Har blivit avrådd att byta till 146 hk motorn (NA 1., allas favorit verkar vara 140 hk motorn. Vad är skälet?
Lyckades få till det hyfsat på kullen senast med 1:04.1 på varvet bilen väger typ 1020 tom så lite mer effekt och lite mindre vikt så blir det nog fint och man kan komma å tävla lite
Mvh
Torbjörn
Motorbyte: 146 hk eller 140 hk
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Motorbyte: 146 hk eller 140 hk
Torbjörn Linderson
Re: Motorbyte: 146 hk eller 140 hk
Är väl både gamla sanningar och nyare inblandat.
# 140 hk ger lägre tävlingsvikt (Roadsport C).
# 146 hk har VVT (variabel insugskam), lite krångligare att styra med eftermarknadssprut och mappa ut hela potentialen ur (detta är säkert en anledning till tidigare val av 140 hk när det inte fanns VVT-styrning till eftermarknadssprut till rimlig peng, det gör det nuförtiden).
# Sedan finns det en massa smådetaljer som skiljer mellan motorerna men de har jag inte koll på i detalj om det är något avgörande där.
# 140 hk ger lägre tävlingsvikt (Roadsport C).
# 146 hk har VVT (variabel insugskam), lite krångligare att styra med eftermarknadssprut och mappa ut hela potentialen ur (detta är säkert en anledning till tidigare val av 140 hk när det inte fanns VVT-styrning till eftermarknadssprut till rimlig peng, det gör det nuförtiden).
# Sedan finns det en massa smådetaljer som skiljer mellan motorerna men de har jag inte koll på i detalj om det är något avgörande där.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Motorbyte: 146 hk eller 140 hk
Lite högre tävlingsvikt i mitt fall en fördel: mindre att lätta (inkl 100 kg tomvikt på föraren). Bara det motsvatas sv extra effekt.
T
T
Torbjörn Linderson