Farliga fjädrar...?
Posted: Sun 05 Aug 2012, 00:00
Vill dela med en sak som kanske kan ställa till det för er miatakollegor.
OM! det vi kommit fram till stämmer...?:)
Det har varit flertalet ggr som Per Oleskog snurrat och hållt på.
Ibland så har det varit kul och gett action, men det har även varit gånger som det ställt till det.
Både för andra och han själv.
Detta blev ett större & större bekymmer ju fortare han körde.
Och ju fortare det går, ju farligare blir det.
Länge trodde "vi" (Per o Andreas -99) att det var dåligt grepp och att sladdarna helt enkelt var för stora för att reda upp.
Så vi lekte lite drifting:) en dag med båda våra leksaker. Som lite träning.
Bil -72 & -99 är syskonbilar i nästan all utrustning.
Men
Pers bil var svår att ligga på gränsen med, den kastade mycket mer än min bil.
Vi labbade lite med lufttryck, övriga inställningarna var de samma.
Men ingen lättdriftad bil blev det.
Veckan efter körde Per av, i hög fart på Gotlandtävlingen 2012.
Den avkörningen var som de tidigare enligt Pers utsago: -Vet inte vad som hände riktigt, hann inte med.
Per övervägde att sluta köra sin Miata:(, vilket inte var ett dugg konstigt.
Jag har bara kört Pers bil i regn på bana, aldrig torrt.
Och i regn hade Per aldrig detta problem med att bilen bara for iväg.
Efter Gotland rejset, satt vi på båten och bestämde oss för att jämföra bilarna
När bakvagnen undersöktes och jämfördes med mattafaran.
Såg man en skillnad på fjädrarna direkt.
Pers fjädrar var smala upp och nedtill, medan mina var raka hela vägen.
Efter snack med Rolf Osbech blev det att byta ut fjädrarna mot likadana som mattafaran kör med.
Per har nu kört Ssm och en dag på Kinnekulle.
Utan ett enda "-hann inte med släpp" eller snurrning.
YES!, och han har bestämt sig att fortsätta leka med oss!
På Ssm körde jag inte bara min miata, utan fick även möjligheten att köra en Bmw M3.
Bmw´n hade en mycket bra turn in i svängarna, men mitt i svängen.
Där blev det karusell.
När fjädrarna trycktes ihop, kom dom till en gräns kändes det som, där bilen blev stenhård och bara studsade ut baken i sladd.
Jag kan inte mycket om racing, kanske är mina antagande här ovan helt locko.
Men jag kommer aldrig montera en sådan fjäder på någon bil, som satt på Pers och Bmw´n.
Bifogar en bild på Pers fjädrar och"vanliga"
Vanliga i mitten.
Vad tror/tycker ni?
OM! det vi kommit fram till stämmer...?:)
Det har varit flertalet ggr som Per Oleskog snurrat och hållt på.
Ibland så har det varit kul och gett action, men det har även varit gånger som det ställt till det.
Både för andra och han själv.
Detta blev ett större & större bekymmer ju fortare han körde.
Och ju fortare det går, ju farligare blir det.
Länge trodde "vi" (Per o Andreas -99) att det var dåligt grepp och att sladdarna helt enkelt var för stora för att reda upp.
Så vi lekte lite drifting:) en dag med båda våra leksaker. Som lite träning.
Bil -72 & -99 är syskonbilar i nästan all utrustning.
Men
Pers bil var svår att ligga på gränsen med, den kastade mycket mer än min bil.
Vi labbade lite med lufttryck, övriga inställningarna var de samma.
Men ingen lättdriftad bil blev det.
Veckan efter körde Per av, i hög fart på Gotlandtävlingen 2012.
Den avkörningen var som de tidigare enligt Pers utsago: -Vet inte vad som hände riktigt, hann inte med.
Per övervägde att sluta köra sin Miata:(, vilket inte var ett dugg konstigt.
Jag har bara kört Pers bil i regn på bana, aldrig torrt.
Och i regn hade Per aldrig detta problem med att bilen bara for iväg.
Efter Gotland rejset, satt vi på båten och bestämde oss för att jämföra bilarna
När bakvagnen undersöktes och jämfördes med mattafaran.
Såg man en skillnad på fjädrarna direkt.
Pers fjädrar var smala upp och nedtill, medan mina var raka hela vägen.
Efter snack med Rolf Osbech blev det att byta ut fjädrarna mot likadana som mattafaran kör med.
Per har nu kört Ssm och en dag på Kinnekulle.
Utan ett enda "-hann inte med släpp" eller snurrning.
YES!, och han har bestämt sig att fortsätta leka med oss!
På Ssm körde jag inte bara min miata, utan fick även möjligheten att köra en Bmw M3.
Bmw´n hade en mycket bra turn in i svängarna, men mitt i svängen.
Där blev det karusell.
När fjädrarna trycktes ihop, kom dom till en gräns kändes det som, där bilen blev stenhård och bara studsade ut baken i sladd.
Jag kan inte mycket om racing, kanske är mina antagande här ovan helt locko.
Men jag kommer aldrig montera en sådan fjäder på någon bil, som satt på Pers och Bmw´n.
Bifogar en bild på Pers fjädrar och"vanliga"
Vanliga i mitten.
Vad tror/tycker ni?