Växellådsolja?
Växellådsolja?
Hej
Har någon några tipps på typ av växellådsolja för bankörning?
ds gäller bakaxelolja?
Tacksam för tipps om fabrikat och typ?
MVH
Ola
Har någon några tipps på typ av växellådsolja för bankörning?
ds gäller bakaxelolja?
Tacksam för tipps om fabrikat och typ?
MVH
Ola
Ola Flodin
Flodin Racing
91 MX-5 Super charged
Flodin Racing
91 MX-5 Super charged
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Växellådsolja?
Hej i bakaxeln kör jag Liqui-Moly LS SAE 75W-140 det är en limited slip för diffspärr. Beroende på hur mycket jag
kör så byter jag en extra gång mitt i säsongen . Växellåda finns det fler att välja på men LM SAE 75W-90 den byter jag varanan tävling samtidigt som motorolja LM 10w-60 helsyntet
Liqui-Moly Hittar du på Autoexperten runt om i sverige
Anders Träff
kör så byter jag en extra gång mitt i säsongen . Växellåda finns det fler att välja på men LM SAE 75W-90 den byter jag varanan tävling samtidigt som motorolja LM 10w-60 helsyntet
Liqui-Moly Hittar du på Autoexperten runt om i sverige
Anders Träff
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Växellådsolja?
Populär olja bland MX-5 åkare.
2 liter Redline MT-90 / för växellådan
1 liter Redline 75w90 / för bakväxeln
Conny L
2 liter Redline MT-90 / för växellådan
1 liter Redline 75w90 / för bakväxeln
Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Växellådsolja?
Håller helt med Conny (för det är dom oljorna jag kör med)Conny Lundell wrote:Populär olja bland MX-5 åkare.
2 liter Redline MT-90 / för växellådan
1 liter Redline 75w90 / för bakväxeln
Conny L
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Re: Växellådsolja?
Jag ocksåMiatamannen wrote:Håller helt med Conny (för det är dom oljorna jag kör med)Conny Lundell wrote:Populär olja bland MX-5 åkare.
2 liter Redline MT-90 / för växellådan
1 liter Redline 75w90 / för bakväxeln
Conny L
Jag byter varannan säsong, oljan såg rätt ok ut när jag tappade ur den. Men FY vad bakaxeloljan luktar, både som ny och ytterligare lite värre som använd.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Växellådsolja?
Ha. nu tycker ni säkert att jag är korkad. men jag kör biltema olja i min miata både motor och drivlina.
Andra sidan byter jag motorolja inför varje körning oftast (blir iaf 3-4 byten/sommar). Låda och bakaxel byts inför varje sesong.
Bara det är rätt viskositet så blir det nog bra. Stora skillnaden är att den dyra oljan oftast håller längre och inte drar åt sig lika mycket fukt med mera.
Och för ni som är tveksamma till feltema i motorn. Min turbo-maskin rulla hela sommaren på feltema olja. Överhetta motorn rejält flera gånger. Visst en vevstake blev krokig men det har inte oljan med o göra.
När jag rev maskinen såg minna lager som spritt nya ut. Dom som borra upp mitt block för nya kolvarna fråga varför jag ens borra då dom tyckte cylinderloppen såg hur fina ut som helst. körde totalt 1000mil överladdat på feltema olja.
Andra sidan byter jag motorolja inför varje körning oftast (blir iaf 3-4 byten/sommar). Låda och bakaxel byts inför varje sesong.
Bara det är rätt viskositet så blir det nog bra. Stora skillnaden är att den dyra oljan oftast håller längre och inte drar åt sig lika mycket fukt med mera.
Och för ni som är tveksamma till feltema i motorn. Min turbo-maskin rulla hela sommaren på feltema olja. Överhetta motorn rejält flera gånger. Visst en vevstake blev krokig men det har inte oljan med o göra.
När jag rev maskinen såg minna lager som spritt nya ut. Dom som borra upp mitt block för nya kolvarna fråga varför jag ens borra då dom tyckte cylinderloppen såg hur fina ut som helst. körde totalt 1000mil överladdat på feltema olja.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Växellådsolja?
Jag kör också växellåda olja och bakaxel olja från biltema. Fungerar kanon och som många nämner här byter man iallfall 1 gång om året som jag tror är viktigare än en dyr olja som skall hålla längre.
Motor olja är mobil 1 5w-50 fullsyntet som de brukar ha drive på 399kr på jula.
Så i garaget står det alltid 2 flaskor motorolja och 4 flaskor transmissionolja
Sen har jag ett överdrivet stor termostatstyrd oljekyl till motorn som håller oljan frisk och aldrig över 110grader
Motor olja är mobil 1 5w-50 fullsyntet som de brukar ha drive på 399kr på jula.
Så i garaget står det alltid 2 flaskor motorolja och 4 flaskor transmissionolja
Sen har jag ett överdrivet stor termostatstyrd oljekyl till motorn som håller oljan frisk och aldrig över 110grader
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Växellådsolja?
Jag tackar för svaren, det blir ett svårt val. Körde min tjänste bil 45000 mil på biltema oljor och den går fortfarande så helt usla kan de inte vara. Men i år kör vi på kvalitet, det skall kosta att ligga på top!
Om någon är intresserad så har jag byggt om en 91a. som i regg bevistet har effekt uppgiften okännt antal, lite kul kan inte vara så många som har det.
