Jag ska beställa en ACT Stage 1-koppling då originalet börjat slira.
"Kit comes complete with disc, pressure plate, release bearing, pilot bearing and alignment tool" står det hos MX5parts.
Är det något mer jag ska passa på att byta samtidigt, packningar eller liknande?
Tänkte genomföra bytet själv vilket med god marginal blir det mest komplicerade jag gjort på mazdan, men det är något av en principsak att inte lämna in den på verkstad.. Jag har "1.6 Enthusiasts Workshop Manual" och pappa till hjälp
Siktar fortfarande på att köra cupen nästa år, precis som jag gjorde 2009. Ett stort steg är dock taget och det är att jag fått ett virtuellt presentkort på båge i födelsedagspresent av min fru!
Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?
Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?
Mazda Miata 1990
Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?
Svänghjul till ett deluxelätt och packboxen innanför när du väl har petat isär allt
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?
Vad heter packboxen? Hos mx5parts finns:
Oil Seal, Gearbox Input Shaft (Front) £5.76
Gearbox Rear Oil Seal £16.58
Inga stora summor men det vore dumt att köpa något som inte behövs.
Vad skiljer kopplingen mellan 1.6 och 1.8, för övrigt? Nån gång i framtiden kanske jag vill stoppa i en 1.8 i min bil om reglementet tillåter (1990 1.6l idag) och det vore inte tokigt att kunna stoppa i något som jag kan ha nytta av även då.
Oil Seal, Gearbox Input Shaft (Front) £5.76
Gearbox Rear Oil Seal £16.58
Inga stora summor men det vore dumt att köpa något som inte behövs.
Vad skiljer kopplingen mellan 1.6 och 1.8, för övrigt? Nån gång i framtiden kanske jag vill stoppa i en 1.8 i min bil om reglementet tillåter (1990 1.6l idag) och det vore inte tokigt att kunna stoppa i något som jag kan ha nytta av även då.
Mazda Miata 1990
Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?
Hej,
Ingen aning, Falk vet garanterat.
Oil Seal, Gearbox Input Shaft (Front) £5.76 låter ju inte helt fel eftersom "Gearbox input" finns där.
Men räknas den änden som framifrån?! Som sagt, Falk lär veta
1,8 koppling har en större diameter. Du kan köra 1,8 koppling på en 1,6 motor men det förutsätter att du även byter till ett 1,8 svänghjul, tryckplatta och lamell. (enligt det jag läst på nätet).
Såvidare du har tänkt att köra Miata Cup med din Miata så har du ingen nytta av ett 1,8 kit.
Ett 1,8 kit kan vara till glädje om du ska plocka ur stora effekter ur motorn annars är det bara onödig vikt för motorn att dra runt + att den har större diameter
Någon mer kompetent kan säkert förklara om varför en mindre diameter är bättre, även om det skulle varit samma vikt (nu är det dessutom mindre vikt också). Har något med svängningsenergier och grejer att göra
Falk? Henriksson? Josen?
Jag hade sagt: Köp en komplett motor från en 1,8 och swappa i bilen *host host* sorry OT, hehehe.
Skämt osido; Köp ett lättare svänghjul till en 1,6, byt packning, köp en bättre lamell och tryckplatta och lägg resten av pengar på Carbotechbromsar eller hjulupphängning. Om du inte har tänkt att satsa stenhårt med din 1,6a så kan du köra OEM svänghjul såvidare det inte är defekt pga kass lamell eller dylikt.
Lycka till!
Ingen aning, Falk vet garanterat.
Oil Seal, Gearbox Input Shaft (Front) £5.76 låter ju inte helt fel eftersom "Gearbox input" finns där.
Men räknas den änden som framifrån?! Som sagt, Falk lär veta
1,8 koppling har en större diameter. Du kan köra 1,8 koppling på en 1,6 motor men det förutsätter att du även byter till ett 1,8 svänghjul, tryckplatta och lamell. (enligt det jag läst på nätet).
Såvidare du har tänkt att köra Miata Cup med din Miata så har du ingen nytta av ett 1,8 kit.
