Page 1 of 1

Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?

Posted: Thu 24 Jun 2010, 12:42
by jliljeha
Jag ska beställa en ACT Stage 1-koppling då originalet börjat slira.

"Kit comes complete with disc, pressure plate, release bearing, pilot bearing and alignment tool" står det hos MX5parts.

Är det något mer jag ska passa på att byta samtidigt, packningar eller liknande?

Tänkte genomföra bytet själv vilket med god marginal blir det mest komplicerade jag gjort på mazdan, men det är något av en principsak att inte lämna in den på verkstad.. Jag har "1.6 Enthusiasts Workshop Manual" och pappa till hjälp :)

Siktar fortfarande på att köra cupen nästa år, precis som jag gjorde 2009. Ett stort steg är dock taget och det är att jag fått ett virtuellt presentkort på båge i födelsedagspresent av min fru!

Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?

Posted: Thu 24 Jun 2010, 13:00
by ephas
Svänghjul till ett deluxelätt och packboxen innanför när du väl har petat isär allt :)

Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?

Posted: Mon 28 Jun 2010, 20:22
by jliljeha
Vad heter packboxen? Hos mx5parts finns:

Oil Seal, Gearbox Input Shaft (Front) £5.76
Gearbox Rear Oil Seal £16.58

Inga stora summor men det vore dumt att köpa något som inte behövs.

Vad skiljer kopplingen mellan 1.6 och 1.8, för övrigt? Nån gång i framtiden kanske jag vill stoppa i en 1.8 i min bil om reglementet tillåter (1990 1.6l idag) och det vore inte tokigt att kunna stoppa i något som jag kan ha nytta av även då.

Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?

Posted: Mon 28 Jun 2010, 22:28
by ephas
Hej,

Ingen aning, Falk vet garanterat.
Oil Seal, Gearbox Input Shaft (Front) £5.76 låter ju inte helt fel eftersom "Gearbox input" finns där.
Men räknas den änden som framifrån?! Som sagt, Falk lär veta :) :bow:

1,8 koppling har en större diameter. Du kan köra 1,8 koppling på en 1,6 motor men det förutsätter att du även byter till ett 1,8 svänghjul, tryckplatta och lamell. (enligt det jag läst på nätet).

Såvidare du har tänkt att köra Miata Cup med din Miata så har du ingen nytta av ett 1,8 kit.
Ett 1,8 kit kan vara till glädje om du ska plocka ur stora effekter ur motorn annars är det bara onödig vikt för motorn att dra runt + att den har större diameter :down:
Någon mer kompetent kan säkert förklara om varför en mindre diameter är bättre, även om det skulle varit samma vikt (nu är det dessutom mindre vikt också). Har något med svängningsenergier och grejer att göra :think2:

Falk? Henriksson? Josen?

Jag hade sagt: Köp en komplett motor från en 1,8 och swappa i bilen *host host* sorry OT, hehehe.
Skämt osido; Köp ett lättare svänghjul till en 1,6, byt packning, köp en bättre lamell och tryckplatta och lägg resten av pengar på Carbotechbromsar eller hjulupphängning. Om du inte har tänkt att satsa stenhårt med din 1,6a så kan du köra OEM svänghjul såvidare det inte är defekt pga kass lamell eller dylikt.

Lycka till!

Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?

Posted: Mon 28 Jun 2010, 23:33
by Niklas Falk
jliljeha wrote:Vad heter packboxen?
Engine Rear Seal, vevens bakre tätning.

Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?

Posted: Tue 29 Jun 2010, 07:54
by jliljeha
Inte i lager förstås och inget tydligt förväntat leveranstdatum.

Nåja, beställer koppling + en packning så får vi se när det kommer.

Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?

Posted: Wed 14 Jul 2010, 21:02
by jliljeha
Nu är prylarna på väg! :burnout:

Återstår att se hur lätt det är att skruva dit dem.

Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?

Posted: Sun 29 May 2011, 22:15
by jliljeha
Inte ens ett år senare (ok, jag har haft alldeles för mycket annat för mig) så står bilen på pallbokar och växellådan ligger på ett bord utanför.

Kopplingen var tvärslut men svänghjulet ser fint ut såvitt jag kan se.

Två frågor:

1. Ska jag svarva av svänghjulet ändå? Pappa har svarv så det är ingen stor grej. Hur mycket ska man ta?

2. Det var lite oljegegg i botten av "kopplingshuset", är det normalt? Trodde bara det skulle vara kopplingsdamm där inne. Jag ska byta bakre vevaxeltätningen på motorn..

.. och är det nån annan packning jag borde byta samtidigt? Det ser inte ut att vara något fel på den mellan motor och växellåda och den ska väl egentligen inte vara "oljetät" eftersom det inte ska vara nån olja där inne?

Det här blir ett mellanår för mig men jag hoppas fortfarande på att köra cupen så småningom..

Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?

Posted: Wed 08 Jun 2011, 10:41
by jliljeha
Ingen? Tänkt skruva klart i helgen.

Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?

Posted: Sun 14 Aug 2011, 18:05
by jliljeha
Fortsätter väl diskutera med mig själv :-)

Slipade av svänghjulet med smärgelduk bara och gjorde rent i den delen av växellådan där kopplingen huserar (det kallas säkert något speciellt).

Provkörde idag efter att ha fixat det sista, passade på att skruva bort allt som har med AC:n att göra i motorrummet också. Allt funkade strålande. Inget snabbmek direkt, men det är ändå viss tillfredställelse att ha gjort jobbet själv!