 09:16
by Tenchi
Tackar för svaren.
Det verkar ju som att det är tändspole/coil pack som är problemet. Jag har läst runt lite på andra miataforum och det verkar som coil pack är paj.
Nån som har ett över? :)

Jag blev lite sugen på att prova byta det själv, finns det nån bra verkstadsbok eller beskrivning att hitta nånstans?

Re: Bilen är svårstartad, kan det vara tändspolen?

Posted: Fri 03 Jul 2009, 10:16
by Torkel k

Re: Bilen är svårstartad, kan det vara tändspolen?

Posted: Fri 03 Jul 2009, 10:29
by Tenchi
Tack för all din hjälp Sleipner!

Re: Bilen är svårstartad, kan det vara tändspolen?

Posted: Fri 03 Jul 2009, 12:05
by Martin Wahlberg
Har bytt coilpack på min och själva bytet är inte så svårt även om det är trångt..

Antar att symtomen borde vara desamma på olika bilar, min startade inte alls två gånger.. Ibland under körning började bilen att bluddra och tappade orken men det gick att tomgångsvarva den utan problem. Kort sagt, du märker om den bara gå på 2 cylindrar emellanåt!

Däremot förde problemet med sig ett helt annat problem. På grund av den mängd oförbrända bensin som rann igenom gav katalysatorn upp. Och med det försvann ännu fler tusenlappar.. Å andra sidan är det en kostnad du kan skjuta på tills besiktning är avklarad då du har avgasvärdena klart för dig. Den kan ju ha klarat sig, men var medveten om att detta kan hända.
/ Martin

Re: Bilen är svårstartad, kan det vara tändspolen?

Posted: Sun 12 Jul 2009, 09:57
by PeO Jönsson
Jag har bytt tändspole på min NB ´00. Det kostade mig 2.900:- levererat i handen från lantbrevbäraren (från MX5Parts). Det var en originaldel från Mazda - ingen pirat. Bilen går perfekt nu. Stift och kablar har också bytts.
Min gamla spole var slut i ena halvan (2 separata moduler) medan den återstående ser fin ut.

PeO