Page 1 of 2
Viktfundering
Posted: Tue 22 Apr 2008, 13:11
by Fredrik Henriksson
Jag tänkte jag skulle plocka bort servostyrningen denna vecka men kom på att jag kanske binder ris kring egen rygg då. Jag har ju lättat bilen en del och det vore ju surt om vagnsbokbesiktigaren inte godkänner bilen för Roadsport C pga för låg vikt. Finns det någon som vägt sin bil och har gjort ungefär samma grejer som jag?
Bortaget är; mattor, reservhjul, cabbställning, poppuppljusena(ersatt av lättviktsljuskit på ca6kg)
Däremot tänker jag köra med plåthardtop.
Jag har gjort en uppskattning men den är väldigt mkt mellan tummen och pekfingret. Jag väger ca 77kg med overal och hjälm, tror ni jag kan plocka bort servot och ändå komma över viktgränsen?
/Fredrik
Posted: Tue 22 Apr 2008, 13:49
by Josen
Vad väger bilen nu ?
Själv ligger jag på 965 kg med tom bil och ca 1060-1070 med mig i
Jag är antal kg för tung
1065 / (133 hk + 5 % ~ 140 hk) = 7.7 kg / hk
Har du abs ?
Då blir det ~1020 kg som är din min vikt
1020 / (133 hk + 10 % ~ 146 hk) = 7 kg / hk
Men vikt/Utväxling diff gör mycket,
En 1.6 på 1000 kg med 4:3 diff är snabbare än 1.8 på ~ 1050 kg med 4:1 diff. Kul att bilarna är så lika ändå
Posted: Tue 22 Apr 2008, 15:31
by Fredrik Henriksson
Yepp jag har ABS.
Jag tror din och min bil väger ungefär lika. Jag har ABS och servo som tynger, medan du har grodögon och rails som tynger.
965kg+mina 76kg = 1041kg --> 1041kg > 1020kg
Jag borde isf ha 19kg att plocka bort, kanske kan man ta bort servot.
Hmmm inte mkt att spela på, får man justera med mängd bensin eller vikter om man råkar hamna strax under 1020kg?
Posted: Tue 22 Apr 2008, 16:26
by Josen
Fredrik Henriksson wrote:Yepp jag har ABS.
Jag tror din och min bil väger ungefär lika. Jag har ABS och servo som tynger, medan du har grodögon och rails som tynger.
965kg+mina 76kg = 1041kg --> 1041kg > 1020kg
Jag borde isf ha 19kg att plocka bort, kanske kan man ta bort servot.
Hmmm inte mkt att spela på, får man justera med mängd bensin eller vikter om man råkar hamna strax under 1020kg?
OK att spela med bensinen, tror Niklas leker med det för att precis klassa in i C.
Servot skall definitivt bort - ger bättre känsla. Har gjort enligt FM varianten och har inga problem med att hålla ratten med varma 205:or med max-caster i hårnålar
Posted: Tue 22 Apr 2008, 16:56
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:Fredrik Henriksson wrote:Yepp jag har ABS.
Jag tror din och min bil väger ungefär lika. Jag har ABS och servo som tynger, medan du har grodögon och rails som tynger.
965kg+mina 76kg = 1041kg --> 1041kg > 1020kg
Jag borde isf ha 19kg att plocka bort, kanske kan man ta bort servot.
Hmmm inte mkt att spela på, får man justera med mängd bensin eller vikter om man råkar hamna strax under 1020kg?
OK att spela med bensinen, tror Niklas leker med det för att precis klassa in i C.
Servot skall definitivt bort - ger bättre känsla. Har gjort enligt FM varianten och har inga problem med att hålla ratten med varma 205:or med max-caster i hårnålar
Ok, då åker servot...
Var ute på "Flyín Miatas" hemsida men kan fasen inte hitta beskrivningen. Vet att jag har läst den nån gång. Finns det nån som har en länk?
Posted: Tue 22 Apr 2008, 17:32
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Var ute på "Flyín Miatas" hemsida men kan fasen inte hitta beskrivningen. Vet att jag har läst den nån gång. Finns det nån som har en länk?
http://www.google.se/search?q=depower+m ... ering+rack
Det är vikten närsomhelst under kval eller race som gäller. Mätning sker normalt i Parc Ferme (dvs efter heat, så jag kan inte köra tanken tom).
Om du har problem med vikten kan du gladeligen låta passagerarstolen sitta kvar eftersom de kilona sitter bättre till än tanken.
Re: Viktfundering
Posted: Tue 22 Apr 2008, 20:09
by PeO Jönsson
Fredrik Henriksson wrote:
Däremot tänker jag köra med plåthardtop.
/Fredrik
Det var något nytt - min HT är i glasfiber (eller någon annan typ av plast).
Vad har du?
