Funderingar om att använda HANS

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Funderingar om att använda HANS

Post by peter dahlqvist »

Tänker köpa hjälm med HANS och kollade på SBFs regler om detta. Användning och installation skall överenstämma med FIAs anvisningar. I FIAs anvisningar (finns på SBFs regelsida) beskrivs flera olika mått som måste uppfyllas bl.a. står det att om avståndet mellan rygg och bakre bältesfäste är längre än 20cm så skall eller bör ett specielt HANS bälte användas för att fixera HANS, vilket känns extra krångligt och dyrt. Är det någon som har praktisk erfarenhet av HANS installation som kan ge lite råd? Kanske krånglar jag till det...
När jag köper HANS hur vet jag vilken vinkel jag skall ha?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Prova "Pers" HANS är nog enklast.

Allt ska fungera ihop, krage, hjälm, stol och bälte. Det funkar ju inte så bra om bältena glider av kragen pga flex eller att stolen tar i etc etc.
Trail&terror är det som fungerar.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Hubba.. Hur var det här nu...

Jag tror att de flesta nya bälten och stolar funkar med HANS.

SBF besiktningspersonal eller funktionärerna på banan verkar inte ha någon koll på HANS. Utan det är du själv som måste känna av att det funkar.

Har du köpt stol och bälten? Det viktigaste är att bältet inte kommer för långt ut på axlarna.

Det där med 20cm.: Tja kanske om du har en touringbil. Då kanske det måste fixeras men inte i Miatan. Jag har säkert 40 cm till bakre bältessträvan och det är inga problem att få det att funka.

Du får gärna prova min HANS om du vill kolla av först.
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

Jag har redan köpt stol (Sparco Sprint V) och bälte (Sparco 3"). När jag kollar upp dem närmare så är de ej HANS kompatibla. Frågan är om de fortfarande kan fungera med HANS. Det är för mycket pengar att testa runt så jag nappar gärna på ditt erbjudande Per. Jag kommer självklart att köpa hjälm som är HANS kompatibel. Min fundering är om jag skulle skaffa HANS nu direkt och vad jag skulle då ha när det t.ex. gäller vinkeln på HANS. Det finns några olika.... Men nu med insikten jag har så blir det HANS kompatibla saker i fortsättningen och det jag har idag får förpassas till passagerarsidan.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Här är en till som vill prova med ditt HANS-skydd vid tillfälle Per. Fick min OMP-hjälm med HANS-fäste i helgen och sitter i samma sits som Peter D (dvs Sparco Sprint V stol).
Vore intressant att se hur hjälm, stol, bälte och HANS fungerar ihop. Tycker att det borde fungera om jag bedömmer hur jag sitter i stolen.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Min stol ska heller inte vara HANS förberedd men det funkar och ser bra ut säger experterna.

Observera! Har ni HANS fästen på hjälmen måste ni använda HANS-krage annars släpper dom inte ut en på banan. Trots att, i mitt fall, hjälmen väger under 1500.. Det är väl där gränsen går?

Gäller tävling alltså..
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

1400g/1500g numera utan Hans, med Hans ingen viktbegränsning.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Per Hammarsjö wrote:Min stol ska heller inte vara HANS förberedd men det funkar och ser bra ut säger experterna.

Observera! Har ni HANS fästen på hjälmen måste ni använda HANS-krage annars släpper dom inte ut en på banan. Trots att, i mitt fall, hjälmen väger under 1500.. Det är väl där gränsen går?

Gäller tävling alltså..
Stämmer verkligen detta? Verkar ju helt hål i huvudet att man måste ha HANS-skydd bara för att hjälmen är HANS-förberedd. Den blir väl inte mindre säker bara för att det sitter två fästen på sidorna (så länge vikten inte överstiger 1500 g). Är det upp till tävlingsledningen att tolka reglerna inför varje tävling eller är det oklart från SBF?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Kom det inte dispans för att använda hjälm med fästen utan kragen före 2010? Visst är det så ni som har koll. :?
De e mycke nu...
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Jag har ingen aning. Vet bara att dom vägrade släppa ut mig på banan innan kragen var på. Enligt dem var det regler för sånt. Kan vara värt att kolla upp...
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Re: Funderingar om att använda HANS

Post by peter dahlqvist »

Jag har inte kunnat hitta någon sådan regel. Har någon annan kollat? Som är mer van vid att läsa reglerna....

