Willwood bromsar på Flyin Miata Brake Friday - rätt grej?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Willwood bromsar på Flyin Miata Brake Friday - rätt grej?

Post by Torbjorn968 »

Har blivit lite förvånad över att höra att en del anser bättre bromsar som en fördel för Miata racing, intrycket är att standardbromsarna med rätt belägg håller fantastiskt väl. Men jag kör kanske för långsamt?

Om man skall uppgradera är det då Willwood som gäller? Just nu rea på "brake friday" på Flyin Miata,

T
Torbjörn Linderson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Willwood bromsar på Flyin Miata Brake Friday - rätt grej

Post by Niklas Falk »

Det finns saker som är bättre än Wilwood. Det finns tom Wilwood som är bättre än Wilwood.
http://www.trackspeedengineering.com/Br ... e-kit.html

Mer konsekvent brombeteende de sista metrarna in i sväng märks.

Eller Dynapro radials med lite anpassning
http://www.tceperformanceproducts.com/m ... 6/kits-16/

Sen finns det AP Racing etc
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Willwood bromsar på Flyin Miata Brake Friday - rätt grej

Post by Victor »

En nackdel med original glidok enligt mina erfarenheter är att de flexar så att beläggen inte slits jämnt, de slits mer i ytterkant än i innerkant, och även i skivans rotationsriktning kan man se lite kilform ibland.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Willwood bromsar på Flyin Miata Brake Friday - rätt grej

Post by chriss »

Victor wrote:En nackdel med original glidok enligt mina erfarenheter är att de flexar så att beläggen inte slits jämnt, de slits mer i ytterkant än i innerkant, och även i skivans rotationsriktning kan man se lite kilform ibland.
Så gjorde mina med klossar som inte bettade så bra utan mycket pedaltryck. Med belägg som inte kräver så mycket pedaltryck är det inte alls mycket långre.
Chriss Rice
Göteborg
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Willwood bromsar på Flyin Miata Brake Friday - rätt grej

Post by Torbjorn968 »

Tittar på stoptech just nu. Åsikt mot AP?

Torbjörn
Torbjörn Linderson
Post Reply