PeO
Posted: Tue 22 Apr 2008, 20:19
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Om du har problem med vikten kan du gladeligen låta passagerarstolen sitta kvar eftersom de kilona sitter bättre till än tanken.
Just d ja!
Ibland missar jag d självklara, stol eller inte kan man ju justera vikten med också.
Mao låter jag stolen sitta i vid vagnsbokbesiktningen för att vara på säkra sidan, efter det vet man ju var man ligger viktmässigt. Är man på gränsen e d ju som du säger vettigare att ha stolen i på tävling än att tanka tyngre...
Josen, var dina 965kg med eller utan stol?
Re: Viktfundering
Posted: Tue 22 Apr 2008, 20:23
by Fredrik Henriksson
PeO Jönsson wrote:Fredrik Henriksson wrote:
Däremot tänker jag köra med plåthardtop.
/Fredrik
Det var något nytt - min HT är i glasfiber (eller någon annan typ av plast).
Vad har du?
PeO
Nä fasen trodde den var i plåt, kändes som d när jag knackade i taket för ett tag sedan, var tvungen och springa ut och kolla lite nogrannare nu, den e i något slags plastmaterial, så fel man kan ha
men den e tung som satan! Har därför köpt prylar för att gjuta ett lätt skal i glasfiber, men d får bli ett semesterprojekt.
Posted: Tue 22 Apr 2008, 22:27
by Magnus Pettson
Hör med Invar Karlsson 0585-10227 (3 mil väster Örebro) han har gjutform till HT, utan bakruta iofs men det fixar du väl.
Posted: Tue 22 Apr 2008, 23:09
by Fredrik Henriksson
kollade igenom bilderna, det känns som det är mkt som kan gå snett. Lurigt om man ska ge sig på d eller ej...
Posted: Wed 23 Apr 2008, 08:35
by Josen
Fredrik Henriksson wrote:
kollade igenom bilderna, det känns som det är mkt som kan gå snett. Lurigt om man ska ge sig på d eller ej...
Gör det enkelt först för dig och koppla bort servot bara. Töm styrväxlen på olja med några ratt-tag. Lite trögare en FM varianten men fungerar bra.
Posted: Wed 23 Apr 2008, 10:17
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:Fredrik Henriksson wrote:
kollade igenom bilderna, det känns som det är mkt som kan gå snett. Lurigt om man ska ge sig på d eller ej...
Gör det enkelt först för dig och koppla bort servot bara. Töm styrväxlen på olja med några ratt-tag. Lite trögare en FM varianten men fungerar bra.
Gör nog så...
Posted: Mon 05 May 2008, 21:29
by Fredrik Henriksson
Imorgon skall bilen vägas. Jag vet att bilen måste väga 1020kg med mig i.
Jag undrar om passagerarstolen måste finnas för att gå igenom vagnsbokbesiktningen? Är vikten så pass hög att jag klarar 1020kg utan stol så plockar jag ju gärna bort den om d går.
Posted: Mon 05 May 2008, 21:41
by Anders Ohlsson
Fredrik Henriksson wrote:
Jag undrar om passagerarstolen måste finnas för att gå igenom vagnsbokbesiktningen? Är vikten så pass hög att jag klarar 1020kg utan stol så plockar jag ju gärna bort den om d går.
Det spelar väl egentligen ingen roll. Enligt sportvagnsreglementet får du köra utan passagerarstol. Någon vägning görs inte vid vagnboksbesiktningen (inte vid min i alla fall). Det intressanta är tävlingsvikten vid målgång i race. Då måste du kunna klara minimivikten.
Tänk även på att ska du köra MGCC så finns vissa undantag från Sportvagnsreglementet. bl.a. att passagerarstol måste finnas.
Posted: Mon 05 May 2008, 21:57
by Fredrik Henriksson
Anders Ohlsson wrote:Fredrik Henriksson wrote:
Jag undrar om passagerarstolen måste finnas för att gå igenom vagnsbokbesiktningen? Är vikten så pass hög att jag klarar 1020kg utan stol så plockar jag ju gärna bort den om d går.
Det spelar väl egentligen ingen roll. Enligt sportvagnsreglementet får du köra utan passagerarstol. Någon vägning görs inte vid vagnboksbesiktningen (inte vid min i alla fall). Det intressanta är tävlingsvikten vid målgång i race. Då måste du kunna klara minimivikten.
Tänk även på att ska du köra MGCC så finns vissa undantag från Sportvagnsreglementet. bl.a. att passagerarstol måste finnas.
Aha! Tack för snabbt svar!
Lurat lite. Det bästa är nog att utgå från "utan stol" vid cornervägningen (om man nu klarar viktgränsen) och sen försöka hitta en lätt stol till MGCC, för MGCC vill man ju åka!
