Hej,
Under helgen på bana inne på andra varvet tvärdör motor helt plötsligt.
Vid startförsök drar startmotorn normalt med inga tecken på tändning
Sedan kollade jag följande:
- Kollade säkringar (tog ur och satte i igen)
- lossade batteripolerna, rena å fina ingen oxidation, drog fast dem igen.
- Lossade jordkabel i bagageutrymmet, skrapade bort lite färg för bättre kontakt.
Körde startmotorn, ingen tändning.
Efter ytterligare 5 minuters väntan, så startade bilen, lät den stå på tomgång ett tag och provade att varva upp den, då dog den igen. Startade sedan ej.
kollade vidare:
- Tog ur kontakterna till ECU:n, sprayade lite 5-56, tryckte tillbaka.
- Tog ur kontakt till LMM:en, blåste bort lite "bös", satte tillbaka.
Efter detta så startade bilen direkt, gick 2 pass till på banan och sedan 30 mil hem
Detta är andra gången det inträffar. Förra gången var 3-4 år sedan, då jag testade samma saker förutom att kopppla ur och in ECU:n. Kom inte heller då fram till någon rotorsak. Sedan dess har bilen gått 2500 mil...
Någon här som känner igen det här fenomenet och har en träffsäker diagnos? Oerhört tacksam för relevanta tips.
Motor tvärdör under belastning NA 1,6?
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Motor tvärdör under belastning NA 1,6?
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Re: Motor tvärdör under belastning NA 1,6?
Kolla så att wiern till strömbrytaren inte är för spänd, för då kan vissa delar av systemet missa strömtillförsel!
Jag vet att det låter konstigt att kontakten släpper igenom lite ström men inte tillräckligt men så vekar det iaf vara på min bil ibland!
Enkelt och värt att kolla iaf!
Jag vet att det låter konstigt att kontakten släpper igenom lite ström men inte tillräckligt men så vekar det iaf vara på min bil ibland!
Enkelt och värt att kolla iaf!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Re: Motor tvärdör under belastning NA 1,6?
Jag har ingen säkerhetsbrytare på min bil, men jag förstår hur du menar.
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Re: Motor tvärdör under belastning NA 1,6?
Ingen annan som råkat ut för detta?
Alla tips mottages
Alla tips mottages
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Re: Motor tvärdör under belastning NA 1,6?
LMM är en trolig skurk när bilen startar och sedan dör vid last.
Det är vad jag förstår också den del du har rört båda gångerna.
Kontaktproblem eller skit under locket?
Det är vad jag förstår också den del du har rört båda gångerna.
Kontaktproblem eller skit under locket?
Niklas Holmlöv