Det finns en regel om bälten men alla FIA godkända verkar uppfylla den. men verkar alltså inte behöva ha något speciell HANS godkänt bälte.

Jag kommer i alla fall att köpa hjälm med HANS fästen. Sen får vi se när jag kan köpa kragen.

Har någon tips på billigast på hjälm i Sverige? Jag kollar på Forsmanns (Huddinge, jag köpte overall hos dem). De är i alla fall billigare än att köpa från Rallynuts;

Sparco Formula = 5465kr
Sparco Speed =7125kr
Arai Sk-5K = 9680kr (medium finns hemma)

Peltor är ju billigare men känns gammal och sämre.

Vilken är bäst av dem? Jag är mest intresserad av Sparco Speed; större öppning etc än formula och billigare än Arai.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Funderingar om att använda HANS

Post by Niklas Falk »

peter dahlqvist wrote:Vilken är bäst av dem? Jag är mest intresserad av Sparco Speed; större öppning etc än formula och billigare än Arai.
Den som passar ditt huvud bra är bäst :)

Jag blir själv lite konfunderad när man läser hjälmspecar. En del står det att de är FIAgodkända enligt xx vid användning med HANS :think2:
Hur är det då om man tar en sån Hansförberedd (utan fästen, eftersom hjälm med fästen tydligen skall användas tillsammans med HANS) under 1500g, är den då OK att använda (uppgradera till HANSfästen och HANS 2012 senast, kanske finns det fler alternativ då).
Bell GT5 Sport och Bell K1 Sport SV skulle jag vilja testa.
Hur är det med Snell SA2005, det är ju många hjälmar som inte listas som FIA längre (men som kan fås med HANSknoppar och då med FIA-hologrammärke).

Anledningen till att jag funderar på att uppgradera från G10 i "förtid" finns i annan tråd...
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Re: Funderingar om att använda HANS

Post by peter dahlqvist »

Min plånbok var rädd för det svaret. Sedan MC tiden vet jag att Arai hjälmar passar mitt huvud (eller tvärtom...). Antaget att de har samma form på sina motorsporthjälmar.

Jag hoppas hinna till Forsmanns imorgon så vi får se...

Undrar om det går att få ett svar som gäller angående HANS...
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Funderingar om att använda HANS

Post by Andreas E »

peter dahlqvist wrote:Min plånbok var rädd för det svaret. Sedan MC tiden vet jag att Arai hjälmar passar mitt huvud (eller tvärtom...). Antaget att de har samma form på sina motorsporthjälmar.

Jag hoppas hinna till Forsmanns imorgon så vi får se...

Undrar om det går att få ett svar som gäller angående HANS...
Jag har skickat frågan om man får använda en hjälm med HANS-fäste utan HANS-skydd till SBF (skickade 28/12). Fick svar inom någon dag att det ska återkomma efter alla helger med svar. Dock har jag trots att jag påmint dem i slutet på januari ännu inte fått ett svar. Ska jaga på igen och hoppas jag kan få ett tydligt statement att det är OK med en HANS-hjälm utan HANS-skydd så länge den väger under 1500 g.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Re: Funderingar om att använda HANS

Post by peter dahlqvist »

Enligt ägaren på Forsmanns som jag var hos igår och tittade på en Sparco Circuit Adv så är det vikten som avgör. Är det under 1500gr då skall det gå bra. Men han sade att det är få hjälmar som ligger under 1500gr. Vi försökte hitta vikt information på Sparco hjälmar. Både genom att titta i Sparcos information och i hjälmar utan att lyckas. Det kan ju vara en anledning till att man agerar såsom i Pers fall. Man chansar inte utan anser att alla hjälmar är för tunga.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Funderingar om att använda HANS

Post by Måns Wilke »

Frågan är om de fortfarande kan fungera med HANS. Det är för mycket pengar att testa runt så jag nappar gärna på ditt erbjudande Per. Jag kommer självklart att köpa hjälm som är HANS kompatibel. Min fundering är om jag skulle skaffa HANS nu direkt och vad jag skulle då ha när det
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply