Gnissel och tjut
Gnissel och tjut
När jag startar bilen så ger den ifrån sig ett ilsket tjut/gnissel likt en slapp och slirande fläktrem.
Antar att det är en rem som slirar ett tag vid start.
Men varför, vilken och framförallt; törs jag köra Malmby på söndag?
Antar att det är en rem som slirar ett tag vid start.
Men varför, vilken och framförallt; törs jag köra Malmby på söndag?
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Gnissel och tjut
Häll lite vatten på remmen och se om det tystarnar. Annars svårt att hjälpa till - kan du spelar in ljudet ( mobil )
/Joachim
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Gnissel och tjut
Ok! Ska se om jag kan muta frun att starta så ska jag vara beredd med mobilen och vattensprutan.
Ljudet tystnar ganska snabbt, inom 3-5 sekunder har jag för mig.
Ljudet tystnar ganska snabbt, inom 3-5 sekunder har jag för mig.
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Gnissel och tjut
Fläktrem finns det naturligtvis ingen men det är troligtvis remmen till generator och vattenpump. Kolla om remmen är sliten och/eller löst spänd? Justera alternativt byt den. Den kostar typ inget men kan skapa mycket skada om den går av. Söndag är ju inte förrän til helgen. Det hinner du nog.
Det finns även remspray ifall du inte hinner byta. Funkar bättre än vatten i längden.
Det finns även remspray ifall du inte hinner byta. Funkar bättre än vatten i längden.
Re: Gnissel och tjut
Tackar!
Det var klockrent remmen till generator mm. Hoppas jag hinner få fatt på en och byta den innan helgen. Är det mycket jobba att byta?
Det var klockrent remmen till generator mm. Hoppas jag hinner få fatt på en och byta den innan helgen. Är det mycket jobba att byta?
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Gnissel och tjut
Min har gnisslat i två år.. Håller fortfarande..
Re: Gnissel och tjut
Bah! Där står man med två nya glänsande remmar i näven. Glad i hågen börjar jag demontera de gamla remmarna... Vad gör man då?
Jo, man rund-drar den 14mm-muttern som man kommer åt igenom hålet i drivhjulet till servopumpen... Hur lyckas man? Dessutom kommer jag nog inte att komma åt den med en vanlig mutterspräckare
Är det nån som har nåt bra tips på hur jag kan få av den muttern utan att skada gängorna på bulten?
Jo, man rund-drar den 14mm-muttern som man kommer åt igenom hålet i drivhjulet till servopumpen... Hur lyckas man? Dessutom kommer jag nog inte att komma åt den med en vanlig mutterspräckare
Är det nån som har nåt bra tips på hur jag kan få av den muttern utan att skada gängorna på bulten?
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Gnissel och tjut
Den var inte så rolig Tror du måste ta ner servo-pumpen för att komma åt den. Men det går väl inte att komma åt fästet på blocket utan att ta lossa pumpen ? Annars så sitter servo pumpen på bracket/fäste blutat i blocket
Tror du måste få ner det för att lossa bulten. Annars kanske det finns magiska verktyg som fixar rund skalle ?
Om du får bort det så skippar du servo-styrningen - behövs inte
Tror du måste få ner det för att lossa bulten. Annars kanske det finns magiska verktyg som fixar rund skalle ?
Om du får bort det så skippar du servo-styrningen - behövs inte
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Gnissel och tjut
Men då är ju den nya remmen för lång också...Josen wrote:Om du får bort det så skippar du servo-styrningen - behövs inte
Det går finfint utan servo
Re: Gnissel och tjut
Skulle man ju i och för sig göra... Då kanske man tjänar en kvarts häst också
Att remmen är för lång gör väl inget, den borde jag väl bara kunna strunta i att montera då? Eller har jag fått minneslucka från igår, gick inte den remmen bara mellan drivhjul och servopumpens drivhjul?
Hur blir bilen att köra utan servo?
Kan jag låta pumpen sitta och bara hänga av remmen eller borde jag ta bort pumpen? Hur har ni gjort?
Att remmen är för lång gör väl inget, den borde jag väl bara kunna strunta i att montera då? Eller har jag fått minneslucka från igår, gick inte den remmen bara mellan drivhjul och servopumpens drivhjul?
Hur blir bilen att köra utan servo?
Kan jag låta pumpen sitta och bara hänga av remmen eller borde jag ta bort pumpen? Hur har ni gjort?
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Gnissel och tjut
Jag har kört med bara avhängd rem i nåt år (av ren lathet som vanligt) och det är trögare än bortmonterad pump, men det går utan problem.mickeh wrote:Hur blir bilen att köra utan servo?
Kan jag låta pumpen sitta och bara hänga av remmen eller borde jag ta bort pumpen? Hur har ni gjort?
Och jag minns nog fel, Servoremmen ligger ju utanför generator/vattenpump.
Re: Gnissel och tjut
Ja, servo och AC drivs av den yttre remmen och vattenpump + generator drivs av den inre. Om det är helt omöjligt att få loss bulten hade jag nog satsat på att bända av servo remmen, byta generator remmen och sedan se om jag kunde bända på servo-remmen igen. Om det inte går att få på remmen igen: töm systemet på vätska och kör utan servo styrning.
Att ta bort servo-systemet är förresten en av de bästa förändringar jag gjort på min bil. På bana är det en otrolig skillnad i känsla.
Att ta bort servo-systemet är förresten en av de bästa förändringar jag gjort på min bil. På bana är det en otrolig skillnad i känsla.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.