Page 1 of 1

Race kat + besiktning = trubbel??

Posted: Fri 20 Feb 2015, 10:46
by Anders Ström
Jag har ställt följande fråga i systerklubben Svenska Miataklubbens forum där jag är medlem, men fått väldigt lite svar. Så jag ställer min förhoppning till att få mer svar här.
Frågan kanske inte är rätt i detta forum. Ta bort tråden om ni anser att den är fel här

Ni som kör med race kat och då främst på en NA (om det nu har någon betydelse i detta fallet), hur har ni löst det vid besiktning?
Hört och läst att race cat eventuellt kan påverka avgasvärdena.

Då jag kör med överladdning så har jag tänkt mig denna setup framöver; http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 591c31aa45 plus
http://www.ilmotorsport.de/shop/arti...18a6591c31aa45

Jag skulle gärna slippa taskiga värden om det gick. Eller om man kan påverka det på något sätt.
Så är det någon som kör med denna setup (eller liknande), dela gärna med er av bra tips


//Anders
Exhaust noob!

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Posted: Fri 20 Feb 2015, 19:46
by chriss
Min 1,8 NA orginal i motorn förutom ett sånt grenrör som du länkar till, frisklufts luftfilter och ett 100 cells 3" race kat gick med nöd och näppe igenom besiktningen. Men det gick :up:
Problemet är att få upp och behålla värmen i katten. Jag besiktigade en kall, regnig höst dag och fick vänta en stund.
Nästa gång skall jag be dem att börja med avgasvärden plus att jag kommer linda mitt grenrör i värmebandage som förhoppningsvis gör katten lite varmare.
Fel tändning har gett mig sämre avgasvärden.

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Posted: Fri 20 Feb 2015, 21:34
by Niklas Falk
Större volymer innan katten och
större (färre) celler i den gör att man får kämpa mer för att tända den.

Om man sen dessutom belägger katten med lite extrafet blandning så blir det svårare med tiden (om man inte bränner ur den med högvarvig mager cruising emellanåt ).
Ny kat brukar alltid fungera. :D
En gammal frisk original kat att byta till vid bes?

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Posted: Sat 21 Feb 2015, 06:39
by tstevg
Hej

Får jag passa på att låna tråden lite för en annan cat fråga,

Jag har köpt mig ett komplett avgas kit från Flyinmiata som jag tyckte verkade perfekt till min bil, det jag glömde i det läget var att catten måste vara SBF godkänd, den som jag fick hem är ju godkänd i USA och det heter EPA.

Finns det någon changs att jag kan köra i Roadsport med denna cat eller är det bara till att såga bort den och sätta dit en SBF cat ??

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Posted: Sat 21 Feb 2015, 09:47
by Niklas Falk
tstevg wrote:Finns det någon changs att jag kan köra i Roadsport med denna cat eller är det bara till att såga bort den och sätta dit en SBF cat ??
Tävlingsbil som är "i trafik" får använda gatgodkänd avgasrening.
Så vilken kat som helst som ger bra värden, SBF/FIA katter är svårare att få bra funktion på.

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Posted: Sat 21 Feb 2015, 10:22
by tstevg
Va bra, tack för infon !! då kan jag sitta lugnt i båten och inte ångra inköpet :D

Och hoppas att bilen går igenom SBP

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Posted: Mon 23 Feb 2015, 10:28
by Anders Ström
Tack för svar och kommentarer.
Blir nog denna setup framöver och så får det bli en ordentlig varmkörning innan och hoppas det bästa :)

/Anders

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Posted: Mon 23 Feb 2015, 13:43
by hclund
Jag bytte till en 100 cells rejs-kat för två besiktningar sedan. Har gått jättebra. Jag varmkör rejält dock. Inbillar mig att det är bra för bromsarna också, kör xp-12 fram.