Posted: Tue 06 May 2008, 16:08
by Fredrik Henriksson
Mer viktfrågor...
Jag har skrivit ut vagndeklarationen (har en del frågetecken så d kommer mer frågor
) och man skall bla fylla i vikten på bilen inkl förare. Dom vill då att man anger datum och plats... Hmm menar dom då någon slags officiell vägning? Jag väger bilen ikväll hos en kompis, duger det?
/Fredrik
Re: Viktfundering
Posted: Thu 20 Jan 2011, 15:26
by Anders Träff
Jag tycker det är svårt att räkna ut minimivikten
Ni verkar ju ha koll, 1,8 na ingen abs eller servo inget motortrim, endast en ankstjärt o splitter blir det, motorn får vara orginal ett tag förutom extractorgrenrör o luftfilter
Anders Träff
P:s Hoppas att kunna ställa bilen på hjulen igen nästa helg
sen ska bara motorn ur o bytas svänghjul på
Re: Viktfundering
Posted: Thu 20 Jan 2011, 15:46
by Niklas Falk
Anders Träff wrote: Jag tycker det är svårt att räkna ut minimivikten
Ni verkar ju ha koll, 1,8 na ingen abs eller servo inget motortrim, endast en ankstjärt o splitter blir det, motorn får vara orginal ett tag förutom extractorgrenrör o luftfilter
Jag som hoppades att det skulle bli lättare med denna:
http://www.spvm.se/index.php/vagndeklaration-roadsport
Re: Viktfundering
Posted: Thu 20 Jan 2011, 16:59
by Lejban
Min bil blev nu reggad med 133hk ist för dom 131hk som den har. vad skriver jag in under "Grundeffekt enligt tillverkarspec"? tillverkarn säger ju 131
Re: Viktfundering
Posted: Thu 20 Jan 2011, 17:08
by Niklas Falk
Lejban wrote:Min bil blev nu reggad med 133hk ist för dom 131hk som den har. vad skriver jag in under "Grundeffekt enligt tillverkarspec"? tillverkarn säger ju 131
Det där är ju alltid lite speciellt eftersom inget av hårdvaran som skulle bli kontrollerad vid en rivning skiljer mellan dem.
Eftersom vi tillåter motorbyte (alla Mazda Radfyra i ditt fall) så är det ju fritt fram att peka på Tillverkarintyget oavsett vad det står i regbeviset.
Är du säker på att du har en OBD-I 95a och inte en ODB-II (133hk och helt annorlunda elsystem)?
Re: Viktfundering
Posted: Thu 20 Jan 2011, 17:35
by Lejban
Niklas Falk wrote:Lejban wrote:Min bil blev nu reggad med 133hk ist för dom 131hk som den har. vad skriver jag in under "Grundeffekt enligt tillverkarspec"? tillverkarn säger ju 131
Det där är ju alltid lite speciellt eftersom inget av hårdvaran som skulle bli kontrollerad vid en rivning skiljer mellan dem.
Eftersom vi tillåter motorbyte (alla Mazda Radfyra i ditt fall) så är det ju fritt fram att peka på Tillverkarintyget oavsett vad det står i regbeviset.
Är du säker på att du har en OBD-I 95a och inte en ODB-II (133hk och helt annorlunda elsystem)?
Nej haha, jag går helt på Jimmys ord
men om den har 133hk så är det ju bara positivt!
Re: Viktfundering
Posted: Thu 20 Jan 2011, 19:39
by Fredrik Henriksson
Titta i en av kontakterna till tändspolarna. Finns det tre stift =133hk. Finns det fyra stift=131hk...
Re: Viktfundering
Posted: Thu 20 Jan 2011, 20:00
by Anders Träff
Tack Niklas
då är bara att läsa alla spec'ar om motor o varvtal. vingen räknas bara om det finns mellan rum mellan
vingen o karossen rätt eller fel. ankstjärt räknas inte som vinge ?
Anders
Re: Viktfundering
Posted: Thu 20 Jan 2011, 20:16
by Torkel k
Anders Träff wrote:Tack Niklas
då är bara att läsa alla spec'ar om motor o varvtal. vingen räknas bara om det finns mellan rum mellan
vingen o karossen rätt eller fel. ankstjärt räknas inte som vinge ?
Anders
Ja, Ankstjärt = ingen vinge.
Niklas får rätta mig om jag har fel här:
Jag tror bestämt att du inte behöver bry dig om något i rutan där det står "modifierad motor". Miatan deklareras som "datorstyrd sugmotor" och modifiering av motorn får du inte göra ändå i Roadsport C. "Original från gasspjäll till avgasport" gäller väl fortfarande? Du ska med andra ord inte klicka i rutan "Är motor modifierad: ja". Även om du höjer varvtalet med ett programerbart sprut så täcks det av "datorstyrd sugmotor".