Page 1 of 1

Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 00:00
by gokarting.nu
Vill dela med en sak som kanske kan ställa till det för er miatakollegor.

OM! det vi kommit fram till stämmer...?:)


Det har varit flertalet ggr som Per Oleskog snurrat och hållt på.
Ibland så har det varit kul och gett action, men det har även varit gånger som det ställt till det.
Både för andra och han själv.


Detta blev ett större & större bekymmer ju fortare han körde.
Och ju fortare det går, ju farligare blir det.

Länge trodde "vi" (Per o Andreas -99) att det var dåligt grepp och att sladdarna helt enkelt var för stora för att reda upp.
Så vi lekte lite drifting:) en dag med båda våra leksaker. Som lite träning.
Bil -72 & -99 är syskonbilar i nästan all utrustning.

Men
Pers bil var svår att ligga på gränsen med, den kastade mycket mer än min bil.
Vi labbade lite med lufttryck, övriga inställningarna var de samma.
Men ingen lättdriftad bil blev det.

Veckan efter körde Per av, i hög fart på Gotlandtävlingen 2012.
Den avkörningen var som de tidigare enligt Pers utsago: -Vet inte vad som hände riktigt, hann inte med.

Per övervägde att sluta köra sin Miata:(, vilket inte var ett dugg konstigt.


Jag har bara kört Pers bil i regn på bana, aldrig torrt.
Och i regn hade Per aldrig detta problem med att bilen bara for iväg.

Efter Gotland rejset, satt vi på båten och bestämde oss för att jämföra bilarna

När bakvagnen undersöktes och jämfördes med mattafaran.
Såg man en skillnad på fjädrarna direkt.

Pers fjädrar var smala upp och nedtill, medan mina var raka hela vägen.
Efter snack med Rolf Osbech blev det att byta ut fjädrarna mot likadana som mattafaran kör med.


Per har nu kört Ssm och en dag på Kinnekulle.

Utan ett enda "-hann inte med släpp" eller snurrning.

YES!, och han har bestämt sig att fortsätta leka med oss!


På Ssm körde jag inte bara min miata, utan fick även möjligheten att köra en Bmw M3.
Bmw´n hade en mycket bra turn in i svängarna, men mitt i svängen.
Där blev det karusell.

När fjädrarna trycktes ihop, kom dom till en gräns kändes det som, där bilen blev stenhård och bara studsade ut baken i sladd.


Jag kan inte mycket om racing, kanske är mina antagande här ovan helt locko.
Men jag kommer aldrig montera en sådan fjäder på någon bil, som satt på Pers och Bmw´n.

Bifogar en bild på Pers fjädrar och"vanliga"
Vanliga i mitten.


Vad tror/tycker ni?

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 00:12
by Niklas Falk
Vad är det för knasfjädrar (behive/progressiva) ni fått tag på??

Racefjädrar ska ju ha samma yd hela vägen, annars är ju inte fjäderkonstanten konstant över rörelsen.

Plötsliga ändringar i fjäderkonstant är inget som är skoj, bilen ändrar beteende plötsligt när du kommer till "knät", oberoende om det beror på fjädrar, dropstops eller bumpstops.

Hjälpfjädrar är nåt annat, de är ju totalt ihoptrycta under hela normala fjäderrörelsen.

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 09:09
by Torkel k
Rent tekniskt tror jag inte de där är progressiva fjädrar, utan fjädrar som är stegade, så de har 2 fjäderkonstanter. De ser i alla fall ut att ha 2 diametrar, en på mitten och en i ändarna.

Vanliga raka fjädrar är linjära och ger en kraft som stiger linjärt då den trycks ihop. Det ger ett beteende som passar racing: konstant och lätt att förutse.

En rent progressive fjäder är helt konisk eller spolformad och får högre fjäderkonstant ju mer den trycks ihop. Det används t ex då man vill ha en mjuk fjäder i standardfall, men behöver en kraftigare om man har en konstruktion som måste kunna absorbera större krafter utan att "bottna".

En fjäder som är "stegad" ändrar sin fjäderkonstant då den trycks ihop. Inte linjärt, utan i ett steg vid en viss nivå av kompression. Självklart sker det inte digital på millimetern, men förenklat kan man säga att den har fjäderkostant k, t ex vid kompression 0mm till 30mm och fjäderkonstant z vid 30mm till max.

Det skulle inte alls förvåna mig om de där fjädrarna "komplicerade" bilens beteende avsevärt och gjorde den svårkörd.

Shit... Per kommer ju bli livsfarlig nu! :D :D

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 09:17
by Anders R
hej har ärligt talat ALLDRIG sett en sån fjäder på en racerbil!

skicka tillbaks dom till ankeborg !

Men alltid skönt när man hittar en förklaring.

mvhAR

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 09:24
by TPR
Det låter som att bumpstoppet går i, de progressiva fjädrarna ger ju mer fjädringsrörelse vid samma kraft och har ni satt båda bilarna med samma ride height och samma bumpgummi är det mer kritiskt på Pers bil.
Men jag antar att ni har jämfört och kollat det?
Kränghämmaren går fritt i hela fjädringsrörelsen?

Oavsett vilket så är ju lösningen den samma, byt fjädrar.
Får hoppas ni har hittat felet! :up:

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 09:34
by TPR
Torkel, angående progressiva fjädrar:
Tänk på att fjädern trycks ihop i båda ändarna samtidigt, dvs behöver inte vara konisk för att vara progressiv.

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 10:10
by Torkel k
TPR wrote:Torkel, angående progressiva fjädrar:
Tänk på att fjädern trycks ihop i båda ändarna samtidigt, dvs behöver inte vara konisk för att vara progressiv.
Hmmm. Jo, konisk eller spolformad behöver den väl vara? :think2: Om den istället har 2 storlekar på diameter (tjock på mitten och smal i båda ändar) kommer den först komprimera den "mjukare dimetern" och sedan den "hårdare", dvs ha gå från en fjäderkonstant till en annan. Eller tänker jag fel nu?

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 10:38
by TPR
För att få två helt olika fjäderkonstanter måste det vara två seriekopplade fjädrar.
Om det är en fjäder, dvs samma lindning, så är fjädern progressiv, bara olika snabb ändring av diametern eller stigningen. Kan även vara två olika konstanter med en progressiv övergång, vilket är det du tänker på tror jag.

Om du tänker dig en fjäder som är konad åt båda hållen så fjädrar den ju in lika mycket i varje ände.

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 10:52
by Torkel k
Jag tror vi behöver en graf här! :D

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 11:28
by Kimmen
Om trådtjockleken är konstant så borde dom yttre fjädrarna ha fördel med att kunna gå ihop mer än dom inre innan dom bottnar. Tror inte designen på fjädern är problemet här, ev att fjädern är progressiv.

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 11:32
by TPR
Torkel k wrote:Jag tror vi behöver en graf här! :D
Eller så skiter vi i det, inte så viktigt. ;)

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 12:01
by gokarting.nu
Fjädrarna levererades original

Ankeborg blir det ja:)


Inga bumpstop på någon av våra bilar nu.
Mattafaran har aldrig haft, och Pers är
likadan nu.


Synd bara att det gick så långt bara.
Men det verkar vara dessa fjädrar som krånglat till det.

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Sun 05 Aug 2012, 14:02
by Niklas Falk
Snubblade precis över original bakfjädrar till Transportern, samma "beehive" form (nja,lite extremare). Där är det ju smart att ha ökande fjäderkonstant allteftersom du lastar på.

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Mon 06 Aug 2012, 09:26
by TPR
Om ni tog bort bumpstoppen nu i samband med att ni bytte fjädrar så kan det ju fortfarande ha varit felorsaken.

Antar att ni kan köra utan bumpstopp pga designen på K-Sport dämparna med dubbla gängor så man slipper hjälpfjädrar, dvs det finns ingen risk att topplagringen slår i dämparkroppen?
Men istället kanske det finns risk att fjädrarna bottnar?
Det är ganska korta fjädrar och bottnar de blir det ett stumt stopp = överstyrning.
De progressiva fjädrarna kommer ju att komprimeras mer än de nya vid samma kraft.

Bara några tankar, har aldrig jobbat med den designen på dämpare.

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Mon 06 Aug 2012, 09:52
by gokarting.nu
Fjädrarna på Pers bil är nu längre än de som levereras original.


Mattafaran har aldrig haft bumpstop.


Kan kanske vara en anledning som du säger Thomas.
Kommer inte montera tillbaka en av de två ändringarna för att testa :mrgreen:

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Mon 06 Aug 2012, 12:55
by TPR
Nej, det låter klokt.
Tänkte mest på att det är fler som kör K-Sport och liknande, kan vara bra att veta vad man ska se upp med när man ställer in bilen.

Re: Farliga fjädrar...?

Posted: Mon 06 Aug 2012, 14:49
by gokarting.nu
Alla verkar ju rörande överrens om att det är "raka" fjädrar som gäller.

Så om er bil är lynnig, kan detta vara en anledning.