Tjena
Det här har det nog skrivits om tidigare på forumet men orkar inte leta..
Har snackat med två Mazdaverkstäder (Västerås och Eskilstuna) om när det är
dags att byta kamrem och den ena säger ca 8-9000 mil och den andra säger
vart 6:e år oavsett mil!
Kanske nå`n här vet vad som gäller rek. bytesintervaller och när byter ni andra remmen
egentligen?
Bilen körs ibland (ofta) till max och vill inte slarva med rembytet....
Har nu gått ca 7500mil med ett rembyte ca 6 år sen.
Dags igen eller...??
MVH Roffe
Kamremsbytesintervall NB-00
Kamremsbytesintervall NB-00
Rolf Löbu
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Kamremsbytesintervall NB-00
Brukar vara miltal och ålder man går efter. Byt remmen vid det som kommer först. I ditt fall verkar det ju vara åldern. Remmen slits med miltalet och åldras med åren. Båda måste tas med i beräkningen.
/Oscar Kärrqvist
Re: Kamremsbytesintervall NB-00
Sen är våra motorer noninterference så det är inte hela världen om kamremmen går sönder. Dvs det värsta som händer är att man blir stående.
Glöm inte byta vattenpump i samma veva för den är inställd att börja läcka ca 50 mil efter kamremsbyte om den inte byts
Glöm inte byta vattenpump i samma veva för den är inställd att börja läcka ca 50 mil efter kamremsbyte om den inte byts
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Kamremsbytesintervall NB-00
Det värsta som kan hända finns det ingen gräns för tyvärr, men ofta går det bra.
Beror lite på vid vilket varvtal den går av. Vid maxvarv kan det alltid hända mer knas än vid tomgång.
Beror lite på vid vilket varvtal den går av. Vid maxvarv kan det alltid hända mer knas än vid tomgång.