Max varvtal NB 140 hk
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Max varvtal NB 140 hk
Vad har ni satt era varvstopp till? Balanserad NB 140 hk motor. 949 racing ventilfjädrar för 7800 varv.
Torbjörn
Torbjörn
Torbjörn Linderson
- Carl.Josefsson
- Posts: 62
- Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
- Location: Göteborg
Re: Max varvtal NB 140 hk
Av ren nyfikenhet, vad är varvstoppet satt till på en originalmotor??Torbjorn968 wrote:Vad har ni satt era varvstopp till? Balanserad NB 140 hk motor. 949 racing ventilfjädrar för 7800 varv.
Torbjörn
/C
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Max varvtal NB 140 hk
6900 på 1,8 (men nålen visar ca 7200).Carl.Josefsson wrote:Av ren nyfikenhet, vad är varvstoppet satt till på en originalmotor??
1,6 har jag för mig har 7200 på riktigt.
Re: Max varvtal NB 140 hk
Hej Torbjörn,
Nu kommer jag som den lilla polisen igen...
Det är inte tillåtet att byta ventilfjädrar, måste vara original, annars räknas motorn som trimmad.
Nu kommer jag som den lilla polisen igen...
Det är inte tillåtet att byta ventilfjädrar, måste vara original, annars räknas motorn som trimmad.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Max varvtal NB 140 hk
Det är ju upp till varje förare att läsa och förstå reglerna i Roadsport:
http://www.sbf.se/globalassets/svenska- ... 6-2018.pdf
Och om man kör Standardklassen:
http://www.spvm.se/kontakt-4.html
Roadsportreglementets första stycke:
Modifieringar skall hållas inom det som uttryckligen tillåts i nedanstående reglemente. Det åligger föraren att tillhandahålla information och nödvändiga specifikationer, om sådana begärs.
6.20.1.2 Motor kategori 2:
En motor som mellan gasspjäll och avgaspackning helt överensstämmer med en fabriksstandard motor får ha följande tillåtna modifieringar mot ett tillägg på 5 % utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. 6.20.2 nedan:
Avgassystem inklusive grenrör, omprogrammering/utbyte av motorstyrsystem eller ombestyckning av original förgasare, luftfilter, svänghjul, koppling samt insugningstrattar. För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modifieras.
Dvs det är enbart dessa ändringar som får avvika från original.
http://www.sbf.se/globalassets/svenska- ... 6-2018.pdf
Och om man kör Standardklassen:
http://www.spvm.se/kontakt-4.html
Roadsportreglementets första stycke:
Modifieringar skall hållas inom det som uttryckligen tillåts i nedanstående reglemente. Det åligger föraren att tillhandahålla information och nödvändiga specifikationer, om sådana begärs.
6.20.1.2 Motor kategori 2:
En motor som mellan gasspjäll och avgaspackning helt överensstämmer med en fabriksstandard motor får ha följande tillåtna modifieringar mot ett tillägg på 5 % utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. 6.20.2 nedan:
Avgassystem inklusive grenrör, omprogrammering/utbyte av motorstyrsystem eller ombestyckning av original förgasare, luftfilter, svänghjul, koppling samt insugningstrattar. För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modifieras.
Dvs det är enbart dessa ändringar som får avvika från original.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Max varvtal NB 140 hk
Hur omodifierad original definieras är inte så svårt att hitta
viewtopic.php?f=5&t=3923#p35429
viewtopic.php?f=5&t=3923#p35429
Re: Max varvtal NB 140 hk
Så 1,8:an har varvstopp på 6900 original. Skulle det finnas någon anledning att varva mer med relativt standard motor, eller kvittar det?Niklas Falk wrote:6900 på 1,8 (men nålen visar ca 7200).Carl.Josefsson wrote:Av ren nyfikenhet, vad är varvstoppet satt till på en originalmotor??
1,6 har jag för mig har 7200 på riktigt.
Vad följer sedan i ordning av saker som går sönder mellan 6900 och säg 9000 oavsett behov av att varva eller inte?
- Ventilfjädrar?
- Stakar?
Claes Haglund
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Max varvtal NB 140 hk
Fjädrarna går inte sönder men att låta ventilerna studsa i sätena är inte bra.
Stakarna är det som brukar beskrivas som svagheten om du besöker 7800 alltför ofta.
Vitsen att placera varvtal ett högre är att flytta upp den använda arean under momentkurvan.
Klarar man sen av att behålla momentet lite högre upp så blir det ju mer hästkrafter, men det är inte enkelt.
Stakarna är det som brukar beskrivas som svagheten om du besöker 7800 alltför ofta.
Vitsen att placera varvtal ett högre är att flytta upp den använda arean under momentkurvan.
Klarar man sen av att behålla momentet lite högre upp så blir det ju mer hästkrafter, men det är inte enkelt.
Re: Max varvtal NB 140 hk
Så är det ju naturligtvis. Men om man skulle byta kamaxlar till något som är optimerat för mer varv, har bra flöde både in och ut ur motorn (relativt fritt avgas och insug) och kanske även balanserat motorn, så är det med andra ord läge att byta stakar till något häftigare, ventilfjädrar (som väl kommer ganska naturligt med kamaxelbyte) och därmed kanske också ventiltätningar? Då borde man kunna överskrida 8000 ganska ordentligt och samtidigt ha nytta av det, gissar jag? Eller är det läge att börja bearbeta toppen med portningar och större ventiler innan dess? Och kolvarna, är det läge att byta ut dem innan dess också?Niklas Falk wrote:Fjädrarna går inte sönder men att låta ventilerna studsa i sätena är inte bra.
Stakarna är det som brukar beskrivas som svagheten om du besöker 7800 alltför ofta.
Vitsen att placera varvtal ett högre är att flytta upp den använda arean under momentkurvan.
Klarar man sen av att behålla momentet lite högre upp så blir det ju mer hästkrafter, men det är inte enkelt.
Claes Haglund
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Max varvtal NB 140 hk
BP och dess kanaler (på BP4W och BP6D) funkar väl upp till 8500 ungefär, sen är det inte lönt.
Men det kostar på i slitage också, så att hålla sig under 8k känns tryggast, trots allt är gjort som det ska och ventilerna styrs som de ska även vid besök över 10k.
Men det är alltid lite pyssel att få till motorer som inte ska maxas vid höga varvtal. Avstämda längder får inte plats, kamaxlar måste göras efter eget huvud mm. BP har ju inte så stor sugmotortrimmningshistoria med "rallyfocus".
Men det kostar på i slitage också, så att hålla sig under 8k känns tryggast, trots allt är gjort som det ska och ventilerna styrs som de ska även vid besök över 10k.
Men det är alltid lite pyssel att få till motorer som inte ska maxas vid höga varvtal. Avstämda längder får inte plats, kamaxlar måste göras efter eget huvud mm. BP har ju inte så stor sugmotortrimmningshistoria med "rallyfocus".
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Max varvtal NB 140 hk
Happ. Om man ska varva så får man pötta i en Hondamotor alltså. Tack!
Claes Haglund
Re: Max varvtal NB 140 hk
Skulle säga att allt över 7500 är att be om lager eller oljepumps ras i längden. Miatans motor vibrerar sönder lagerna vid höga varv. Sen kan jag förstå att man vid racibg ibland vill ha ett par hundra varv extra för slippa växla. Men original maskin mår varken bra eller ger någon vidare effekt på högre varv utan att byggas om rejält.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Max varvtal NB 140 hk
Torbjorn968 wrote:Balansering ej nog?
Går ju balansera och köpa dyra svängningsdämpare och kraftigare oljepump. Men i grund av botten är det bara så motorn är konstruerad. Kostar gatanterat mer än det smakar att försöka varva mycket. Personligen skulle jag hålla mig under 7500. Om det inte är någon specifik bana där man varvstoppar en kortare stund för slippa växla.. då får överväga om det är värt det.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.