Hej!
Jag har nu en NA med 1.6 liters motor som verkar hyfsat kittad för racing (Jonez bil). För att få den konkurrenskraftig behöver jag om jag förstår saken rätt leta rätt på en 1.8 L motor (passar NB motorn).
Ett annat alternativ är att flytta allt godis till en NB jag har till salu (grenrör, avgas, , stol, bur, hjulupphängningar mm). Passar grejorna rakt av mellan NA o NB?
Och hur är det med bur och helbilsgodkännande? Behöver jag plocka ur buren och stolarna inför varje besiktning?
//TL
Lite brådis: val mellan NA o NB, vilken skall jag sälja
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Lite brådis: val mellan NA o NB, vilken skall jag sälja
Torbjörn Linderson
Re: Lite brådis: val mellan NA o NB, vilken skall jag sälja
Hejsan TL. Jag har inget svar tyvärr utan åker snålskjuts på din tråd :S så här kommer en hel driva med nybörjarfrågor till alla er mer kunniga:
1, Det är ju en rejäl skillnad, 30hk, mellan 1,6 och 1,8. Det borde väl innebära att 1,8 är bättre på bana, iaf bana med lite raksträckor? Är det skillnader i övrigt mellan bilarna som chassi, dämpare etc?
2, Vilka modeller av NB 1,8 har diff och 6vxl låda? Är det vissa årsmodeller eller handlar det om valda tillbehör? Vad jag förstått är det en hygglig fördel med 6vxl (Håller bättre och mer effektivt?) samt diff ger bättre väghållning?
Trevlig sommar,
FW
1, Det är ju en rejäl skillnad, 30hk, mellan 1,6 och 1,8. Det borde väl innebära att 1,8 är bättre på bana, iaf bana med lite raksträckor? Är det skillnader i övrigt mellan bilarna som chassi, dämpare etc?
2, Vilka modeller av NB 1,8 har diff och 6vxl låda? Är det vissa årsmodeller eller handlar det om valda tillbehör? Vad jag förstått är det en hygglig fördel med 6vxl (Håller bättre och mer effektivt?) samt diff ger bättre väghållning?
Trevlig sommar,
FW
Fredrik Wedelstam, Västerås
Re: Lite brådis: val mellan NA o NB, vilken skall jag sälja
Torsendiff finns i princip i alla NB 1,8, åtminstone i Tyskland och Sverige, kan finnas någon snikversion utan (snikversionen kan synas på ratten som då har fyra ekrar istället för tre, dessa bilar kan även sakna elspeglar, centrallås, elantenn m.m.).wedel wrote:Hejsan TL. Jag har inget svar tyvärr utan åker snålskjuts på din tråd :S så här kommer en hel driva med nybörjarfrågor till alla er mer kunniga:
1, Det är ju en rejäl skillnad, 30hk, mellan 1,6 och 1,8. Det borde väl innebära att 1,8 är bättre på bana, iaf bana med lite raksträckor? Är det skillnader i övrigt mellan bilarna som chassi, dämpare etc?
2, Vilka modeller av NB 1,8 har diff och 6vxl låda? Är det vissa årsmodeller eller handlar det om valda tillbehör? Vad jag förstått är det en hygglig fördel med 6vxl (Håller bättre och mer effektivt?) samt diff ger bättre väghållning?
Trevlig sommar,
FW
6-vxl låda finns på jubileumsmodellen -99 (blå metallic), SE-modellen -00 (vinröd metallic), en del tyska specialversioner som kan heta Magic Edition, Miracle Edition och liknande samt sportmodellen från 01 och framåt. Sportmodellen har större bromsar runt om och Bilsteindämpare som andra kännetecken.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition