Motorbyte: 146 hk eller 140 hk

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Motorbyte: 146 hk eller 140 hk

Post by Torbjorn968 »

Har blivit avrådd att byta till 146 hk motorn (NA 1.8), allas favorit verkar vara 140 hk motorn. Vad är skälet?

Lyckades få till det hyfsat på kullen senast med 1:04.1 på varvet bilen väger typ 1020 tom så lite mer effekt och lite mindre vikt så blir det nog fint och man kan komma å tävla lite :-)

Mvh

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Motorbyte: 146 hk eller 140 hk

Post by Victor »

Är väl både gamla sanningar och nyare inblandat.

# 140 hk ger lägre tävlingsvikt (Roadsport C).
# 146 hk har VVT (variabel insugskam), lite krångligare att styra med eftermarknadssprut och mappa ut hela potentialen ur (detta är säkert en anledning till tidigare val av 140 hk när det inte fanns VVT-styrning till eftermarknadssprut till rimlig peng, det gör det nuförtiden).
# Sedan finns det en massa smådetaljer som skiljer mellan motorerna men de har jag inte koll på i detalj om det är något avgörande där.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Motorbyte: 146 hk eller 140 hk

Post by Torbjorn968 »

Lite högre tävlingsvikt i mitt fall en fördel: mindre att lätta (inkl 100 kg tomvikt på föraren). Bara det motsvatas sv extra effekt.

T
Torbjörn Linderson
Post Reply