Ett 1,8 kit kan vara till glädje om du ska plocka ur stora effekter ur motorn annars är det bara onödig vikt för motorn att dra runt + att den har större diameter
Någon mer kompetent kan säkert förklara om varför en mindre diameter är bättre, även om det skulle varit samma vikt (nu är det dessutom mindre vikt också). Har något med svängningsenergier och grejer att göra
Falk? Henriksson? Josen?
Jag hade sagt: Köp en komplett motor från en 1,8 och swappa i bilen *host host* sorry OT, hehehe.
Skämt osido; Köp ett lättare svänghjul till en 1,6, byt packning, köp en bättre lamell och tryckplatta och lägg resten av pengar på Carbotechbromsar eller hjulupphängning. Om du inte har tänkt att satsa stenhårt med din 1,6a så kan du köra OEM svänghjul såvidare det inte är defekt pga kass lamell eller dylikt.
Lycka till!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?
Engine Rear Seal, vevens bakre tätning.jliljeha wrote:Vad heter packboxen?
Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?
Inte i lager förstås och inget tydligt förväntat leveranstdatum.
Nåja, beställer koppling + en packning så får vi se när det kommer.
Nåja, beställer koppling + en packning så får vi se när det kommer.
Mazda Miata 1990
Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?
Nu är prylarna på väg!
Återstår att se hur lätt det är att skruva dit dem.
Återstår att se hur lätt det är att skruva dit dem.
Mazda Miata 1990
Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?
Inte ens ett år senare (ok, jag har haft alldeles för mycket annat för mig) så står bilen på pallbokar och växellådan ligger på ett bord utanför.
Kopplingen var tvärslut men svänghjulet ser fint ut såvitt jag kan se.
Två frågor:
1. Ska jag svarva av svänghjulet ändå? Pappa har svarv så det är ingen stor grej. Hur mycket ska man ta?
2. Det var lite oljegegg i botten av "kopplingshuset", är det normalt? Trodde bara det skulle vara kopplingsdamm där inne. Jag ska byta bakre vevaxeltätningen på motorn..
.. och är det nån annan packning jag borde byta samtidigt? Det ser inte ut att vara något fel på den mellan motor och växellåda och den ska väl egentligen inte vara "oljetät" eftersom det inte ska vara nån olja där inne?
Det här blir ett mellanår för mig men jag hoppas fortfarande på att köra cupen så småningom..
Kopplingen var tvärslut men svänghjulet ser fint ut såvitt jag kan se.
Två frågor:
1. Ska jag svarva av svänghjulet ändå? Pappa har svarv så det är ingen stor grej. Hur mycket ska man ta?
2. Det var lite oljegegg i botten av "kopplingshuset", är det normalt? Trodde bara det skulle vara kopplingsdamm där inne. Jag ska byta bakre vevaxeltätningen på motorn..
.. och är det nån annan packning jag borde byta samtidigt? Det ser inte ut att vara något fel på den mellan motor och växellåda och den ska väl egentligen inte vara "oljetät" eftersom det inte ska vara nån olja där inne?
Det här blir ett mellanår för mig men jag hoppas fortfarande på att köra cupen så småningom..
Mazda Miata 1990
Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?
Ingen? Tänkt skruva klart i helgen.
Mazda Miata 1990
Re: Ska jag byta något mer samtidigt som kopplingen?
Fortsätter väl diskutera med mig själv
Slipade av svänghjulet med smärgelduk bara och gjorde rent i den delen av växellådan där kopplingen huserar (det kallas säkert något speciellt).
Provkörde idag efter att ha fixat det sista, passade på att skruva bort allt som har med AC:n att göra i motorrummet också. Allt funkade strålande. Inget snabbmek direkt, men det är ändå viss tillfredställelse att ha gjort jobbet själv!
Slipade av svänghjulet med smärgelduk bara och gjorde rent i den delen av växellådan där kopplingen huserar (det kallas säkert något speciellt).
Provkörde idag efter att ha fixat det sista, passade på att skruva bort allt som har med AC:n att göra i motorrummet också. Allt funkade strålande. Inget snabbmek direkt, men det är ändå viss tillfredställelse att ha gjort jobbet själv!
Mazda Miata 1990