Page 1 of 1

ECU-problem?

Posted: Thu 26 Apr 2012, 22:15
by Alexander Mullaart
God kväll gott folk!

Kort efter att jag installerade ett m-tuned coolant reroute kit på min 91:a så märkte jag att avgaserna plötsligt doftade väldigt starkt, misstänkte att lambda värdena var off, vilket de var. HC-värdet ligger nu på 690 ungefär och CO-värdet på drygt 7. Bilen har också en tendens att bluddra vid gaspådrag vid låga varv, det känns som att den den får för mycket soppa och dränks. Utöver detta så är bilen ibland, men bara ibland, omöjlig att få igång efter att man varmkört den. Vad kan dessa fel bero på? Ger ECU:n en rikare blandning som svar på att kylningen är mycket effektivare än förr? Lambdasonden kanske är defekt?

Jag skulle vara evigt tacksam ifall någon miata-guru skulle kunna sprida lite visdom och bistå en nybörjare som mig själv i att lösa mitt problem! :bow:

Re: ECU-problem?

Posted: Fri 27 Apr 2012, 10:20
by Victor
Jag tror inte att det beror på själva rerouten, snarare så har det hänt något med någon givare eller så har någon annan komponent gått sönder och tidpunkten råkar sammanfalla med omdragningen av kylningen. Men jag misstänker ju i första hand ECUns tempgivare eftersom man ju är på och pillar på den i samband med arbetet. Det låter som tempgivaren ger för låg tempsignal så att ECUn går i kallstartläge hela tiden (därav fet blandning och svårigheter med varmstart).

Du borde kunna blinka fram felkoder från ECUn på din bil. Jag har dock ingen bra länk till hands nu men beskrivning lär finnas på miata.net .

Re: ECU-problem?

Posted: Fri 27 Apr 2012, 10:26
by Eric
Hör med Peter Sandström på miata.se forumet. Han kan de mesta om miata

Re: ECU-problem?

Posted: Fri 27 Apr 2012, 13:37
by chriss
Jag håller med Victor, tempmätaren till kylarvattnet sitter där och även kontakten till lambda (iallfall på en 1,8) sitter precis i närheten.

Re: ECU-problem?

Posted: Sat 28 Apr 2012, 21:32
by Alexander Mullaart
Tack för all input! När man gör reroute så måste man ju förlänga ecu-tempkabeln, jag gjorde detta med biltema kabel och vanliga skarvklämmor, trots att kablarna egentligen ska löddas (lathet straffar sig alltid). Detta kanske betingar fel resistans och därmed problemet?