Huvudbromscylinder/4-kolvsok

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Ledel
Posts: 14
Joined: Sun 03 May 2015, 08:31
Location: Ugglarp

Huvudbromscylinder/4-kolvsok

Post by Ledel »

jag har en NA-91 utan ABS med MX-5 sport ok bak och Wilwood 4-kolvsok fram, nån som vet vilken huvudbromscylinder som passar till detta? sporten lär ju ha större, men hur mycket större?? org är 7/8, jag har en cylinder från 626 som är 15/16 blir det nån märkbar skillnad om jag monterar den? eller nåt annat bra tips är välkommet.
Martin Ledel
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Huvudbromscylinder/4-kolvsok

Post by Niklas H »

Det är populärt att köra nbfl huvudbromscylinder med de bromsarna. den är 15/16", kanske samma som den 626 du har. Ska bli lite trevligare känsla, funktionsmässigt är det tveksamt om det spelar så stor roll, kortare slag.

Boostern (bromsförstärkaren) har nära dubbelt så hög ratio om man tar den från en 01-05 med abs också. Inte alltid man vill ha det.
Niklas Holmlöv
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Huvudbromscylinder/4-kolvsok

Post by Niklas Falk »

Sen finns det 1" från 929 om man lyckas få tag på en sån.
Allt beror ju på kolvarean i framoken.
Men det är ganska väl utprovat vid detta laget (15/16 funkar fint med de vanligaste Wilwoodoken).
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Huvudbromscylinder/4-kolvsok

Post by Mblixt »

Testa med det du redan har.
Funkar? Kör vidare.
Missnöjd? Sök lösning.
Blir jättedyrt att köpa lösningar på problem innan dom finns.
Har själv 4-kolvs Willwood utan en susning om huvudcylinderarea.
Michael Blixt
Ledel
Posts: 14
Joined: Sun 03 May 2015, 08:31
Location: Ugglarp

Re: Huvudbromscylinder/4-kolvsok

Post by Ledel »

ett resultat! jo Michael körde med den förra året och min inställning va att den tog längre ner. lösningen blev en 1" från Subaru legacy ca -90 års modell med NA -91 org bromsservo. pedalen tar betydligt högre upp nu, tyvärr så väntar jag på motorn som är på renovering så jag har bara "torrbromsat" än så länge, åter kommer när jag vet mer, tack även Nicklas o Nicklas för input.
Martin Ledel
Post Reply