Page 1 of 1

Max varvtal NB 140 hk

Posted: Thu 01 Feb 2018, 20:14
by Torbjorn968
Vad har ni satt era varvstopp till? Balanserad NB 140 hk motor. 949 racing ventilfjädrar för 7800 varv.

Torbjörn

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Sat 03 Feb 2018, 12:16
by Carl.Josefsson
Torbjorn968 wrote:Vad har ni satt era varvstopp till? Balanserad NB 140 hk motor. 949 racing ventilfjädrar för 7800 varv.

Torbjörn
Av ren nyfikenhet, vad är varvstoppet satt till på en originalmotor??

/C

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Sat 03 Feb 2018, 23:43
by Niklas Falk
Carl.Josefsson wrote:Av ren nyfikenhet, vad är varvstoppet satt till på en originalmotor??
6900 på 1,8 (men nålen visar ca 7200).
1,6 har jag för mig har 7200 på riktigt.

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Sun 04 Feb 2018, 11:10
by TPR
Hej Torbjörn,

Nu kommer jag som den lilla polisen igen... :oops:
Det är inte tillåtet att byta ventilfjädrar, måste vara original, annars räknas motorn som trimmad.

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Sun 04 Feb 2018, 12:28
by TPR
Det är ju upp till varje förare att läsa och förstå reglerna i Roadsport:
http://www.sbf.se/globalassets/svenska- ... 6-2018.pdf

Och om man kör Standardklassen:
http://www.spvm.se/kontakt-4.html

Roadsportreglementets första stycke:
Modifieringar skall hållas inom det som uttryckligen tillåts i nedanstående reglemente. Det åligger föraren att tillhandahålla information och nödvändiga specifikationer, om sådana begärs.

6.20.1.2 Motor kategori 2:
En motor som mellan gasspjäll och avgaspackning helt överensstämmer med en fabriksstandard motor får ha följande tillåtna modifieringar mot ett tillägg på 5 % utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. 6.20.2 nedan:
Avgassystem inklusive grenrör, omprogrammering/utbyte av motorstyrsystem eller ombestyckning av original förgasare, luftfilter, svänghjul, koppling samt insugningstrattar. För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modifieras.


Dvs det är enbart dessa ändringar som får avvika från original.

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Sun 04 Feb 2018, 13:29
by Niklas Falk
Hur omodifierad original definieras är inte så svårt att hitta
viewtopic.php?f=5&t=3923#p35429

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Mon 05 Feb 2018, 14:46
by Haglund
Niklas Falk wrote:
Carl.Josefsson wrote:Av ren nyfikenhet, vad är varvstoppet satt till på en originalmotor??
6900 på 1,8 (men nålen visar ca 7200).
1,6 har jag för mig har 7200 på riktigt.
Så 1,8:an har varvstopp på 6900 original. Skulle det finnas någon anledning att varva mer med relativt standard motor, eller kvittar det?

Vad följer sedan i ordning av saker som går sönder mellan 6900 och säg 9000 oavsett behov av att varva eller inte?
- Ventilfjädrar?
- Stakar?

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Mon 05 Feb 2018, 23:35
by Niklas Falk
Fjädrarna går inte sönder men att låta ventilerna studsa i sätena är inte bra.
Stakarna är det som brukar beskrivas som svagheten om du besöker 7800 alltför ofta.

Vitsen att placera varvtal ett högre är att flytta upp den använda arean under momentkurvan.
Klarar man sen av att behålla momentet lite högre upp så blir det ju mer hästkrafter, men det är inte enkelt.

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Tue 06 Feb 2018, 10:21
by Haglund
Niklas Falk wrote:Fjädrarna går inte sönder men att låta ventilerna studsa i sätena är inte bra.
Stakarna är det som brukar beskrivas som svagheten om du besöker 7800 alltför ofta.

Vitsen att placera varvtal ett högre är att flytta upp den använda arean under momentkurvan.
Klarar man sen av att behålla momentet lite högre upp så blir det ju mer hästkrafter, men det är inte enkelt.
Så är det ju naturligtvis. Men om man skulle byta kamaxlar till något som är optimerat för mer varv, har bra flöde både in och ut ur motorn (relativt fritt avgas och insug) och kanske även balanserat motorn, så är det med andra ord läge att byta stakar till något häftigare, ventilfjädrar (som väl kommer ganska naturligt med kamaxelbyte) och därmed kanske också ventiltätningar? Då borde man kunna överskrida 8000 ganska ordentligt och samtidigt ha nytta av det, gissar jag? Eller är det läge att börja bearbeta toppen med portningar och större ventiler innan dess? Och kolvarna, är det läge att byta ut dem innan dess också?

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Tue 06 Feb 2018, 16:06
by Niklas Falk
BP och dess kanaler (på BP4W och BP6D) funkar väl upp till 8500 ungefär, sen är det inte lönt.

Men det kostar på i slitage också, så att hålla sig under 8k känns tryggast, trots allt är gjort som det ska och ventilerna styrs som de ska även vid besök över 10k.

Men det är alltid lite pyssel att få till motorer som inte ska maxas vid höga varvtal. Avstämda längder får inte plats, kamaxlar måste göras efter eget huvud mm. BP har ju inte så stor sugmotortrimmningshistoria med "rallyfocus".

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Tue 06 Feb 2018, 18:11
by Torbjorn968
Copy på reglerna, man lär sig!

T

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Wed 07 Feb 2018, 10:15
by Haglund
Happ. Om man ska varva så får man pötta i en Hondamotor alltså. Tack! :)

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Mon 19 Feb 2018, 11:52
by Myran
Skulle säga att allt över 7500 är att be om lager eller oljepumps ras i längden. Miatans motor vibrerar sönder lagerna vid höga varv. Sen kan jag förstå att man vid racibg ibland vill ha ett par hundra varv extra för slippa växla. Men original maskin mår varken bra eller ger någon vidare effekt på högre varv utan att byggas om rejält.

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Wed 21 Feb 2018, 01:43
by Torbjorn968
Balansering ej nog?

Re: Max varvtal NB 140 hk

Posted: Wed 21 Feb 2018, 18:51
by Myran
Torbjorn968 wrote:Balansering ej nog?

Går ju balansera och köpa dyra svängningsdämpare och kraftigare oljepump. Men i grund av botten är det bara så motorn är konstruerad. Kostar gatanterat mer än det smakar att försöka varva mycket. Personligen skulle jag hålla mig under 7500. Om det inte är någon specifik bana där man varvstoppar en kortare stund för slippa växla.. då får överväga om det är värt det.