Page 1 of 1

utväxling

Posted: Sat 26 Mar 2016, 11:15
by pl11
hallo
jag har en 1.6 1993 som jag bytt bakaxel klumpen på till en 1.8 svt LSD diff från en 6 växlad bil pga turbo=3 ras
men nu får jag ganska lång.1an (orginal 1.6 5vxl låda)
nu jag vill tillbaka närmare original (kortare 1.an) är det 6 växlad låda som gäller då eller funkar det med 5 petad låda från en 1.8?
tacksam för hjälp.


ps.ha en trevlig påsk. själv hadde jag årets första tur i dag och det med solsken :up:

Re: utväxling

Posted: Sat 26 Mar 2016, 11:41
by Niklas H
https://www.flyinmiata.com/tech/gearing.php

Du har två lösningar, mer effekt eller 6vxl. :) edit: du har turbo, jag hade levt med lång utväxling, byt till 6vxl när 5vxl rasar. den sexväxlade är betydligt starkare. Ettan är en nära på oanvändbar växel med en ordentlig turbomotor om du kör 6vxl.

Alternativt så byter du till en 4.1:1 torsen från en 1.8 / tidig nb.

Re: utväxling

Posted: Sat 26 Mar 2016, 13:29
by pl11
mer effekt är ju trevligt men motorns bottendel är orginal just nu.
jag vet inte vad dom pallar med original men jag laddar 1.15 just nu hämta den från mappning i dag med nya sprutet.mm.
så att ha en lång 1.a sliter nog onödigt mycket på bottendelen tänkte jag.

så det blir nog till att handla en 6vxl

Re: utväxling

Posted: Sun 27 Mar 2016, 22:08
by SimonJ
Du kan ju byta drev och pinjong till en från en 5växlad. Finns även lite andra differentialer som ska gå att ta drev och pinjong från om du vill ha ännu högre utväxling.

Re: utväxling

Posted: Sun 27 Mar 2016, 22:14
by Niklas Falk
Enklare att byta till rätt låda än att byta utväxling.
6vxl + 3,636 är ju som det är tänkt :)