Page 1 of 1

nytt styrsystem allt annat std, vinst?

Posted: Tue 12 Jan 2021, 12:15
by Carl.Josefsson
hejsan,

har sett att ett nytt styrsystem typ maxxECU inte går på så många lusentappar så då kommer frågan om det kan ge någon effekt och isf hur mycket på min NBFL 146hkr vvt med standard grenrör och standard insug bortsett från öppet filter?

/C

Re: nytt styrsystem allt annat std, vinst?

Posted: Wed 13 Jan 2021, 21:07
by Niklas Falk
Kanske 10hk genom att minska marginalerna för bränsle och tändning. Samtidigt kan du flytta runt momentet lite med insugskammen.
Inget revolutionerade, men kan sänka lite förbrukning.

Re: nytt styrsystem allt annat std, vinst?

Posted: Thu 14 Jan 2021, 10:13
by Carl.Josefsson
som jag misstänkte då, blir till att komplettera med insug typ skunk 2 isf, sedan hade varit kul att kunna flytta momentkurvan lite för mer bottendrag.

/C

Re: nytt styrsystem allt annat std, vinst?

Posted: Thu 14 Jan 2021, 14:37
by Victor
Jag har för mig att Civinco hade någon dynoplot på sin hemsida på Serwanskis Roadsportbil-NA (1,8 140 hk non-vvt, typ 2010-2011 någon gång) som visade att det fanns mycket att hämta i mellanregistret (+14 hk runt 3500-4000 varv är något jag tror mig minnas) så visst kan man vinna en del i körbarhet.

Jag vet inte hur Miatorna är mappade med avseende på bränslekvalitet heller (om tändkurvan är mappad för att kunna utnyttja 98 oktan och tändningen backas efter behov för att undvika spikningar när man kör på 95 eller om den är mappad enbart för 95). Vad jag minns är i alla fall 140 hk-motorn väldigt fett/safe mappad på fullgas också.