Montering av CC-båge , hjälp..

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Henrik B
Posts: 7
Joined: Sat 24 Oct 2009, 20:46
Location: Kullavik

Montering av CC-båge , hjälp..

Post by Henrik B »

Hej!

Jag håller på att montera CC-båge i min 94:a. Jag har precis skruvat fast bågen i de övre gamla bältesfästena, den går inte i bältesrullen eller bulten. Så nu står den där den skall stå och jag är redo att börja borra hålen.

Som ni ser på bilderna så passar bågen inte jättebra på balken. På passagerarsidan är det väl okej, men på förarsidan hamnar den väl långt ut. Jag är rädd att hålen kommer så långt ut på balken att hålen på plattan som skall sitta på insidan balken inte kommer att kunna linjera med hålen jag borrat. Det är dessutom rätt mycket luft mellan plattorna. Jag trodde bågen skulle stå fint på balken när man väl fixat bältesbiten.... såg det ut så här när ni skulle till att börja borra hålen också?

Bild 1
Bild 2

mvh
Henrik
Last edited by Henrik B on Wed 04 Nov 2009, 07:44, edited 1 time in total.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Montering av CC-båge , hjälp..

Post by Magnus Pettson »

Hallå! Tråkigt att det inte går riktigt bra. Vill bara tala om att man måste medlem i Miataklubben för att kunna se bilderna, vilket jag är men kommer inte in av nån anledning, så det vore bra om du kunde visa bilderna utan att gå genom M-K. Lycka till, de ordnar sej säkert. :)
De e mycke nu...
Henrik B
Posts: 7
Joined: Sat 24 Oct 2009, 20:46
Location: Kullavik

Re: Montering av CC-båge , hjälp..

Post by Henrik B »

Hej!
Tack för infon om bilderna, nu har jag fixat länkarna.
mvh
Henrik
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Montering av CC-båge , hjälp..

Post by CG Leijonhufvud »

Finns en moteringsavisning under rubriken "bygga banbil" har du kollat där, möjligen något du kan tyda till hjälp... http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... -stortbage
CG Leijonhufvud
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Montering av CC-båge , hjälp..

Post by #6 Limpan »

Finns ju även "Montera CC-båge tråden"
viewtopic.php?f=5&t=24

Hur bra lägger sig bakrutan på caben när man fäller ner caben med båge monterad?

Edit: Vad får man ge för en CC-båge till en NA idag?

// LA
Henrik B
Posts: 7
Joined: Sat 24 Oct 2009, 20:46
Location: Kullavik

Re: Montering av CC-båge , hjälp..

Post by Henrik B »

Tack CG, det är den guiden jag försöker att följa.

Stort tack för den forumtråden Limpan! Skönt att se att övriga haft precis samma problem som jag nu råkat ut för. Skall räta ut mina plattor en aning och banka ner plåten lite på balken där bågen skall stå. Förhoppningsvis passar den bättre efter det.

Jag fick betala 3000 för bågen + 350 i frakt till Göteborg.

//Henrik
Henrik B
Posts: 7
Joined: Sat 24 Oct 2009, 20:46
Location: Kullavik

Re: Montering av CC-båge , hjälp..

Post by Henrik B »

Efter lite massage i skruvstädet så passar den nu MYCKET bättre! Nu har jag börjat att borra hålen för bultarna :D

Funderar på om jag skall lämna in den för pulverlack eller om jag skall lacka själv med sprayfärg... hur har ni andra gjort?

Mvh
Henrik
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Montering av CC-båge , hjälp..

Post by Magnus Claesson »

Henrik B wrote:Efter lite massage i skruvstädet så passar den nu MYCKET bättre! Nu har jag börjat att borra hålen för bultarna :D

Funderar på om jag skall lämna in den för pulverlack eller om jag skall lacka själv med sprayfärg... hur har ni andra gjort?

Mvh
Henrik
Jag tänkte också lämna in min båge på pulverlack men efter att jag lackade den själv så kan man fundera på om det är värt det!
Här finns lite bilder på min båge viewtopic.php?f=6&t=421&start=75 tycker att resultatet blev kanonbra!

Lackade med Hagmans grundfärg från 1liters burk, använde kompressor och spruta, sen Hagmans mattsvarta lackfärg i sprayburk(2st) i några lager.
Henrik B
Posts: 7
Joined: Sat 24 Oct 2009, 20:46
Location: Kullavik

Re: Montering av CC-båge , hjälp..

Post by Henrik B »

Det där såg ju riktigt bra ut :up:

Kanske skall spara lackpengarna och lägga det på någonting annat istället... Ju mer jag hänger här ju mer sugen blir jag på bankörning. Kanske borde investera i sportstol, fyrpunktsbälte m.m. Bankörning var egentligen inte tanken med detta Miataköp (nummer två i ordningen) men det har alltid funnits där i bakhuvudet :D
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Montering av CC-båge , hjälp..

Post by Martin Wahlberg »

Henrik B wrote:Ju mer jag hänger här ju mer sugen blir jag på bankörning. Kanske borde investera i sportstol, fyrpunktsbälte m.m. Bankörning var egentligen inte tanken med detta Miataköp (nummer två i ordningen) men det har alltid funnits där i bakhuvudet :D
Skulle inte förvåna mig om merparten av klubbmedlemmarna har har gått just den vägen..
Så du är på rätt väg :burnout:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Montering av CC-båge , hjälp..

Post by Torkel k »

Penslad hammarlack, det är fina grejor det. :up:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Montering av CC-båge , hjälp..

Post by Martin Wahlberg »

Sleipner wrote:Penslad hammarlack, det är fina grejor det. :up:
Kan bara instämma! Friskt lackat, hälften runnit.. :?
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Montering av CC-båge , hjälp..

Post by Crazy Ivan »

Sleipner wrote:Penslad hammarlack, det är fina grejor det. :up:
Sitter sån på min CC-båge. ......
Man ser varenda penseldrag - det är skön konst som bara en Miatägare kan åstadkomma !!
Kanske är det det som heter Kalligrafi ?? :shock:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Post Reply