Hej!
Har någon erfarenhet av följande och kan ge mig råd.
Vad är bäst för en bil som endast har båge och alltså inte hel bur?
1. En lättvikts hardtop som väger lite, men som är mindre vridstyv (6-7kg)
2. En original hardtop som lättas lite, men såklart är tyngre men mer vridstyv.(25-30kg)
Vridstyvheten skulle då ge bilen bättre väghållning.
Någon beskrev sin bil som mycket orolig utan Softtop eller Hardtop monterad. Men är det så stor skillnad med att köra med ST nere. Upplever ni som rejsar nedcabbat att bilen har sämre väghållning än när ni kör uppcabbat?
(Att de aerodynamiska skillnaderna är stora vet jag alltså att HT är bättre än ST uppe.)
Tacksam för tankar/erfarenheter
Mvh
Martin
Lättviktshardtop eller original?
Lättviktshardtop eller original?
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
NA 1.6 -90
Re: Lättviktshardtop eller original?
Orginal hardtop ger om någon endast en marginal styvhet. På en bil man vill sätta varvtider i så är det bättre att lätta vilken (som dessutom sitter på jobbigaste stället)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Lättviktshardtop eller original?
Jag tror min original hardtop som är lite lättad på fästen mm samt plastruta väger ca 12 kg, bara som referens.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Lättviktshardtop eller original?
Toppen! Tack!
Då är jag verkligen intresserad av lätt HT. Är det någon som har tid/ork att gjuta en till mig?
Jag behöver verkligen få bilen lättare då 1.6:an inte riktigt orkar släpa runt på extra kilo.
Mvh
Martin Nihlén
Då är jag verkligen intresserad av lätt HT. Är det någon som har tid/ork att gjuta en till mig?
Jag behöver verkligen få bilen lättare då 1.6:an inte riktigt orkar släpa runt på extra kilo.
Mvh
Martin Nihlén
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
NA 1.6 -90