Motor: 1,6 med JR 45 kompressor och Inter cooler med nåt jvla öppet luftfilter
Styrsystem Hydra Nehmesis 2.7
Bränsle, 1.8 Lter spridare, högtrycks pump av tyskt fabrikat som jag glömmt.
Hjul: Koni ställbara och Federal 205/55 16 på specialgorda fäljar med off sett 45.
Båge från Bengt ( blir aldrig färdig) i Lund
pluss lite annat smått å gott.
MVH
Ola
Om någon är intresserad så har jag byggt om en 91a. som i regg bevistet har effekt uppgiften okännt antal, lite kul kan inte vara så många som har det.
Motor: 1,6 med JR 45 kompressor och Inter cooler med nåt jvla öppet luftfilter
Styrsystem Hydra Nehmesis 2.7
Bränsle, 1.8 Lter spridare, högtrycks pump av tyskt fabrikat som jag glömmt.
Hjul: Koni ställbara och Federal 205/55 16 på specialgorda fäljar med off sett 45.
Båge från Bengt ( blir aldrig färdig) i Lund
pluss lite annat smått å gott.
MVH
Ola
Ola Flodin
Flodin Racing
91 MX-5 Super charged
Flodin Racing
91 MX-5 Super charged
Re: Växellådsolja?
Aha, det måste vara dig jag pratade med på Sturup i somras Jag körde den grå NBn. Kul att du har hittat hit!flodin wrote:Jag tackar för svaren, det blir ett svårt val. Körde min tjänste bil 45000 mil på biltema oljor och den går fortfarande så helt usla kan de inte vara. Men i år kör vi på kvalitet, det skall kosta att ligga på top!
Om någon är intresserad så har jag byggt om en 91a. som i regg bevistet har effekt uppgiften okännt antal, lite kul kan inte vara så många som har det.
Motor: 1,6 med JR 45 kompressor och Inter cooler med nåt jvla öppet luftfilter
Styrsystem Hydra Nehmesis 2.7
Bränsle, 1.8 Lter spridare, högtrycks pump av tyskt fabrikat som jag glömmt.
Hjul: Koni ställbara och Federal 205/55 16 på specialgorda fäljar med off sett 45.
Båge från Bengt ( blir aldrig färdig) i Lund
pluss lite annat smått å gott.
MVH
Ola
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Växellådsolja?
Hej Victor,
Yep det var jag i den röda miatan med de töntiga hjulen (numera åtgärdat)
MVH
Ola
Yep det var jag i den röda miatan med de töntiga hjulen (numera åtgärdat)
MVH
Ola
Ola Flodin
Flodin Racing
91 MX-5 Super charged
Flodin Racing
91 MX-5 Super charged
Re: Växellådsolja?
Jag tar upp den här tråden igen, fast den är rätt gammal . Jag bytte nämligen till Redline MT-90 i växellådan i våras och det ledde till en del problem. Vore intressant om ni andra som kör på den oljan har samma problem.
När jag köpte bilen 2010 bytte jag alla oljor, och i växellådan blev det en "standardolja", jag tror det var från OKQ8. Allt fungerade fint, växlandet gick som det ska på en Miata, dvs mycket bra. Nu i vintras så bytte jag igen och då tänkte jag att jag skulle kosta på mig den olja som alla (verkar det som) rekommenderar, Redline MT-90. Rätt snart så märkte jag att växellådan kändes inte lika trevlig som förut. Det var mest vid uppväxlingar då det verkar som om synkroniseringen inte jobbar som den ska, man känner verkligen kuggarna innan växeln går i. Vid bankörning har jag också betydligt mer missade växlingar än tidigare, om jag inte tar det väldigt lugnt. Det händer vid uppväxling till trean, fyran och femman, så jag tror inte det är någon enskild synkring som är dålig. Jag kommer nog nu att byta till en annan olja, frågan är vilken som ni på forumet kan rekommendera? Och ni som kör Redline, har ni haft några sådana här problem?
När jag köpte bilen 2010 bytte jag alla oljor, och i växellådan blev det en "standardolja", jag tror det var från OKQ8. Allt fungerade fint, växlandet gick som det ska på en Miata, dvs mycket bra. Nu i vintras så bytte jag igen och då tänkte jag att jag skulle kosta på mig den olja som alla (verkar det som) rekommenderar, Redline MT-90. Rätt snart så märkte jag att växellådan kändes inte lika trevlig som förut. Det var mest vid uppväxlingar då det verkar som om synkroniseringen inte jobbar som den ska, man känner verkligen kuggarna innan växeln går i. Vid bankörning har jag också betydligt mer missade växlingar än tidigare, om jag inte tar det väldigt lugnt. Det händer vid uppväxling till trean, fyran och femman, så jag tror inte det är någon enskild synkring som är dålig. Jag kommer nog nu att byta till en annan olja, frågan är vilken som ni på forumet kan rekommendera? Och ni som kör Redline, har ni haft några sådana här problem?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Växellådsolja?
Jag har kört på Redline "i alla år" och aldrig haft några problem.
Konstiga problem som du beskriver...
Konstiga problem som du beskriver...
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Re: Växellådsolja?
Jag kan lägga till att problemet kommer egentligen bara vid ordentligt varm växellåda, man måste köra några mil innan man börjar märka att synkroniseringen inte fungerar till 100%. Innan dess så fungerar växlingarna bra. Oljan för tunn?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition