Problem med airbaglampa

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Problem med airbaglampa

Post by Eric »

Helvetesdag på besiktningen idag :bang2:

Har haft en blinkande airbaglampa i slutat av förra säsongen. Ibland har den varit släckt i flera veckor utan att blink och ibland blinkar den hela dagarna. Chansade och åkte upp på besiktningen med hopp om att den inte skulle strejka idag men när det var min tur blinkade den som aldrig förr. Fick nedslag och nu ska hon tillbaka igen innan 26 april.

Besiktningsmannen tolkade blinkningen som någon felkod och efter lite googlande har jag förstått att en lång blink och två korta betyder antingen felkod 3 eller felkod 12. Eftersom min en NB (98a) är innan den nya NB modellen så verkar det mest troligt att det är felkod 3 (3 - bad power, 3 Battery(voltage less than 9 volts on SAS terminals AB and Z simultaneously). Läste att det finns ett backup batteri till air bag sas terminalen som kan bli dåligt och måste bytas ibland. Är det någon som har ett förslag om vad man kan göra eller om det bara är att åka upp till Mazda med den?

Har gjort följande ikväll:

Kopplat ur och kollat kontakterna på förarairbagen. Kopplat ur kontakten som sitter på connectorn och kollat "tungorna" på den. Kopplat ur passagerar airbagen och kollat. Har lagt av och på strömmen när de var urkopplade för att se om jag har samma fel koder då. När man kopplar ur den på passagerarsidan får man kod 7 som betyder att det är mindre än 2 ohms motstånd på kontakten på passagerarsidan vilket stämmer eftersom den är urkopplad så varningssystemet fungerar.. drar därför slutsatsen att den är styrenheten till airbagen som inte fungerar.

Verkar som dom har nya regler hos bilbesiktningen nu som säger att om bilen har airbag så ska airbagen vara installerad och fungera med lampan. Så jag förstår inte hur ni som har snap-off ratt går igenom utan anmärkning i år?

Allmän skitdag på besiktningen idag alltså. Började med att besiktningsmannen var för lång för att komma in i bilen och en tanig lite kille fick ta den istället. Sen gick inte bilen att bromsprova eftersom den var för låg för besiktningsstationen så jag fick och till en annan bilprovning för att få den besiktigad. Allt funkade utom lampan som ska tillbaka på ombesiktning innan 26 april :(
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Problem med airbaglampa

Post by Lejban »

Tråkigt att höra att bilen bråkar med dig, kan inte hjälpa med det nej.
Eric wrote:Verkar som dom har nya regler hos bilbesiktningen nu som säger att om bilen har airbag så ska airbagen vara installerad och fungera med lampan. Så jag förstår inte hur ni som har snap-off ratt går igenom utan anmärkning i år?
Inte nya lagar, det har väl alltid vart olagligt att plocka bort airbags ur bilar? Dock har bilprovningen ifrån i år börjat kontrollera detta. Jag tycker det är helt rätt, så kanske inte folk gör sina bilar osäkrare i onödan (nu menar jag inte racebilar, utan vanliga bondraggare som tycker sportratt är the shit) sen att det drabbar vissa av oss som har 6p bälte och HANS är tyvärr priset. Jag köpte en bil utan airbag (och abs), så jag slipper turligt nog problemet.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Re: Problem med airbaglampa

Post by Eric »

Nu är äntligen problemet löst

Åkte först till Hedbergs Bil som skulle ha 1500-2000 för att ta in den i hallen så jag åkte vidare och hamnade av en slump på Opel där en kille tipsade om Mazda Center i Svedala. Håkan på Mazda Center skulle ha 500 för att felsöka och kunde köra mig ner till tågstationen så jag lämnade in bilen. Kollade också upp vad dom tog för airbagmodulen.. 14000 kr..!

Dagen efter fick jag sms från Håkan: Bilen klar och besiktigad 650 kr
Kanon services! Det var tydligen bältessträckaren på förarsidan som glappade i kontakten. Kollade själv alla andra kontakter till airbag på båda sidorna men jag visste inte att de satt bältessträckar 98!?

Nu ska jag bara montera huvudbrytaren och byta grenrör så ska det köras rejs i sommar!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Problem med airbaglampa

Post by Lejban »

Eric wrote:Nu ska jag bara montera huvudbrytaren och byta grenrör så ska det köras rejs i sommar!
:up: :up: :up: :up: Ses på banan!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Problem med airbaglampa

Post by TPR »

Bältessträckare sitter väl i bälteslåset, dvs i stolen isf?
Jag har inget sådant på min -99 och inte heller på min förra -98.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Problem med airbaglampa

Post by Victor »

TPR wrote:Bältessträckare sitter väl i bälteslåset, dvs i stolen isf?
Jag har inget sådant på min -99 och inte heller på min förra -98.
Nej, det sitter vid bältesrullen. Jag har det på min tysksålda 99:a.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Problem med airbaglampa

Post by TPR »

Kom på i natt att de sitter i rullen... :bang2: :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Problem med airbaglampa

Post by Niklas Falk »

Jag hoppas att avsaknaden av lampa (eller Airbagelektronik öht) slinker igenom. Annars får jag väl snida lite elektronik som vinkar med lampan som det ska (lysa några sekunder när tändningen slås på och sen slockna).
Att det sitter hårt lock över passagerarairbagen och att ratten är tom (en tömd originalratt) hoppas jag ingen orkar bry sig om på en 20minutersbesiknting.
http://www.google.se/search?q=%22555+one+shot%22
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Problem med airbaglampa

Post by Victor »

Niklas Falk wrote:Jag hoppas att avsaknaden av lampa (eller Airbagelektronik öht) slinker igenom. Annars får jag väl snida lite elektronik som vinkar med lampan som det ska (lysa några sekunder när tändningen slås på och sen slockna).
Att det sitter hårt lock över passagerarairbagen och att ratten är tom (en tömd originalratt) hoppas jag ingen orkar bry sig om på en 20minutersbesiknting.
http://www.google.se/search?q=%22555+one+shot%22
Jaså, det har ett eget namn till och med :D

Jag försökte bygga något liknande till ABS-lampan på en Chrysler Voyager (funktionen kom och gick och därmed också varningslampan) för den hade slunkit igenom i rätt många år med bortplockad lampa men till slut var det en som kollade lite för noggrannt. Men det var lite knepigare än väntat för både plus och jord till lampan kom från styrenheten och övervakades så när jag kopplade in min krets som var designad med förutsättningen att lampan hade "riktig" jord så lyste bromsvarningslampan istället (antagligen för att styrenheten tolkade det som att ABS-lampan var trasig). Utrymmet vid lampan var begränsat (satt i en separat panel ovanför vanliga instrumenthuset) så jag lade ner projektet eftersom jag hade fått bygga nytt från scratch så bilen besiktades på chans och ABS-lampan höll sig i skinnet under ombesiktningen. :D Sedan rasade automatlådan ett halvår senare och bilen gavs bort som skrot så jag behövde aldrig fundera mer på det.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply