MX-5 NB-98 Långsam ABS bromsar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Bertil Thorsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 16
Joined: Thu 23 Apr 2009, 23:35

MX-5 NB-98 Långsam ABS bromsar

Post by Bertil Thorsson »

Upplever att ABS bromsarna pulserar långsamt.Spec i nedförsbacken mot Liton på Knutstorp, bilen drar först åt höger sedan åt vänster. Nya ok bak och troligen bra fram.
Fråga 1 Styrs frekvensen pulsering av ABS enheten?
2 Kan frekvensen ändras?
3 Kan ABS enheten bytas ut till från en senare årsmodell med bättre resultat.
Nicklas kan säker detta.
Hälsn Bertil Th.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: MX-5 NB-98 Långsam ABS bromsar

Post by Lejban »

Tjena Bertil, i min film ifrån race 2 (som jag kommer lägga upp imorn) så ser man att du låste upp vänster bak nästan varje varv i nedförsbacken. Tänkte så att det va konstigt att du inte hade ABS på en NB... Du gjorde bara detta i race 2, under race 1 samt kvalet (jag låg ju bakom dig mest hela helgen :P ) så gjorde du inte det vad jag kan minnas...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 NB-98 Långsam ABS bromsar

Post by Niklas Falk »

Att byta ABS till nåt senare är knappast nån enkel operation, pump och ABSdator är inte så sammanvävda på 98-00 men på senare modeller (det är ju NCns ABS man är ute efter i så fall) är det mera sammanvävt (CANbus och skit).

Visst kan hydaulikenheten bli trött och elektroniken gå sönder, men att felsöka är ju inte så lätt. Hur man får reda på om sensorerna lever vet jag inte (min ABSlampa har jag aldrig sett lysa öht).

Jag hade "trevliga" erfarenheter i slutet på rakan på fredagstestet i jättevått. ABSen ville inte alls om jag bromsade på det svartaste längst till vänster, stum pedal i högt läge. Så det blev en snabb resa rakt ut i gruset, två varv i rad... När vi sen kvalade så bromsade jag lite mer till höger på den skrovligare/äldre delen och då var det som vanligt.
Jag ska ha en extra pump och ABSdator nånstans bland mitt skrot, de kan nog vara bra att rota fram nån dag (dvs reservdelar som kan vara bra att ligga på, inte till salu mao)...
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 NB-98 Långsam ABS bromsar

Post by TPR »

Testa att rengöra kransen för sensorn, kan vara skit så den inte triggar sensorn.

En fd teamkollega kopplade upp en laptop mot sensorerna så han kunde se om de gav signal, vet dock inte vilken programvara han använde.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply